Ano, už si můžeme pomalu tvořit vlastní itinerář Rallye Český Krumlov. Soutěž startuje v pátek a tady je přehled úvodních RZ. Začínáme číslem 2, jedničku má českobudějovický prolog na výstavišti.
RZ 2, 4 PřídolíPrvní z vyhlášených českokrumlovských zkoušek s množstvím horizontů, opět nazvaná podle obce ležící uprostřed trasy, kterou soutěžní auta jezdí v různých variantách od prvních ročníků Rallye Český Krumlov. Stejně jako Přídolí patří k prvopočátkům automobilových soutěží u nás, patří i k historii Jižních Čech, protože v roce 1230 bylo největším osídleným místem v Jižních Čechách. V posledních letech vede trasa mezi osadou Silniční Domky a Slupencem u Českého Krumlova. Začněme však od startu, letos až za známým skokem, na kterém mělo v minulosti problémy tolik jezdců. Trať se však musela Slupenci vyhnout a tak diváci zůstanou o tento prvek tentokrát ochuzeni. Po strartu čeká technická pasáž do Starého Spolí přes horizont, který však z tohoto směru není divácky zajímavý. Po vystoupání na další kopec sjedou posádky dlouhými protahováky do Přídolí, kde se úzká místní komunikace napojí na kvalitní silnici. Jezdci tady mohou využít široké komunikace, která je provede Přídolím, s prvním umělým retardérem na konci. Pak už přichází vjezd do obávané aleje, opět rozdělené umělým retardérem navrženým asociací jezdů. Následuje stoupání do obce Záhořanky se serpentinami v lesním porostu po novém hladkém asfaltu. Atraktivní jezdecký úsek je však přístupný pouze pěšky a díky lesnímu porostu není právě přehledný. Za serpentinami už zbývá do konce krátký úsek s průjezdem Záhořanek ležícími nedaleko letmého cíle. První klasickou zkoušku mají jezdci za sebou a ve stopce si mohou oddychnout a pokochat se malebným prostředím osady Silniční Domky s alejí mohutných stromů a nedalekou hospůdkou. Podruhé již vše absolvují za tmy. Divákům můžeme doporučit Přídolí s rychlou pravou s přístupem ze silnice č. 157 Český Krumlov – Kaplice a s dostatečnou parkovací kapacitou. Nezapomeňte, že příjezdová trasa slouží také pro zásahová vozidlům.RZ 3, 5 Kohout - Svatý JanRychlostní zkoušku Kohout hodnotí řada jezdců jako nejtěžší, především díky kluzkému lesnímu úseku s mnoha vytahanými nečistotami. V letošním roce došlo ke změně, která znamená zkrácení obávaného lesního úseku první třetiny testu, přesto si jezdci vše dokonale užijí. Spojením nové varianty Kohouta s klasickým Jánem vznikla nejdelší zkouška rallye v délce 25,5 km.
Z jihu obkrouží v těžkých a na rozpis obtížných pasážích vrchy Kohout (869 m.n.m) a Slepice a rychle klesne rychlou a technickou pasáží k Velkým Skalinám. Odtud letos projede k atraktivnímu diváckému místu u Ličova, které tvoří kosa doprava „na ruční“ s dobrým výhledem i přístupností. Dále se napojí v Děkanských Skalinách na místní komunikaci směřující až k Soběnovu. Tady začíná divácky nejvděčnější rychlostní test, který neodmyslitelně patří k páteční etapě českokrumlovské soutěže a jejímu nočnímu závěru. Téměř čtrnáctikilometrový úsek, většinou na kvalitním asfaltu, poskytuje mnoho přístupných míst od Soběnova až po cílový Svatý Jan nad Malší.
Když se auta vymotají ze Soběnova, čeká je více než kilometrový úsek na širším asfaltu, se zajímavým klesajícím esíčkem uprostřed, vedoucí až k oblíbené kose „na ruční“ přístupné z obce Besednice. Za kosou následuje rychlý průjezd osadou Bída s pravým odbočením kolem stromů a s dobrzděním z vysoké rychlostí, to vše již na úzké účelové komunikaci. Soutěžní posádky pak čeká sjezd s obtížným průjezdem Smrhova a za necelý kilometr přejezd hlavní silnice Kaplice nádraží – Besednice, oblíbené to místo díky atraktivitě i snadnému přístupu z obou stran zkoušky.
Po průjezdu Malčí, s prvním nepřístupný horizontem zúženým balíky slámy, je za obcí v úvozu další skákací horizont, ale prostor pro diváky bude velmi omezen. Projede se lesem a za ním čeká pěkná pravá ve stoupání před obcí Chlum a průjezd obcí s atraktivním objetím ostrůvku. Za obcí se pokračuje rovně rychlejší lesnatou částí zpomalenou umělým retardérem až pod Svatý Jan nad Malší. Tady tradičně čeká posádky i diváky oblíbený průjezd hospodářskou částí obce, v letošním roce s trochu pozměněnou trasou, kde bude opět připravena rallye-šou před, během a především mezi průjezdy soutěžních aut. Za statkem následuje známý sjezd mezi loukami ke hlavní silnici, na kterou vozidla odbočí doprava. Jde o místo s dobrým rozhledem v dostatečné vzdálenosti od projíždějících vozů. Jezdci mají za sebou 25 kilometrů a čeká je jen poslední serpentina do kopce na vjezdu do Svatého Jana a cíl další známé českokrumlovské rychlostní zkoušky.
Jak už předchozí odstavce napověděly, zkoušku můžeme jen doporučit. Množství příjezdů a atraktivní místa pasují „Jánskou“ zkoušku na tu nejdiváčtější. Rozhodně si nenechte ujít Svatý Jan nad Malší s příjezdem od Velešína či Ločenic s bohatým doprovodným programem. Svatý Jan nad Malší se vyjímá na Ločenické hoře v nadmořské výšce 624 m v místě, které je v údolní kotlině mezi Šumavou a Novohradskými horami zdaleka vidět. Pěkná poloha na kopci umožňuje kruhový výhled do celé Českobudějovické pánve, zejména ke Kleti. Kromě rychlostní zkoušky je obec motoristické veřejnosti známa také tradičním závodem veteránů „S kopce do kopce“.
Vzhledem k očekávané návštěvnosti budou pořadatelé klást velký důraz na bezpečnost všech účastníků rallye a na bezpečné chování diváků kolem trasy. Další podrobnosti včetně nákresů diváckých míst najdete na oficiálních webových stránkách 37. Rallye Český Krumlov 2009 www.rallyekrumlov.cz.
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.