Nový člen v rodině podniků mistrovství světa WRC, Rally Polsko, má pro vedoucí tým průběžného pořadí šampionátu, Citroën Total WRT, mimořádný význam.
Tým i vedoucí posádka seriálu Sébastien Loeb - Daniel Elena sice startují na polské tratě z pozice lídrů obou kategorií, nicméně rádi by při 9. podniku programu navázali na své vítězné tažení z první poloviny kalendáře WRC 2009.
Také druhá tovární posádka, Dani Sordo a Marc Martí, hodlá pokračovat v posilování bodového konta Citroënu tím, že se pokusí dojet na stupních vítězů.
Po letech, kdy byla polská soutěž jedním z pilířů mistrovství Evropy, si pro letošek vysloužila plný status WRC. Centrum rally je v Mikolajki, severně od Varšavy, poblíž hranic s Litvou a Běloruskem. Právě tato lokace rally dává záruku velkého zájmu diváků, kteří jsou ochotní za rally zážitkem cestovat. Oficiálně existuje Rally Polsko od roku 1921, v roce 1973 byla zařazena jako kvalifikační kolo pro mistrovství světa.
Stejně jako pro většinu účastníků a soupeřů, jsou polské tratě zcela nové a neznámé také pro tým Citroën World Rally Team a jeho posádky. Nicméně Sébastien Loeb - Daniel Elena a Dani Srdó - Marc Martí nabrali během dvoudenního testování nedaleko Mikolajki dost zkušeností.
Loeb: Jako v Buenos Aires?„Nevěděl jsem o této zemi až dosud příliš mnoho,“ říkal Sébastien Loeb bezprostředně po příjezdu do Polska a těšil se na testování a také na nedělní "road show" v ulicích Varšavy. „Věřím, že atmosféra při soutěži by se klidně mohla měřit s tou, která vládla před několika týdny v Buenos Aires. Během testování jsem měl možnost pilotovat C4 WRC v různých podmínkách, na suchu i v mokru. Tratě jsou hodně rychlé a nejsou příliš drsné, což by mohlo přispět k zajímavosti soutěže.“
Sordó: Acropolis jsem chtěl vyhrát„Polské tratě jsou podobné finským, ale jsou užší a nemají tolik skoků,“ doplnil Dani Sordó. „Povrch je měkčí s větším zastoupením písečných pasáží. Takové podmínky mám rád a myslím si, že to bude určitě velká událost.“
Posádkám Citroënu se příliš nevedlo na Sardinii a v Řecku. Tudíž Sébastien Loeb má aktuálně jen 7 bodů náskoku na Mikko Hirvonena, zatímco v Poháru konstruktérů vede Citroën o 15 bodů před Fordem.
„Samozřejmě to zvyšuje tlak na nás,“ říká Séb. „Začátek soutěže jsme doslova prolétli, ale poslední dva podniky nám moc nevyšly. Bylo by ale smutné ztratit všechno.“
„Vím, že nemohu vrátit zpátky zklamání z toho, co mě postihlo v Řecku,“ tvrdí Dani. „Vážně jsem cítil, že bych Acropolis rally mohl vyhrát. Všechno šlo zdánlivě hladce. Je na čase se vzchopit a mít neustále na paměti nutnost bodovat pro Citroën."
K zajímavostem startu v Polsku patří čínské znaky ve sluneční cloně čelních skel vozů Citroën, které v překladu neznamenají nic jiného než C4. Mají tak zatraktivnit tyto vozy a jejich výsledky pro čínský trh.
Sébastien Loeb: Najít ideální tempo
Jak jste se zbavoval černých myšlenek na to, co se vám stalo na Acropolis rally?„Samozřejmě jsem se snažil pochopit, co se stalo. Je to přirozené, nikdo nechce chybu opakovat. Chybu jsme udělali na rychlostní zkoušce, na které jsme předtím nesoutěžili. Bylo to místo, na kterém jsem si chtěl opravit naše poznámky, a hned poté jsem zachytil o skálu. Nevím, jestli jsem se špatně podíval během desetinek sekundy. Neumím si to vysvětlit, přitom jsem nejel příliš natvrdo. Před tím jsem jel vícekrát s nohou na podlaze než právě v tuhle chvíli.“
V televizi to vypadalo zle, ale vy jste s Danielem vyvázli bez jediného škrábnutí...„To je pravda. Ani mě další ráno nebolelo za krkem. Ale náraz nakonec nebyl tak velký, jen jsme se kouleli donekonečna. Bezpečnostní prvky odvedly vynikající službu. Bezpečnostní ochranná klec absorbovala spoustu energie a vysoké sedačky udržely mou hlavu pevně na místě. Ukázalo se, že C4 WRC není jen konkurenceschopný a spolehlivý, ale i extrémně odolný.“
Rally Polsko je novou soutěží. Jak ji vidíte?„Všechny tratě a povrchy, na kterých jezdíme mistrovství světa, si musíme osahat jejich specifika a odhalit potencionální záludnosti. To je zásadní, když chcete dojet na dobré pozici. Čím méně korekcí v poznámkách musíte dělat, tím snadnější máte začátek soutěže. Jako obvykle budu hledat ideální tempo, ve kterém se budu cítit dobře, a až potom se budu srovnávat se soupeři.“
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.