Nevydařený páteční začátek a sobotní ráno, následné propracování se na pátou příčku a její uhájení před dotírajícími soupeři v závěrečné nedělní etapě. Stejně jako dramatické momenty i mimo kokpit soutěžního speciálu. To jsou hlavní atributy letošní Rallye Šumava pro Jaromíra Tarabuse a Daniela Trunkáta.
Do Klatov na Rallye Šumava odjížděla posádka Jaromír Tarabus - Daniel Trunkát opět v obvyklém složení, když si pilot mezitím zkrátil čas mezi Valašskou rally a Šumavou havárií na shakedownu Portugalské rally s Filipem Schovánkem. Časy ze závěru loňského roku i z úvodu nešťastné Valašské rally naznačovaly, že by se Grande Punto S2000 zlínsko-brněnské dvojice mohlo pohybovat v absolutním pořadí značně vysoko.
Tradiční páteční okruhovou zkoušku, stejně jako první ranní sobotní testy, však zajela posádka až za hranicí první desítky, na což jsme u ní nebyli v minulých závodech zvyklí. "Na klatovský okruh jsme zvolili nevhodné pneu, takže auto vůbec nefungovalo a museli jsme jet velice opatrně, což se odrazilo i na dosaženém čase. Bohužel v nastoleném trendu jsme pokračovali i v sobotu ráno, když jsme snad jako jediní ze špičky obuli mokré gumy, zatímco trať byla oproti našim předpokladům již i v lesích zcela suchá," vysvětluje Daniel Trunkát a pilot dodává: "Na okruhu jsme obuli mokré gumy, ale dobře se na nich nejelo, nevěřil jsem jim, a čas nebyl nic moc. Klouzali jsme se i v sobotu ráno, když jsme nechali nařezané mokré pneu kvůli domnělému mokru v lesích, což se ukázalo jako hodně špatný tah."
V dalším průběhu sobotního dne už se Jaromír s Danielem vrátili jak zajížděnými časy, tak celkovým umístěním do obvyklé první desítky, a jejich pouť vzhůru se stabilizovala na pátém místě po osmé rychlostní zkoušce. Jaromír Tarabus se pak dívá na sobotní etapu následujícími pocity: "V dalším průběhu dne už to bylo lepší, už jsme měli alespoň dobrý pocit z jízdy, i když časy nebyly takové, jaké bychom si představovali." Závod byl však poznamenán zrušením dvou rychlostních zkoušek po incidentech Vojtěcha Štajfa, za kterým startovala právě zlínko-brněnská dvojice. "Po první sekci už jsme gumy volili správně a úměrně tomu začal zlepšovat i náš výkon. Nicméně průběh etapy byl narušen dvěma zrušenými erzetami, ve kterých jsme shodou okolností dojížděli vždy jako první auto za Vojtou Štajfem. Zejména u jeho havárie to bylo značně dramatické, vypomáhali jsme i svými hasícími přístroji. Velice dobře zde zafungoval pořadatelský záchranný systém, neboť sanitka i záchranáři byli na místě velice rychle od chvíle, kdy jsem nahlásil nehodu na dispečink," chválí bezpečnostní zajištění Daniel Trunkát.
Ze závěrečné nedělní etapy na Kdyňsku a Klatovsku pak už mají závodníci vesměs kladné pocity: "Snad nejvíce se nám líbila závěrečná runda druhého dne, kdy se na nás začal tlačit Jan Jelínek a především Karel Trojan, takže jsme museli závodit a s tím přišlo i další zlepšení časů," což v praxi znamenalo stabilní časy kolem pátého místa v absolutním pořadí. K často diskutované městské RZ v Plzni ve Štruncových sadech a k aktuálnímu tématu bezpečnosti diváků na rally spolujezdec poznamenává: "Líbila se mi vcelku Plzeň, kde byla hojná divácká kulisa. Při té příležitosti bychom fanouškům poděkovali, že byli ukáznění, nemusely se kvůli nim rušit rychlostní zkoušky a především, že soutěž probíhala i skončila pro všechny dobře a bez problémů."
"Celkový pocit ze soutěže je dobrý spíše jen z hlediska výsledku, jinak máme před Krumlovem co zlepšovat, jelikož odstup od špičky byl velký. Musíme hodně zapracovat i na autě, abychom byli konkurenceschopní," ohlíží se za letošním účinkováním na Šumavě na závěr Dan Trunkát.
Příští soutěží bude pro posádku již zmíněná jihočeská Rallye Český Krumlov.
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.