Český soutěžní jezdec Martin Semerád odstartuje do třetí soutěže Mistrovství světa, Vodafone Rally of Portugal.
Martin Semerád s Bohuslavem Ceplechou na podzim roku 2008 uspěli v jedinečné akci Mezinárodní automobilové federace FIA a společnosti Pirelli. Akce s názvem Pirelli Stars Driver má za cíl pomoci vybraným, mladým a talentovaným jezdcům rally prosadit se v soutěžích Mistrovství světa. Teprve osmnáctiletý Martin Semerád z České republiky se zařadil po bok dalších čtyř kolegů z různých konců světa a společně o následujícím víkendu odstartují do první soutěže v rámci projektu Pirelli Stars Driver.
Portugalská Rally je do kalendáře světových soutěží zařazena po roční pauze. Tamní šotolinové tratě nedaleko přímořského letoviska Faro patří k těm rychlejším s hladším povrchem ve světovém šampionátu. Jedná se tedy opět o zcela rozdílný charakter rychlostních zkoušek, které dosud ve světě Martin Semerád poznal. Po únorové sněhové Norské Rally Martina brzy čekala šotolinová světová premiéra na pomalém a rozbitém Kypru.
Portugalská rychlá šotolina tak otevře další kapitolu v soutěžáckém životě Martina Semeráda. Jako vůbec první český jezdec usedne na soutěži Mistrovství světa do zbrusu nového soutěžního Mitsubishi Lancer EVO X, které připravuje tým Ralliart Italy, a ve žlutočerveném designu vyrazí s tímto vozem do první soutěže v rámci projektu Pirelli Stars Driver.
„Portugalsko pro nás bude něco úplně nového. Pojedeme s Bohoušem poprvé s EVO desítkou a poprvé v úplně novém týmu. Vše od seznamovacích jízd až po samotnou rally je jen a jen na nás. Budeme se samozřejmě snažit uspět a k celé soutěži přistupujeme co nejzodpovědněji. V Norsku i na Kypru jsme si vyzkoušeli, že dovedeme být dostatečně rychlí, ale chyběla nám spolehlivost. Z malých chyb se rázem staly velké ztráty a tomu se chceme v Portugalsku vyhnout. Soutěže Mistrovství světa jsou mnohem víc o taktice, a proto se v první soutěži v novém týmu a s novým vozem budeme snažit jet rychle, ale hlavně dojet do cíle. Na novou „desítku“ se už moc těším a první testovací kilometry s Mitsubishi vypadaly nadějně. Věřím, že auto provozované špičkovým týmem Ralliart Italy nebudou provázet dětské nemoci a my se budeme moci plně věnovat samotnému závodu. Rád bych také poděkoval všem, kteří nám pomohli až k tomuto startu ve špičkovém týmu v Mistrovství světa a hlavně mému tátovi, který je s námi na každé soutěži a celou rally s námi hodně prožívá,“ říká před startem Martin Semerád.
Do Portugalska Martin Semerád odletěl v neděli se svým zkušeným spolujezdcem Bohuslavem Ceplechou, pro kterého je to pátá světová soutěž. „Samozřejmě je to velká zodpovědnost a velký nápor na soustředění. Všechny světové soutěže jsou pro nás s Martinem nové a už třeba jen znalost prostředí by nám dost pomohla. Ve dvou průjezdech rychlostní zkoušky musíte zaznamenat do rozpisu vše podstatné, a předpokládat, jak se auto zachová na nerovnosti, kterou pak v soutěži jedete třeba dvakrát tak rychle. Je to všechno o velkých zkušenostech a ty my s Martinem teď právě sbíráme. Je pro mě splněným snem startovat na soutěžích Mistrovství světa. Mezi jezdci v Pirelli Stars Drivers panuje skvělá atmosféra a starší a zkušenější kolegové nám s Martinem hodně pomáhají, což je určitě příjemné,“ komentuje atmosféru světové soutěže spolujezdec Bohuslav Ceplecha.
Martinův táta a současně úspěšný automobilový závodník Josef Semerád se v Portugalsku poprvé octne v pro něj trochu netradiční roli. „Právě pro mě skončila role managera týmu a v Portugalsku ze mě bude divák, který bude z dálky pozorovat, jak to klukům jde. Teď už záleží jen na nich a mají moji plnou důvěru. Ve dvou předchozích soutěžích Mistrovství světa jsme se všichni hodně naučili a považuji je za hodně důležitý krok v růstu Martina s Bohoušem. Martin viděl, že MS není jen o rychlosti, ale také o spolehlivosti a i celkovém přístupu k soutěži. Sám šel do sebe, a začal se například víc věnovat fyzické přípravě a výživě před soutěží. Kluci dobře poznali rozdíl mezi závoděním v České republice a ve světě už od napjatých seznamovacích jízd až po soutěž samotnou. Náročnost rychlostních zkoušek je neporovnatelná. Ze dvou předchozích závodů si bohužel nevezeme body, ale radujeme se i z dílčích výsledků, například z pěkných mezičasů, které jsem během soutěže vždy sledoval. Byly to velké nervy pozorovat blikající bod na monitoru počítače, který měnil barvu podle toho, zda-li auto jede, nebo jestli někde stojí. Některé mezičasy byly opravdu skvělé, ale ta spolehlivost nám zatím chyběla. V Portugalsku chci jen z povzdálí sledovat dění v týmu, a přiučit se, jak se to ve velkém světě dělá. Klukům nechci nijak zasahovat do soutěže samotné, protože jim věřím, že už soutěžácky vyzráli, a že sami nejlíp ví, co je pro ně dobré,“ sděluje svoje pocity před soutěží Josef Semerád.
Vodafone Rally of Portugal odstartuje ve čtvrtek 2. dubna superspeciálkou ve městě Algarve. Na účastníky čeká 361 kilometrů rychlých šotolinových rychlostních zkoušek a do cíle přijede první vozidlo v neděli 5. dubna po patnácté hodině místního času.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.