Za pár dní odstartuje ve Valašském Meziříčí úvodní podnik letošního mezinárodního mistrovství České republiky v automobilových soutěžích. Na druhém konci republiky je však veškerá pozornost upřena na třetí podnik tohoto nejprestižnějšího tuzemského šampionátu, jímž bude v závěru května oblíbená Rallye Český Krumlov.
Taktovku nad velkým kolotočem, který každoročně přiláká do regionu tisíce diváků a spoustu kvalitních soutěžních speciálů, letos převzal stavitel trati a bývalý aktivní jezdec, pětinásobný mistr republiky Jindřich Kunc.V uplynulých týdnech se proslýchalo, že je konání českokrumlovské soutěže v důsledku hospodářské krize ohroženo. Je to pravda?Současná situace nás asi jako každého donutila k různým úsporným opatřením. Většina našich partnerů nám i přes to zůstala věrna a díky nim budeme moci rallye uspořádat. Soutěžící ani diváci však tyto změny nijak nepocítí. Omezení se týká především různých doprovodných akcí, jako bylo třeba představení posádek v pivovaru Eggenberg. Letos se nepojede ani shakedown, který nám řády nenařizují. Naším cílem je ale udržet sportovní stránku rallye na takové úrovni, kam jsme ji za poslední roky dostali. Zároveň jsme vyhověli ohlasům jezdců, aby se pro ně závod zbytečně neprodražoval.Jak toho docílíte?Jedná se hlavně o přesunutí téměř veškerého dění na výstaviště do Českých Budějovic. Je to jediné místo, kde dokážeme zajistit důstojný servisní areál. Od letoška je totiž stanovena přesná velikost prostoru pro týmové zázemí, kterou musíme bezpodmínečně dodržet.Znamená to tedy, že se do Budějovic přesunou i technické přejímky?Ano, přesně tak. Vzhledem k tomu, že diváckou rychlostní zkoušku na výstavišti letos pojedeme nově hned jako první, tak ráno si týmy odbudou technické i administrativní přejímky v areálu a až do odpoledního startu ho nebudou muset opustit. O jiném místě, kde bychom mohli uspořádat toto všechno najednou, zatím nevíme. Po absolvování speciálky posádky přejedou na slavnostní start do Jelení zahrady v Českém Krumlově, odkud potom vyrazí na trať klasických rychlostních zkoušek.Není vám líto, že se Rallye Český Krumlov tímto přesouvá spíše do krajské metropole?Pravdou je, že mě to mrzí, ale v současnosti nemáme lepší variantu. Navíc přiblížíme rallye veřejnosti, když soutěž přivedeme do centra Českých Budějovic. Českokrumlovští ale nezůstanou ochuzeni, protože v Jelení zahradě se kromě oficiálního startu bude v sobotu večer konat opět tradiční a neopakovatelné slavnostní vyhlášení výsledků.Letos se závod poprvé pojede jako součást evropského poháru. Máte ještě vyšší ambice?Po loňské kandidatuře jsme ze všech zájemců o konání evropského poháru dopadli nejlépe. Pozorovatel mezinárodní automobilové federace chválil především kvalitní bezpečnostní opatření a sportovní hodnotu rychlostních zkoušek. V tomto trendu bychom chtěli pokračovat i nadále. Mým osobním cílem, a věřím, že i ostatních spoluorganizátorů, je získat pro naši soutěž statut mistrovství Evropy! Cesta je k tomu dlouhá, ale myslím, že hlavní pořadatelské jádro je natolik zkušené, aby toho v budoucnu dosáhlo. Rallye jako taková má jistě evropské parametry, takže by si to dle mého názoru i díky její bohaté historii zasloužila.Chystáte nějaké novinky při seznamovacích jízdách?V současné době jednáme o tom, aby tréninková auta byla vybavena stejně jako závoďáky monitorovacím systémem, díky němuž můžeme sledovat nejen jejich aktuální polohu, ale také dodržování pravidel silničního provozu. Pokud si tedy budou občané stěžovat, že jim někdo lítá po vesnici jako blázen, určitě to nebudou účastníci rallye. Za každý takovýto prohřešek jim totiž hrozí pokuta a případně následné vyloučení ze soutěže.Můžete už odhalit trať jednotlivých rychlostních zkoušek?V pátek se kromě speciálky na výstavišti pojede opět po několikaleté přestávce RZ Přídolí. Následovat bude velká novinka, a to spojená část testu Kohout se známou svatojanskou erzetou. Zkouška měří 24 kilometrů a bude patřit mezi ozdoby letošní soutěže, především její noční průjezd. Druhý den budeme začínat na legendárních Malontech, které proti loňsku nedoznaly žádných změn. Poté se pojede Rožmitál směrem do Zátoně. Další novinka vznikne napojením úseku rychlostní zkoušky Dobrná na slavkovský test a sekci zakončí druhý průjezd českobudějovickým výstavištěm. Celkem se tedy pojede na šesti náročných úsecích.Kolik očekáváte přihlášených posádek? Projeví se krize i tady?Chceme dosáhnout alespoň stejného počtu jako vloni, kdy u nás startovalo přes 80 aut. Snad je to reálné. Již nyní máme potvrzenou účast kompletní české špičky a navíc jednáme s několika dalšími špičkovými týmy. Chybět nebudou ani přední jezdci kategorie historiků, kteří zde pojedou svůj šampionát. V rámci doprovodného programu uspořádáme také exhibiční jízdu rallye legend. Více informací budeme postupně zveřejňovat na www.rallyekrumlov.cz.Pavel KacerovskýČeskokrumlovský deník
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?