Jaroslav Orsák a Karel Vajík zahájili letošní sezónu 2009 startem na lednové Jänner Rally, která sice letos již nebyla součástí MMČR, ale možností svézt se na sněhu posádka nepohrdla. Leč technická závada je v první etapě této soutěže vyřadila.
Po delší předjarní pauze se postavili na start Valašské rally, která bohužel skončila předčasně, a tak 9. místo na této soutěži nemá příliš velkou vypovídací hodnotu. Následující Rally Šumava znamenala pro posádku přelom v kariéře, díky prvnímu startu se speciálem Peugeot S2000 pronajatým od TRT rally sport. Po opatrnějším rozjezdu, kdy dosáhli několika pátých časů, se zaskvěli v 6. RZ skvělým druhým časem, avšak pro poruchu elektriky museli odstoupit. První ostré svezení v S2000 ale u posádky zanechalo silný dojem a další starty s touto technikou na sebe nenechaly dlouho čekat.
Nepředbíhejme však událostem a vraťme se k dalšímu podniku MMČR, kterým byla Rally Český Krumlov. Tento podnik byl pro posádku opět ve znamení smůly, když je v poslední RZ několik stovek metrů před cílem zastavila hloupá závada – utržené „štefty“ u kola. Odstupovali z šesté pozice.
Následující Rally Hustopeče dopadla podobně, vylomené kolo je vyřadilo z průběžného třetího místa.
Všemi posádkami a fanoušky velmi očekávanou Barum Rally Zlín absolvovali Jarek s Karlem znovu se speciálem S2000, tentokrát volba padla na Fiat Grande Punto. Soutěží se však posádka spíše „protrápila“, když po krátké době výborného svezení následovaly neustálé improvizované opravy a úpravy auta mezi rychlostními zkouškami. I tak na sebe posádka upozornila solidním 11. místem.
Předposlední podnik, Rally Příbram, posádka nedokončila a závěrečnou Rally Bohemia, díky počasí zkrácenou na rallysprint, dokončila na slušném 7. místě. Celkové 14. místo v MMČR odráží skutečnost, že ze sedmi podniků posádka dokončila jen tři.
Ovšem průběh šampionátu MČR ve sprintrally je v podání posádky Jaroslava Orsáka a Karla Vajíka. zcela „jiná káva“. Již překvapivé vítězství na Rally Lužické hory, kdy s EVO IX porazili za slunného počasí speciály WRC a S2000 naznačilo, že jednodenní závodění bude pro Jarina to pravé. Vynikající výsledek zopakovali i na Rally Telč a tentokrát v hustém dešti dokázali svoji všestrannost.
Rčení „doma není nikdo prorokem“ se vyplnilo na téměř domácí Kopné, kde si cestu za vítězstvím Jarin trochu zkomplikoval až 4. místem. Ovšem jízda na vodě dělá zřejmě posádce dobře, a tak na dalším zcela zmoklém podniku – Rally Třebíč, svůj nárok na titul opět prokázala.
V životě je však mnoho věcí jako na houpačce, takže odstoupení na Rally Krkonoše cestu za titulem opět trochu zkomplikovalo. Aby si svoji životní šanci na titul pojistil, odstartoval Jarin na Rally Vyškov, letos již potřetí, se speciálem S2000, tentokrát překvapivě s Fábií. Tento stroj měl v té době již pověst zřejmě nejkvalitnějšího ve své kategorii, a proto se dalo očekávat, že s tímto trumfem své soupeře nechá za zády. Tam si udržel J. Petáka, ale R. Odložilík se nedal.
Bramborová medaile po nešťastném defektu v Jeseníkách a hlavně stříbrná ve Vsetíně znamenaly potvrzení prvního mistrovského titulu pro talentovanou valašskou posádku, která díky podpoře sponzorů, teamu K.I.T Racing a poradců P. Scalviniho a M. Caise dosáhla tohoto skvělého výsledku.
A co pro sebe a své fanoušky J. Orsák chystána příští rok? Nechme se překvapit, ale pravděpodobně budeme posádku častěji vídat ve speciálu S2000, což je technika, která je v současné době téměř jistou zárukou úspěchu, ovšem samozřejmě ve spojení s talentem :o)
A pár otázek na závěr:
Na které soutěži jste si uvědomili, že je reálné stát se mistry? Jarek: Asi po Třebíči Karel: Po dvou vítězstvích jsme začali na Kopné taktizovat.
Která soutěž vám nejvíc přirostla k srdci a proč? Jarek: Rally Lužické hory tady jsem startoval poprvé v ČMPR Karel: Barum rally Zlín, protože mě přivedla k rychlým autům.
Kterou naopak byste rádi vynechali nebo na ni rychle zapomněli? Jarek: Ani jednu, všechny soutěže byly krásné, jen Krkonoše nevyšly, jak bychom chtěli. Karel: Letos nerad vzpomínám na Krkonoše. Na 1.RZ jsme asistovali u vážné nehody Petáka s Joskou a na druhé jsme udělali chybu my.
Vítězství je mimo jiné i výsledkem sehranosti jezdce a spolujezdce. Jezdíš rychle podle diktátu Karla nebo Karel diktuje podle tvého tempa? Jarek: My spolu závodíme, jestli to Karel dočte dřív než já dojedu do cíle nebo naopak. Karel: Jo, jo, zatím je to nerozhodně.
Jarek: Na závěr bych chtěl poděkovat všem lidem kolem mne za perfektně odvedenou práci při přípravě na sezonu a taky během ní. Taky velké díky patří firmě GPD a.s. za její podporu v tak těžké době, dále bych chtěl moc poděkovat K.I.T. Racing teamu za perfektní spolupráci při dovršení našich výsledků.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.