Naplno běží přípravy soutěžních týmů na novou sezonu a nejinak tomu je i v Orsák rally sportu . Ve Valašských Kloboukách se pracuje na dvou závodních vozech. Fyzičku před sezonou nahání také samotná posádka.
V průběhu roku 2008 se dvojice Jaroslav Orsák – Karel Vajík postavila na start dvaceti soutěží. Dva kompletní seriály byly pro tým velmi důležité. V domácím mezinárodním mistrovství obsadila valašská posádka 6.místo. U našich východních sousedů na Slovensku bodovali kluci konečným 5. místem. Tři sprinty a z toho dvě stříbra v cíli: taková je bilance z jednodenních soutěží a v celkovém hodnocení z toho bylo 11. místo. Ve výčtu chybí již pouze Evropský pohár FIA – zóna střed, kde Jarek s Karlem obsadili 6. místo. Do výčtu úspěchů patří i obhajoba juniorského titulu a zařazení posádky do užšího kádru reprezentace.
Nyní jsme ale na startu nové domácí sezony a proto se pojďme podívat co má Jarin z Poteča v plánu a čím nás v průběhu roku může překvapit. Již z prvních slov klobůckého mladíka je jasné, že letošní rok bude hodně složitý. „Upřímně, sám jsem zvědavý, jak tato sezona dopadne. Celosvětová krize se samozřejmě podepisuje i na našem sportu. Firmy přitahují opasky a rozpočty jednotlivých týmů u nás budou podle mne minimálně v druhé polovině roku dost omezené. Naši stálí obchodní partneři nám však přislíbili, že i v tomto roce se budou snažit podporovat náš tým. Přesto musím konstatovat, že jsme zredukovali kalendář závodů pro rok 2009,“ poukázal na reálnou situaci v současném dění rallysportu Jarek Orsák.
Fanoušci a příznivci čtyřiadvacetiletého valašského jezdce o svého miláčka a jeho dravý styl nepřijdou. Hlavní prioritou týmu bude i letos mezinárodní mistrovství ČR. „Přesně tak, zaměříme se na hlavně na velký mistrák. Letos se pojede celkem sedm závodů, což je o dvě rally méně než v loňském roce. Snížení počtu závodů v této chvíli vítám. Na druhou stranu se bude v každém závodě bojovat opravdu o hodně. Oproti loňské sezoně zcela vypouštíme Slovenské mistrovství. Podle předběžných plánů budeme na Slovensku startovat pouze jednou. Rally Tatry je zařazena do kalendáře Evropského poháru FIA – zóna střed, a my tuto soutěž absolvujeme v rámci reprezentačních startů. Pokud jsem již nakousl reprezentaci, vyrazíme opět do Slovinska. Uvažujeme také o startu v Chorvatsku. Ostatní naše aktivity se budou odvíjet od finančního zajištění týmu. Rádi bychom startovali na sprintech v Lužických horách, v Jeseníkách a ve Vsetíně. Nad těmito starty ovšem v této chvíli visí otazník,“ nastínil program týmu klobůcký mladík.
Domácí sezona odstartuje na konci března ve Valašském Meziříčí. Orsák rally sport team se na takřka domácí soutěž pilně připravuje. Přes zimní pauzu prošel závodní Lancer nezbytnou kontrolou a repasemi. Auto doznalo několika změn, avizovaný je i nový design vozu. Na fyzické přípravě zapracovala i samotná posádka. „Do Valašského Meziříčí přivezeme ještě lepší vůz, než s jakým jsme startovali v loňské sezoně. Samozřejmostí je repasovaný motor a převodovka. Celý tým ovšem zapracoval i na dalších slabinkách vozu. Mišák je oproti loňsku lehčí o třicet kilogramů. A to by se mělo odrazit i na dosahovaných časech. Další novinkou oproti loňsku pak jsou velké brzdy vzadu. Výkonnostně by nás mělo posunout použití nejlepšího dostupného benzínu a častější nasazování nových pneumatik. A aby vše nezáleželo jen na japonském stroji, šli jsme já i Karel do sebe a oba naháníme fyzičku,“ poukazuje na drobné, ale velmi důležité změny Jarek.
Nezbývá, než se zeptat na cíl do sezony. A podle toho, co si Jarek s Karlem předsevzali, chtějí jít po dobrých výsledcích opravdu velmi tvrdě. „Chtěli bychom se umísťovat do pátého místa. Je nám ovšem zcela jasné, že to nebude snadné. Pokud nepočítám fabrické zastoupení na vybraných soutěžích, tak zde bude vždy asi dvanáct jezdců, kteří se budou prát o místa v TOP 5. Vysoko podle mne budou vozy Super 2000 s Krestou, Petákem, Odložilíkem a Tarabusem. Pozadu nebudou ani Pech, Valoušek, Trojan, Štajf, Jelínek a Arazim. No a s kartami chceme míchat samozřejmě i my. Uvidíme, co nám naznačí Valašská rally,“ uvedl Jarek Orsák.
Tým z Valašských Klobouk to je hlavně Jarek Orsák, ale v průběhu sezony se tady bude připravovat i druhý vůz. „Máme na dílně dva vozy a nechat jeden zahálet by byl v současné době velký přepych. Nyní mohu prozradit, že ve velkém mistráku pojede s druhým Lancerem Tomáš Kůrka. Obsazení našich vozů na sprintech ještě není v současné chvíli dořešeno,“ řekl Jaroslav Orsák.
Tisková zprávaOrsák rally sport team
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.