Píše se datum 18. července 2009. V Třebíči startuje jubilejní 20. ročník Horácké rally. Tento den je významný i pro „Jarina z Poteča“, neboť přesně před pětadvaceti lety se narodil. Jarek doslova a do písmene žije rally, a tak si nejlepší dárek k čtvrtstoletí života nadělil osobně sám. Společně s Karlem Vajíkem ovládli čtvrtý podnik rallysprintového mistrovství.
Pouhých čtrnáct dní po Impromat rallysprintu Kopná startoval v Třebíči a blízkém okolí další podnik rallysprintového mistrovství - Horácká rally. Z předcházejících tří podniků měli Jarek s Karlem velmi pěknou vizitku. V Lužických horách i v Telči zvítězili. Na Kopné potrápila posádku převodovka a v cíli si dojeli pro 6. místo. Před třebíčským sprintem bylo průběžné pořadí následující: tabulku vedl Josef Peták, jenž získal 78 bodů, Jarek na něj na druhém místě ztrácel tři body. Právě na Petáka s Orsákem se před startem v Třebíči soustřeďovala největší pozornost fanoušků rally. Černým koněm závodu pak měl být otrokovický Pavel Valoušek.
Pokud při seznamovacích jízdách na posádky svítilo sluníčko, na samotný závod si zřejmě vybralo volno. Zatažená obloha nevěstila nic dobrého a následné deště si nepěkně pohrály i s organizátory rally. "Ráno to ještě nevypadalo na deštivé počasí, a tak jsme jako většina startovního pole vyrazili na slickách. My si pro jistotu v autě vezli dvě prořezané pneumatiky na vodu, což měla být jakási pojistka, kdyby začalo na trať rally pršet. Úvodní zkouška soutěže byla z bezpečnostních důvodů zrušena a na další dvě erzety už pršelo. Proto jsme s Karlem využili gumy, které jsme si vezli, a dopředu nasadili říznuté slicky. S ohledem na to, že podobný problém s pneumatikami měli i všichni naši soupeři, rozdíl po první rundě erzet nebyl až tak znatelný a odstupy byly minimální," zhodnotil úvodní tři zkoušky rally Jarek Orsák.
Po jedné zrušené a dvou odjetých rychlostních zkouškách vedl „Jarin“ s náskokem 0,9 vteřiny před Valouškem, třetí Odložilík ztrácel 4,6 vteřiny. V té době již byl mimo hru Josef Peták, který odstavil svého Peugeota 207 S2000 na 3. RZ. Jarek s Karlem proto změnili taktiku. "Já jsem Josefa Petáka na trati trojky nikde neviděl. O tom, že již nepokračuje v soutěži, jsem se dozvěděl až od pořadatelů, když jsme v cíli erzety pátrali po čase příbramského jezdce. V té chvíli jsem měl malinkou radost, ale i nadále jsem se musel maximálně soustřeďovat na další zkoušky. Tempo jsme pak zvolili takové, abychom jeli rychle a přitom bez chyb, zkrátka na jistotu. Bylo pro nás velmi důležité dojet si pro body," poodhalil změnu plánu Jarek.
Na další kolo zkoušek obula posádka ARC Slovakia opět slicky. "Byla to riskantní volba a jako jediní ze startovního pole jsme takto zariskovali. Bylo to dáno hlavně tím, že jsme měli zprávy z dalších erzet, že tam ještě neprší. Když jsme ovšem dojeli na start těchto zkoušek, i tady začalo pršet a my museli absolvovat RZ na slickách. Špatná volba pneumatik a déšť způsobily, že se mi na jedné zkoušce podařilo vyrobit hodiny. Tím si Pavel Valoušek udělal drobný náskok. Na dalších dvou erzetách jsme dokázali jeho náskok smazat a dokonce přidat i pár vteřin navrch," poodkryl vývoj závodu Jarek Orsák. V polovině rally byl Jarek na druhém místě za „Valdou“ s odstupem 7,2 vteřiny. Dvě vyhrané erzety jej ovšem katapultovaly před otrokovického jezdce s náskokem tří vteřin. V servisu již byla volba pneumatik jasná. Déšť neustával, a tak přišly na řadu mokré gumy. Do konce soutěže zbývaly poslední tři erzety. Na první zkoušce třetí rundy zajel Jarek druhý čas a Valoušek z odstupu umazal 1,5 vteřiny. Krátkou městskou erzetu pro změnu vyhrál „Jarin“, když svému největšímu soupeři nadělil dvě vteřiny. Rozhodnout se mělo na závěrečné, 10,75 km dlouhé rychlostce. Tu vyhrál Valoušek, ale Jarek si druhým časem pojistil vítězství. Z náskoku smazal Valoušek pouhých 1,9 vteřiny.
V cíli byla vidět na posádce nejenom únava z těžkého závodu, ale také maximální spokojenost. "Po odstoupení Petáka vycítil Valoušek možnost vyhrát, ale vyhrát jsme chtěli i my. Rozhodně jsme mu nechtěli vítězství jen tak přenechat, a tak jsme bojovali. Myslím, že to byl pro diváky pěkný souboj, který skončil až s poslední erzetou. Pro nás bylo důležité získat body a podřídili jsme tomu vše. Jeli jsme hodně vysokým tempem, ale přitom tak, abychom získali body. Samozřejmě jsme si hlídali i Valouškovy časy, neboť jsme byli neustále pod jeho tlakem. Snažili jsme se jet rychle a bez chyb. A to se nám až na jeden moment podařilo splnit," zhodnotil čtvrtý sprint sezony Jaroslav Orsák. Na dvou jednodenních soutěžích, paradoxně vždy nedaleko Třebíče, hodně pršelo. Je tedy voda ten správný živel Jarka Orsáka? "Mě je víceméně jedno, zda je mokro nebo sucho. Je ale fakt, že když to klouže a pro soupeře je tento povrch nepříjemný, tak mně vyhovuje. Pokud bych si měl vybrat mezi suchou a mokrou soutěží, tak se více přikloním k mokré trati."
Polovina rallysprintové sezony je tedy za námi. Ze čtyř soutěží je třikrát zapsaný ve výsledcích jeden a tentýž vítěz: Jaroslav Orsák s Karlem Vajíkem. Takový vstup do sezony nikdo z týmu rozhodně nečekal. "Tři vítězství ze čtyř startů, to velmi potěší. Na Kopné jsme neměli šanci bojovat o přední místa. Charakter trati vyhovoval hlavně vozům specifikace WRC a S2000. Klasická enka tam moc šancí neměla. V okolí Slušovic bychom mohli profitovat snad jen z problémů soupeřů. Ostatní tratě už nám vyhovovaly více. A že jsme třikrát vyhráli? Určitě jsme měli i to potřebné jezdecké štěstí. Zkrátka, štěstí přeje připraveným a my se na každý sprint vždy poctivě připravovali," rozkrýval původ úspěchu Jarek Orsák.
V polovině rallysprintového mistrovství vede průběžnou tabulku Jarek Orsák se ziskem 105 bodů. Druhé místo si i přes bodovou absenci v Třebíči drží Josef Peták se 78 body a prozatímní bronz patří Pavlu Valouškovi s body 48. Samotná posádka se snaží udělat výsledek na trati rychlostních zkoušek. Předchází tomu ovšem mravenčí práce nejen mechaniků, která graduje při průběhu rally. Na tyto lidi kolem sebe Jarek s Karlem nikdy nezapomněli. "Naše poděkování patří ARC Slovakia a firmě GPD. Díky patří také K. I. T. Racing teamu a všem mechanikům za perfektně připravený vůz a práci během soutěže. Poděkovat bych chtěl zároveň fanouškům, kteří nás podporovali na trati rally. Náš obdiv zaslouží všichni pořadatelé, kteří se podíleli na průběhu letošní Horácké rally, neboť ty podmínky byly po celou dobu závodu opravdu velmi nevlídné a stát v tomto počasí skoro celý den venku…smekám před nimi klobouk," poděkoval všem za posádku Jarek Orsák.
A ještě jedna větička na závěr. Když jsem šel v cíli Jarkovi přát, říkal jsem mu, že nevím, k čemu mu mám přát první, zda k narozeninám nebo k vítězství. A Jarinova odpověď? "To je jedno, já budu dnes stejně mrtvý.":o)
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.