Vyškovští pořadatelé do letošní sezóny Mistrovství ČR ve sprintrally přihlásili dva podniky – XVIII. Böttcher rally Vyškov a XXXII. Rally Tišnov. Už po listopadovém setkání organizátorů soutěží s představiteli rally komise však věděli, že o jednu ze svých tradičních soutěží přijdou, neboť tišnovská rally do kalendáře 2009 vůbec zařazena nebyla. Krátce potom se navíc začala otřásat i budoucnost vyškovské rally. A jak to dopadlo?
Populární Böttcher rally byl pro letošek přiřazen nevhodný červnový termín (třebaže organizátoři žádali o zářijový), kryjící se nejen s evropskými volbami, ale i se společenskými akcemi některých obcí na trati rally. Na žádost pořadatelů o změnu data konání závodu však svaz rally překvapivě zaujal zamítavé stanovisko. „Předseda svazu rally pan ing. Rosický nám naši žádost na posunutí rally do termínu 19. – 20. června neschválil bez udání relevantních důvodů a jako jedinou alternativu původně přiděleného termínu navrhl datum 29. – 30. května (pozn.: Celou korespondenci mezi představiteli Svazu rally FAS AČR a představiteli Hanáckého rally klubu si zájemci mohou přečíst na stránkách www.rallyvyskov.cz). V tomto termínu se však na Vyškovsku konají minimálně dvě významné společenské akce, těžko slučitelné s rally. Navíc bychom přišli o statut Mistrovství ČR v rally historických automobilů, neboť týden před vyškovskou rally by historici závodili v Českém Krumlově. V důsledku těchto důvodů rozhodla členská schůze našeho rally klubu soutěž odvolat,“ zní vyjádření výboru Hanáckého rally klubu Vyškov. „Toto rozhodnutí bylo těžší, než si mnozí dokáží představit. O seriózním jednání ze strany svazu rally v tomto případě vůbec nemůže být řeč, neboť je naprosto nepochopitelné, že pořadatel neměl možnost vyjádřit se k přidělenému termínu své vlastní soutěže, zvláště, když jednání svazu rally na toto téma probíhala přímo ve Vyškově. Je navíc velmi naivní se domnívat, že regionální akce, nahlášené dlouho dopředu, budou uhýbat rozhodnutí svazu rally.“ „Doufali jsme, že se na naši stranu postaví jezdci, kteří loni z vyškovské rally udělali druhý nejobsazenější český závod roku, ale bohužel se tak nestalo,“ dodávají závěrem vyškovští organizátoři. Představitelé Hanáckého rally klubu by byli neradi, kdyby vyškovská rally trvale zmizela z mapy rallyového světa, a plánují její přihlášení do sprintového mistrovství roku 2010. Zda jim bude umožněn návrat však ukáže čas…
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.