Blížící se XVIII. Admiral rally, která o tomto víkendu do Vyškova přiláká kompletní špičku Mistrovství ČR ve sprintrally a Poháru ČR v rally, nabídne divákům i soutěžícím celkem osm rychlostních zkoušek na třech úsecích.
Ani jedna z nich není pro jezdce neznámá, neboť všechny tyto „erzety“ byly již v minulosti v různých verzích použity. Dnešní tisková zpráva, jak doufáme, divákům alespoň částečně ulehčí náročný výběr zajímavých míst na trati soutěže.
RZ 1,4,7 Vážanská (10,10 km)Rekord RZ: 6:03,2 – Karel Trněný (Škoda Fabia WRC), ročník 2008
Divácky velice oblíbená rychlostní zkouška, jedoucí se na dohled od Vyškova, se oproti loňsku pojede v nezměněné podobě. O kvalitách tohoto testu svědčí i fakt, že jeho část letos k testování využíval tovární tým Škoda Motorsport, který na Vyškovsko zavítal v rámci přípravy na belgickou Ypres Rally. Start RZ je umístěn u osady Zouvalka na kvalitním a úzkém asfaltu. Po sérii zrádných zatáček následuje 1,2 kilometru po startu přírodní retardér, který byl v minulosti vzhledem k množství prachu hojně využíván fotografy. Následně přichází na řadu krásná rychlá partie „na srdce“ pravá levá z kopce, jež soutěžící přivede až do zrádné a divácky zajímavé pravé odbočky na krátký šotolinový úsek. Po sedmi set metrovém „letu“ po prašné komunikaci u sadu čeká jezdce ostrá pravá odbočka zpět na asfalt, která je mimořádně atraktivní pro diváky. Po prudkém klesání k potoku, kde loni zažili krušné chvilky Antonín Novák a Jiří Sojka, následuje velice rychlý úsek, zpestřený nenápadným a nechvalně známým skokem, kde předloni v opačném směru předvedl „kukuřičnou show“ Eddy Schlager. Po náročném brždění z maximální rychlosti do levé odbočky se posádky budou muset vyrovnat se změnou povrchu z asfaltu na panely a následně s dalším rychlým úsekem, o jehož zpestření se stará pouze nezáživný umělý retardér. Divácky velmi zajímavé levé odbočení z panelové komunikace zpět na asfalt přivádí jezdce do Vážan, kde následuje oblíbený levý „vracák“ u pumpy a přírodní retardér, kde soutěžící objíždí kapličku. Na technický průjezd obcí Moravské Prusy s řadou plynulých a rychlých zatáček navazuje krátká pasáž v zemědělském areálu s odbočením na šotolinový úsek u rybníka. Zajímavým místem pro fanoušky je zvláště pravá zatáčka přes most, po které se posádky vrátí pěknou levou odbočkou znovu na asfalt. Tato pasáž loni s mírnou nadsázkou rozhodla o výsledcích rally, neboť v pravém „vinklu“ přes most ztratili drahocenné vteřinky jak Josef Semerád, tak Roman Odložilík, čímž byla cesta k vítězství otevřena Josefu Petákovi. Po krátké rovině se soutěžící následně dostanou do obce Boškůvky, na jejímž konci je umístěn cíl RZ.
Divácká místa: 1. pravý „vracák“ po startu RZ 2. atraktivní pravé odbočení ze šotoliny na asfalt u obce Moravské Prusy 3. prudké levé odbočení z panelů na asfalt před obcí Vážany 4. šotolinový úsek u rybníka u obce Moravské Prusy
RZ 2,5,8 Chvalkovická (8,70 km) Rekord RZ: 4:52,4 – Karel Trněný (Škoda Fabia WRC), ročník 2008
Rychlostní zkouška v blízkosti Bučovic loni mírně pozměnila svoji podobu a ve variantě se startem v Chvalkovicích se dle ohlasů soutěžících jednoznačně osvědčila. Po technickém průjezdu okrajem Chvalkovic následuje zajímavý přírodní retardér na prašné ploše u zdejšího fotbalového hřiště, kde je hodně místa pro případné smyky. Následující rychlé protahováky přivedou soutěžící na horizont, po němž následuje ostré brždění z maximální rychlosti do atraktivní pravé odbočky „za balík“ směrem na Nemochovice. Na začátku Nemochovic přichází na řadu „krátká exkurze“ za bránu zemědělské farmy, nepříliš technický průjezd „dědinou“ je pak zakončen náročným „esíčkem“ přes most. Velice zajímavým místem pro diváky bude levé odbočení „přes hranu“ u Brankovic směrem na Kunkovice, za nímž posádky čekají dvě náročné „utahovačky“ z kopce. Toto místo se loni stalo osudné dvěma reprezentantům vyškovského rally klubu. Zatímco bratři Šebestové na uskákaném asfaltu neodhadli brzdný bod a poslali svého Escorta ven do pole, Eddymu Schlagerovi za přítomnosti mohutné kouřové clony vypovědělo v plném tempu službu turbo. Následuje technická pasáž do Kunkovic, která musí svým členitým charakterem uspokojit všechny rallyové fajnšmekry. Po technickém průjezdu Kunkovicemi začíná trať prudce stoupat krásnými serpentinami, které se postarají o stylovou tečku za touto zajímavou, leč zrádnou rychlostní zkouškou.
Divácká místa: 1. pravé odbočení „za balík“ směrem na obec Nemochovice 2. náročná levá odbočka přes hranu směrem na obec Kunkovice
RZ 3,6 Podivická (10,52 km)Rekord RZ: 6:01,3 – Roman Odložilík (Peugeot 207 S2000), ročník 2008
Podivická rychlostní zkouška patří ke klasickým testům vyškovské soutěže a vzhledem k častým změnám povrchů a rytmů jízdy je pro účastníky každoročně velkou zatěžkávací zkouškou. Její start je umístěn v obci Podivice, kde na posádky čeká série dvou náročných zatáček na hladké žulové dlažbě. Hned za Podivicemi následuje „esíčko“ mezi svodidly, na které nemá zrovna ty nejlepší vzpomínky Vladimír Barvík. „Rychlostka“ pokračuje notoricky známým rychlým lesním úsekem, kde na soutěžící číhá zrádná pravá „utahovačka“, jež se před osmi lety stala osudnou Felicii Dušana Kouřila. Těsně před polovinou testu posádky odbočí na krásný úsek ve vojenském prostoru, který je pro diváky nepřístupný. Po výjezdu zpět na hlavní komunikaci následuje zpomalovací retardér před obcí Zelená Hora a na začátku obce poté přichází na řadu levé odbočení do zemědělského statku. Zde posádky absolvují technickou a divácky atraktivní pasáž na šotolině, kterou zakončuje zrádný „nakopávák“ přes desinfekční jímku, kde loni poslal svoji Fabii na louku Karel Trněný. Na řadu přichází svižný úsek po úzkém asfaltu, kde není příliš prostoru pro případné chyby. Následným klesáním serpentinami za obcí Zelená Hora se trať rychlostní zkoušky dostane ke známému „vracáku“ u obce Pustiměř, kde začne stoupat divácky atraktivním úsekem až k pravé „utahovačce“, kde si před třemi lety prožil krušné chvíle Jan Kopecký. Pak už na posádky čeká jen rychlé pravé odbočení „u křížku“, za nímž je na začátku obce Radslavice umístěn cíl testu.
Divácká místa: 1. technický průjezd obcí Podivice 2. průjezd areálem zemědělského statku v obci Zelená Hora (přístup pouze pěšky od Pustiměře) 3. „vracák“ a serpentiny u obce Pustiměř
Ještě zbývá dodat, že zázemí celé rally bude letos poprvé umístěno v areálu společnosti E.D.P. Komořany, kde najde útočiště startovní a cílová rampa, servisní parkoviště, přeskupení a administrativní i technické přejímky.Všechny důležité informace o soutěži (včetně mapy tratě a časového harmonogramu) diváci i posádky naleznou na oficiálních internetových stránkách soutěže - www.rallyvyskov.cz, případně na stránkách mediálního partnera – www.autosport.cz.
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?