Prvního vítězství své kariéry v absolutní klasifikaci dosáhli na Sprintrally Kopná Jaromír Tarabus s Igorem Norkem, který zde na sedačce spolujezdce zastoupil zaneprázdněného Daniela Trunkáta. Závod se shodou okolností vyvíjel na špici pořadí velice podobně jako loňský ročník, ovšem s tím rozdílem, že loni si ze soutěže Jaromír s Danielem odvezli stříbro, zatímco letos to pro Jarmíra s Igorem vyšlo na zlato.
Výchozí situaci před závodem popisuje Jaromír Tarabus: "Před Kopnou bylo časově náročné složit auto, protože jsme vůz značně poškodili při havárii na Hustopečích. To se však podařilo členům týmu a mechanikům úspěšně zvládnout. Do soutěže jsme odstartovali s tím, že jsme se chtěli po havárii úspěšně rozjet, abych před Barumkou opět získal zpět pocit jistoty a sžití se s vozem, neboť každá havárie může na jezdci zanechat stopy."
Jak došlo k jeho startu ve voze Fiat Grande Punto Abarth S2000 popisuje Igor Norek: "Asi před měsícem a půl mě oslovil Mira, jestli bych si nechtěl sednout vedle něj do Abartu na Rallysprintu Kopná. V tu chvíli mé rozhodování trvalo asi 10 vteřin a se slovy, že taková nabídka se neodmítá, jsem na ní Mirkovi kývl. Trénink probíhal naprosto bez problémů, koneckonců roky jsme spolu závodili, takže nebylo potřeba si na sebe vůbec zvykat. Pouze na páteční podvečer bylo naplánované testování, které jsme si s Mirou napsali, abych si zkusil zvyknout na Abarta a vůbec vyzkoušel, jak je náročné spolujezdecké řemeslo v tomto špičkovém voze." Jaromír Tarabus k opětovné souhře se spolujezdcem, se kterým získal několik titulů ve třídě N2 v letech 2000-2004, říká: "S Igorem jsme v minulosti odjezdili hodně závodů, takže jsme na sebe byli zvyklí a on věděl, co ode mě může čekat,“ a s lehkým úsměvem dodává: „Pouze trochu mrmlal, že musí při seznamovacích jízdách stále opravovat rozpis, protože během posledních let, co jezdí s Danielem Vladykou, této mé tradiční slabině zřejmě odvykl."Vyrovnanou první sekci závodu popisuje posádka takto: Jaromír Tarabus: "Během závodu jsme se snažili jet si vlastní svižné tempo s tím, že se uvidí. Časy byly v porovnání s Petákem a Odložilíkem vyrovnané, když jsme byli všichni tři po první sekci ve dvou vteřinách. Grzyb nám lehce ujížděl a samozřejmě svůj vlastní závod si jel Roman Kresta, tentokrát s vozem WRC." Igor Norek: "Hned po pětistech metrech RZ 1 jsem pochopil, že pootevřené okénko spolujezdce není dobrý nápad, jelikož průvan mi začal zvedat stránky v rozpisu a než jsem v tom „leteckém“ kokpitu našel knoflík na jeho vytažení, došlo k prvnímu drobnému předběhnutí v rozpisu, abych mohl využít rovinky do kopce k zavření okénka. Po vyřešení tohoto problému jsem se začal učit v Abartu číst a snažil jsem se Mirkovi nepokazit soutěž. Od druhé poloviny RZ 2 jsem se Puntem již trošku skamarádil a začal si závod užívat. Po příjezdu do prvního servisu jsme byli na 4. místě těsně za Odložilíkem a asi 3,5 sekundy za Grzybem, což nás velmi potěšilo." Následovala prostřední sekce soutěže, obsahující čtyři rychlostní zkoušky. V ní se opakovala historie z minulého roku, když Polák Grzyb na druhém místě dělal na trati hodiny a vzniklou ztrátu na Jaromíra Tarabuse už do cíle nedohonil. "Rozjeté jsme to měli perfektně a chtěli jsme držet nastavené tempo a hlavně si nevyrobit žádný problém," popisuje stručnou strategii Jaromír a Igor doplňuje: "Do další sekce jsme vyrazili s plánem minimálně udržet 4. místo, ale pokusit se jet vyrovnaně, přeskočit Odložilíka a snažit se potrápit Grzyba. To první se nám podařilo, Grzyb udělal na Podhoranu jezdeckou chybu a tím jsme se dostali před něj. Když jsem pak v cíli RZ Kopná uviděl odstaveného Krestu, tak jsme si s Mirou k tomu neřekli ani půl slova, ale v hlavě měl každý z nás myšlenku, že na posledních dvou RZ to musíme udržet."
Odstoupení domácího suveréna Romana Kresty s vozem WRC tak otevřelo posádce cestu k vítězství, když před poslední sekcí měla na ostatní soupeře náskok 12 sekund, ze kterých jí 10 zůstalo k dobru až do cíle. Jaromír Tarabus: "Zpočátku jsme neměli ověřenou informaci o definitivním odstoupení Romana Kresty a pak zbývala ještě poslední sekce, kde bylo třeba soustředit se na udržení náskoku před soupeři, takže i po úplném závěru mi pocit vítězství docházel tak postupně, od cílové rampy přes závěrečnou technickou kontrolu až po vyhlášení oficiálních výsledků." Igor Norek. "Na poslední dvě RZ jsem se snažil pokud možno se ještě více soustředit a nechybovat, abych Mirkovi pomohl tento výsledek udržet. Na RZ 8 se nám povedlo nezachybovat a hlavně moc nedostat od finišujícího Grzyba a Pepíka Petáka. Před RZ 9 jsme tak trochu tušili, že pokud udržíme tempo a neuděláme chybu, mohlo by se podařit tento super výsledek udržet. V cíli bylo jasné, že se to podařilo, takže následovala pořádná sprcha šampusem od mechaniků v servisu a potom od Mirka na rampě, ovšem pocit vítězství byl super."A jak se premiéroví absolutní vítězové ohlížejí za soutěží?
Jaromír Tarabus: "Pocity jsou to krásné, dá se říci, že to byl takový můj sen a navíc je to poprvé, takže prostě paráda! Rádi bychom poděkovali mechanikům a celému týmu, že nám po nedávné havárii v Hustopečích nachystali auto na Kopnou. A poděkování patří také divákům a fanouškům, kteří nám drželi palce, ať už u trati nebo u počítačů."
Igor Norek: "Chtěl bych vyzdvihnout Mirkovo závodnické srdce, že se po ráně na svoje dveře v Hustopečích bez problému vrátil do svého rychlého tempa a nebylo to na něm vůbec znát. Rád bych také Mirovi poděkoval za to, že mi dal důvěru sednout si opět vedle něj a v neposlední řadě potom Danu Trunkátovi za to, že nám umožnil tento závod odjet."
Z pozice týmového manažera hodnotí, Kopnou i tentokrát absentující Daniel Trunkát: "Je důležité, že se Mira vzpamatoval z naší rány na Hustopečích rychle a že hned po ní přišel takovýto super výsledek, což je to nejlepší, co nás mohlo před Barumkou potkat. Kopnou jsme brali i jako test právě před Barumkou, a o to více se na ní těšíme." Impromat Rallysprint Kopná 2009 – výsledky:1. Tarabus Jaromír / Norek Igor 2. Grzyb Grzegorz / Mazur Przemyslaw +9,53. Peták Josef / Benešová Alena +9,94. Valoušek Pavel / Hrůza Zdeněk +25,45. Odložilík Roman / Odložilík Pavel +40,66. Orsák Jaroslav / Vajík Karel +53,07. Jelínek Jan / Kotěna Miroslav +1:08,58, Trněný Karel / Pritzl Václav +1:27,59. Ducháček Sláva / Tichý Vladimír +1:39,110. Tlusťák Antonín / Škaloud Jan +1:51,7
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.