Blížící se XVIII. Admiral rally, která o tomto víkendu do Vyškova přiláká kompletní špičku Mistrovství ČR ve sprintrally a Poháru ČR v rally, nabídne divákům i soutěžícím celkem osm rychlostních zkoušek na třech úsecích.
Ani jedna z nich není pro jezdce neznámá, neboť všechny tyto „erzety“ byly již v minulosti v různých verzích použity. Dnešní tisková zpráva, jak doufáme, divákům alespoň částečně ulehčí náročný výběr zajímavých míst na trati soutěže.
RZ 1,4,7 Vážanská (10,10 km)Rekord RZ: 6:03,2 – Karel Trněný (Škoda Fabia WRC), ročník 2008
Divácky velice oblíbená rychlostní zkouška, jedoucí se na dohled od Vyškova, se oproti loňsku pojede v nezměněné podobě. O kvalitách tohoto testu svědčí i fakt, že jeho část letos k testování využíval tovární tým Škoda Motorsport, který na Vyškovsko zavítal v rámci přípravy na belgickou Ypres Rally. Start RZ je umístěn u osady Zouvalka na kvalitním a úzkém asfaltu. Po sérii zrádných zatáček následuje 1,2 kilometru po startu přírodní retardér, který byl v minulosti vzhledem k množství prachu hojně využíván fotografy. Následně přichází na řadu krásná rychlá partie „na srdce“ pravá levá z kopce, jež soutěžící přivede až do zrádné a divácky zajímavé pravé odbočky na krátký šotolinový úsek. Po sedmi set metrovém „letu“ po prašné komunikaci u sadu čeká jezdce ostrá pravá odbočka zpět na asfalt, která je mimořádně atraktivní pro diváky. Po prudkém klesání k potoku, kde loni zažili krušné chvilky Antonín Novák a Jiří Sojka, následuje velice rychlý úsek, zpestřený nenápadným a nechvalně známým skokem, kde předloni v opačném směru předvedl „kukuřičnou show“ Eddy Schlager. Po náročném brždění z maximální rychlosti do levé odbočky se posádky budou muset vyrovnat se změnou povrchu z asfaltu na panely a následně s dalším rychlým úsekem, o jehož zpestření se stará pouze nezáživný umělý retardér. Divácky velmi zajímavé levé odbočení z panelové komunikace zpět na asfalt přivádí jezdce do Vážan, kde následuje oblíbený levý „vracák“ u pumpy a přírodní retardér, kde soutěžící objíždí kapličku. Na technický průjezd obcí Moravské Prusy s řadou plynulých a rychlých zatáček navazuje krátká pasáž v zemědělském areálu s odbočením na šotolinový úsek u rybníka. Zajímavým místem pro fanoušky je zvláště pravá zatáčka přes most, po které se posádky vrátí pěknou levou odbočkou znovu na asfalt. Tato pasáž loni s mírnou nadsázkou rozhodla o výsledcích rally, neboť v pravém „vinklu“ přes most ztratili drahocenné vteřinky jak Josef Semerád, tak Roman Odložilík, čímž byla cesta k vítězství otevřena Josefu Petákovi. Po krátké rovině se soutěžící následně dostanou do obce Boškůvky, na jejímž konci je umístěn cíl RZ.
Divácká místa: 1. pravý „vracák“ po startu RZ 2. atraktivní pravé odbočení ze šotoliny na asfalt u obce Moravské Prusy 3. prudké levé odbočení z panelů na asfalt před obcí Vážany 4. šotolinový úsek u rybníka u obce Moravské Prusy
RZ 2,5,8 Chvalkovická (8,70 km) Rekord RZ: 4:52,4 – Karel Trněný (Škoda Fabia WRC), ročník 2008
Rychlostní zkouška v blízkosti Bučovic loni mírně pozměnila svoji podobu a ve variantě se startem v Chvalkovicích se dle ohlasů soutěžících jednoznačně osvědčila. Po technickém průjezdu okrajem Chvalkovic následuje zajímavý přírodní retardér na prašné ploše u zdejšího fotbalového hřiště, kde je hodně místa pro případné smyky. Následující rychlé protahováky přivedou soutěžící na horizont, po němž následuje ostré brždění z maximální rychlosti do atraktivní pravé odbočky „za balík“ směrem na Nemochovice. Na začátku Nemochovic přichází na řadu „krátká exkurze“ za bránu zemědělské farmy, nepříliš technický průjezd „dědinou“ je pak zakončen náročným „esíčkem“ přes most. Velice zajímavým místem pro diváky bude levé odbočení „přes hranu“ u Brankovic směrem na Kunkovice, za nímž posádky čekají dvě náročné „utahovačky“ z kopce. Toto místo se loni stalo osudné dvěma reprezentantům vyškovského rally klubu. Zatímco bratři Šebestové na uskákaném asfaltu neodhadli brzdný bod a poslali svého Escorta ven do pole, Eddymu Schlagerovi za přítomnosti mohutné kouřové clony vypovědělo v plném tempu službu turbo. Následuje technická pasáž do Kunkovic, která musí svým členitým charakterem uspokojit všechny rallyové fajnšmekry. Po technickém průjezdu Kunkovicemi začíná trať prudce stoupat krásnými serpentinami, které se postarají o stylovou tečku za touto zajímavou, leč zrádnou rychlostní zkouškou.
Divácká místa: 1. pravé odbočení „za balík“ směrem na obec Nemochovice 2. náročná levá odbočka přes hranu směrem na obec Kunkovice
RZ 3,6 Podivická (10,52 km)Rekord RZ: 6:01,3 – Roman Odložilík (Peugeot 207 S2000), ročník 2008
Podivická rychlostní zkouška patří ke klasickým testům vyškovské soutěže a vzhledem k častým změnám povrchů a rytmů jízdy je pro účastníky každoročně velkou zatěžkávací zkouškou. Její start je umístěn v obci Podivice, kde na posádky čeká série dvou náročných zatáček na hladké žulové dlažbě. Hned za Podivicemi následuje „esíčko“ mezi svodidly, na které nemá zrovna ty nejlepší vzpomínky Vladimír Barvík. „Rychlostka“ pokračuje notoricky známým rychlým lesním úsekem, kde na soutěžící číhá zrádná pravá „utahovačka“, jež se před osmi lety stala osudnou Felicii Dušana Kouřila. Těsně před polovinou testu posádky odbočí na krásný úsek ve vojenském prostoru, který je pro diváky nepřístupný. Po výjezdu zpět na hlavní komunikaci následuje zpomalovací retardér před obcí Zelená Hora a na začátku obce poté přichází na řadu levé odbočení do zemědělského statku. Zde posádky absolvují technickou a divácky atraktivní pasáž na šotolině, kterou zakončuje zrádný „nakopávák“ přes desinfekční jímku, kde loni poslal svoji Fabii na louku Karel Trněný. Na řadu přichází svižný úsek po úzkém asfaltu, kde není příliš prostoru pro případné chyby. Následným klesáním serpentinami za obcí Zelená Hora se trať rychlostní zkoušky dostane ke známému „vracáku“ u obce Pustiměř, kde začne stoupat divácky atraktivním úsekem až k pravé „utahovačce“, kde si před třemi lety prožil krušné chvíle Jan Kopecký. Pak už na posádky čeká jen rychlé pravé odbočení „u křížku“, za nímž je na začátku obce Radslavice umístěn cíl testu.
Divácká místa: 1. technický průjezd obcí Podivice 2. průjezd areálem zemědělského statku v obci Zelená Hora (přístup pouze pěšky od Pustiměře) 3. „vracák“ a serpentiny u obce Pustiměř
Ještě zbývá dodat, že zázemí celé rally bude letos poprvé umístěno v areálu společnosti E.D.P. Komořany, kde najde útočiště startovní a cílová rampa, servisní parkoviště, přeskupení a administrativní i technické přejímky.Všechny důležité informace o soutěži (včetně mapy tratě a časového harmonogramu) diváci i posádky naleznou na oficiálních internetových stránkách soutěže - www.rallyvyskov.cz, případně na stránkách mediálního partnera – www.autosport.cz.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.