Nový člen v rodině podniků mistrovství světa WRC, Rally Polsko, má pro vedoucí tým průběžného pořadí šampionátu, Citroën Total WRT, mimořádný význam.
Tým i vedoucí posádka seriálu Sébastien Loeb - Daniel Elena sice startují na polské tratě z pozice lídrů obou kategorií, nicméně rádi by při 9. podniku programu navázali na své vítězné tažení z první poloviny kalendáře WRC 2009.
Také druhá tovární posádka, Dani Sordo a Marc Martí, hodlá pokračovat v posilování bodového konta Citroënu tím, že se pokusí dojet na stupních vítězů.
Po letech, kdy byla polská soutěž jedním z pilířů mistrovství Evropy, si pro letošek vysloužila plný status WRC. Centrum rally je v Mikolajki, severně od Varšavy, poblíž hranic s Litvou a Běloruskem. Právě tato lokace rally dává záruku velkého zájmu diváků, kteří jsou ochotní za rally zážitkem cestovat. Oficiálně existuje Rally Polsko od roku 1921, v roce 1973 byla zařazena jako kvalifikační kolo pro mistrovství světa.
Stejně jako pro většinu účastníků a soupeřů, jsou polské tratě zcela nové a neznámé také pro tým Citroën World Rally Team a jeho posádky. Nicméně Sébastien Loeb - Daniel Elena a Dani Srdó - Marc Martí nabrali během dvoudenního testování nedaleko Mikolajki dost zkušeností.
Loeb: Jako v Buenos Aires?„Nevěděl jsem o této zemi až dosud příliš mnoho,“ říkal Sébastien Loeb bezprostředně po příjezdu do Polska a těšil se na testování a také na nedělní "road show" v ulicích Varšavy. „Věřím, že atmosféra při soutěži by se klidně mohla měřit s tou, která vládla před několika týdny v Buenos Aires. Během testování jsem měl možnost pilotovat C4 WRC v různých podmínkách, na suchu i v mokru. Tratě jsou hodně rychlé a nejsou příliš drsné, což by mohlo přispět k zajímavosti soutěže.“
Sordó: Acropolis jsem chtěl vyhrát„Polské tratě jsou podobné finským, ale jsou užší a nemají tolik skoků,“ doplnil Dani Sordó. „Povrch je měkčí s větším zastoupením písečných pasáží. Takové podmínky mám rád a myslím si, že to bude určitě velká událost.“
Posádkám Citroënu se příliš nevedlo na Sardinii a v Řecku. Tudíž Sébastien Loeb má aktuálně jen 7 bodů náskoku na Mikko Hirvonena, zatímco v Poháru konstruktérů vede Citroën o 15 bodů před Fordem.
„Samozřejmě to zvyšuje tlak na nás,“ říká Séb. „Začátek soutěže jsme doslova prolétli, ale poslední dva podniky nám moc nevyšly. Bylo by ale smutné ztratit všechno.“
„Vím, že nemohu vrátit zpátky zklamání z toho, co mě postihlo v Řecku,“ tvrdí Dani. „Vážně jsem cítil, že bych Acropolis rally mohl vyhrát. Všechno šlo zdánlivě hladce. Je na čase se vzchopit a mít neustále na paměti nutnost bodovat pro Citroën."
K zajímavostem startu v Polsku patří čínské znaky ve sluneční cloně čelních skel vozů Citroën, které v překladu neznamenají nic jiného než C4. Mají tak zatraktivnit tyto vozy a jejich výsledky pro čínský trh.
Sébastien Loeb: Najít ideální tempo
Jak jste se zbavoval černých myšlenek na to, co se vám stalo na Acropolis rally?„Samozřejmě jsem se snažil pochopit, co se stalo. Je to přirozené, nikdo nechce chybu opakovat. Chybu jsme udělali na rychlostní zkoušce, na které jsme předtím nesoutěžili. Bylo to místo, na kterém jsem si chtěl opravit naše poznámky, a hned poté jsem zachytil o skálu. Nevím, jestli jsem se špatně podíval během desetinek sekundy. Neumím si to vysvětlit, přitom jsem nejel příliš natvrdo. Před tím jsem jel vícekrát s nohou na podlaze než právě v tuhle chvíli.“
V televizi to vypadalo zle, ale vy jste s Danielem vyvázli bez jediného škrábnutí...„To je pravda. Ani mě další ráno nebolelo za krkem. Ale náraz nakonec nebyl tak velký, jen jsme se kouleli donekonečna. Bezpečnostní prvky odvedly vynikající službu. Bezpečnostní ochranná klec absorbovala spoustu energie a vysoké sedačky udržely mou hlavu pevně na místě. Ukázalo se, že C4 WRC není jen konkurenceschopný a spolehlivý, ale i extrémně odolný.“
Rally Polsko je novou soutěží. Jak ji vidíte?„Všechny tratě a povrchy, na kterých jezdíme mistrovství světa, si musíme osahat jejich specifika a odhalit potencionální záludnosti. To je zásadní, když chcete dojet na dobré pozici. Čím méně korekcí v poznámkách musíte dělat, tím snadnější máte začátek soutěže. Jako obvykle budu hledat ideální tempo, ve kterém se budu cítit dobře, a až potom se budu srovnávat se soupeři.“
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.