Cetelem Valašská rally, úvodní podnik sedmidílného seriálu Mediasport Mezinárodního Mistrovství České republiky v rally 2009, nabídne náročné tratě v celkové délce 489 km a 14 rychlostních zkoušek na šesti úsecích v délce 163 km.
Podívejme se blíže na páteční 1. etapu soutěže. Ta se skládá ze šesti rychlostních testů na dvou úsecích (posádky je absolvují třikrát) a je rozdělena do dvou sekcí. První etapa měří celkem 195 km a obsahuje 6 rychlostních zkoušek v celkové délce 68 km. XXVIII. Cetelem Valašská rally 2009 startuje v pátek 27. března na náměstí ve Valašském Meziříčí v 17 hodin, úvodní etapa končí ve 23 hodin.
Startovní pole absolvuje s výjimkou úvodních dvou rychlostních zkoušek celou páteční etapu za tmy, což ještě více znásobí náročnost úvodní etapy valašskomeziříčské rally. Diváci se mohou těšit na rychlostní zkoušky u Lešné a kolem přehrady Bystřička. Především rychlostní test Santov je obtížný, neboť vede atraktivním a zajímavým úsekem kolem přehrady Bystřička. Tato erzeta je náročná svým profilem, neboť v jejím úvodu soutěžní vozy vyšplhají až do výšky 800 metrů nad mořem, poté je čeká náročný sjezd, rychlé horizonty, technická pasáž a v závěrečné části již zmíněný úsek kolem přehrady. Na hřebenu Santova jsou po stranách vozovky zbytky sněhu a otazník zůstává nad tím, jaké bude panovat v pátečním večeru a noci ve valašských kotárech počasí. Část úseků tratě pokrývají zbytky posypu, což se ještě více promítne do obtížnosti rychlostních zkoušek. "V první etapě jsme zvolili alternativu tří průjezdů dvou zkoušek. Vycházeli jsme z daných podmínek, ale i z finančních možností. První zkouška se pojede v oblasti Hostašovic a Mštěnovic. Druhým testem bude obrácená Bystřička. Původně jsme plánovali jet po levé straně přehrady s následným vracákem na parkovišti, nicméně ve výstavbě je nový most na hrázi. Proto jsme byli nuceni zavést soutěžní auta do protisměru jednosměrky," řekl Miroslav Hošák, ředitel Cetelem Valašská rally. Pořadatelé připravili na jednotlivých úsecích rychlostních zkoušek divácká místa. Jejich přesný popis a fota najdete v oficiálním programu, který je k dispozici na prodejních místech v okolí soutěže. Pořadatelé zároveň apelují na diváky, aby dbali zásady bezpečnosti při sledování rally a pohybovali se pouze ve vyznačených diváckých místech. Popis rychlostních zkoušek 1. etapy: RZ 1, 3, 5 VYSOKÁ (Hostašovice – Mštěnovice), délka 9,27 kmStart RZ je na místní komunikaci v obci Hostašovice (před obecním úřadem z důvodu osvětlení pro 2. sekci I. etapy), následuje levotočivá zatáčka a trať pokračuje mírným klesáním přes les ve směru k obci Jasenice. Po vjezdu do obce v mírném stoupání následuje těžká pravotočivá zatáčka, která navazuje na levou obtížnou zatáčku. Po ujetí asi 250 metrů v zástavbě rodinných domků prudce trať RZ odbočuje doprava a pokračuje ke křižovatce nad obec Perná. V uvedené křižovatce odbočuje vlevo a pokračuje rychlým úsekem až do obce Vysoká. Při vjezdu do obce následuje levotočivá zatáčka a po cca 150 metrech prudká pravotočivá zatáčka. Poté následuje technicky rychlý a obtížný sjezd ke křižovatce mezi obcí Lešná a Příluky. V této křižovatce trať rychlostní zkoušky odbočuje vlevo a pokračuje do obce Příluky. Uprostřed obce v křižovatce je umístěn zpomalovací retardér z pneumatik. Po jeho průjezdu pokračuje trať RZ mírnou levotočivou zatáčkou a po výjezdu z obce pokračuje směrem k Jasenicím. V následující levotočivé zatáčce trať erzety prudce uhýbá vpravo a pokračuje po místní panelové komunikaci až na vjezd na asfaltovou místní komunikaci v obci Mštěnovice, kde po 150 metrech je letmý cíl rychlostní zkoušky. RZ 2, 4, 6 SANTOV (Malá Bystřice – Velká Lhota), délka 13,35 kmStart rychlostní zkoušky je na místní komunikaci u dřevěné stodoly v části zvané U Kočibů v obci Malá Bystřice. Trať rychlostní zkoušky pokračuje sérií zatáček ve směru k vrcholu stoupání Santov. Po výjezdu na vrchol trať RZ uhýbá vlevo a pokračuje mírným a následně prudkým klesáním po uskákané místní komunikaci až na komunikaci lesního závodu Rožnov. Po cca 0,3 km trať RZ přijíždí k silnici III. třídy v katastru obce Valašská Bystřice. Těsně před vjezdem na uvedenou komunikaci objíždí trať RZ přírodní ostrůvek z pravé strany a po té pokračuje silnicí ve směru k přehradě Bystřička. V místě zvaném U Bušů pokračuje trať rychlostní zkoušky rovným směrem do protisměru jednosměrné komunikace po pravé straně přehrady Bystřička až do místa křižovatky, kde prudce odbočí doprava a pokračuje ve směru k obci Velké Lhota. Katastr obce Velká Lhota rychlostní zkouška projíždí po silnici III. třídy a po následující pravotočivé zatáčce v prostoru u dřevěného kostela je levotočivá zatáčka a cca po 500 metrech za levotočivou prudkou zatáčkou je cíl této rychlostní zkoušky. Ve Valašském Meziříčí 24. března 2009 Roman ORDELT tiskový mluvčí Cetelem Valašská rally
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.