Osmnáctiletý soutěžní jezdec má před sebou velkou premiéru na soutěži Mistrovství světa.
Pro Martina Semeráda se tento týden otevírá nová kapitola jeho soutěžácké kariéry. Právě na Norské rally, zařazené do seriálu Mistrovství světa, Martin vstoupí do té nejvyšší kategorie soutěží a začne získávat zkušenosti, které jsou nutné k úspěchu na nejvyšší úrovni automobilových rally. Osmnáctiletý student pražského Gymnázia Jana Keplera se také stane historicky nejmladším českým jezdcem v soutěži Mistrovství světa, což mu dává šanci a náskok před ostatními soupeři. Druhý podnik letošního seriálu Mistrovství světa, Norská rally slibuje dle pořadatelů dokonalé sněhové podmínky, které vytváří jedinečnou atmosféru severské soutěže. Rychlé úseky s mnoha horizonty a skoky jsou střídány velmi technickými úseky procházejícími norskými lesy, a to vše na cestách, které pokrývá sníh a led. Zkušení závodníci a zejména severští jezdci dovedou dokonale využít znalosti tratě, a také sněhové mantinely lemující ve sněhu vyfrézované norské silničky. Martin Semerád dosud neměl žádnou zkušenost s podobnými podmínkami, ani se speciálními pneumatikami s hřeby, a proto využil možnosti získat zkušenosti od legendárního severského soutěžního jezdce Johna Hauglanda.
„Škola u Johna Hauglanda mi dala představu, co nás na sněhu vůbec čeká. V našich zeměpisných podmínkách nemáme takové možnosti jízdy na sněhu a ledu, a proto jsem využil příležitosti získávat zkušenosti na zamrzlých jezerech a tratích v Norsku od skvělého jezdce, jakým je John Haugland. Já jej jako aktivního závodníka se Škodovkami znám už pouze z vyprávění, ale můj táta si dobře pamatuje doby, kdy John udivoval automobilový svět tím, co Škodovka dokáže. Mít možnost se svézt vedle takového jezdce a současně poslouchat názory a rady k mé jízdě proto byly skvělou školou“, komentuje severskou rally školu Martin Semerád.Žádné testování ale nikdy nemůže nahradit skutečnou soutěž a to si uvědomuje i tým pod vedením Josefa Semeráda, který právě nyní vyráží do Norska. „V sobotu večer vyrazila do Hamaru první skupina mechaniků, kteří vezou obytný automobil a tréninkové Mitsubishi. Martin s Bohoušem Ceplechou a doprovodná skupina odlétá z Prahy v pondělí večer, aby mohla hned od úterního rána začít seznamovací jízdy v okolí Hamaru a olympijského Lillehammeru. Ve středu pak na místo dorazí servisní truck se závodním Mitsubishi a náš tiskový servis a budeme v Norsku kompletní. Je to pro nás jako nově uspořádaný tým první velká soutěž, a máme za sebou velký kus práce a opravdu velké množství jednání, plánování a zařizování. Od Martina očekávám hlavně to, že se seznámí s prostředím velké světové rally a najede co nejvíce ostrých kilometrů. To pro nás bude klíčové a tomu podřídíme všechno,“ říká šéf a majitel týmu Josef Semerád. Martina Semeráda nyní čeká první díl z jeho letošních osmi startů v soutěžích Mistrovství světa, kdy následovat bude šotolinová Kyperská Rally, a pak dále šest podniků, které Martin získal v rámci projektu Pirelli Stars Drivers Shoot Out. Norská Rally bude jedinou soutěží na sněhu, dále v programu Martina Semeráda bude převládat převážně šotolina. „Na moji první soutěž na sněhu se moc těším a jsem i rád, že první světovou soutěží je norský sníh. I když v Čechách nemám možnost na sněhu závodit, tak klouzavý a nezpevněný povrch mi hodně vyhovuje. Se spolujezdcem Bohoušem Ceplechou se budeme maximálně snažit připravit si během dvou seznamovacích průjezdů kvalitní rozpis, který bude pro nás v neznámém prostředí klíčový. Bez předchozích zkušeností v Mistrovství světa nejde pomýšlet na nějaký velký výsledek, a proto se budeme snažit dojet do cíle a nasbírat co nejvíc poznatků o trati a o chování vozu na tomto povrchu. Rozhodně ale nejedeme na výlet,“ říká k Norské Rally Martin Semerád. Před posádkou Sherlog Racing Teamu jsou nyní dva dny seznamovacích jízd, během kterých musí připravit dokonalý rozpis na rychlostní zkoušky Norské Rally. Ve čtvrtek dopoledne je pro účastníky rally připravena testovací rychlostní zkouška shakedown, kde budou mít poslední příležitost vyzkoušet si nastavení vozu na zledovatělé tratě Norské Rally. Čtvrteční večer posádku Semerád-Ceplecha ještě zavede na slavnostní start a diváckou rychlostní zkoušku do norského hlavního města Oslo. V dalších třech etapách od pátku do neděle je na pořadu celkem 375 kilometrů rychlostních zkoušek a první vozidlo přejede cílovou rampu v neděli patnáct minut po třetí hodině odpoledne. O průběhu soutěže posádky Martin Semerád – Bohuslav Ceplecha vás budeme dál informovat.
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?