Jaroslav Orsák a Karel Vajík zahájili letošní sezónu 2009 startem na lednové Jänner Rally, která sice letos již nebyla součástí MMČR, ale možností svézt se na sněhu posádka nepohrdla. Leč technická závada je v první etapě této soutěže vyřadila.
Po delší předjarní pauze se postavili na start Valašské rally, která bohužel skončila předčasně, a tak 9. místo na této soutěži nemá příliš velkou vypovídací hodnotu. Následující Rally Šumava znamenala pro posádku přelom v kariéře, díky prvnímu startu se speciálem Peugeot S2000 pronajatým od TRT rally sport. Po opatrnějším rozjezdu, kdy dosáhli několika pátých časů, se zaskvěli v 6. RZ skvělým druhým časem, avšak pro poruchu elektriky museli odstoupit. První ostré svezení v S2000 ale u posádky zanechalo silný dojem a další starty s touto technikou na sebe nenechaly dlouho čekat.
Nepředbíhejme však událostem a vraťme se k dalšímu podniku MMČR, kterým byla Rally Český Krumlov. Tento podnik byl pro posádku opět ve znamení smůly, když je v poslední RZ několik stovek metrů před cílem zastavila hloupá závada – utržené „štefty“ u kola. Odstupovali z šesté pozice.
Následující Rally Hustopeče dopadla podobně, vylomené kolo je vyřadilo z průběžného třetího místa.
Všemi posádkami a fanoušky velmi očekávanou Barum Rally Zlín absolvovali Jarek s Karlem znovu se speciálem S2000, tentokrát volba padla na Fiat Grande Punto. Soutěží se však posádka spíše „protrápila“, když po krátké době výborného svezení následovaly neustálé improvizované opravy a úpravy auta mezi rychlostními zkouškami. I tak na sebe posádka upozornila solidním 11. místem.
Předposlední podnik, Rally Příbram, posádka nedokončila a závěrečnou Rally Bohemia, díky počasí zkrácenou na rallysprint, dokončila na slušném 7. místě. Celkové 14. místo v MMČR odráží skutečnost, že ze sedmi podniků posádka dokončila jen tři.
Ovšem průběh šampionátu MČR ve sprintrally je v podání posádky Jaroslava Orsáka a Karla Vajíka. zcela „jiná káva“. Již překvapivé vítězství na Rally Lužické hory, kdy s EVO IX porazili za slunného počasí speciály WRC a S2000 naznačilo, že jednodenní závodění bude pro Jarina to pravé. Vynikající výsledek zopakovali i na Rally Telč a tentokrát v hustém dešti dokázali svoji všestrannost.
Rčení „doma není nikdo prorokem“ se vyplnilo na téměř domácí Kopné, kde si cestu za vítězstvím Jarin trochu zkomplikoval až 4. místem. Ovšem jízda na vodě dělá zřejmě posádce dobře, a tak na dalším zcela zmoklém podniku – Rally Třebíč, svůj nárok na titul opět prokázala.
V životě je však mnoho věcí jako na houpačce, takže odstoupení na Rally Krkonoše cestu za titulem opět trochu zkomplikovalo. Aby si svoji životní šanci na titul pojistil, odstartoval Jarin na Rally Vyškov, letos již potřetí, se speciálem S2000, tentokrát překvapivě s Fábií. Tento stroj měl v té době již pověst zřejmě nejkvalitnějšího ve své kategorii, a proto se dalo očekávat, že s tímto trumfem své soupeře nechá za zády. Tam si udržel J. Petáka, ale R. Odložilík se nedal.
Bramborová medaile po nešťastném defektu v Jeseníkách a hlavně stříbrná ve Vsetíně znamenaly potvrzení prvního mistrovského titulu pro talentovanou valašskou posádku, která díky podpoře sponzorů, teamu K.I.T Racing a poradců P. Scalviniho a M. Caise dosáhla tohoto skvělého výsledku.
A co pro sebe a své fanoušky J. Orsák chystána příští rok? Nechme se překvapit, ale pravděpodobně budeme posádku častěji vídat ve speciálu S2000, což je technika, která je v současné době téměř jistou zárukou úspěchu, ovšem samozřejmě ve spojení s talentem :o)
A pár otázek na závěr:
Na které soutěži jste si uvědomili, že je reálné stát se mistry? Jarek: Asi po Třebíči Karel: Po dvou vítězstvích jsme začali na Kopné taktizovat.
Která soutěž vám nejvíc přirostla k srdci a proč? Jarek: Rally Lužické hory tady jsem startoval poprvé v ČMPR Karel: Barum rally Zlín, protože mě přivedla k rychlým autům.
Kterou naopak byste rádi vynechali nebo na ni rychle zapomněli? Jarek: Ani jednu, všechny soutěže byly krásné, jen Krkonoše nevyšly, jak bychom chtěli. Karel: Letos nerad vzpomínám na Krkonoše. Na 1.RZ jsme asistovali u vážné nehody Petáka s Joskou a na druhé jsme udělali chybu my.
Vítězství je mimo jiné i výsledkem sehranosti jezdce a spolujezdce. Jezdíš rychle podle diktátu Karla nebo Karel diktuje podle tvého tempa? Jarek: My spolu závodíme, jestli to Karel dočte dřív než já dojedu do cíle nebo naopak. Karel: Jo, jo, zatím je to nerozhodně.
Jarek: Na závěr bych chtěl poděkovat všem lidem kolem mne za perfektně odvedenou práci při přípravě na sezonu a taky během ní. Taky velké díky patří firmě GPD a.s. za její podporu v tak těžké době, dále bych chtěl moc poděkovat K.I.T. Racing teamu za perfektní spolupráci při dovršení našich výsledků.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?