Příbramský jezdec Josef Peták má za sebou dva víkendy plné rally, když před čtrnácti dny startoval se svým speciálem Peugeot 207 Super 2000 na Valašské rally a hned následující víkend usedl do vozu Citroën C2 Super 1600.
Valašskou rally dokončila posádka Hroch Rally Teamu na desáté pozici, nicméně je jasné, že na tomto umístění nijak nezáleželo, jelikož tragicky skončená Valašská rally si vyžádala tři lidské životy. Následně byla rally zrušena a započítávaly se výsledky pouze po sedmi odjetých testech.
Tímto by chtěl Hroch Rally Team vyjádřit upřímnou soustrast všem pozůstalým a také jako ostatní týmy a jezdci apelovat na všechny diváky a fanoušky motoristického sportu, aby stáli opravdu jen tam, kde je to bezpečné a poslouchali pokyny proškolených organizátorů.
Hned následující den v neděli čekal na Petáka a Alenou Benešovou odlet do dějiště jeho první světové rally - Portugalska. Proč jsi si zvolil jako svůj první světový start právě Portugalsko? "Není žádný tajemstvím, že jsem tento start dostal jako předčasný dárek k mým letošním padesátým narozeninám. Mám je sice až ke konci roku, ale volba padla na Portugalsko a jsem za to rád," řekl ke svému premiérovému startu v mistrovství světa Peták.
A nyní již k samotným tréninkům. "Musím říci, že hned při trénincích jsem věděl, že je to úplně něco jiného, než na co jsem byl doposud zvyklý. Auto jelo přes různé balvany a nerovnosti a já si v duchu říkal, jestli vůbec Citroën C2 Super 1600 dokáže všechno toto zdolat. Jak se následně ukázalo v závodě, tak Citroën z týmu Martina Prokopa pracoval výborně."
Jel jsi poprvé s týmem Jipocar Racing, jak spolupráce fungovala? "Vše fungovalo na jedničku a moc nám pomohly rady od Martina Prokopa a Jana Tománka. Dělali pro nás naprosté maximum a to nejen po logistické stránce, ale i v přípravě a servisování vozu. Je vidět, že je to již plně profesionální tým, který přesně ví, jak si na soutěži seriálu mistrovství světa počínat. Za to patří celému týmu obrovský dík!"
Portugalskou rally jste dokončili na třetím místě ve skupině A6. Vládla v týmu spokojenost? "Tak na úvod musím říci, že tak náročnou rally jsem ještě v životě nejel. Absolutně vůbec se to nedá srovnat se soutěžemi v Česku. Před startem jsem měl ze závodu velký respekt, který byl rozhodně na místě. Poučil jsem se také v tom, že rozpis, který je kvalitní na české asfalty, nemusí být až tak dobrý na šotolinové rally. Problémy jsem měl především v nepřesnostech, když se střídaly rychlé pasáže s pomalými a navíc byly proloženy několika horizonty."
"O výsledek až tolik nešlo, mám velkou radost především z toho, že jsme dojeli až do cíle a to bez nějakých vážnějších krizovek. Byli jsme sice dvakrát mimo trať, ale nebylo to nic hrozného. Mrzí mě však ztráta z RZ 2, která byla zaviněna pomalým jezdcem před námi. Když jsme ho totiž na testu dojeli, tak nám neuhnul a já ztratil přes dvě a půl minuty, jelikož jsme za ním jeli krokem deset kilometrů. Při druhém průjezdu stejným testem jsme ho zajeli o 2:40 min rychleji, takže bylo jasné, kolik jsme tou pomalou jízdou za ním ztratili. Nebýt toho, mohlo to být v absolutním pořadí ještě o nějaké místečko lepší. I tak jsme ale s celkovým 26. místem spokojeni."
Je náročné absolvovat soutěž seriálu mistrovství světa? "Absolvovat takovou rally stojí každou posádku spousty sil a my se o tom přesvědčili na vlastní kůži. Určitě to pro nás všechny byl perfektní zážitek a budeme na něj rádi vzpomínat a chceme moc poděkovat všem, kteří se na tomto startu podíleli a to jak týmu tak i partnerům."
Čím vás mistrovství světa nejvíce překvapilo? "Nejvíce nás mile překvapily hned dvě věci. První je ta, že je naprosto dokonalý přístup diváků k samotným jezdcům. Všude nám uhýbali a vycházeli nám maximálně vstříc. Za druhé je to obrovské nasazení policie, která stojí úplně všude a když jedou rallyové vozy přes křižovatku, tak mají volný průjezd. V tomto směru to mají organizačně vychytané naprosto dokonale. Co k tomu dodat - je to holt mistrovství světa..."
Další soutěží posádky Josef Peták - Alena Benešová bude v polovině dubna Mogul Šumava Rallye Klatovy, kde opět usednou do svého Peugeotu 207 Super 2000.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.