Ano, už si můžeme pomalu tvořit vlastní itinerář Rallye Český Krumlov. Soutěž startuje v pátek a tady je přehled úvodních RZ. Začínáme číslem 2, jedničku má českobudějovický prolog na výstavišti.
RZ 2, 4 PřídolíPrvní z vyhlášených českokrumlovských zkoušek s množstvím horizontů, opět nazvaná podle obce ležící uprostřed trasy, kterou soutěžní auta jezdí v různých variantách od prvních ročníků Rallye Český Krumlov. Stejně jako Přídolí patří k prvopočátkům automobilových soutěží u nás, patří i k historii Jižních Čech, protože v roce 1230 bylo největším osídleným místem v Jižních Čechách. V posledních letech vede trasa mezi osadou Silniční Domky a Slupencem u Českého Krumlova. Začněme však od startu, letos až za známým skokem, na kterém mělo v minulosti problémy tolik jezdců. Trať se však musela Slupenci vyhnout a tak diváci zůstanou o tento prvek tentokrát ochuzeni. Po strartu čeká technická pasáž do Starého Spolí přes horizont, který však z tohoto směru není divácky zajímavý. Po vystoupání na další kopec sjedou posádky dlouhými protahováky do Přídolí, kde se úzká místní komunikace napojí na kvalitní silnici. Jezdci tady mohou využít široké komunikace, která je provede Přídolím, s prvním umělým retardérem na konci. Pak už přichází vjezd do obávané aleje, opět rozdělené umělým retardérem navrženým asociací jezdů. Následuje stoupání do obce Záhořanky se serpentinami v lesním porostu po novém hladkém asfaltu. Atraktivní jezdecký úsek je však přístupný pouze pěšky a díky lesnímu porostu není právě přehledný. Za serpentinami už zbývá do konce krátký úsek s průjezdem Záhořanek ležícími nedaleko letmého cíle. První klasickou zkoušku mají jezdci za sebou a ve stopce si mohou oddychnout a pokochat se malebným prostředím osady Silniční Domky s alejí mohutných stromů a nedalekou hospůdkou. Podruhé již vše absolvují za tmy. Divákům můžeme doporučit Přídolí s rychlou pravou s přístupem ze silnice č. 157 Český Krumlov – Kaplice a s dostatečnou parkovací kapacitou. Nezapomeňte, že příjezdová trasa slouží také pro zásahová vozidlům.RZ 3, 5 Kohout - Svatý JanRychlostní zkoušku Kohout hodnotí řada jezdců jako nejtěžší, především díky kluzkému lesnímu úseku s mnoha vytahanými nečistotami. V letošním roce došlo ke změně, která znamená zkrácení obávaného lesního úseku první třetiny testu, přesto si jezdci vše dokonale užijí. Spojením nové varianty Kohouta s klasickým Jánem vznikla nejdelší zkouška rallye v délce 25,5 km.
Z jihu obkrouží v těžkých a na rozpis obtížných pasážích vrchy Kohout (869 m.n.m) a Slepice a rychle klesne rychlou a technickou pasáží k Velkým Skalinám. Odtud letos projede k atraktivnímu diváckému místu u Ličova, které tvoří kosa doprava „na ruční“ s dobrým výhledem i přístupností. Dále se napojí v Děkanských Skalinách na místní komunikaci směřující až k Soběnovu. Tady začíná divácky nejvděčnější rychlostní test, který neodmyslitelně patří k páteční etapě českokrumlovské soutěže a jejímu nočnímu závěru. Téměř čtrnáctikilometrový úsek, většinou na kvalitním asfaltu, poskytuje mnoho přístupných míst od Soběnova až po cílový Svatý Jan nad Malší.
Když se auta vymotají ze Soběnova, čeká je více než kilometrový úsek na širším asfaltu, se zajímavým klesajícím esíčkem uprostřed, vedoucí až k oblíbené kose „na ruční“ přístupné z obce Besednice. Za kosou následuje rychlý průjezd osadou Bída s pravým odbočením kolem stromů a s dobrzděním z vysoké rychlostí, to vše již na úzké účelové komunikaci. Soutěžní posádky pak čeká sjezd s obtížným průjezdem Smrhova a za necelý kilometr přejezd hlavní silnice Kaplice nádraží – Besednice, oblíbené to místo díky atraktivitě i snadnému přístupu z obou stran zkoušky.
Po průjezdu Malčí, s prvním nepřístupný horizontem zúženým balíky slámy, je za obcí v úvozu další skákací horizont, ale prostor pro diváky bude velmi omezen. Projede se lesem a za ním čeká pěkná pravá ve stoupání před obcí Chlum a průjezd obcí s atraktivním objetím ostrůvku. Za obcí se pokračuje rovně rychlejší lesnatou částí zpomalenou umělým retardérem až pod Svatý Jan nad Malší. Tady tradičně čeká posádky i diváky oblíbený průjezd hospodářskou částí obce, v letošním roce s trochu pozměněnou trasou, kde bude opět připravena rallye-šou před, během a především mezi průjezdy soutěžních aut. Za statkem následuje známý sjezd mezi loukami ke hlavní silnici, na kterou vozidla odbočí doprava. Jde o místo s dobrým rozhledem v dostatečné vzdálenosti od projíždějících vozů. Jezdci mají za sebou 25 kilometrů a čeká je jen poslední serpentina do kopce na vjezdu do Svatého Jana a cíl další známé českokrumlovské rychlostní zkoušky.
Jak už předchozí odstavce napověděly, zkoušku můžeme jen doporučit. Množství příjezdů a atraktivní místa pasují „Jánskou“ zkoušku na tu nejdiváčtější. Rozhodně si nenechte ujít Svatý Jan nad Malší s příjezdem od Velešína či Ločenic s bohatým doprovodným programem. Svatý Jan nad Malší se vyjímá na Ločenické hoře v nadmořské výšce 624 m v místě, které je v údolní kotlině mezi Šumavou a Novohradskými horami zdaleka vidět. Pěkná poloha na kopci umožňuje kruhový výhled do celé Českobudějovické pánve, zejména ke Kleti. Kromě rychlostní zkoušky je obec motoristické veřejnosti známa také tradičním závodem veteránů „S kopce do kopce“.
Vzhledem k očekávané návštěvnosti budou pořadatelé klást velký důraz na bezpečnost všech účastníků rallye a na bezpečné chování diváků kolem trasy. Další podrobnosti včetně nákresů diváckých míst najdete na oficiálních webových stránkách 37. Rallye Český Krumlov 2009 www.rallyekrumlov.cz.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.