Český soutěžní jezdec Martin Semerád odstartuje do třetí soutěže Mistrovství světa, Vodafone Rally of Portugal.
Martin Semerád s Bohuslavem Ceplechou na podzim roku 2008 uspěli v jedinečné akci Mezinárodní automobilové federace FIA a společnosti Pirelli. Akce s názvem Pirelli Stars Driver má za cíl pomoci vybraným, mladým a talentovaným jezdcům rally prosadit se v soutěžích Mistrovství světa. Teprve osmnáctiletý Martin Semerád z České republiky se zařadil po bok dalších čtyř kolegů z různých konců světa a společně o následujícím víkendu odstartují do první soutěže v rámci projektu Pirelli Stars Driver.
Portugalská Rally je do kalendáře světových soutěží zařazena po roční pauze. Tamní šotolinové tratě nedaleko přímořského letoviska Faro patří k těm rychlejším s hladším povrchem ve světovém šampionátu. Jedná se tedy opět o zcela rozdílný charakter rychlostních zkoušek, které dosud ve světě Martin Semerád poznal. Po únorové sněhové Norské Rally Martina brzy čekala šotolinová světová premiéra na pomalém a rozbitém Kypru.
Portugalská rychlá šotolina tak otevře další kapitolu v soutěžáckém životě Martina Semeráda. Jako vůbec první český jezdec usedne na soutěži Mistrovství světa do zbrusu nového soutěžního Mitsubishi Lancer EVO X, které připravuje tým Ralliart Italy, a ve žlutočerveném designu vyrazí s tímto vozem do první soutěže v rámci projektu Pirelli Stars Driver.
„Portugalsko pro nás bude něco úplně nového. Pojedeme s Bohoušem poprvé s EVO desítkou a poprvé v úplně novém týmu. Vše od seznamovacích jízd až po samotnou rally je jen a jen na nás. Budeme se samozřejmě snažit uspět a k celé soutěži přistupujeme co nejzodpovědněji. V Norsku i na Kypru jsme si vyzkoušeli, že dovedeme být dostatečně rychlí, ale chyběla nám spolehlivost. Z malých chyb se rázem staly velké ztráty a tomu se chceme v Portugalsku vyhnout. Soutěže Mistrovství světa jsou mnohem víc o taktice, a proto se v první soutěži v novém týmu a s novým vozem budeme snažit jet rychle, ale hlavně dojet do cíle. Na novou „desítku“ se už moc těším a první testovací kilometry s Mitsubishi vypadaly nadějně. Věřím, že auto provozované špičkovým týmem Ralliart Italy nebudou provázet dětské nemoci a my se budeme moci plně věnovat samotnému závodu. Rád bych také poděkoval všem, kteří nám pomohli až k tomuto startu ve špičkovém týmu v Mistrovství světa a hlavně mému tátovi, který je s námi na každé soutěži a celou rally s námi hodně prožívá,“ říká před startem Martin Semerád.
Do Portugalska Martin Semerád odletěl v neděli se svým zkušeným spolujezdcem Bohuslavem Ceplechou, pro kterého je to pátá světová soutěž. „Samozřejmě je to velká zodpovědnost a velký nápor na soustředění. Všechny světové soutěže jsou pro nás s Martinem nové a už třeba jen znalost prostředí by nám dost pomohla. Ve dvou průjezdech rychlostní zkoušky musíte zaznamenat do rozpisu vše podstatné, a předpokládat, jak se auto zachová na nerovnosti, kterou pak v soutěži jedete třeba dvakrát tak rychle. Je to všechno o velkých zkušenostech a ty my s Martinem teď právě sbíráme. Je pro mě splněným snem startovat na soutěžích Mistrovství světa. Mezi jezdci v Pirelli Stars Drivers panuje skvělá atmosféra a starší a zkušenější kolegové nám s Martinem hodně pomáhají, což je určitě příjemné,“ komentuje atmosféru světové soutěže spolujezdec Bohuslav Ceplecha.
Martinův táta a současně úspěšný automobilový závodník Josef Semerád se v Portugalsku poprvé octne v pro něj trochu netradiční roli. „Právě pro mě skončila role managera týmu a v Portugalsku ze mě bude divák, který bude z dálky pozorovat, jak to klukům jde. Teď už záleží jen na nich a mají moji plnou důvěru. Ve dvou předchozích soutěžích Mistrovství světa jsme se všichni hodně naučili a považuji je za hodně důležitý krok v růstu Martina s Bohoušem. Martin viděl, že MS není jen o rychlosti, ale také o spolehlivosti a i celkovém přístupu k soutěži. Sám šel do sebe, a začal se například víc věnovat fyzické přípravě a výživě před soutěží. Kluci dobře poznali rozdíl mezi závoděním v České republice a ve světě už od napjatých seznamovacích jízd až po soutěž samotnou. Náročnost rychlostních zkoušek je neporovnatelná. Ze dvou předchozích závodů si bohužel nevezeme body, ale radujeme se i z dílčích výsledků, například z pěkných mezičasů, které jsem během soutěže vždy sledoval. Byly to velké nervy pozorovat blikající bod na monitoru počítače, který měnil barvu podle toho, zda-li auto jede, nebo jestli někde stojí. Některé mezičasy byly opravdu skvělé, ale ta spolehlivost nám zatím chyběla. V Portugalsku chci jen z povzdálí sledovat dění v týmu, a přiučit se, jak se to ve velkém světě dělá. Klukům nechci nijak zasahovat do soutěže samotné, protože jim věřím, že už soutěžácky vyzráli, a že sami nejlíp ví, co je pro ně dobré,“ sděluje svoje pocity před soutěží Josef Semerád.
Vodafone Rally of Portugal odstartuje ve čtvrtek 2. dubna superspeciálkou ve městě Algarve. Na účastníky čeká 361 kilometrů rychlých šotolinových rychlostních zkoušek a do cíle přijede první vozidlo v neděli 5. dubna po patnácté hodině místního času.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.