Píše se datum 18. července 2009. V Třebíči startuje jubilejní 20. ročník Horácké rally. Tento den je významný i pro „Jarina z Poteča“, neboť přesně před pětadvaceti lety se narodil. Jarek doslova a do písmene žije rally, a tak si nejlepší dárek k čtvrtstoletí života nadělil osobně sám. Společně s Karlem Vajíkem ovládli čtvrtý podnik rallysprintového mistrovství.
Pouhých čtrnáct dní po Impromat rallysprintu Kopná startoval v Třebíči a blízkém okolí další podnik rallysprintového mistrovství - Horácká rally. Z předcházejících tří podniků měli Jarek s Karlem velmi pěknou vizitku. V Lužických horách i v Telči zvítězili. Na Kopné potrápila posádku převodovka a v cíli si dojeli pro 6. místo. Před třebíčským sprintem bylo průběžné pořadí následující: tabulku vedl Josef Peták, jenž získal 78 bodů, Jarek na něj na druhém místě ztrácel tři body. Právě na Petáka s Orsákem se před startem v Třebíči soustřeďovala největší pozornost fanoušků rally. Černým koněm závodu pak měl být otrokovický Pavel Valoušek.
Pokud při seznamovacích jízdách na posádky svítilo sluníčko, na samotný závod si zřejmě vybralo volno. Zatažená obloha nevěstila nic dobrého a následné deště si nepěkně pohrály i s organizátory rally. "Ráno to ještě nevypadalo na deštivé počasí, a tak jsme jako většina startovního pole vyrazili na slickách. My si pro jistotu v autě vezli dvě prořezané pneumatiky na vodu, což měla být jakási pojistka, kdyby začalo na trať rally pršet. Úvodní zkouška soutěže byla z bezpečnostních důvodů zrušena a na další dvě erzety už pršelo. Proto jsme s Karlem využili gumy, které jsme si vezli, a dopředu nasadili říznuté slicky. S ohledem na to, že podobný problém s pneumatikami měli i všichni naši soupeři, rozdíl po první rundě erzet nebyl až tak znatelný a odstupy byly minimální," zhodnotil úvodní tři zkoušky rally Jarek Orsák.
Po jedné zrušené a dvou odjetých rychlostních zkouškách vedl „Jarin“ s náskokem 0,9 vteřiny před Valouškem, třetí Odložilík ztrácel 4,6 vteřiny. V té době již byl mimo hru Josef Peták, který odstavil svého Peugeota 207 S2000 na 3. RZ. Jarek s Karlem proto změnili taktiku. "Já jsem Josefa Petáka na trati trojky nikde neviděl. O tom, že již nepokračuje v soutěži, jsem se dozvěděl až od pořadatelů, když jsme v cíli erzety pátrali po čase příbramského jezdce. V té chvíli jsem měl malinkou radost, ale i nadále jsem se musel maximálně soustřeďovat na další zkoušky. Tempo jsme pak zvolili takové, abychom jeli rychle a přitom bez chyb, zkrátka na jistotu. Bylo pro nás velmi důležité dojet si pro body," poodhalil změnu plánu Jarek.
Na další kolo zkoušek obula posádka ARC Slovakia opět slicky. "Byla to riskantní volba a jako jediní ze startovního pole jsme takto zariskovali. Bylo to dáno hlavně tím, že jsme měli zprávy z dalších erzet, že tam ještě neprší. Když jsme ovšem dojeli na start těchto zkoušek, i tady začalo pršet a my museli absolvovat RZ na slickách. Špatná volba pneumatik a déšť způsobily, že se mi na jedné zkoušce podařilo vyrobit hodiny. Tím si Pavel Valoušek udělal drobný náskok. Na dalších dvou erzetách jsme dokázali jeho náskok smazat a dokonce přidat i pár vteřin navrch," poodkryl vývoj závodu Jarek Orsák. V polovině rally byl Jarek na druhém místě za „Valdou“ s odstupem 7,2 vteřiny. Dvě vyhrané erzety jej ovšem katapultovaly před otrokovického jezdce s náskokem tří vteřin. V servisu již byla volba pneumatik jasná. Déšť neustával, a tak přišly na řadu mokré gumy. Do konce soutěže zbývaly poslední tři erzety. Na první zkoušce třetí rundy zajel Jarek druhý čas a Valoušek z odstupu umazal 1,5 vteřiny. Krátkou městskou erzetu pro změnu vyhrál „Jarin“, když svému největšímu soupeři nadělil dvě vteřiny. Rozhodnout se mělo na závěrečné, 10,75 km dlouhé rychlostce. Tu vyhrál Valoušek, ale Jarek si druhým časem pojistil vítězství. Z náskoku smazal Valoušek pouhých 1,9 vteřiny.
V cíli byla vidět na posádce nejenom únava z těžkého závodu, ale také maximální spokojenost. "Po odstoupení Petáka vycítil Valoušek možnost vyhrát, ale vyhrát jsme chtěli i my. Rozhodně jsme mu nechtěli vítězství jen tak přenechat, a tak jsme bojovali. Myslím, že to byl pro diváky pěkný souboj, který skončil až s poslední erzetou. Pro nás bylo důležité získat body a podřídili jsme tomu vše. Jeli jsme hodně vysokým tempem, ale přitom tak, abychom získali body. Samozřejmě jsme si hlídali i Valouškovy časy, neboť jsme byli neustále pod jeho tlakem. Snažili jsme se jet rychle a bez chyb. A to se nám až na jeden moment podařilo splnit," zhodnotil čtvrtý sprint sezony Jaroslav Orsák. Na dvou jednodenních soutěžích, paradoxně vždy nedaleko Třebíče, hodně pršelo. Je tedy voda ten správný živel Jarka Orsáka? "Mě je víceméně jedno, zda je mokro nebo sucho. Je ale fakt, že když to klouže a pro soupeře je tento povrch nepříjemný, tak mně vyhovuje. Pokud bych si měl vybrat mezi suchou a mokrou soutěží, tak se více přikloním k mokré trati."
Polovina rallysprintové sezony je tedy za námi. Ze čtyř soutěží je třikrát zapsaný ve výsledcích jeden a tentýž vítěz: Jaroslav Orsák s Karlem Vajíkem. Takový vstup do sezony nikdo z týmu rozhodně nečekal. "Tři vítězství ze čtyř startů, to velmi potěší. Na Kopné jsme neměli šanci bojovat o přední místa. Charakter trati vyhovoval hlavně vozům specifikace WRC a S2000. Klasická enka tam moc šancí neměla. V okolí Slušovic bychom mohli profitovat snad jen z problémů soupeřů. Ostatní tratě už nám vyhovovaly více. A že jsme třikrát vyhráli? Určitě jsme měli i to potřebné jezdecké štěstí. Zkrátka, štěstí přeje připraveným a my se na každý sprint vždy poctivě připravovali," rozkrýval původ úspěchu Jarek Orsák.
V polovině rallysprintového mistrovství vede průběžnou tabulku Jarek Orsák se ziskem 105 bodů. Druhé místo si i přes bodovou absenci v Třebíči drží Josef Peták se 78 body a prozatímní bronz patří Pavlu Valouškovi s body 48. Samotná posádka se snaží udělat výsledek na trati rychlostních zkoušek. Předchází tomu ovšem mravenčí práce nejen mechaniků, která graduje při průběhu rally. Na tyto lidi kolem sebe Jarek s Karlem nikdy nezapomněli. "Naše poděkování patří ARC Slovakia a firmě GPD. Díky patří také K. I. T. Racing teamu a všem mechanikům za perfektně připravený vůz a práci během soutěže. Poděkovat bych chtěl zároveň fanouškům, kteří nás podporovali na trati rally. Náš obdiv zaslouží všichni pořadatelé, kteří se podíleli na průběhu letošní Horácké rally, neboť ty podmínky byly po celou dobu závodu opravdu velmi nevlídné a stát v tomto počasí skoro celý den venku…smekám před nimi klobouk," poděkoval všem za posádku Jarek Orsák.
A ještě jedna větička na závěr. Když jsem šel v cíli Jarkovi přát, říkal jsem mu, že nevím, k čemu mu mám přát první, zda k narozeninám nebo k vítězství. A Jarinova odpověď? "To je jedno, já budu dnes stejně mrtvý.":o)
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?