Dobrá forma hatchbacku Subaru Impreza WRX STI i jeho pilota Vojtěcha Štajfa trvá. Podruhé za sebou bylo jejich společné účinkování na podniku Mezinárodního mistrovství České republiky korunováno postem druhého ´klasického enka´ v cíli, hned za Václavem Pechem. V Příbrami ozdobila kokpit bílomodročerného vozu talentovaná spolujezdkyně Marcela Dolečková, pro kterou bylo konečné čtvrté místo životním výsledkem.
Všichni, kdož třeba již ve čtvrtek před příbramskou rally přicházeli k členům Subaru Czech Rally Teamu s přáním příjemného víkendu, byli vyslyšeni. Tým si totiž přivezl domů hned celý řádek ´brambor´ (v podobě tří čtvrtých příček), nadšení panovalo i z výkonu. Na rozdíl od některých minulých soutěží, na kterých se Impreza posouvala výš až v průběhu soutěže, totiž byla tentokrát jména Vojtěcha Štajfa a Marcely Dolečkové na výsluní hned od startu. „Už jsem za svou kariéru vystřídal několik spolujezdců a dobře tak vím, že nalézt ideální souhru v autě nebývá vždy snadné – tentokrát ale bylo všechno jinak,“ září spokojeností pětatřicetiletý pilot. „S Marcelou jsme si skvěle padli do noty od úvodních kilometrů a na časech to bylo poznat. Už v pátek jsme dokázali svým tradičním soupeřům trochu ujíždět, dokonce jsme byli jen o pár vteřin za domácím Pepou Petákem, jedoucím s výkonnějším vozem kategorie S2000. V sobotu ráno i proto, že Pepa jel opět s Alenou Benešovou a byl tedy naším přímým soupeřem i v boji o nejlepší smíšenou posádku, jsme na něj zkusili i zaútočit. Neměli jsme ale ideálně obuto, a tak když jsem přidal i pár jezdeckých chybiček, bylo jasné, že Pepovi s Alenou stačit nebudeme. Poté jsme se už soustředili jen na svůj výkon, drželi jsme ale rychlé tempo a po očku dál hlídali i časy dravců za námi. Šlo nám totiž kromě udržení čtvrté příčky v celkovém pořadí i o totéž postavení v rámci druhé etapy a bodík s tím spojený. Když jsme zaregistrovali, že se nám soupeři přiblížili takříkajíc na dostřel, obuli jsme na poslední sekci nové gumy. Na krásných sedlčanských zkouškách jsme se tak do nich mohli o něco víc opřít a znovu zrychlit.“ Výsledkem tohoto snažení bylo nejen udržení celkového postavení, ale i druhý čas na závěrečném testu, celková pohoda v táboře opětovně nejrychlejšího Subaru tak mohla přerůst na cílové rampě i v oslavy čtvrté příčky. Výsledná kilometrická ztráta posádky na vítězné Pecha s Uhlem navíc činila pouze 0,59s/km, což při vysokém tempu vítěze a celkem poklidné jízdě bílomodročerné Imprezy lze určitě považovat za důkaz stále lepší konkurenceschopnosti hatchbacku. Radost z dobrého výsledku neskrývala ani křehká navigátorka: „Jsem samozřejmě moc ráda, že moje premiéra v Subaru takhle vyšla. Ke čtvrté příčce jsem po boku Karla Trojana měla blízko už v Hustopečích, tam měl nakonec po přidělování časů více štěstí právě Vojta. Ten měl tak u mne maličký dluh, který teď splatil. Poznala jsem díky němu i možnosti nového vozu, na jednom skoku jsme dokonce byli snad i za jejich hranicemi, ale i tam to naštěstí dobře dopadlo. Už teď se moc těším na společnou Bohemii.“ Přítomnost Marcely Dolečkové byla příjemným překvapením pro vedení Subaru Czech Rally Teamu i mimo rychlostní zkoušky – svou aktivitu při přípravě vozu i zázemí totiž náhle dokázali ještě zvýšit i týmoví mechanici. Ti budou teď mít ale starosti i trochu nezvyklého charakteru, budou se totiž týkat nastavení obou sedaček vozu. Spolujezdkyně dostane pro pohodlnější jízdu sedačku zcela novou, na blízkou Rally Jeseníky ale bude potřeba i vyměnit sedačku pro pilota. Na ní totiž usedne Václav Pech, jenž v neděli hatchback důkladně otestoval a na sprintrally bude mít za úkol prověřit možnosti vozu a porovnat je i se svým sportovním náčiním. Lze předpokládat, že i v Jeseníkách tedy uvidíme vůz Subaru Impreza WRX STI ve výsledkové listině na těch nejvyšších příčkách.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.