Okolnosti tomu chtěly, že Subaru Czech Rally Team z úvodních tří soutěží letošního Mezinárodního mistrovství České republiky na dvou z nich učil závodit nový vůz a bojoval s jeho dětskými nemocemi. Na šumavské soutěži pak rychlou jízdu ukončila havárie, a tak až výtečná čtvrtá příčka z právě uplynulé Rally Hustopeče představuje pro posádku Vojtěch Štajf – Michal Ernst tak trochu vysvobození ze zakletí.
Už úvodní rychlostní zkouška jihomoravské soutěže se bílomodročernému hatchbacku Subaru Impreza WRX STI nadmíru vydařila. Druhý nejrychlejší čas hned za Romanem Krestou, to byl ještě o dva stupínky lepší úvod než na minulé, českokrumlovské rally. Vyjma jediného zaváhání se ale tentokrát Vojtěchu Štajfovi, Michalu Ernstovi i jejich vozu výborně dařilo i v celém zbytku náročného podniku. K dobrému výsledku přispěla také skutečnost, že už se umoudřila elektronika vozu a na rozdíl od minulé soutěže jezdce nepotrápila.
"Tohle není pravda ze sta procent, nicméně ona jediná výjimka, kdy si auto vzpomnělo na svou krumlovskou jankovitost, nastala naštěstí ve chvíli, která nám nepokazila výsledek," upřesňuje pražský pilot. "Bylo to na startu speciálky vedené po brněnském výstavišti, která se nám pak skvěle povedla. Když jsme se dověděli náš výsledek a připomněli si čtvrtý čas z Českých Budějovic, vtipkovali jsme, že by nám možná svědčila soutěž odehrávající se výhradně na výstavištích. I když jsme hned na následující zkoušce uklouzli na blátě a ztratili tak čas díky couvání, měla ale už pro nás rally zcela odlišný průběh než protrápený Krumlov. Vědomi obtížnosti tratě jsme nasadili rozumné tempo a i s ním už první den pravidelně zajížděli časy v první desítce. Pomohla nám i vhodná volba skvělých mokrých pneumatik Pirelli, v první sekci jsme obuli neprořezané a v druhé polovině etapy prořezané. Nocovali jsme na sedmé příčce a do soboty vstoupili s myšlenkami spíš než na útočení na špičku, tak na udržení si zbylých soupeřů za zády. Úkol se splnit podařilo a naše tradiční soky Trojana a Arazima jsme porazili. Chyby některých dalších závodníků nám tentokrát pomohly až k ´bramborové medaili´, inu jak se říká - jednou jsi nahoře, jednou zas dole. My tentokrát patřili k těm šťastnějším, a to i když jsme dva kilometry před koncem RZ13 ulomili řadicí páku a dojížděli do cíle jen na trojku. Po havárii Petra Hozáka jsme totiž test dokončili pod žlutou vlajkou, a tak těch pár vteřinek naší pravděpodobné ztráty bylo anulováno všeobecným přidělováním časů. K havárii Míry Tarabuse jsme zase dojeli jako první a jen díky včasnému upozornění jeho spolujezdce jsme do poškozeného vozu za nepřehlednou zatáčkou nenarazili."
Spokojen byl i spolujezdec Michal Ernst: "Při seznamovacích jízdách jsme měli z tratí trochu obavy, ty se ale nepotvrdily. Týmem mechaniků báječně připravený vůz prokázal svou robustnost a dobré nastavení, takže jsme neměli žádné potíže ani v sobotu, ale ani při dlouhém a deštivém pátečním večeru. Nakonec se nám soutěž moc líbila, potěšily nás i příznivé reakce fanoušků svědčící o dobrém zvuku značky Subaru v našich krajích. Navíc jsme opět byli jejími nejrychlejšími reprezentanty v cíli soutěže."
Čtvrtá příčka a body do národního šampionátu i Evropského poháru celému týmu dodaly novou energii, znásobenou i prvenstvím v Pirelli cupu. Teď má celý Subaru Czech Rally Team více času na přípravu a testy před druhou polovinou sezóny - Vojtěcha Štajfa čeká až start na Barum rally konané v konci srpna. Mezitím zbude prostor na stavbu dalšího hatchbacku, o starty s tímto modelem totiž projevilo zájem i několik dalších jezdců v čele s piloty s bohatými mezinárodními zkušenostmi. Není tedy vyloučeno, že se barvy týmu ještě před ´Barumkou´ objeví i na některé z dalších soutěží.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.