Premiéra CNG Seznam.cz Rally Teamu v domácím šampionátu jednodenních automobilových soutěží dopadla nadmíru úspěšně. Václav Pech jun. s Petrem Uhelem se při Rally Lužické hory, úvodním podniku MČR sprintrally 2009, poprvé představili s vozem Mitsubishi Lancer Evo IX poháněným stlačeným zemním plynem a jasně demonstrovali možnosti vozu s alternativním pohonem. Plzeňská posádka při svém prvním startu v Lužických horách nechala za svými zády téměř všechny soupeře s produkčními vozy s benzinovým motorem, v celkovém hodnocení rally skončila těsně pod stupni vítězů a samozřejmě vyhrála "plynovou třídu".
Thermica Rally Lužické hory odstartovala v sobotu 2. května v 9:00 hod v Hrádku nad Nisou a na posádky čekalo sedm rychlostních zkoušek o celkové délce 69,90 km. Na tratích vytyčených na česko-polském pomezí se začala psát nová kapitola historie domácích automobilových soutěží, protože ve velmi početném a pestrém startovním poli poprvé figuroval vůz Mitsubishi Lancer Evo IX CNG, v jehož kokpitu se objevila zkušená posádka Václav Pech jun - Petr Uhel.Plzeňská dvojice do soutěže vstoupila čtvrtým časem na téměř sedmnáctikilometrové úvodní vložce, když nestačila pouze na Jaroslava Orsáka s Lancerem Evo IX sesterského Seznam.cz Rally Teamu, Josefa Petáka s Peugeotem 207 Super 2000 a na Jana Černého s produkční Imprezou Sti. Po druhé rychlostní zkoušce se Pech probil před Černého, ale na třetí pozici se posunul Štěpánek se Škodou Octavií WRC, která by podle všech předpokladů měla mít nad produkčními vozy navrch, stejně jako S2000.Od třetího testu se pořadí na prvních třech místech ustálilo, přetahovaná o čtvrtou příčku absolutního pořadí ovšem pokračovala. Do cíle v Hrádku nad Nisou nakonec Václav Pech jun. dorazil o 1,8 s dříve než mladý Jan Černý a CNG Seznam.cz Rally Team tak při premiéře vozu poháněného stlačeným plynem v českém šampionátu sprintrally mohl slavit velký úspěch, neboť za svými zády nechal téměř všechny soupeře pilotující produkční vozy s „klasickým“ benzinovým motorem. CNG Seznam.cz Rally Team svým výsledkem navíc umocnil úspěch sesterského Seznam.cz Rally Teamu, neboť Jaroslav Orsák s benzinovým Lancerem Evo IX v jeho barvách vyhrál Rally Lužické hory 2009 v absolutní klasifikaci.Václav Pech jun., jezdec: "Mám za sebou hezký den na hezké a dobře zorganizované soutěži a také velkou radost z výsledku. Svedli jsme pěkný souboj o čtvrté místo s Honzou Černým, v závěru jsme si s autem už začali dobře rozumět a uspěli jsme. Z auta mám velmi dobrý pocit, i když je dost jiné, než klasické „enko“. Zásadní rozdíl se týká kroutícího momentu v nízkých otáčkách, zvlášť v pomalých odbočkách, kterých bylo v Lužických horách hodně. Určitě je ale v našich silách dál zapracovat na vývoji, což by mělo vůz ještě zrychlit. Každopádně se jedná o velmi dobrou soutěžní techniku."Antonín Charouz, manažer: "Mám obrovskou radost a rád bych v první řadě poděkoval našim partnerům, společnostem VÍTKOVICE MACHINERY GROUP a RWE, bez nichž by realizace tohoto projektu vůbec nebyla možná. Mé zvláštní díky patří ing. Janu Světlíkovi a ing. Tomáši Klimkovi ze společnosti VÍTKOVICE GROUP, stejně jako Martinu Hermannovi, ing. Lubomíru Kolmanovi a Martinu Chalupskému ze společnosti RWE, kteří celý projekt od počátku významně podporují. Chtěli jsme dokázat, že se i s vozem poháněným stlačeným plynem dá závodit a že se skutečně jedná o pohon budoucnosti. Jsme na počátku cesty, proto je pochopitelné, že máme ještě určité rezervy, ale auto budeme dále vyvíjet a posouvat vpřed. Před Rally Lužické hory jsme měli řadu nejen technických starostí, ale vše se nakonec podařilo vyřešit. Chci poděkovat všem, kteří nám vyšli vstříc a pomohli novému Lanceru Evo IX CNG na start domácí rally."Ing. Tomáš Klimek, vedoucí oddělení engineering společnosti VÍTKOVICE CYLINDERS: "Z výsledku, jaký se podařilo vybojovat při premiéře vozu Mitsubishi Lancer Evo IX CNG, mám velkou radost. Před soutěží bylo potřeba na poslední chvíli připravit speciální tankovací zařízení a nás těší, že se vše stihlo a dosažený výsledek je příjemnou odměnou za veškeré úsilí."Ing. Lubomír Kolman, Project Manager společnosti RWE Plynoprojekt: "Nesmírně nás těší, jak první start vozu poháněného stlačeným zemním plynem v domácí rally dopadl. CNG je palivem budoucnosti a my jsme rádi, že toto palivo našlo uplatnění i v závodních vozech."
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.