Jaroslav Orsák a Karel Vajík zahájili letošní sezónu 2009 startem na lednové Jänner Rally, která sice letos již nebyla součástí MMČR, ale možností svézt se na sněhu posádka nepohrdla. Leč technická závada je v první etapě této soutěže vyřadila.
Po delší předjarní pauze se postavili na start Valašské rally, která bohužel skončila předčasně, a tak 9. místo na této soutěži nemá příliš velkou vypovídací hodnotu. Následující Rally Šumava znamenala pro posádku přelom v kariéře, díky prvnímu startu se speciálem Peugeot S2000 pronajatým od TRT rally sport. Po opatrnějším rozjezdu, kdy dosáhli několika pátých časů, se zaskvěli v 6. RZ skvělým druhým časem, avšak pro poruchu elektriky museli odstoupit. První ostré svezení v S2000 ale u posádky zanechalo silný dojem a další starty s touto technikou na sebe nenechaly dlouho čekat.
Nepředbíhejme však událostem a vraťme se k dalšímu podniku MMČR, kterým byla Rally Český Krumlov. Tento podnik byl pro posádku opět ve znamení smůly, když je v poslední RZ několik stovek metrů před cílem zastavila hloupá závada – utržené „štefty“ u kola. Odstupovali z šesté pozice.
Následující Rally Hustopeče dopadla podobně, vylomené kolo je vyřadilo z průběžného třetího místa.
Všemi posádkami a fanoušky velmi očekávanou Barum Rally Zlín absolvovali Jarek s Karlem znovu se speciálem S2000, tentokrát volba padla na Fiat Grande Punto. Soutěží se však posádka spíše „protrápila“, když po krátké době výborného svezení následovaly neustálé improvizované opravy a úpravy auta mezi rychlostními zkouškami. I tak na sebe posádka upozornila solidním 11. místem.
Předposlední podnik, Rally Příbram, posádka nedokončila a závěrečnou Rally Bohemia, díky počasí zkrácenou na rallysprint, dokončila na slušném 7. místě. Celkové 14. místo v MMČR odráží skutečnost, že ze sedmi podniků posádka dokončila jen tři.
Ovšem průběh šampionátu MČR ve sprintrally je v podání posádky Jaroslava Orsáka a Karla Vajíka. zcela „jiná káva“. Již překvapivé vítězství na Rally Lužické hory, kdy s EVO IX porazili za slunného počasí speciály WRC a S2000 naznačilo, že jednodenní závodění bude pro Jarina to pravé. Vynikající výsledek zopakovali i na Rally Telč a tentokrát v hustém dešti dokázali svoji všestrannost.
Rčení „doma není nikdo prorokem“ se vyplnilo na téměř domácí Kopné, kde si cestu za vítězstvím Jarin trochu zkomplikoval až 4. místem. Ovšem jízda na vodě dělá zřejmě posádce dobře, a tak na dalším zcela zmoklém podniku – Rally Třebíč, svůj nárok na titul opět prokázala.
V životě je však mnoho věcí jako na houpačce, takže odstoupení na Rally Krkonoše cestu za titulem opět trochu zkomplikovalo. Aby si svoji životní šanci na titul pojistil, odstartoval Jarin na Rally Vyškov, letos již potřetí, se speciálem S2000, tentokrát překvapivě s Fábií. Tento stroj měl v té době již pověst zřejmě nejkvalitnějšího ve své kategorii, a proto se dalo očekávat, že s tímto trumfem své soupeře nechá za zády. Tam si udržel J. Petáka, ale R. Odložilík se nedal.
Bramborová medaile po nešťastném defektu v Jeseníkách a hlavně stříbrná ve Vsetíně znamenaly potvrzení prvního mistrovského titulu pro talentovanou valašskou posádku, která díky podpoře sponzorů, teamu K.I.T Racing a poradců P. Scalviniho a M. Caise dosáhla tohoto skvělého výsledku.
A co pro sebe a své fanoušky J. Orsák chystána příští rok? Nechme se překvapit, ale pravděpodobně budeme posádku častěji vídat ve speciálu S2000, což je technika, která je v současné době téměř jistou zárukou úspěchu, ovšem samozřejmě ve spojení s talentem :o)
A pár otázek na závěr:
Na které soutěži jste si uvědomili, že je reálné stát se mistry? Jarek: Asi po Třebíči Karel: Po dvou vítězstvích jsme začali na Kopné taktizovat.
Která soutěž vám nejvíc přirostla k srdci a proč? Jarek: Rally Lužické hory tady jsem startoval poprvé v ČMPR Karel: Barum rally Zlín, protože mě přivedla k rychlým autům.
Kterou naopak byste rádi vynechali nebo na ni rychle zapomněli? Jarek: Ani jednu, všechny soutěže byly krásné, jen Krkonoše nevyšly, jak bychom chtěli. Karel: Letos nerad vzpomínám na Krkonoše. Na 1.RZ jsme asistovali u vážné nehody Petáka s Joskou a na druhé jsme udělali chybu my.
Vítězství je mimo jiné i výsledkem sehranosti jezdce a spolujezdce. Jezdíš rychle podle diktátu Karla nebo Karel diktuje podle tvého tempa? Jarek: My spolu závodíme, jestli to Karel dočte dřív než já dojedu do cíle nebo naopak. Karel: Jo, jo, zatím je to nerozhodně.
Jarek: Na závěr bych chtěl poděkovat všem lidem kolem mne za perfektně odvedenou práci při přípravě na sezonu a taky během ní. Taky velké díky patří firmě GPD a.s. za její podporu v tak těžké době, dále bych chtěl moc poděkovat K.I.T. Racing teamu za perfektní spolupráci při dovršení našich výsledků.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?