Píše se datum 18. července 2009. V Třebíči startuje jubilejní 20. ročník Horácké rally. Tento den je významný i pro „Jarina z Poteča“, neboť přesně před pětadvaceti lety se narodil. Jarek doslova a do písmene žije rally, a tak si nejlepší dárek k čtvrtstoletí života nadělil osobně sám. Společně s Karlem Vajíkem ovládli čtvrtý podnik rallysprintového mistrovství.
Pouhých čtrnáct dní po Impromat rallysprintu Kopná startoval v Třebíči a blízkém okolí další podnik rallysprintového mistrovství - Horácká rally. Z předcházejících tří podniků měli Jarek s Karlem velmi pěknou vizitku. V Lužických horách i v Telči zvítězili. Na Kopné potrápila posádku převodovka a v cíli si dojeli pro 6. místo. Před třebíčským sprintem bylo průběžné pořadí následující: tabulku vedl Josef Peták, jenž získal 78 bodů, Jarek na něj na druhém místě ztrácel tři body. Právě na Petáka s Orsákem se před startem v Třebíči soustřeďovala největší pozornost fanoušků rally. Černým koněm závodu pak měl být otrokovický Pavel Valoušek.
Pokud při seznamovacích jízdách na posádky svítilo sluníčko, na samotný závod si zřejmě vybralo volno. Zatažená obloha nevěstila nic dobrého a následné deště si nepěkně pohrály i s organizátory rally. "Ráno to ještě nevypadalo na deštivé počasí, a tak jsme jako většina startovního pole vyrazili na slickách. My si pro jistotu v autě vezli dvě prořezané pneumatiky na vodu, což měla být jakási pojistka, kdyby začalo na trať rally pršet. Úvodní zkouška soutěže byla z bezpečnostních důvodů zrušena a na další dvě erzety už pršelo. Proto jsme s Karlem využili gumy, které jsme si vezli, a dopředu nasadili říznuté slicky. S ohledem na to, že podobný problém s pneumatikami měli i všichni naši soupeři, rozdíl po první rundě erzet nebyl až tak znatelný a odstupy byly minimální," zhodnotil úvodní tři zkoušky rally Jarek Orsák.
Po jedné zrušené a dvou odjetých rychlostních zkouškách vedl „Jarin“ s náskokem 0,9 vteřiny před Valouškem, třetí Odložilík ztrácel 4,6 vteřiny. V té době již byl mimo hru Josef Peták, který odstavil svého Peugeota 207 S2000 na 3. RZ. Jarek s Karlem proto změnili taktiku. "Já jsem Josefa Petáka na trati trojky nikde neviděl. O tom, že již nepokračuje v soutěži, jsem se dozvěděl až od pořadatelů, když jsme v cíli erzety pátrali po čase příbramského jezdce. V té chvíli jsem měl malinkou radost, ale i nadále jsem se musel maximálně soustřeďovat na další zkoušky. Tempo jsme pak zvolili takové, abychom jeli rychle a přitom bez chyb, zkrátka na jistotu. Bylo pro nás velmi důležité dojet si pro body," poodhalil změnu plánu Jarek.
Na další kolo zkoušek obula posádka ARC Slovakia opět slicky. "Byla to riskantní volba a jako jediní ze startovního pole jsme takto zariskovali. Bylo to dáno hlavně tím, že jsme měli zprávy z dalších erzet, že tam ještě neprší. Když jsme ovšem dojeli na start těchto zkoušek, i tady začalo pršet a my museli absolvovat RZ na slickách. Špatná volba pneumatik a déšť způsobily, že se mi na jedné zkoušce podařilo vyrobit hodiny. Tím si Pavel Valoušek udělal drobný náskok. Na dalších dvou erzetách jsme dokázali jeho náskok smazat a dokonce přidat i pár vteřin navrch," poodkryl vývoj závodu Jarek Orsák. V polovině rally byl Jarek na druhém místě za „Valdou“ s odstupem 7,2 vteřiny. Dvě vyhrané erzety jej ovšem katapultovaly před otrokovického jezdce s náskokem tří vteřin. V servisu již byla volba pneumatik jasná. Déšť neustával, a tak přišly na řadu mokré gumy. Do konce soutěže zbývaly poslední tři erzety. Na první zkoušce třetí rundy zajel Jarek druhý čas a Valoušek z odstupu umazal 1,5 vteřiny. Krátkou městskou erzetu pro změnu vyhrál „Jarin“, když svému největšímu soupeři nadělil dvě vteřiny. Rozhodnout se mělo na závěrečné, 10,75 km dlouhé rychlostce. Tu vyhrál Valoušek, ale Jarek si druhým časem pojistil vítězství. Z náskoku smazal Valoušek pouhých 1,9 vteřiny.
V cíli byla vidět na posádce nejenom únava z těžkého závodu, ale také maximální spokojenost. "Po odstoupení Petáka vycítil Valoušek možnost vyhrát, ale vyhrát jsme chtěli i my. Rozhodně jsme mu nechtěli vítězství jen tak přenechat, a tak jsme bojovali. Myslím, že to byl pro diváky pěkný souboj, který skončil až s poslední erzetou. Pro nás bylo důležité získat body a podřídili jsme tomu vše. Jeli jsme hodně vysokým tempem, ale přitom tak, abychom získali body. Samozřejmě jsme si hlídali i Valouškovy časy, neboť jsme byli neustále pod jeho tlakem. Snažili jsme se jet rychle a bez chyb. A to se nám až na jeden moment podařilo splnit," zhodnotil čtvrtý sprint sezony Jaroslav Orsák. Na dvou jednodenních soutěžích, paradoxně vždy nedaleko Třebíče, hodně pršelo. Je tedy voda ten správný živel Jarka Orsáka? "Mě je víceméně jedno, zda je mokro nebo sucho. Je ale fakt, že když to klouže a pro soupeře je tento povrch nepříjemný, tak mně vyhovuje. Pokud bych si měl vybrat mezi suchou a mokrou soutěží, tak se více přikloním k mokré trati."
Polovina rallysprintové sezony je tedy za námi. Ze čtyř soutěží je třikrát zapsaný ve výsledcích jeden a tentýž vítěz: Jaroslav Orsák s Karlem Vajíkem. Takový vstup do sezony nikdo z týmu rozhodně nečekal. "Tři vítězství ze čtyř startů, to velmi potěší. Na Kopné jsme neměli šanci bojovat o přední místa. Charakter trati vyhovoval hlavně vozům specifikace WRC a S2000. Klasická enka tam moc šancí neměla. V okolí Slušovic bychom mohli profitovat snad jen z problémů soupeřů. Ostatní tratě už nám vyhovovaly více. A že jsme třikrát vyhráli? Určitě jsme měli i to potřebné jezdecké štěstí. Zkrátka, štěstí přeje připraveným a my se na každý sprint vždy poctivě připravovali," rozkrýval původ úspěchu Jarek Orsák.
V polovině rallysprintového mistrovství vede průběžnou tabulku Jarek Orsák se ziskem 105 bodů. Druhé místo si i přes bodovou absenci v Třebíči drží Josef Peták se 78 body a prozatímní bronz patří Pavlu Valouškovi s body 48. Samotná posádka se snaží udělat výsledek na trati rychlostních zkoušek. Předchází tomu ovšem mravenčí práce nejen mechaniků, která graduje při průběhu rally. Na tyto lidi kolem sebe Jarek s Karlem nikdy nezapomněli. "Naše poděkování patří ARC Slovakia a firmě GPD. Díky patří také K. I. T. Racing teamu a všem mechanikům za perfektně připravený vůz a práci během soutěže. Poděkovat bych chtěl zároveň fanouškům, kteří nás podporovali na trati rally. Náš obdiv zaslouží všichni pořadatelé, kteří se podíleli na průběhu letošní Horácké rally, neboť ty podmínky byly po celou dobu závodu opravdu velmi nevlídné a stát v tomto počasí skoro celý den venku…smekám před nimi klobouk," poděkoval všem za posádku Jarek Orsák.
A ještě jedna větička na závěr. Když jsem šel v cíli Jarkovi přát, říkal jsem mu, že nevím, k čemu mu mám přát první, zda k narozeninám nebo k vítězství. A Jarinova odpověď? "To je jedno, já budu dnes stejně mrtvý.":o)
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.