Nový člen v rodině podniků mistrovství světa WRC, Rally Polsko, má pro vedoucí tým průběžného pořadí šampionátu, Citroën Total WRT, mimořádný význam.
Tým i vedoucí posádka seriálu Sébastien Loeb - Daniel Elena sice startují na polské tratě z pozice lídrů obou kategorií, nicméně rádi by při 9. podniku programu navázali na své vítězné tažení z první poloviny kalendáře WRC 2009.
Také druhá tovární posádka, Dani Sordo a Marc Martí, hodlá pokračovat v posilování bodového konta Citroënu tím, že se pokusí dojet na stupních vítězů.
Po letech, kdy byla polská soutěž jedním z pilířů mistrovství Evropy, si pro letošek vysloužila plný status WRC. Centrum rally je v Mikolajki, severně od Varšavy, poblíž hranic s Litvou a Běloruskem. Právě tato lokace rally dává záruku velkého zájmu diváků, kteří jsou ochotní za rally zážitkem cestovat. Oficiálně existuje Rally Polsko od roku 1921, v roce 1973 byla zařazena jako kvalifikační kolo pro mistrovství světa.
Stejně jako pro většinu účastníků a soupeřů, jsou polské tratě zcela nové a neznámé také pro tým Citroën World Rally Team a jeho posádky. Nicméně Sébastien Loeb - Daniel Elena a Dani Srdó - Marc Martí nabrali během dvoudenního testování nedaleko Mikolajki dost zkušeností.
Loeb: Jako v Buenos Aires?„Nevěděl jsem o této zemi až dosud příliš mnoho,“ říkal Sébastien Loeb bezprostředně po příjezdu do Polska a těšil se na testování a také na nedělní "road show" v ulicích Varšavy. „Věřím, že atmosféra při soutěži by se klidně mohla měřit s tou, která vládla před několika týdny v Buenos Aires. Během testování jsem měl možnost pilotovat C4 WRC v různých podmínkách, na suchu i v mokru. Tratě jsou hodně rychlé a nejsou příliš drsné, což by mohlo přispět k zajímavosti soutěže.“
Sordó: Acropolis jsem chtěl vyhrát„Polské tratě jsou podobné finským, ale jsou užší a nemají tolik skoků,“ doplnil Dani Sordó. „Povrch je měkčí s větším zastoupením písečných pasáží. Takové podmínky mám rád a myslím si, že to bude určitě velká událost.“
Posádkám Citroënu se příliš nevedlo na Sardinii a v Řecku. Tudíž Sébastien Loeb má aktuálně jen 7 bodů náskoku na Mikko Hirvonena, zatímco v Poháru konstruktérů vede Citroën o 15 bodů před Fordem.
„Samozřejmě to zvyšuje tlak na nás,“ říká Séb. „Začátek soutěže jsme doslova prolétli, ale poslední dva podniky nám moc nevyšly. Bylo by ale smutné ztratit všechno.“
„Vím, že nemohu vrátit zpátky zklamání z toho, co mě postihlo v Řecku,“ tvrdí Dani. „Vážně jsem cítil, že bych Acropolis rally mohl vyhrát. Všechno šlo zdánlivě hladce. Je na čase se vzchopit a mít neustále na paměti nutnost bodovat pro Citroën."
K zajímavostem startu v Polsku patří čínské znaky ve sluneční cloně čelních skel vozů Citroën, které v překladu neznamenají nic jiného než C4. Mají tak zatraktivnit tyto vozy a jejich výsledky pro čínský trh.
Sébastien Loeb: Najít ideální tempo
Jak jste se zbavoval černých myšlenek na to, co se vám stalo na Acropolis rally?„Samozřejmě jsem se snažil pochopit, co se stalo. Je to přirozené, nikdo nechce chybu opakovat. Chybu jsme udělali na rychlostní zkoušce, na které jsme předtím nesoutěžili. Bylo to místo, na kterém jsem si chtěl opravit naše poznámky, a hned poté jsem zachytil o skálu. Nevím, jestli jsem se špatně podíval během desetinek sekundy. Neumím si to vysvětlit, přitom jsem nejel příliš natvrdo. Před tím jsem jel vícekrát s nohou na podlaze než právě v tuhle chvíli.“
V televizi to vypadalo zle, ale vy jste s Danielem vyvázli bez jediného škrábnutí...„To je pravda. Ani mě další ráno nebolelo za krkem. Ale náraz nakonec nebyl tak velký, jen jsme se kouleli donekonečna. Bezpečnostní prvky odvedly vynikající službu. Bezpečnostní ochranná klec absorbovala spoustu energie a vysoké sedačky udržely mou hlavu pevně na místě. Ukázalo se, že C4 WRC není jen konkurenceschopný a spolehlivý, ale i extrémně odolný.“
Rally Polsko je novou soutěží. Jak ji vidíte?„Všechny tratě a povrchy, na kterých jezdíme mistrovství světa, si musíme osahat jejich specifika a odhalit potencionální záludnosti. To je zásadní, když chcete dojet na dobré pozici. Čím méně korekcí v poznámkách musíte dělat, tím snadnější máte začátek soutěže. Jako obvykle budu hledat ideální tempo, ve kterém se budu cítit dobře, a až potom se budu srovnávat se soupeři.“
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?