Prvního vítězství své kariéry v absolutní klasifikaci dosáhli na Sprintrally Kopná Jaromír Tarabus s Igorem Norkem, který zde na sedačce spolujezdce zastoupil zaneprázdněného Daniela Trunkáta. Závod se shodou okolností vyvíjel na špici pořadí velice podobně jako loňský ročník, ovšem s tím rozdílem, že loni si ze soutěže Jaromír s Danielem odvezli stříbro, zatímco letos to pro Jarmíra s Igorem vyšlo na zlato.
Výchozí situaci před závodem popisuje Jaromír Tarabus: "Před Kopnou bylo časově náročné složit auto, protože jsme vůz značně poškodili při havárii na Hustopečích. To se však podařilo členům týmu a mechanikům úspěšně zvládnout. Do soutěže jsme odstartovali s tím, že jsme se chtěli po havárii úspěšně rozjet, abych před Barumkou opět získal zpět pocit jistoty a sžití se s vozem, neboť každá havárie může na jezdci zanechat stopy."
Jak došlo k jeho startu ve voze Fiat Grande Punto Abarth S2000 popisuje Igor Norek: "Asi před měsícem a půl mě oslovil Mira, jestli bych si nechtěl sednout vedle něj do Abartu na Rallysprintu Kopná. V tu chvíli mé rozhodování trvalo asi 10 vteřin a se slovy, že taková nabídka se neodmítá, jsem na ní Mirkovi kývl. Trénink probíhal naprosto bez problémů, koneckonců roky jsme spolu závodili, takže nebylo potřeba si na sebe vůbec zvykat. Pouze na páteční podvečer bylo naplánované testování, které jsme si s Mirou napsali, abych si zkusil zvyknout na Abarta a vůbec vyzkoušel, jak je náročné spolujezdecké řemeslo v tomto špičkovém voze." Jaromír Tarabus k opětovné souhře se spolujezdcem, se kterým získal několik titulů ve třídě N2 v letech 2000-2004, říká: "S Igorem jsme v minulosti odjezdili hodně závodů, takže jsme na sebe byli zvyklí a on věděl, co ode mě může čekat,“ a s lehkým úsměvem dodává: „Pouze trochu mrmlal, že musí při seznamovacích jízdách stále opravovat rozpis, protože během posledních let, co jezdí s Danielem Vladykou, této mé tradiční slabině zřejmě odvykl."Vyrovnanou první sekci závodu popisuje posádka takto: Jaromír Tarabus: "Během závodu jsme se snažili jet si vlastní svižné tempo s tím, že se uvidí. Časy byly v porovnání s Petákem a Odložilíkem vyrovnané, když jsme byli všichni tři po první sekci ve dvou vteřinách. Grzyb nám lehce ujížděl a samozřejmě svůj vlastní závod si jel Roman Kresta, tentokrát s vozem WRC." Igor Norek: "Hned po pětistech metrech RZ 1 jsem pochopil, že pootevřené okénko spolujezdce není dobrý nápad, jelikož průvan mi začal zvedat stránky v rozpisu a než jsem v tom „leteckém“ kokpitu našel knoflík na jeho vytažení, došlo k prvnímu drobnému předběhnutí v rozpisu, abych mohl využít rovinky do kopce k zavření okénka. Po vyřešení tohoto problému jsem se začal učit v Abartu číst a snažil jsem se Mirkovi nepokazit soutěž. Od druhé poloviny RZ 2 jsem se Puntem již trošku skamarádil a začal si závod užívat. Po příjezdu do prvního servisu jsme byli na 4. místě těsně za Odložilíkem a asi 3,5 sekundy za Grzybem, což nás velmi potěšilo." Následovala prostřední sekce soutěže, obsahující čtyři rychlostní zkoušky. V ní se opakovala historie z minulého roku, když Polák Grzyb na druhém místě dělal na trati hodiny a vzniklou ztrátu na Jaromíra Tarabuse už do cíle nedohonil. "Rozjeté jsme to měli perfektně a chtěli jsme držet nastavené tempo a hlavně si nevyrobit žádný problém," popisuje stručnou strategii Jaromír a Igor doplňuje: "Do další sekce jsme vyrazili s plánem minimálně udržet 4. místo, ale pokusit se jet vyrovnaně, přeskočit Odložilíka a snažit se potrápit Grzyba. To první se nám podařilo, Grzyb udělal na Podhoranu jezdeckou chybu a tím jsme se dostali před něj. Když jsem pak v cíli RZ Kopná uviděl odstaveného Krestu, tak jsme si s Mirou k tomu neřekli ani půl slova, ale v hlavě měl každý z nás myšlenku, že na posledních dvou RZ to musíme udržet."
Odstoupení domácího suveréna Romana Kresty s vozem WRC tak otevřelo posádce cestu k vítězství, když před poslední sekcí měla na ostatní soupeře náskok 12 sekund, ze kterých jí 10 zůstalo k dobru až do cíle. Jaromír Tarabus: "Zpočátku jsme neměli ověřenou informaci o definitivním odstoupení Romana Kresty a pak zbývala ještě poslední sekce, kde bylo třeba soustředit se na udržení náskoku před soupeři, takže i po úplném závěru mi pocit vítězství docházel tak postupně, od cílové rampy přes závěrečnou technickou kontrolu až po vyhlášení oficiálních výsledků." Igor Norek. "Na poslední dvě RZ jsem se snažil pokud možno se ještě více soustředit a nechybovat, abych Mirkovi pomohl tento výsledek udržet. Na RZ 8 se nám povedlo nezachybovat a hlavně moc nedostat od finišujícího Grzyba a Pepíka Petáka. Před RZ 9 jsme tak trochu tušili, že pokud udržíme tempo a neuděláme chybu, mohlo by se podařit tento super výsledek udržet. V cíli bylo jasné, že se to podařilo, takže následovala pořádná sprcha šampusem od mechaniků v servisu a potom od Mirka na rampě, ovšem pocit vítězství byl super."A jak se premiéroví absolutní vítězové ohlížejí za soutěží?
Jaromír Tarabus: "Pocity jsou to krásné, dá se říci, že to byl takový můj sen a navíc je to poprvé, takže prostě paráda! Rádi bychom poděkovali mechanikům a celému týmu, že nám po nedávné havárii v Hustopečích nachystali auto na Kopnou. A poděkování patří také divákům a fanouškům, kteří nám drželi palce, ať už u trati nebo u počítačů."
Igor Norek: "Chtěl bych vyzdvihnout Mirkovo závodnické srdce, že se po ráně na svoje dveře v Hustopečích bez problému vrátil do svého rychlého tempa a nebylo to na něm vůbec znát. Rád bych také Mirovi poděkoval za to, že mi dal důvěru sednout si opět vedle něj a v neposlední řadě potom Danu Trunkátovi za to, že nám umožnil tento závod odjet."
Z pozice týmového manažera hodnotí, Kopnou i tentokrát absentující Daniel Trunkát: "Je důležité, že se Mira vzpamatoval z naší rány na Hustopečích rychle a že hned po ní přišel takovýto super výsledek, což je to nejlepší, co nás mohlo před Barumkou potkat. Kopnou jsme brali i jako test právě před Barumkou, a o to více se na ní těšíme." Impromat Rallysprint Kopná 2009 – výsledky:1. Tarabus Jaromír / Norek Igor 2. Grzyb Grzegorz / Mazur Przemyslaw +9,53. Peták Josef / Benešová Alena +9,94. Valoušek Pavel / Hrůza Zdeněk +25,45. Odložilík Roman / Odložilík Pavel +40,66. Orsák Jaroslav / Vajík Karel +53,07. Jelínek Jan / Kotěna Miroslav +1:08,58, Trněný Karel / Pritzl Václav +1:27,59. Ducháček Sláva / Tichý Vladimír +1:39,110. Tlusťák Antonín / Škaloud Jan +1:51,7
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.