Martin Semerád si z německé Lausitz Rally odváží poháry za cenné druhé místo a sahal i po vítězství.
Poslední díl německého Mistrovství republiky v rally se o uplynulém víkendu uskutečnilo v oblasti nazývané jako Lausitz, nedaleko města Weiswasser. Oblast silně poznamenaná těžbou hnědého uhlí v obrovských povrchových dolech nabízí dostatek tratí a prostoru k uskutečnění náročné šotolinové soutěže, která je jezdecky i divácky velmi oblíbená. Stejně jako v předchozích letech zavítalo do Německa velké množství českých a polských fanoušků, možná i z toho důvodu, že Lausitz Rally je zařazena do Česko - Polsko - Německého Lausitz cupu, kam mimo jiné patří i česká Rally Lužické hory. Pro tým Sherlog Racing a hlavně pro posádku Martin Semerád - Bohuslav Ceplecha byla Lausitz Rally vítanou možností jak se prezentovat v zahraničí a současně jak testovat před nadcházející soutěží Mistrovství světa, britskou Rally of Wales, které se Martin Semerád již za týden zúčastní v rámci projektu Pirelli Stars Driver. Jeden z nejnadějnějších mladých soutěžních jezdců současné české rallyové scény Martin Semerád již v loňském roce na Lausitz Rally odstartoval a byla to v jeho osmnácti letech první zkušenost se šotolinovými rychlostními zkouškami. O rok později se tedy "sherlog junior" na místo činu vrátil opět po boku zkušeného spolujezdce Bohuslava Ceplechy, aby si ověřil kam se za 12 měsíců účinkování v soutěžích Mistrovství světa a současně za jeden rok v silném produkčním Mitsubishi posunul. "Šotolinové rychlostní zkoušky mi obecně hodně sedí a jízdu smykem si užívám. S naším týmovým Mitsubishi je to velká zábava. Trať německé Lausitz Rally se v některých pasážích hodně podobala Britské Rally a spolu s nepříznivým počasím a množstvím bláta jsme měli nasimulovaný dobrý test před poslední soutěží Mistrovství světa," říká juniorský závodník Martin Semerád.
Modrobílé Mitsubishi Lancer EVO IX Sherlog Racing Teamu s Martinem Semerádem vstoupilo v pátek odpoledne do soutěže velmi zostra a v cíli první etapy, jejíž závěr se odjel již za tmy, se posádka Semerád - Ceplecha usadila na celkovém druhém místě za novým mistrem Německa Gassnerem juniorem na stejném voze. "V pátek se nám jelo velmi dobře, bez zbytečného rizika, a proto jsme byli trochu překvapeni naším hodně dobrým umístěním. Byl to začátek soutěže a hodně toho ještě bylo před námi. Nedělali jsme tedy z toho velké závěry a v sobotu v klidu odstartovali do druhé etapy. Hned první rychlostní zkouška nám hodně sedla a i přesto, že jsem probrzdil jedno z mnoha odbočení v lese, jsme test vyhráli a dostali se o devět sekund před Gassnera," popisoval úvod soutěže Martin Semerád. I další průběh soutěže byl ve znamení vteřinových rozdílů na rychlostních zkouškách mezi mladíky Semerádem juniorem a Gassnerem juniorem. Až do rychlostní zkoušky číslo 8, kde Martin Semerád udělal v divácké aréně chybu, která jej stála asi 10 vteřin. "Po průjezdu skokem a brodem jsem byl dlouhý na brzdách a nepočítal jsem s takovým množstvím bláta. Auto už nezatočilo a my jsme se zapíchli do bariéry z písku. Podařilo se ale hned vycouvat a naše auto nebylo naštěstí nijak poškozeno. Do poslední rychlostní zkoušky jsme šli už radši klidněji a Hermann Gassner nám ještě 8 vteřin přidal. I z druhého místa máme ale obrovskou radost, protože jsme celou soutěž dokázali držet kontakt se špičkou, auto fungovalo skvěle, udělali jsme jen minimum chyb a celkově to byl velmi dobrý test před Britskou Rally," uzavírá Martin Semerád.
Ve startovním poli německé Lausitz Rally se ale objevilo i druhé Mitsubishi Sherlog Racing Teamu se jménem Semerád na okně. Martinův otec Josef Semerád si přijel do Německa zazávodit na šotolině a užít si tak závěr sezóny na svém oblíbeném povrchu. "Neměli jsme příliš velké ambice před startem a nejdůležitější pro náš tým byla účast Martina. My jsme jej doplňovali a samozřejmě jsem stále sledoval jak mladý jede. Měl jsem radost, že Martin udělal za ten rok tak velký výkonnostní růst. Potvrdilo se, že ta cesta kterou jdeme je správná a i přes problémy, které kluky v Mistrovství světa provázejí, jsou na nich ty získané zkušenosti obrovsky vidět. Martin povyrostl i psychicky, kdy do poslední rychlostní zkoušky už nešel bezhlavě s vidinou vítězství, ale radši na jistotu závod dokončil a pojistil si druhé místo. Úkol v Německu potrénovat na Britskou Rally, neublížit autu splnil na 100% a jako třešnička na dortu je to druhé místo. S Romanem, pro něhož to byla první šotolinová soutěž, jsme si rally užili a zkusili si i několik hodně dlouhých skoků. Při jednom z nich jsme bohužel také trochu poškodili naše auto, což mělo následně vliv na jeho výkon. Stlačila se nám hadice k intercooleru, ale nechtěli jsme už zbytečně jít víc do materiálu, a tak jsme závod už jen dokončili na jistotu. Za povšimnutí také stojí, že až do šesté rychlostní zkoušky byli na prvních šesti místech jen zástupci třech soutěžáckých rodin a to Semerádů, Gassnerů a Waleneweinů," říkal v cíli celkově osmý Josef Semerád, kterého na Lausitz Rally navigoval spolujezdec Roman Niemetz. Martin Semerád s Bohuslavem Ceplechou ani příliš nestačili skvělé druhé místo na Lausitz Rally oslavit a v tuto chvíli se již připravují ve velšském Cardifu, centru nadcházející soutěže Mistrovství světa na Rally of Wales, která bude současně jejich posledním vystoupením v týmu Pirelli Star Driver, kde společně s dalšími pěti vybranými talentovanými posádkami z celého světa soutěží a poznávají tratě světové rally s Mitsubishi Lancer EVO X.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.