Martin Prokop s Janem Tománkem míří za dalším juniorským závodem do soutěžního ráje - do Finska
Na start slavné Finské rally, která dlouhou dobu užívala příznačný název Rally 1000 jezer, se postaví s ambicemi obhájit loňský juniorský triumf, ale zároveň si vytvořit co nejlepší výchozí pozici v boji o juniorský titul.Finští organizátoři pokračují i letos v trendu změn, trať tak doznává řadu úprav, tři zkoušky jsou pro řadu účastníků zcela nové. Fanoušci budou zejména postrádat kultovní test Ouninpohja. Ještě loni se částečně jela v opačném směru, letos zcela chybí. Pořadatelé naopak hlásí návrat testu Myhinpaa, pověstného řadou atraktivních skoků, jehož dva průjezdy budou na programu v závěrečné etapě. Region kolem Jyväskyly zůstává nezměněn, stejně jako umístění servisního parkoviště v okolí výstaviště Paviljonki.
Soutěž odstartuje už ve čtvrtečním podvečeru diváckou zkouškou v dostihovém areálu Killeri, kam se posádky vrátí ještě jednou o den později. Pátek se odehraje na severozápad od Jyväskyly, sobota zavede posádky jihozápadně od centra soutěže do okolí měst Jämsä a Mänttä. Druhá etapa zároveň nabídce obrovskou porci ostrých kilometrů a dá se předpokládat, že se v těchto fázích závodu může rozhodovat o konečných výsledcích. Neděle bude nejkratším dnem, nabídne pouze čtyři testy východně od Jyväskyly. Celkem měří trať soutěže 1449,61 km, 345,15 km absolvují posádky v ostrém tempu.
"I přes změny rychlostních zkoušek je v zásadě vše ve starých kolejích. Čeká nás extrémně rychlá trať s řadou horizontů a skoků. Tedy stejný charakter, stejné oblasti, které už známe z minulých startů. Původně jsme se chtěli na soutěž připravovat v Estonsku, ale nakonec jsme větší test nebo start na konkrétním závodě zrušili. Proto jsme v pondělí využili oficiální nabídky testu pro juniory. I když tam bylo čtrnáct aut a dostat se na trať bylo místy hodně problematické, v podstatě to stačilo na vyzkoušení všech věcí, které jsme potřebovali. Celkem jsme nenajezdili tolik kilometrů, ale věřím, že jsme dobře připraveni. Velkým posunem kupředu budou zejména nové tlumiče od Citroënu, které se promítly i do solidních časů ve srovnání s konkurencí. Rychlými časy se rovněž prezentoval domácí Pinomäki, jenž bude pilotovat Renaulta Clio R3 a pokořit ho bude tvrdým oříškem. Ale o to může být průběh závodu zajímavější," sdělil aktuální informace z centra soutěže Martin Prokop."Nad stylem jízdy si nechci lámat hlavu. Nemá smysl neustále dokola řešit nějaké propočty či taktiku. Naopak chci jít do závodu v pohodě a finskou klasiku si chci náležitě užít. A když to půjde, tak do toho určitě budeme šlapat. Nechám všemu volný průběh a budu se řídit aktuálními pocity ze závodu," dodal jihlavský jezdec.Neste Oil Rally Finland
30. července – 2. srpna 20099. soutěž MS7. soutěž JWRC Čtvrtek 30. července
Start Jyväskylä 18:15RZ1 SSS Killeri 1 (2,06 km) 19:00Cíl Jyväskylä 19:30 Pátek 31. července
Servis A Jyväskylä Paviljonki (15 minut) 6:00
RZ2 Jukojärvi 1 (22,29 km) 7:38RZ3 Kruununperä 1 (13,51 km) 8:11RZ4 Mökkiperä 1 (13,64 km) 8:59RZ5 Palsankylä 1 (13,92 km) 9:46 Servis B Jyväskylä Paviljonki (30 minut) 11:09RZ6 Jukojärvi 2 (22,29 km) 13:02RZ7 Kruununperä 2 (13,51 km) 13:35RZ8 Mökkiperä 2 (13,64 km) 14:23RZ9 Palsankylä 2 (13,92 km) 15:10Servis C Jyväskylä Paviljonki (45 minut) 16:20RZ10 SSS Killeri 2 (2,06 km) 20:00Cíl Jyväskylä 20:30Sobota 1. srpna
Servis D Jyväskylä Paviljonki (15 minut) 6:15RZ11 Leustu 1 (21,35 km) 7:13RZ12 Himos 1 (20,94 km) 8:02RZ13 Surkee 1 (14,95 km) 9:25Servis E Jyväskylä Paviljonki (30 minut) 10:24RZ14 Leustu 2 (21,35 km) 11:37RZ15 Himos 2 (20,94 km) 12:26RZ16 Surkee 2 (14,95 km) 13:49Servis F Jyväskylä Paviljonki (30 minut) 14:48RZ17 Urria (12,75 km) 16:11RZ18 Kavala (10,35 km) 17:19RZ19 Väärinmaja (29,29 km) 17:52Servis G Jyväskylä Paviljonki (45 minut) 19:57Cíl Jyväskylä 20:42Neděle 2. srpna
Servis H Jyväskylä Paviljonki (15 minut) 6:50RZ20 Hannula (10,82 km) 8:17RZ21 Myhinpää 1 (15,06 km) 8:58RZ22 Myhinpää 2 (15,06 km) 10:51RZ23 Ruuhimäki (6,50 km) 12:18Servis I Jyväskylä Paviljonki (10 minut) 13:16Cíl Jyväskylä 13:26
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.