Osmnáctiletý soutěžní jezdec má před sebou velkou premiéru na soutěži Mistrovství světa.
Pro Martina Semeráda se tento týden otevírá nová kapitola jeho soutěžácké kariéry. Právě na Norské rally, zařazené do seriálu Mistrovství světa, Martin vstoupí do té nejvyšší kategorie soutěží a začne získávat zkušenosti, které jsou nutné k úspěchu na nejvyšší úrovni automobilových rally. Osmnáctiletý student pražského Gymnázia Jana Keplera se také stane historicky nejmladším českým jezdcem v soutěži Mistrovství světa, což mu dává šanci a náskok před ostatními soupeři. Druhý podnik letošního seriálu Mistrovství světa, Norská rally slibuje dle pořadatelů dokonalé sněhové podmínky, které vytváří jedinečnou atmosféru severské soutěže. Rychlé úseky s mnoha horizonty a skoky jsou střídány velmi technickými úseky procházejícími norskými lesy, a to vše na cestách, které pokrývá sníh a led. Zkušení závodníci a zejména severští jezdci dovedou dokonale využít znalosti tratě, a také sněhové mantinely lemující ve sněhu vyfrézované norské silničky. Martin Semerád dosud neměl žádnou zkušenost s podobnými podmínkami, ani se speciálními pneumatikami s hřeby, a proto využil možnosti získat zkušenosti od legendárního severského soutěžního jezdce Johna Hauglanda.
„Škola u Johna Hauglanda mi dala představu, co nás na sněhu vůbec čeká. V našich zeměpisných podmínkách nemáme takové možnosti jízdy na sněhu a ledu, a proto jsem využil příležitosti získávat zkušenosti na zamrzlých jezerech a tratích v Norsku od skvělého jezdce, jakým je John Haugland. Já jej jako aktivního závodníka se Škodovkami znám už pouze z vyprávění, ale můj táta si dobře pamatuje doby, kdy John udivoval automobilový svět tím, co Škodovka dokáže. Mít možnost se svézt vedle takového jezdce a současně poslouchat názory a rady k mé jízdě proto byly skvělou školou“, komentuje severskou rally školu Martin Semerád.Žádné testování ale nikdy nemůže nahradit skutečnou soutěž a to si uvědomuje i tým pod vedením Josefa Semeráda, který právě nyní vyráží do Norska. „V sobotu večer vyrazila do Hamaru první skupina mechaniků, kteří vezou obytný automobil a tréninkové Mitsubishi. Martin s Bohoušem Ceplechou a doprovodná skupina odlétá z Prahy v pondělí večer, aby mohla hned od úterního rána začít seznamovací jízdy v okolí Hamaru a olympijského Lillehammeru. Ve středu pak na místo dorazí servisní truck se závodním Mitsubishi a náš tiskový servis a budeme v Norsku kompletní. Je to pro nás jako nově uspořádaný tým první velká soutěž, a máme za sebou velký kus práce a opravdu velké množství jednání, plánování a zařizování. Od Martina očekávám hlavně to, že se seznámí s prostředím velké světové rally a najede co nejvíce ostrých kilometrů. To pro nás bude klíčové a tomu podřídíme všechno,“ říká šéf a majitel týmu Josef Semerád. Martina Semeráda nyní čeká první díl z jeho letošních osmi startů v soutěžích Mistrovství světa, kdy následovat bude šotolinová Kyperská Rally, a pak dále šest podniků, které Martin získal v rámci projektu Pirelli Stars Drivers Shoot Out. Norská Rally bude jedinou soutěží na sněhu, dále v programu Martina Semeráda bude převládat převážně šotolina. „Na moji první soutěž na sněhu se moc těším a jsem i rád, že první světovou soutěží je norský sníh. I když v Čechách nemám možnost na sněhu závodit, tak klouzavý a nezpevněný povrch mi hodně vyhovuje. Se spolujezdcem Bohoušem Ceplechou se budeme maximálně snažit připravit si během dvou seznamovacích průjezdů kvalitní rozpis, který bude pro nás v neznámém prostředí klíčový. Bez předchozích zkušeností v Mistrovství světa nejde pomýšlet na nějaký velký výsledek, a proto se budeme snažit dojet do cíle a nasbírat co nejvíc poznatků o trati a o chování vozu na tomto povrchu. Rozhodně ale nejedeme na výlet,“ říká k Norské Rally Martin Semerád. Před posádkou Sherlog Racing Teamu jsou nyní dva dny seznamovacích jízd, během kterých musí připravit dokonalý rozpis na rychlostní zkoušky Norské Rally. Ve čtvrtek dopoledne je pro účastníky rally připravena testovací rychlostní zkouška shakedown, kde budou mít poslední příležitost vyzkoušet si nastavení vozu na zledovatělé tratě Norské Rally. Čtvrteční večer posádku Semerád-Ceplecha ještě zavede na slavnostní start a diváckou rychlostní zkoušku do norského hlavního města Oslo. V dalších třech etapách od pátku do neděle je na pořadu celkem 375 kilometrů rychlostních zkoušek a první vozidlo přejede cílovou rampu v neděli patnáct minut po třetí hodině odpoledne. O průběhu soutěže posádky Martin Semerád – Bohuslav Ceplecha vás budeme dál informovat.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.