S velikou netrpělivostí je očekávaný první podnik mezinárodního mistrovství ČR Valašská rally. Po dlouhé zimní přestávce se ukáže, jak se kdo připravoval a zda nezahálel. Přípravy finišují i ve Valašských Kloboukách, v sídle Orsák rally sport týmu.
Píše se rok 2008 a Jaroslav Orsák startuje na soutěži ve Valašském Meziříčí poprvé. Během závodu na sebe svým výkonem strhává pozornost odborníků i fanoušků. V cíli je klasifikovaný na skvělém 5.místě. Do své sbírky si vedle vítězství mezi juniory připisuje i jednu vyhranou rychlostní zkoušku a 2. místo v rámci samostatného hodnocení druhé etapy. Po zásluze je oceněn nezávislým internetovým serverem ewrc.cz jako „Hvězda rally“. "Byl to úžasný závod. Rád na něj vzpomínám. Až na drobné problémy s nastavením tlumičů v úvodu jsme jeli bez technických problémů. Hlavně druhý den jsem si závod náramně užíval," vzpomíná na úspěšný start Jarek Orsák. Za pár dnů startuje Valašská rally znovu. I v letošním ročníku bude stát na startu dvojice Jaroslav Orsák a Karel Vajík. Tým okolo klobůckého jezdce se na novou sezonu pečlivě připravil. "Přes zimní přestávku se samozřejmě mechanici pustili do kontroly závodního Mitsubishi. Některé díly jsme preventivně vyměnily, jiné dokonce přibyly. Třeba oproti loňsku pojedeme s velkými brzdami i vzadu. Věřím, že naše auto bude lepší a rychlejší oproti loňsku," prozradil před prvním domácím startem Jarek Orsák. Ale aby vše nezůstalo jen na brumlajícím parťákovi z trojlístku Orsák – Vajík – Mitsubishi, zapracovala na sobě i samotná posádka. Jarin pravidelně zlepšoval fyzickou kondici běháním a pozadu nezůstal ani Karel. Danou situaci nejlépe vystihla Jarkova přítelkyně Andrea. „Jarek chodí do posilovny a běhá před každou sezonou. Ale tak, jak se do toho obul letos, to jsem opravdu zůstala hledět.“ Za zmínku stojí jistě i přístup mechaniků Jarkova týmu. Doma simulovali podmínky servisních zón a trénovali na čas výměny důležitých náhradních dílů. "Spoléhám na důkladnou přípravu celého týmu. Proto jsme zapracovali společně s mechaniky i na mnohých detailech, které jsme doposud nedělali. Všichni věříme, že se příprava před sezonou pozitivně promítne ve výsledcích," vysvětlil Jarek usilovnou zimní činnost v týmu.
Největší díl práce ovšem na posádku teprve čeká. Je jenom na ní, jak se s tratí a se soupeři v průběhu sezony vyrovná. Valašská rally bude první ostrou prověrkou připravenosti. "Do Valašského Meziříčí se sjede opravdu hodně silná konkurence. Bude zde startovat tovární tým Škoda, který má velký náskok v technice. Přijedou jezdci se zkušenostmi z Mistrovství světa. My se samozřejmě nechceme nechat zahanbit a budeme se jim snažit sekundovat. Bude to ale hodně těžké. Na vítězství při Valašce může pomýšlet zhruba pět jezdců. Pohled do startovní listiny hovoří za vše: sedm vozů specifikace Super 2000 a k tomu dalších pětadvacet devítkových mišáků,"hodnotí konkurenci Karel Vajík.Orsák rally sport team postaví na start dva soutěžní vozy. Jeden Lancer je připraven pro Jarka, s druhým pojede Tomáš Kurka. Pořadatel připravil pro posádky 14 rychlostních zkoušek v délce téměř 163 kilometrů. Náročná trať bude ztížena zbytky posypového materiálu a dalšími nečistotami. Dalším faktorem, který jistě ovlivní soutěž, bude v poslední době hodně nevyzpytatelné počasí. "Na Valašce chceme odvést co nejlepší práci. V přípravě jsme nic nepodcenili. Nemůže nás zaskočit ani počasí, máme připravené pneumatiky na sucho na vodu i na sníh. Do sezony jsme si stanovili hodně vysoký cíl. Chtěli bychom dojíždět na jednotlivých rally do pátého místa. Třeba při Valašské rally to bude hodně těžký úkol, ale dávat si malé cíle nechceme. Celý tým musí pracovat na 110%. Věřím sobě, Karlovi, všem mechanikům i všem ostatním členům týmu. Spoléhám, že ve zvýšeném úsilí nás podpoří i naši sponzoři," říká optimisticky Jarek Orsák. "V nejbližších dnech proběhne poslední testování obou vozů Mitsubishi před Valašskou rally. Tým se schová před zvědavými zraky fanoušků a na testovacím úseku, který je srovnatelný s rychlostkami Valašské rally, doladí nastavení podvozků." uzavřel Jarek Orsák.Tým je připravený, Jarek s Karlem zdravě nabuzení a zbývá tedy už jen odpočítat poslední minuty do startu. Na Valašsku poveze Jarek startovní číslo 9. Tisková zprávaOrsák rally sport teamuVebr Miroslav
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.