Prakticky okamžitě poté, co prosákly první informace o délce rychlostní zkoušky Návarov, rozeběhla se mezi posádkami i mezi fanoušky živá diskuze na toto téma. V průběhu konzultace na téma tratí XXXVI. Rally Bohemia se k rekordně dlouhé erzetě vyjádřil i Petr Gross, člen posádky úřadujících mistrů České republiky v rally.
Na samý začátek XXXVI. Rally Bohemia připravili pořadatelé pro posádky pořádnou kilometrovou porci. V pátek podvečer a večer jsou naplánovány dva průjezdy rychlostní zkouškou Návarov. Tato perla mezi rychlostními zkouškami v letošním roce ještě o pět kilometrů přerostla svou, doposud nejdelší, variantu z roku 2007. Před dvěma lety v Návarově XXXIV. Rally Bohemia vrcholila, letos je zařazen na začátek. Na všechny účastníky čeká rovných 45,2 km. Obtížnost tohoto měřeného úseku určitě ještě vzroste druhým, nočním průjezdem. A to ještě není vše. Po průjezdu cílem v Podspálově musí soutěžní vozy ještě překonat dalších 46km do servisní zony. O názor na zařazení takto dlouhé varianty Návarova jsme požádali jednoho z nejpovolanějších, Petra Grosse. Petr jednak velice dobře zná prostředí, kde se bude závodit a jednak se může pochlubit zkušenostmi z desítek úspěšných startů v mistrovství světa a dalších velkých mezinárodních soutěží. Připomeňme si, že dlouhá léta patřil Petr Gross spolu s Pavlem Siberou ke stálicím továrního týmu Škoda motorsport. Později navigoval Jana Klokočku a Tomáše Hrdinku i Engeho. Spokojený s Petrovým diktátem byl vždy i Vladimír Berger, nebo Václav Mulač, či Jiří Tošovský. Do kolotoče světového šampionátu se Petr vrátil v roce 2005, kdy tvořil posádku s dnes již jistým juniorským mistrem světa Martinem Prokopem. Poslední tři roky úspěšně spolupracuje s Romanem Krestou a spolu v loňském roce vybojovali domácí mistrovský titul. "Trošku se takto dlouhé rychlostní zkoušky obávám, ale ne kvůli tomu, že bych si myslel, že bude nad síly některých posádek. Před dvěma lety se jelo jen o pár kilometrů méně a problémy nebyly, přestože nejprve bylo velké vedro a v druhém průjezdu naopak zapršelo. Tenkrát vše proběhlo bez havárií a komplikací. Do dlouhých erzet se nedá nastoupit bezhlavě, ale je potřeba si rozvrhnout síly a přemýšlet i nad tím, že pak je ještě daleko do servisu. Proto věřím, že i letos přistoupí posádky k Návarovu rozvážně, s respektem a pojedou víc hlavou," řekl Petr Gross, který právě před dvěma lety spolu s Romanem Krestou oba dva průjezdy dlouhým Návarovem vyhrál. V čem tedy vidí Petr hlavní problém nejdelšího měřeného úseku celého letošního šampionátu v rally?: "Největší úskalí je v tom, že se Návarov pojede hned první den. Posádky budou mít sice dostatek sil, ale nepojedou v pořadí podle své výkonnosti, jak by tomu bylo ve druhé etapě. Hodně tedy bude záležet na tom, jak se podaří sestavit startovní listinu. Bude se závodit téměř půl hodiny a to je dost času na to, aby některá posádka dojela před ní startující vůz, který bude buď pomalejší, nebo bude mít technické, nebo jiné potíže. Startovní pořadí tedy bude hrát obrovskou roli a bude hodně důležité, aby za sebou nestartovaly posádky příliš rozdílných kvalit. Dojíždění, nebo předjíždění je vždy nebezpečné a v noci i nepříjemné. V případě zrušení erzety se pak také budou hůř přidělovat náhradní časy," upozornil Petr Gros na možné komplikace plynoucí z rekordně dlouhé rychlostní zkoušky a pokračoval: "Jsem ale přesvědčen, že o tom všem pořadatelé vědí, vše pečlivě zvážili a budou připraveni, stejně jako byli připraveni před dvěma roky," uzavřel Petr, kterého spolu s šestinásobným vítězem Rally Bohemia čeká nejen obhajoba dvou vítězství z let 2007 a 2008, ale i finálový souboj o titul absolutního mistra České republiky v rally.
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.