Český soutěžní jezdec Martin Semerád odstartuje do třetí soutěže Mistrovství světa, Vodafone Rally of Portugal.
Martin Semerád s Bohuslavem Ceplechou na podzim roku 2008 uspěli v jedinečné akci Mezinárodní automobilové federace FIA a společnosti Pirelli. Akce s názvem Pirelli Stars Driver má za cíl pomoci vybraným, mladým a talentovaným jezdcům rally prosadit se v soutěžích Mistrovství světa. Teprve osmnáctiletý Martin Semerád z České republiky se zařadil po bok dalších čtyř kolegů z různých konců světa a společně o následujícím víkendu odstartují do první soutěže v rámci projektu Pirelli Stars Driver.
Portugalská Rally je do kalendáře světových soutěží zařazena po roční pauze. Tamní šotolinové tratě nedaleko přímořského letoviska Faro patří k těm rychlejším s hladším povrchem ve světovém šampionátu. Jedná se tedy opět o zcela rozdílný charakter rychlostních zkoušek, které dosud ve světě Martin Semerád poznal. Po únorové sněhové Norské Rally Martina brzy čekala šotolinová světová premiéra na pomalém a rozbitém Kypru.
Portugalská rychlá šotolina tak otevře další kapitolu v soutěžáckém životě Martina Semeráda. Jako vůbec první český jezdec usedne na soutěži Mistrovství světa do zbrusu nového soutěžního Mitsubishi Lancer EVO X, které připravuje tým Ralliart Italy, a ve žlutočerveném designu vyrazí s tímto vozem do první soutěže v rámci projektu Pirelli Stars Driver.
„Portugalsko pro nás bude něco úplně nového. Pojedeme s Bohoušem poprvé s EVO desítkou a poprvé v úplně novém týmu. Vše od seznamovacích jízd až po samotnou rally je jen a jen na nás. Budeme se samozřejmě snažit uspět a k celé soutěži přistupujeme co nejzodpovědněji. V Norsku i na Kypru jsme si vyzkoušeli, že dovedeme být dostatečně rychlí, ale chyběla nám spolehlivost. Z malých chyb se rázem staly velké ztráty a tomu se chceme v Portugalsku vyhnout. Soutěže Mistrovství světa jsou mnohem víc o taktice, a proto se v první soutěži v novém týmu a s novým vozem budeme snažit jet rychle, ale hlavně dojet do cíle. Na novou „desítku“ se už moc těším a první testovací kilometry s Mitsubishi vypadaly nadějně. Věřím, že auto provozované špičkovým týmem Ralliart Italy nebudou provázet dětské nemoci a my se budeme moci plně věnovat samotnému závodu. Rád bych také poděkoval všem, kteří nám pomohli až k tomuto startu ve špičkovém týmu v Mistrovství světa a hlavně mému tátovi, který je s námi na každé soutěži a celou rally s námi hodně prožívá,“ říká před startem Martin Semerád.
Do Portugalska Martin Semerád odletěl v neděli se svým zkušeným spolujezdcem Bohuslavem Ceplechou, pro kterého je to pátá světová soutěž. „Samozřejmě je to velká zodpovědnost a velký nápor na soustředění. Všechny světové soutěže jsou pro nás s Martinem nové a už třeba jen znalost prostředí by nám dost pomohla. Ve dvou průjezdech rychlostní zkoušky musíte zaznamenat do rozpisu vše podstatné, a předpokládat, jak se auto zachová na nerovnosti, kterou pak v soutěži jedete třeba dvakrát tak rychle. Je to všechno o velkých zkušenostech a ty my s Martinem teď právě sbíráme. Je pro mě splněným snem startovat na soutěžích Mistrovství světa. Mezi jezdci v Pirelli Stars Drivers panuje skvělá atmosféra a starší a zkušenější kolegové nám s Martinem hodně pomáhají, což je určitě příjemné,“ komentuje atmosféru světové soutěže spolujezdec Bohuslav Ceplecha.
Martinův táta a současně úspěšný automobilový závodník Josef Semerád se v Portugalsku poprvé octne v pro něj trochu netradiční roli. „Právě pro mě skončila role managera týmu a v Portugalsku ze mě bude divák, který bude z dálky pozorovat, jak to klukům jde. Teď už záleží jen na nich a mají moji plnou důvěru. Ve dvou předchozích soutěžích Mistrovství světa jsme se všichni hodně naučili a považuji je za hodně důležitý krok v růstu Martina s Bohoušem. Martin viděl, že MS není jen o rychlosti, ale také o spolehlivosti a i celkovém přístupu k soutěži. Sám šel do sebe, a začal se například víc věnovat fyzické přípravě a výživě před soutěží. Kluci dobře poznali rozdíl mezi závoděním v České republice a ve světě už od napjatých seznamovacích jízd až po soutěž samotnou. Náročnost rychlostních zkoušek je neporovnatelná. Ze dvou předchozích závodů si bohužel nevezeme body, ale radujeme se i z dílčích výsledků, například z pěkných mezičasů, které jsem během soutěže vždy sledoval. Byly to velké nervy pozorovat blikající bod na monitoru počítače, který měnil barvu podle toho, zda-li auto jede, nebo jestli někde stojí. Některé mezičasy byly opravdu skvělé, ale ta spolehlivost nám zatím chyběla. V Portugalsku chci jen z povzdálí sledovat dění v týmu, a přiučit se, jak se to ve velkém světě dělá. Klukům nechci nijak zasahovat do soutěže samotné, protože jim věřím, že už soutěžácky vyzráli, a že sami nejlíp ví, co je pro ně dobré,“ sděluje svoje pocity před soutěží Josef Semerád.
Vodafone Rally of Portugal odstartuje ve čtvrtek 2. dubna superspeciálkou ve městě Algarve. Na účastníky čeká 361 kilometrů rychlých šotolinových rychlostních zkoušek a do cíle přijede první vozidlo v neděli 5. dubna po patnácté hodině místního času.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?