Osmnáctiletý soutěžní jezdec má před sebou velkou premiéru na soutěži Mistrovství světa.
Pro Martina Semeráda se tento týden otevírá nová kapitola jeho soutěžácké kariéry. Právě na Norské rally, zařazené do seriálu Mistrovství světa, Martin vstoupí do té nejvyšší kategorie soutěží a začne získávat zkušenosti, které jsou nutné k úspěchu na nejvyšší úrovni automobilových rally. Osmnáctiletý student pražského Gymnázia Jana Keplera se také stane historicky nejmladším českým jezdcem v soutěži Mistrovství světa, což mu dává šanci a náskok před ostatními soupeři. Druhý podnik letošního seriálu Mistrovství světa, Norská rally slibuje dle pořadatelů dokonalé sněhové podmínky, které vytváří jedinečnou atmosféru severské soutěže. Rychlé úseky s mnoha horizonty a skoky jsou střídány velmi technickými úseky procházejícími norskými lesy, a to vše na cestách, které pokrývá sníh a led. Zkušení závodníci a zejména severští jezdci dovedou dokonale využít znalosti tratě, a také sněhové mantinely lemující ve sněhu vyfrézované norské silničky. Martin Semerád dosud neměl žádnou zkušenost s podobnými podmínkami, ani se speciálními pneumatikami s hřeby, a proto využil možnosti získat zkušenosti od legendárního severského soutěžního jezdce Johna Hauglanda.
„Škola u Johna Hauglanda mi dala představu, co nás na sněhu vůbec čeká. V našich zeměpisných podmínkách nemáme takové možnosti jízdy na sněhu a ledu, a proto jsem využil příležitosti získávat zkušenosti na zamrzlých jezerech a tratích v Norsku od skvělého jezdce, jakým je John Haugland. Já jej jako aktivního závodníka se Škodovkami znám už pouze z vyprávění, ale můj táta si dobře pamatuje doby, kdy John udivoval automobilový svět tím, co Škodovka dokáže. Mít možnost se svézt vedle takového jezdce a současně poslouchat názory a rady k mé jízdě proto byly skvělou školou“, komentuje severskou rally školu Martin Semerád.Žádné testování ale nikdy nemůže nahradit skutečnou soutěž a to si uvědomuje i tým pod vedením Josefa Semeráda, který právě nyní vyráží do Norska. „V sobotu večer vyrazila do Hamaru první skupina mechaniků, kteří vezou obytný automobil a tréninkové Mitsubishi. Martin s Bohoušem Ceplechou a doprovodná skupina odlétá z Prahy v pondělí večer, aby mohla hned od úterního rána začít seznamovací jízdy v okolí Hamaru a olympijského Lillehammeru. Ve středu pak na místo dorazí servisní truck se závodním Mitsubishi a náš tiskový servis a budeme v Norsku kompletní. Je to pro nás jako nově uspořádaný tým první velká soutěž, a máme za sebou velký kus práce a opravdu velké množství jednání, plánování a zařizování. Od Martina očekávám hlavně to, že se seznámí s prostředím velké světové rally a najede co nejvíce ostrých kilometrů. To pro nás bude klíčové a tomu podřídíme všechno,“ říká šéf a majitel týmu Josef Semerád. Martina Semeráda nyní čeká první díl z jeho letošních osmi startů v soutěžích Mistrovství světa, kdy následovat bude šotolinová Kyperská Rally, a pak dále šest podniků, které Martin získal v rámci projektu Pirelli Stars Drivers Shoot Out. Norská Rally bude jedinou soutěží na sněhu, dále v programu Martina Semeráda bude převládat převážně šotolina. „Na moji první soutěž na sněhu se moc těším a jsem i rád, že první světovou soutěží je norský sníh. I když v Čechách nemám možnost na sněhu závodit, tak klouzavý a nezpevněný povrch mi hodně vyhovuje. Se spolujezdcem Bohoušem Ceplechou se budeme maximálně snažit připravit si během dvou seznamovacích průjezdů kvalitní rozpis, který bude pro nás v neznámém prostředí klíčový. Bez předchozích zkušeností v Mistrovství světa nejde pomýšlet na nějaký velký výsledek, a proto se budeme snažit dojet do cíle a nasbírat co nejvíc poznatků o trati a o chování vozu na tomto povrchu. Rozhodně ale nejedeme na výlet,“ říká k Norské Rally Martin Semerád. Před posádkou Sherlog Racing Teamu jsou nyní dva dny seznamovacích jízd, během kterých musí připravit dokonalý rozpis na rychlostní zkoušky Norské Rally. Ve čtvrtek dopoledne je pro účastníky rally připravena testovací rychlostní zkouška shakedown, kde budou mít poslední příležitost vyzkoušet si nastavení vozu na zledovatělé tratě Norské Rally. Čtvrteční večer posádku Semerád-Ceplecha ještě zavede na slavnostní start a diváckou rychlostní zkoušku do norského hlavního města Oslo. V dalších třech etapách od pátku do neděle je na pořadu celkem 375 kilometrů rychlostních zkoušek a první vozidlo přejede cílovou rampu v neděli patnáct minut po třetí hodině odpoledne. O průběhu soutěže posádky Martin Semerád – Bohuslav Ceplecha vás budeme dál informovat.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.