Blížící se XVIII. Admiral rally, která o tomto víkendu do Vyškova přiláká kompletní špičku Mistrovství ČR ve sprintrally a Poháru ČR v rally, nabídne divákům i soutěžícím celkem osm rychlostních zkoušek na třech úsecích.
Ani jedna z nich není pro jezdce neznámá, neboť všechny tyto „erzety“ byly již v minulosti v různých verzích použity. Dnešní tisková zpráva, jak doufáme, divákům alespoň částečně ulehčí náročný výběr zajímavých míst na trati soutěže.
RZ 1,4,7 Vážanská (10,10 km)Rekord RZ: 6:03,2 – Karel Trněný (Škoda Fabia WRC), ročník 2008
Divácky velice oblíbená rychlostní zkouška, jedoucí se na dohled od Vyškova, se oproti loňsku pojede v nezměněné podobě. O kvalitách tohoto testu svědčí i fakt, že jeho část letos k testování využíval tovární tým Škoda Motorsport, který na Vyškovsko zavítal v rámci přípravy na belgickou Ypres Rally. Start RZ je umístěn u osady Zouvalka na kvalitním a úzkém asfaltu. Po sérii zrádných zatáček následuje 1,2 kilometru po startu přírodní retardér, který byl v minulosti vzhledem k množství prachu hojně využíván fotografy. Následně přichází na řadu krásná rychlá partie „na srdce“ pravá levá z kopce, jež soutěžící přivede až do zrádné a divácky zajímavé pravé odbočky na krátký šotolinový úsek. Po sedmi set metrovém „letu“ po prašné komunikaci u sadu čeká jezdce ostrá pravá odbočka zpět na asfalt, která je mimořádně atraktivní pro diváky. Po prudkém klesání k potoku, kde loni zažili krušné chvilky Antonín Novák a Jiří Sojka, následuje velice rychlý úsek, zpestřený nenápadným a nechvalně známým skokem, kde předloni v opačném směru předvedl „kukuřičnou show“ Eddy Schlager. Po náročném brždění z maximální rychlosti do levé odbočky se posádky budou muset vyrovnat se změnou povrchu z asfaltu na panely a následně s dalším rychlým úsekem, o jehož zpestření se stará pouze nezáživný umělý retardér. Divácky velmi zajímavé levé odbočení z panelové komunikace zpět na asfalt přivádí jezdce do Vážan, kde následuje oblíbený levý „vracák“ u pumpy a přírodní retardér, kde soutěžící objíždí kapličku. Na technický průjezd obcí Moravské Prusy s řadou plynulých a rychlých zatáček navazuje krátká pasáž v zemědělském areálu s odbočením na šotolinový úsek u rybníka. Zajímavým místem pro fanoušky je zvláště pravá zatáčka přes most, po které se posádky vrátí pěknou levou odbočkou znovu na asfalt. Tato pasáž loni s mírnou nadsázkou rozhodla o výsledcích rally, neboť v pravém „vinklu“ přes most ztratili drahocenné vteřinky jak Josef Semerád, tak Roman Odložilík, čímž byla cesta k vítězství otevřena Josefu Petákovi. Po krátké rovině se soutěžící následně dostanou do obce Boškůvky, na jejímž konci je umístěn cíl RZ.
Divácká místa: 1. pravý „vracák“ po startu RZ 2. atraktivní pravé odbočení ze šotoliny na asfalt u obce Moravské Prusy 3. prudké levé odbočení z panelů na asfalt před obcí Vážany 4. šotolinový úsek u rybníka u obce Moravské Prusy
RZ 2,5,8 Chvalkovická (8,70 km) Rekord RZ: 4:52,4 – Karel Trněný (Škoda Fabia WRC), ročník 2008
Rychlostní zkouška v blízkosti Bučovic loni mírně pozměnila svoji podobu a ve variantě se startem v Chvalkovicích se dle ohlasů soutěžících jednoznačně osvědčila. Po technickém průjezdu okrajem Chvalkovic následuje zajímavý přírodní retardér na prašné ploše u zdejšího fotbalového hřiště, kde je hodně místa pro případné smyky. Následující rychlé protahováky přivedou soutěžící na horizont, po němž následuje ostré brždění z maximální rychlosti do atraktivní pravé odbočky „za balík“ směrem na Nemochovice. Na začátku Nemochovic přichází na řadu „krátká exkurze“ za bránu zemědělské farmy, nepříliš technický průjezd „dědinou“ je pak zakončen náročným „esíčkem“ přes most. Velice zajímavým místem pro diváky bude levé odbočení „přes hranu“ u Brankovic směrem na Kunkovice, za nímž posádky čekají dvě náročné „utahovačky“ z kopce. Toto místo se loni stalo osudné dvěma reprezentantům vyškovského rally klubu. Zatímco bratři Šebestové na uskákaném asfaltu neodhadli brzdný bod a poslali svého Escorta ven do pole, Eddymu Schlagerovi za přítomnosti mohutné kouřové clony vypovědělo v plném tempu službu turbo. Následuje technická pasáž do Kunkovic, která musí svým členitým charakterem uspokojit všechny rallyové fajnšmekry. Po technickém průjezdu Kunkovicemi začíná trať prudce stoupat krásnými serpentinami, které se postarají o stylovou tečku za touto zajímavou, leč zrádnou rychlostní zkouškou.
Divácká místa: 1. pravé odbočení „za balík“ směrem na obec Nemochovice 2. náročná levá odbočka přes hranu směrem na obec Kunkovice
RZ 3,6 Podivická (10,52 km)Rekord RZ: 6:01,3 – Roman Odložilík (Peugeot 207 S2000), ročník 2008
Podivická rychlostní zkouška patří ke klasickým testům vyškovské soutěže a vzhledem k častým změnám povrchů a rytmů jízdy je pro účastníky každoročně velkou zatěžkávací zkouškou. Její start je umístěn v obci Podivice, kde na posádky čeká série dvou náročných zatáček na hladké žulové dlažbě. Hned za Podivicemi následuje „esíčko“ mezi svodidly, na které nemá zrovna ty nejlepší vzpomínky Vladimír Barvík. „Rychlostka“ pokračuje notoricky známým rychlým lesním úsekem, kde na soutěžící číhá zrádná pravá „utahovačka“, jež se před osmi lety stala osudnou Felicii Dušana Kouřila. Těsně před polovinou testu posádky odbočí na krásný úsek ve vojenském prostoru, který je pro diváky nepřístupný. Po výjezdu zpět na hlavní komunikaci následuje zpomalovací retardér před obcí Zelená Hora a na začátku obce poté přichází na řadu levé odbočení do zemědělského statku. Zde posádky absolvují technickou a divácky atraktivní pasáž na šotolině, kterou zakončuje zrádný „nakopávák“ přes desinfekční jímku, kde loni poslal svoji Fabii na louku Karel Trněný. Na řadu přichází svižný úsek po úzkém asfaltu, kde není příliš prostoru pro případné chyby. Následným klesáním serpentinami za obcí Zelená Hora se trať rychlostní zkoušky dostane ke známému „vracáku“ u obce Pustiměř, kde začne stoupat divácky atraktivním úsekem až k pravé „utahovačce“, kde si před třemi lety prožil krušné chvíle Jan Kopecký. Pak už na posádky čeká jen rychlé pravé odbočení „u křížku“, za nímž je na začátku obce Radslavice umístěn cíl testu.
Divácká místa: 1. technický průjezd obcí Podivice 2. průjezd areálem zemědělského statku v obci Zelená Hora (přístup pouze pěšky od Pustiměře) 3. „vracák“ a serpentiny u obce Pustiměř
Ještě zbývá dodat, že zázemí celé rally bude letos poprvé umístěno v areálu společnosti E.D.P. Komořany, kde najde útočiště startovní a cílová rampa, servisní parkoviště, přeskupení a administrativní i technické přejímky.Všechny důležité informace o soutěži (včetně mapy tratě a časového harmonogramu) diváci i posádky naleznou na oficiálních internetových stránkách soutěže - www.rallyvyskov.cz, případně na stránkách mediálního partnera – www.autosport.cz.
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).