Jaroslav Orsák a Karel Vajík zahájili letošní sezónu 2009 startem na lednové Jänner Rally, která sice letos již nebyla součástí MMČR, ale možností svézt se na sněhu posádka nepohrdla. Leč technická závada je v první etapě této soutěže vyřadila.
Po delší předjarní pauze se postavili na start Valašské rally, která bohužel skončila předčasně, a tak 9. místo na této soutěži nemá příliš velkou vypovídací hodnotu. Následující Rally Šumava znamenala pro posádku přelom v kariéře, díky prvnímu startu se speciálem Peugeot S2000 pronajatým od TRT rally sport. Po opatrnějším rozjezdu, kdy dosáhli několika pátých časů, se zaskvěli v 6. RZ skvělým druhým časem, avšak pro poruchu elektriky museli odstoupit. První ostré svezení v S2000 ale u posádky zanechalo silný dojem a další starty s touto technikou na sebe nenechaly dlouho čekat.
Nepředbíhejme však událostem a vraťme se k dalšímu podniku MMČR, kterým byla Rally Český Krumlov. Tento podnik byl pro posádku opět ve znamení smůly, když je v poslední RZ několik stovek metrů před cílem zastavila hloupá závada – utržené „štefty“ u kola. Odstupovali z šesté pozice.
Následující Rally Hustopeče dopadla podobně, vylomené kolo je vyřadilo z průběžného třetího místa.
Všemi posádkami a fanoušky velmi očekávanou Barum Rally Zlín absolvovali Jarek s Karlem znovu se speciálem S2000, tentokrát volba padla na Fiat Grande Punto. Soutěží se však posádka spíše „protrápila“, když po krátké době výborného svezení následovaly neustálé improvizované opravy a úpravy auta mezi rychlostními zkouškami. I tak na sebe posádka upozornila solidním 11. místem.
Předposlední podnik, Rally Příbram, posádka nedokončila a závěrečnou Rally Bohemia, díky počasí zkrácenou na rallysprint, dokončila na slušném 7. místě. Celkové 14. místo v MMČR odráží skutečnost, že ze sedmi podniků posádka dokončila jen tři.
Ovšem průběh šampionátu MČR ve sprintrally je v podání posádky Jaroslava Orsáka a Karla Vajíka. zcela „jiná káva“. Již překvapivé vítězství na Rally Lužické hory, kdy s EVO IX porazili za slunného počasí speciály WRC a S2000 naznačilo, že jednodenní závodění bude pro Jarina to pravé. Vynikající výsledek zopakovali i na Rally Telč a tentokrát v hustém dešti dokázali svoji všestrannost.
Rčení „doma není nikdo prorokem“ se vyplnilo na téměř domácí Kopné, kde si cestu za vítězstvím Jarin trochu zkomplikoval až 4. místem. Ovšem jízda na vodě dělá zřejmě posádce dobře, a tak na dalším zcela zmoklém podniku – Rally Třebíč, svůj nárok na titul opět prokázala.
V životě je však mnoho věcí jako na houpačce, takže odstoupení na Rally Krkonoše cestu za titulem opět trochu zkomplikovalo. Aby si svoji životní šanci na titul pojistil, odstartoval Jarin na Rally Vyškov, letos již potřetí, se speciálem S2000, tentokrát překvapivě s Fábií. Tento stroj měl v té době již pověst zřejmě nejkvalitnějšího ve své kategorii, a proto se dalo očekávat, že s tímto trumfem své soupeře nechá za zády. Tam si udržel J. Petáka, ale R. Odložilík se nedal.
Bramborová medaile po nešťastném defektu v Jeseníkách a hlavně stříbrná ve Vsetíně znamenaly potvrzení prvního mistrovského titulu pro talentovanou valašskou posádku, která díky podpoře sponzorů, teamu K.I.T Racing a poradců P. Scalviniho a M. Caise dosáhla tohoto skvělého výsledku.
A co pro sebe a své fanoušky J. Orsák chystána příští rok? Nechme se překvapit, ale pravděpodobně budeme posádku častěji vídat ve speciálu S2000, což je technika, která je v současné době téměř jistou zárukou úspěchu, ovšem samozřejmě ve spojení s talentem :o)
A pár otázek na závěr:
Na které soutěži jste si uvědomili, že je reálné stát se mistry? Jarek: Asi po Třebíči Karel: Po dvou vítězstvích jsme začali na Kopné taktizovat.
Která soutěž vám nejvíc přirostla k srdci a proč? Jarek: Rally Lužické hory tady jsem startoval poprvé v ČMPR Karel: Barum rally Zlín, protože mě přivedla k rychlým autům.
Kterou naopak byste rádi vynechali nebo na ni rychle zapomněli? Jarek: Ani jednu, všechny soutěže byly krásné, jen Krkonoše nevyšly, jak bychom chtěli. Karel: Letos nerad vzpomínám na Krkonoše. Na 1.RZ jsme asistovali u vážné nehody Petáka s Joskou a na druhé jsme udělali chybu my.
Vítězství je mimo jiné i výsledkem sehranosti jezdce a spolujezdce. Jezdíš rychle podle diktátu Karla nebo Karel diktuje podle tvého tempa? Jarek: My spolu závodíme, jestli to Karel dočte dřív než já dojedu do cíle nebo naopak. Karel: Jo, jo, zatím je to nerozhodně.
Jarek: Na závěr bych chtěl poděkovat všem lidem kolem mne za perfektně odvedenou práci při přípravě na sezonu a taky během ní. Taky velké díky patří firmě GPD a.s. za její podporu v tak těžké době, dále bych chtěl moc poděkovat K.I.T. Racing teamu za perfektní spolupráci při dovršení našich výsledků.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?