Za pár dní odstartuje ve Valašském Meziříčí úvodní podnik letošního mezinárodního mistrovství České republiky v automobilových soutěžích. Na druhém konci republiky je však veškerá pozornost upřena na třetí podnik tohoto nejprestižnějšího tuzemského šampionátu, jímž bude v závěru května oblíbená Rallye Český Krumlov.
Taktovku nad velkým kolotočem, který každoročně přiláká do regionu tisíce diváků a spoustu kvalitních soutěžních speciálů, letos převzal stavitel trati a bývalý aktivní jezdec, pětinásobný mistr republiky Jindřich Kunc.V uplynulých týdnech se proslýchalo, že je konání českokrumlovské soutěže v důsledku hospodářské krize ohroženo. Je to pravda?Současná situace nás asi jako každého donutila k různým úsporným opatřením. Většina našich partnerů nám i přes to zůstala věrna a díky nim budeme moci rallye uspořádat. Soutěžící ani diváci však tyto změny nijak nepocítí. Omezení se týká především různých doprovodných akcí, jako bylo třeba představení posádek v pivovaru Eggenberg. Letos se nepojede ani shakedown, který nám řády nenařizují. Naším cílem je ale udržet sportovní stránku rallye na takové úrovni, kam jsme ji za poslední roky dostali. Zároveň jsme vyhověli ohlasům jezdců, aby se pro ně závod zbytečně neprodražoval.Jak toho docílíte?Jedná se hlavně o přesunutí téměř veškerého dění na výstaviště do Českých Budějovic. Je to jediné místo, kde dokážeme zajistit důstojný servisní areál. Od letoška je totiž stanovena přesná velikost prostoru pro týmové zázemí, kterou musíme bezpodmínečně dodržet.Znamená to tedy, že se do Budějovic přesunou i technické přejímky?Ano, přesně tak. Vzhledem k tomu, že diváckou rychlostní zkoušku na výstavišti letos pojedeme nově hned jako první, tak ráno si týmy odbudou technické i administrativní přejímky v areálu a až do odpoledního startu ho nebudou muset opustit. O jiném místě, kde bychom mohli uspořádat toto všechno najednou, zatím nevíme. Po absolvování speciálky posádky přejedou na slavnostní start do Jelení zahrady v Českém Krumlově, odkud potom vyrazí na trať klasických rychlostních zkoušek.Není vám líto, že se Rallye Český Krumlov tímto přesouvá spíše do krajské metropole?Pravdou je, že mě to mrzí, ale v současnosti nemáme lepší variantu. Navíc přiblížíme rallye veřejnosti, když soutěž přivedeme do centra Českých Budějovic. Českokrumlovští ale nezůstanou ochuzeni, protože v Jelení zahradě se kromě oficiálního startu bude v sobotu večer konat opět tradiční a neopakovatelné slavnostní vyhlášení výsledků.Letos se závod poprvé pojede jako součást evropského poháru. Máte ještě vyšší ambice?Po loňské kandidatuře jsme ze všech zájemců o konání evropského poháru dopadli nejlépe. Pozorovatel mezinárodní automobilové federace chválil především kvalitní bezpečnostní opatření a sportovní hodnotu rychlostních zkoušek. V tomto trendu bychom chtěli pokračovat i nadále. Mým osobním cílem, a věřím, že i ostatních spoluorganizátorů, je získat pro naši soutěž statut mistrovství Evropy! Cesta je k tomu dlouhá, ale myslím, že hlavní pořadatelské jádro je natolik zkušené, aby toho v budoucnu dosáhlo. Rallye jako taková má jistě evropské parametry, takže by si to dle mého názoru i díky její bohaté historii zasloužila.Chystáte nějaké novinky při seznamovacích jízdách?V současné době jednáme o tom, aby tréninková auta byla vybavena stejně jako závoďáky monitorovacím systémem, díky němuž můžeme sledovat nejen jejich aktuální polohu, ale také dodržování pravidel silničního provozu. Pokud si tedy budou občané stěžovat, že jim někdo lítá po vesnici jako blázen, určitě to nebudou účastníci rallye. Za každý takovýto prohřešek jim totiž hrozí pokuta a případně následné vyloučení ze soutěže.Můžete už odhalit trať jednotlivých rychlostních zkoušek?V pátek se kromě speciálky na výstavišti pojede opět po několikaleté přestávce RZ Přídolí. Následovat bude velká novinka, a to spojená část testu Kohout se známou svatojanskou erzetou. Zkouška měří 24 kilometrů a bude patřit mezi ozdoby letošní soutěže, především její noční průjezd. Druhý den budeme začínat na legendárních Malontech, které proti loňsku nedoznaly žádných změn. Poté se pojede Rožmitál směrem do Zátoně. Další novinka vznikne napojením úseku rychlostní zkoušky Dobrná na slavkovský test a sekci zakončí druhý průjezd českobudějovickým výstavištěm. Celkem se tedy pojede na šesti náročných úsecích.Kolik očekáváte přihlášených posádek? Projeví se krize i tady?Chceme dosáhnout alespoň stejného počtu jako vloni, kdy u nás startovalo přes 80 aut. Snad je to reálné. Již nyní máme potvrzenou účast kompletní české špičky a navíc jednáme s několika dalšími špičkovými týmy. Chybět nebudou ani přední jezdci kategorie historiků, kteří zde pojedou svůj šampionát. V rámci doprovodného programu uspořádáme také exhibiční jízdu rallye legend. Více informací budeme postupně zveřejňovat na www.rallyekrumlov.cz.Pavel KacerovskýČeskokrumlovský deník
Felipe Nasr, Nick Tandy a Laurens Vanthoor se stali vítězi úvodního kola amerického šampionátu sportovních vozů, když s vozem Porsche překonali rekord na prestižní 24hodinovce v Daytoně.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.