Martina Semeráda se spolujezdcem Bohuslavem Ceplechou čeká první start na asfaltové soutěži Mistrovství světa, kterou bude španělská Movistar RACC Rally Catalunya.
Mladý český jezdec , účastnící se projektu pro podporu talentů pod názvem Pirelli Star Driver, již ve žlutém Mitsubishi Lancer EVO X absolvoval čtyři soutěže Mistrovství světa. Šotolinové závody počínaje Portugalskou Rally, italskou Sardegna Rally, řeckou Rally Acropolis až po Finskou Rally byly velmi dobrou školou jízdy na nezpevněném povrchu, ale španělská Catalunya přinese úplně nové zkušenosti.
Martin, který ve své krátké soutěžácké kariéře závodil s vozem Volkswagenem Polo a Mitsubishi Lancer převážně v České republice, získával první zkušenosti s rallysportem právě na asfaltu. Jak se tedy těší na svůj debut na světové asfaltové soutěži? „Na asfalt už se určitě těším. V Mistrovství světa jsme od začátku roku jeli na šotolině a proto jsme v rámci přípravy doma absolvovali Krkonošskou rally a Barum rally na asfaltu. Já momentálně jednoznačně preferuji šotolinu před asfaltem, ale těším se i na španělský asfalt, protože to zase bude nová zkušenost," říká Martin Semerád. Rally Catalunya je v letošním roce jednou z pouhých dvou asfaltových soutěží Mistrovství světa. Její charakter je ale nezaměnitelný. Poměrně rychlé úseky na kvalitním asfaltu jsou protkány množstvím zatáček, které ti nejrychlejší jezdci mnohdy zkracují takzvaným řezáním zatáček. Zeptali jsme se proto Martina Semeráda, který má za sebou již první den seznamovacích jízd, jak se on dívá na španělskou trať a na zkracování zatáček: „Trať je docela hodně rychlá a hodně často se střídá rytmus a charakter trati. Chvíli se jede po širokém asfaltu, pak v úzkém. Strašně často se to mění. Bude to hodně náročné na koncentraci a na přesný rozpis. Je to zase něco úplně jiného než jsem dosud zažil. Co se týká řezání zatáček, tak v prvním dnu jsme se s tím setkali jen párkrát a na hodně místech je vidět, že tady se asi zatáčka bude zkracovat a dost často je vnitřek zatáčky i vybetonovaný," komentuje trať Martin Semerád. Velmi významnou roli v soutěži bude hrát také spolehlivost vozů Mitsubishi Lancer EVO X, které připravuje italský tým Ralliart. Bohužel, v předchozích soutěžích se nové Mitsubishi projevovalo jako silný a rychlý stroj, který bohužel trápilo množství dětských nemocí. "Sám jsem hodně zvědavý jak se EVO X bude na asfaltu chovat. Auto je zatím o dost těžší než EVO IX a to bude mít vliv zejména při brzdění. Brzdy budou vůbec extrémně zatížené, protože velká většina tratě vede z kopce, a i když už je na autech namontovaný přívod vzduchu hadicí k brzdám, tak se obávám, že to bude o tom kdo uvaří brzdy později," předpovídá Martin Semerád, který má před sebou ještě jeden den seznamovacích jízd Rally Catalunya. Ve čtvrtek čeká na účastníky Catalunya Rally ještě oficiální shakedown, kterého využijí i jezdci Pirelli Star Driver Teamu, kteří si zde vyzkouší chování asfaltové specifikace Mitsubishi Lancer EVO X. S Martinem Semerádem a Bohuslavem Ceplechou se spojíme ještě před oficiálním startem španělské Rally Catalunya
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?