Příbramský jezdec Josef Peták má za sebou dva víkendy plné rally, když před čtrnácti dny startoval se svým speciálem Peugeot 207 Super 2000 na Valašské rally a hned následující víkend usedl do vozu Citroën C2 Super 1600.
Valašskou rally dokončila posádka Hroch Rally Teamu na desáté pozici, nicméně je jasné, že na tomto umístění nijak nezáleželo, jelikož tragicky skončená Valašská rally si vyžádala tři lidské životy. Následně byla rally zrušena a započítávaly se výsledky pouze po sedmi odjetých testech.
Tímto by chtěl Hroch Rally Team vyjádřit upřímnou soustrast všem pozůstalým a také jako ostatní týmy a jezdci apelovat na všechny diváky a fanoušky motoristického sportu, aby stáli opravdu jen tam, kde je to bezpečné a poslouchali pokyny proškolených organizátorů.
Hned následující den v neděli čekal na Petáka a Alenou Benešovou odlet do dějiště jeho první světové rally - Portugalska. Proč jsi si zvolil jako svůj první světový start právě Portugalsko? "Není žádný tajemstvím, že jsem tento start dostal jako předčasný dárek k mým letošním padesátým narozeninám. Mám je sice až ke konci roku, ale volba padla na Portugalsko a jsem za to rád," řekl ke svému premiérovému startu v mistrovství světa Peták.
A nyní již k samotným tréninkům. "Musím říci, že hned při trénincích jsem věděl, že je to úplně něco jiného, než na co jsem byl doposud zvyklý. Auto jelo přes různé balvany a nerovnosti a já si v duchu říkal, jestli vůbec Citroën C2 Super 1600 dokáže všechno toto zdolat. Jak se následně ukázalo v závodě, tak Citroën z týmu Martina Prokopa pracoval výborně."
Jel jsi poprvé s týmem Jipocar Racing, jak spolupráce fungovala? "Vše fungovalo na jedničku a moc nám pomohly rady od Martina Prokopa a Jana Tománka. Dělali pro nás naprosté maximum a to nejen po logistické stránce, ale i v přípravě a servisování vozu. Je vidět, že je to již plně profesionální tým, který přesně ví, jak si na soutěži seriálu mistrovství světa počínat. Za to patří celému týmu obrovský dík!"
Portugalskou rally jste dokončili na třetím místě ve skupině A6. Vládla v týmu spokojenost? "Tak na úvod musím říci, že tak náročnou rally jsem ještě v životě nejel. Absolutně vůbec se to nedá srovnat se soutěžemi v Česku. Před startem jsem měl ze závodu velký respekt, který byl rozhodně na místě. Poučil jsem se také v tom, že rozpis, který je kvalitní na české asfalty, nemusí být až tak dobrý na šotolinové rally. Problémy jsem měl především v nepřesnostech, když se střídaly rychlé pasáže s pomalými a navíc byly proloženy několika horizonty."
"O výsledek až tolik nešlo, mám velkou radost především z toho, že jsme dojeli až do cíle a to bez nějakých vážnějších krizovek. Byli jsme sice dvakrát mimo trať, ale nebylo to nic hrozného. Mrzí mě však ztráta z RZ 2, která byla zaviněna pomalým jezdcem před námi. Když jsme ho totiž na testu dojeli, tak nám neuhnul a já ztratil přes dvě a půl minuty, jelikož jsme za ním jeli krokem deset kilometrů. Při druhém průjezdu stejným testem jsme ho zajeli o 2:40 min rychleji, takže bylo jasné, kolik jsme tou pomalou jízdou za ním ztratili. Nebýt toho, mohlo to být v absolutním pořadí ještě o nějaké místečko lepší. I tak jsme ale s celkovým 26. místem spokojeni."
Je náročné absolvovat soutěž seriálu mistrovství světa? "Absolvovat takovou rally stojí každou posádku spousty sil a my se o tom přesvědčili na vlastní kůži. Určitě to pro nás všechny byl perfektní zážitek a budeme na něj rádi vzpomínat a chceme moc poděkovat všem, kteří se na tomto startu podíleli a to jak týmu tak i partnerům."
Čím vás mistrovství světa nejvíce překvapilo? "Nejvíce nás mile překvapily hned dvě věci. První je ta, že je naprosto dokonalý přístup diváků k samotným jezdcům. Všude nám uhýbali a vycházeli nám maximálně vstříc. Za druhé je to obrovské nasazení policie, která stojí úplně všude a když jedou rallyové vozy přes křižovatku, tak mají volný průjezd. V tomto směru to mají organizačně vychytané naprosto dokonale. Co k tomu dodat - je to holt mistrovství světa..."
Další soutěží posádky Josef Peták - Alena Benešová bude v polovině dubna Mogul Šumava Rallye Klatovy, kde opět usednou do svého Peugeotu 207 Super 2000.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?