Prvního vítězství své kariéry v absolutní klasifikaci dosáhli na Sprintrally Kopná Jaromír Tarabus s Igorem Norkem, který zde na sedačce spolujezdce zastoupil zaneprázdněného Daniela Trunkáta. Závod se shodou okolností vyvíjel na špici pořadí velice podobně jako loňský ročník, ovšem s tím rozdílem, že loni si ze soutěže Jaromír s Danielem odvezli stříbro, zatímco letos to pro Jarmíra s Igorem vyšlo na zlato.
Výchozí situaci před závodem popisuje Jaromír Tarabus: "Před Kopnou bylo časově náročné složit auto, protože jsme vůz značně poškodili při havárii na Hustopečích. To se však podařilo členům týmu a mechanikům úspěšně zvládnout. Do soutěže jsme odstartovali s tím, že jsme se chtěli po havárii úspěšně rozjet, abych před Barumkou opět získal zpět pocit jistoty a sžití se s vozem, neboť každá havárie může na jezdci zanechat stopy."
Jak došlo k jeho startu ve voze Fiat Grande Punto Abarth S2000 popisuje Igor Norek: "Asi před měsícem a půl mě oslovil Mira, jestli bych si nechtěl sednout vedle něj do Abartu na Rallysprintu Kopná. V tu chvíli mé rozhodování trvalo asi 10 vteřin a se slovy, že taková nabídka se neodmítá, jsem na ní Mirkovi kývl. Trénink probíhal naprosto bez problémů, koneckonců roky jsme spolu závodili, takže nebylo potřeba si na sebe vůbec zvykat. Pouze na páteční podvečer bylo naplánované testování, které jsme si s Mirou napsali, abych si zkusil zvyknout na Abarta a vůbec vyzkoušel, jak je náročné spolujezdecké řemeslo v tomto špičkovém voze." Jaromír Tarabus k opětovné souhře se spolujezdcem, se kterým získal několik titulů ve třídě N2 v letech 2000-2004, říká: "S Igorem jsme v minulosti odjezdili hodně závodů, takže jsme na sebe byli zvyklí a on věděl, co ode mě může čekat,“ a s lehkým úsměvem dodává: „Pouze trochu mrmlal, že musí při seznamovacích jízdách stále opravovat rozpis, protože během posledních let, co jezdí s Danielem Vladykou, této mé tradiční slabině zřejmě odvykl."Vyrovnanou první sekci závodu popisuje posádka takto: Jaromír Tarabus: "Během závodu jsme se snažili jet si vlastní svižné tempo s tím, že se uvidí. Časy byly v porovnání s Petákem a Odložilíkem vyrovnané, když jsme byli všichni tři po první sekci ve dvou vteřinách. Grzyb nám lehce ujížděl a samozřejmě svůj vlastní závod si jel Roman Kresta, tentokrát s vozem WRC." Igor Norek: "Hned po pětistech metrech RZ 1 jsem pochopil, že pootevřené okénko spolujezdce není dobrý nápad, jelikož průvan mi začal zvedat stránky v rozpisu a než jsem v tom „leteckém“ kokpitu našel knoflík na jeho vytažení, došlo k prvnímu drobnému předběhnutí v rozpisu, abych mohl využít rovinky do kopce k zavření okénka. Po vyřešení tohoto problému jsem se začal učit v Abartu číst a snažil jsem se Mirkovi nepokazit soutěž. Od druhé poloviny RZ 2 jsem se Puntem již trošku skamarádil a začal si závod užívat. Po příjezdu do prvního servisu jsme byli na 4. místě těsně za Odložilíkem a asi 3,5 sekundy za Grzybem, což nás velmi potěšilo." Následovala prostřední sekce soutěže, obsahující čtyři rychlostní zkoušky. V ní se opakovala historie z minulého roku, když Polák Grzyb na druhém místě dělal na trati hodiny a vzniklou ztrátu na Jaromíra Tarabuse už do cíle nedohonil. "Rozjeté jsme to měli perfektně a chtěli jsme držet nastavené tempo a hlavně si nevyrobit žádný problém," popisuje stručnou strategii Jaromír a Igor doplňuje: "Do další sekce jsme vyrazili s plánem minimálně udržet 4. místo, ale pokusit se jet vyrovnaně, přeskočit Odložilíka a snažit se potrápit Grzyba. To první se nám podařilo, Grzyb udělal na Podhoranu jezdeckou chybu a tím jsme se dostali před něj. Když jsem pak v cíli RZ Kopná uviděl odstaveného Krestu, tak jsme si s Mirou k tomu neřekli ani půl slova, ale v hlavě měl každý z nás myšlenku, že na posledních dvou RZ to musíme udržet."
Odstoupení domácího suveréna Romana Kresty s vozem WRC tak otevřelo posádce cestu k vítězství, když před poslední sekcí měla na ostatní soupeře náskok 12 sekund, ze kterých jí 10 zůstalo k dobru až do cíle. Jaromír Tarabus: "Zpočátku jsme neměli ověřenou informaci o definitivním odstoupení Romana Kresty a pak zbývala ještě poslední sekce, kde bylo třeba soustředit se na udržení náskoku před soupeři, takže i po úplném závěru mi pocit vítězství docházel tak postupně, od cílové rampy přes závěrečnou technickou kontrolu až po vyhlášení oficiálních výsledků." Igor Norek. "Na poslední dvě RZ jsem se snažil pokud možno se ještě více soustředit a nechybovat, abych Mirkovi pomohl tento výsledek udržet. Na RZ 8 se nám povedlo nezachybovat a hlavně moc nedostat od finišujícího Grzyba a Pepíka Petáka. Před RZ 9 jsme tak trochu tušili, že pokud udržíme tempo a neuděláme chybu, mohlo by se podařit tento super výsledek udržet. V cíli bylo jasné, že se to podařilo, takže následovala pořádná sprcha šampusem od mechaniků v servisu a potom od Mirka na rampě, ovšem pocit vítězství byl super."A jak se premiéroví absolutní vítězové ohlížejí za soutěží?
Jaromír Tarabus: "Pocity jsou to krásné, dá se říci, že to byl takový můj sen a navíc je to poprvé, takže prostě paráda! Rádi bychom poděkovali mechanikům a celému týmu, že nám po nedávné havárii v Hustopečích nachystali auto na Kopnou. A poděkování patří také divákům a fanouškům, kteří nám drželi palce, ať už u trati nebo u počítačů."
Igor Norek: "Chtěl bych vyzdvihnout Mirkovo závodnické srdce, že se po ráně na svoje dveře v Hustopečích bez problému vrátil do svého rychlého tempa a nebylo to na něm vůbec znát. Rád bych také Mirovi poděkoval za to, že mi dal důvěru sednout si opět vedle něj a v neposlední řadě potom Danu Trunkátovi za to, že nám umožnil tento závod odjet."
Z pozice týmového manažera hodnotí, Kopnou i tentokrát absentující Daniel Trunkát: "Je důležité, že se Mira vzpamatoval z naší rány na Hustopečích rychle a že hned po ní přišel takovýto super výsledek, což je to nejlepší, co nás mohlo před Barumkou potkat. Kopnou jsme brali i jako test právě před Barumkou, a o to více se na ní těšíme." Impromat Rallysprint Kopná 2009 – výsledky:1. Tarabus Jaromír / Norek Igor 2. Grzyb Grzegorz / Mazur Przemyslaw +9,53. Peták Josef / Benešová Alena +9,94. Valoušek Pavel / Hrůza Zdeněk +25,45. Odložilík Roman / Odložilík Pavel +40,66. Orsák Jaroslav / Vajík Karel +53,07. Jelínek Jan / Kotěna Miroslav +1:08,58, Trněný Karel / Pritzl Václav +1:27,59. Ducháček Sláva / Tichý Vladimír +1:39,110. Tlusťák Antonín / Škaloud Jan +1:51,7
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.