Prvního vítězství své kariéry v absolutní klasifikaci dosáhli na Sprintrally Kopná Jaromír Tarabus s Igorem Norkem, který zde na sedačce spolujezdce zastoupil zaneprázdněného Daniela Trunkáta. Závod se shodou okolností vyvíjel na špici pořadí velice podobně jako loňský ročník, ovšem s tím rozdílem, že loni si ze soutěže Jaromír s Danielem odvezli stříbro, zatímco letos to pro Jarmíra s Igorem vyšlo na zlato.
Výchozí situaci před závodem popisuje Jaromír Tarabus: "Před Kopnou bylo časově náročné složit auto, protože jsme vůz značně poškodili při havárii na Hustopečích. To se však podařilo členům týmu a mechanikům úspěšně zvládnout. Do soutěže jsme odstartovali s tím, že jsme se chtěli po havárii úspěšně rozjet, abych před Barumkou opět získal zpět pocit jistoty a sžití se s vozem, neboť každá havárie může na jezdci zanechat stopy."
Jak došlo k jeho startu ve voze Fiat Grande Punto Abarth S2000 popisuje Igor Norek: "Asi před měsícem a půl mě oslovil Mira, jestli bych si nechtěl sednout vedle něj do Abartu na Rallysprintu Kopná. V tu chvíli mé rozhodování trvalo asi 10 vteřin a se slovy, že taková nabídka se neodmítá, jsem na ní Mirkovi kývl. Trénink probíhal naprosto bez problémů, koneckonců roky jsme spolu závodili, takže nebylo potřeba si na sebe vůbec zvykat. Pouze na páteční podvečer bylo naplánované testování, které jsme si s Mirou napsali, abych si zkusil zvyknout na Abarta a vůbec vyzkoušel, jak je náročné spolujezdecké řemeslo v tomto špičkovém voze." Jaromír Tarabus k opětovné souhře se spolujezdcem, se kterým získal několik titulů ve třídě N2 v letech 2000-2004, říká: "S Igorem jsme v minulosti odjezdili hodně závodů, takže jsme na sebe byli zvyklí a on věděl, co ode mě může čekat,“ a s lehkým úsměvem dodává: „Pouze trochu mrmlal, že musí při seznamovacích jízdách stále opravovat rozpis, protože během posledních let, co jezdí s Danielem Vladykou, této mé tradiční slabině zřejmě odvykl."Vyrovnanou první sekci závodu popisuje posádka takto: Jaromír Tarabus: "Během závodu jsme se snažili jet si vlastní svižné tempo s tím, že se uvidí. Časy byly v porovnání s Petákem a Odložilíkem vyrovnané, když jsme byli všichni tři po první sekci ve dvou vteřinách. Grzyb nám lehce ujížděl a samozřejmě svůj vlastní závod si jel Roman Kresta, tentokrát s vozem WRC." Igor Norek: "Hned po pětistech metrech RZ 1 jsem pochopil, že pootevřené okénko spolujezdce není dobrý nápad, jelikož průvan mi začal zvedat stránky v rozpisu a než jsem v tom „leteckém“ kokpitu našel knoflík na jeho vytažení, došlo k prvnímu drobnému předběhnutí v rozpisu, abych mohl využít rovinky do kopce k zavření okénka. Po vyřešení tohoto problému jsem se začal učit v Abartu číst a snažil jsem se Mirkovi nepokazit soutěž. Od druhé poloviny RZ 2 jsem se Puntem již trošku skamarádil a začal si závod užívat. Po příjezdu do prvního servisu jsme byli na 4. místě těsně za Odložilíkem a asi 3,5 sekundy za Grzybem, což nás velmi potěšilo." Následovala prostřední sekce soutěže, obsahující čtyři rychlostní zkoušky. V ní se opakovala historie z minulého roku, když Polák Grzyb na druhém místě dělal na trati hodiny a vzniklou ztrátu na Jaromíra Tarabuse už do cíle nedohonil. "Rozjeté jsme to měli perfektně a chtěli jsme držet nastavené tempo a hlavně si nevyrobit žádný problém," popisuje stručnou strategii Jaromír a Igor doplňuje: "Do další sekce jsme vyrazili s plánem minimálně udržet 4. místo, ale pokusit se jet vyrovnaně, přeskočit Odložilíka a snažit se potrápit Grzyba. To první se nám podařilo, Grzyb udělal na Podhoranu jezdeckou chybu a tím jsme se dostali před něj. Když jsem pak v cíli RZ Kopná uviděl odstaveného Krestu, tak jsme si s Mirou k tomu neřekli ani půl slova, ale v hlavě měl každý z nás myšlenku, že na posledních dvou RZ to musíme udržet."
Odstoupení domácího suveréna Romana Kresty s vozem WRC tak otevřelo posádce cestu k vítězství, když před poslední sekcí měla na ostatní soupeře náskok 12 sekund, ze kterých jí 10 zůstalo k dobru až do cíle. Jaromír Tarabus: "Zpočátku jsme neměli ověřenou informaci o definitivním odstoupení Romana Kresty a pak zbývala ještě poslední sekce, kde bylo třeba soustředit se na udržení náskoku před soupeři, takže i po úplném závěru mi pocit vítězství docházel tak postupně, od cílové rampy přes závěrečnou technickou kontrolu až po vyhlášení oficiálních výsledků." Igor Norek. "Na poslední dvě RZ jsem se snažil pokud možno se ještě více soustředit a nechybovat, abych Mirkovi pomohl tento výsledek udržet. Na RZ 8 se nám povedlo nezachybovat a hlavně moc nedostat od finišujícího Grzyba a Pepíka Petáka. Před RZ 9 jsme tak trochu tušili, že pokud udržíme tempo a neuděláme chybu, mohlo by se podařit tento super výsledek udržet. V cíli bylo jasné, že se to podařilo, takže následovala pořádná sprcha šampusem od mechaniků v servisu a potom od Mirka na rampě, ovšem pocit vítězství byl super."A jak se premiéroví absolutní vítězové ohlížejí za soutěží?
Jaromír Tarabus: "Pocity jsou to krásné, dá se říci, že to byl takový můj sen a navíc je to poprvé, takže prostě paráda! Rádi bychom poděkovali mechanikům a celému týmu, že nám po nedávné havárii v Hustopečích nachystali auto na Kopnou. A poděkování patří také divákům a fanouškům, kteří nám drželi palce, ať už u trati nebo u počítačů."
Igor Norek: "Chtěl bych vyzdvihnout Mirkovo závodnické srdce, že se po ráně na svoje dveře v Hustopečích bez problému vrátil do svého rychlého tempa a nebylo to na něm vůbec znát. Rád bych také Mirovi poděkoval za to, že mi dal důvěru sednout si opět vedle něj a v neposlední řadě potom Danu Trunkátovi za to, že nám umožnil tento závod odjet."
Z pozice týmového manažera hodnotí, Kopnou i tentokrát absentující Daniel Trunkát: "Je důležité, že se Mira vzpamatoval z naší rány na Hustopečích rychle a že hned po ní přišel takovýto super výsledek, což je to nejlepší, co nás mohlo před Barumkou potkat. Kopnou jsme brali i jako test právě před Barumkou, a o to více se na ní těšíme." Impromat Rallysprint Kopná 2009 – výsledky:1. Tarabus Jaromír / Norek Igor 2. Grzyb Grzegorz / Mazur Przemyslaw +9,53. Peták Josef / Benešová Alena +9,94. Valoušek Pavel / Hrůza Zdeněk +25,45. Odložilík Roman / Odložilík Pavel +40,66. Orsák Jaroslav / Vajík Karel +53,07. Jelínek Jan / Kotěna Miroslav +1:08,58, Trněný Karel / Pritzl Václav +1:27,59. Ducháček Sláva / Tichý Vladimír +1:39,110. Tlusťák Antonín / Škaloud Jan +1:51,7
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?