Za pár dní odstartuje ve Valašském Meziříčí úvodní podnik letošního mezinárodního mistrovství České republiky v automobilových soutěžích. Na druhém konci republiky je však veškerá pozornost upřena na třetí podnik tohoto nejprestižnějšího tuzemského šampionátu, jímž bude v závěru května oblíbená Rallye Český Krumlov.
Taktovku nad velkým kolotočem, který každoročně přiláká do regionu tisíce diváků a spoustu kvalitních soutěžních speciálů, letos převzal stavitel trati a bývalý aktivní jezdec, pětinásobný mistr republiky Jindřich Kunc.V uplynulých týdnech se proslýchalo, že je konání českokrumlovské soutěže v důsledku hospodářské krize ohroženo. Je to pravda?Současná situace nás asi jako každého donutila k různým úsporným opatřením. Většina našich partnerů nám i přes to zůstala věrna a díky nim budeme moci rallye uspořádat. Soutěžící ani diváci však tyto změny nijak nepocítí. Omezení se týká především různých doprovodných akcí, jako bylo třeba představení posádek v pivovaru Eggenberg. Letos se nepojede ani shakedown, který nám řády nenařizují. Naším cílem je ale udržet sportovní stránku rallye na takové úrovni, kam jsme ji za poslední roky dostali. Zároveň jsme vyhověli ohlasům jezdců, aby se pro ně závod zbytečně neprodražoval.Jak toho docílíte?Jedná se hlavně o přesunutí téměř veškerého dění na výstaviště do Českých Budějovic. Je to jediné místo, kde dokážeme zajistit důstojný servisní areál. Od letoška je totiž stanovena přesná velikost prostoru pro týmové zázemí, kterou musíme bezpodmínečně dodržet.Znamená to tedy, že se do Budějovic přesunou i technické přejímky?Ano, přesně tak. Vzhledem k tomu, že diváckou rychlostní zkoušku na výstavišti letos pojedeme nově hned jako první, tak ráno si týmy odbudou technické i administrativní přejímky v areálu a až do odpoledního startu ho nebudou muset opustit. O jiném místě, kde bychom mohli uspořádat toto všechno najednou, zatím nevíme. Po absolvování speciálky posádky přejedou na slavnostní start do Jelení zahrady v Českém Krumlově, odkud potom vyrazí na trať klasických rychlostních zkoušek.Není vám líto, že se Rallye Český Krumlov tímto přesouvá spíše do krajské metropole?Pravdou je, že mě to mrzí, ale v současnosti nemáme lepší variantu. Navíc přiblížíme rallye veřejnosti, když soutěž přivedeme do centra Českých Budějovic. Českokrumlovští ale nezůstanou ochuzeni, protože v Jelení zahradě se kromě oficiálního startu bude v sobotu večer konat opět tradiční a neopakovatelné slavnostní vyhlášení výsledků.Letos se závod poprvé pojede jako součást evropského poháru. Máte ještě vyšší ambice?Po loňské kandidatuře jsme ze všech zájemců o konání evropského poháru dopadli nejlépe. Pozorovatel mezinárodní automobilové federace chválil především kvalitní bezpečnostní opatření a sportovní hodnotu rychlostních zkoušek. V tomto trendu bychom chtěli pokračovat i nadále. Mým osobním cílem, a věřím, že i ostatních spoluorganizátorů, je získat pro naši soutěž statut mistrovství Evropy! Cesta je k tomu dlouhá, ale myslím, že hlavní pořadatelské jádro je natolik zkušené, aby toho v budoucnu dosáhlo. Rallye jako taková má jistě evropské parametry, takže by si to dle mého názoru i díky její bohaté historii zasloužila.Chystáte nějaké novinky při seznamovacích jízdách?V současné době jednáme o tom, aby tréninková auta byla vybavena stejně jako závoďáky monitorovacím systémem, díky němuž můžeme sledovat nejen jejich aktuální polohu, ale také dodržování pravidel silničního provozu. Pokud si tedy budou občané stěžovat, že jim někdo lítá po vesnici jako blázen, určitě to nebudou účastníci rallye. Za každý takovýto prohřešek jim totiž hrozí pokuta a případně následné vyloučení ze soutěže.Můžete už odhalit trať jednotlivých rychlostních zkoušek?V pátek se kromě speciálky na výstavišti pojede opět po několikaleté přestávce RZ Přídolí. Následovat bude velká novinka, a to spojená část testu Kohout se známou svatojanskou erzetou. Zkouška měří 24 kilometrů a bude patřit mezi ozdoby letošní soutěže, především její noční průjezd. Druhý den budeme začínat na legendárních Malontech, které proti loňsku nedoznaly žádných změn. Poté se pojede Rožmitál směrem do Zátoně. Další novinka vznikne napojením úseku rychlostní zkoušky Dobrná na slavkovský test a sekci zakončí druhý průjezd českobudějovickým výstavištěm. Celkem se tedy pojede na šesti náročných úsecích.Kolik očekáváte přihlášených posádek? Projeví se krize i tady?Chceme dosáhnout alespoň stejného počtu jako vloni, kdy u nás startovalo přes 80 aut. Snad je to reálné. Již nyní máme potvrzenou účast kompletní české špičky a navíc jednáme s několika dalšími špičkovými týmy. Chybět nebudou ani přední jezdci kategorie historiků, kteří zde pojedou svůj šampionát. V rámci doprovodného programu uspořádáme také exhibiční jízdu rallye legend. Více informací budeme postupně zveřejňovat na www.rallyekrumlov.cz.Pavel KacerovskýČeskokrumlovský deník
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?