Vánoční svátky a konec roku znamenají obvykle období klidu, pohody a bilancování. Ani na jedno ale neměl čas nejrychlejší z pilotů produkčních vozů loňského šampionátu sprintrally Josef Semerád.
Původně již naplánovaný poklidný závěr roku se pomalu začal měnit s úspěchem syna Martina v Pirelli Stars Drivers Shoot Out, který mu zajistil start v šesti podnicích mistrovství světa s produkčním vozem. Velmi rychle bylo třeba rozhodnout jak dál, aby měla Martinova účast ve světovém šampionátu smysl.
Martinu Semerádovi se díky vítězství v Pirelli Stars Drivers Shoot Out dostane v této sezoně podpory ze strany italského výrobce pneumatik Pirelli při šesti vybraných závodech mistrovství světa v automobilových soutěžích, z nichž čtyři jsou součástí kalendáře mistrovství světa produkčních vozů (PCWRC). Téměř okamžitě po Martinově úspěchu se rozjela jednání s mnoha partnery, jejichž výsledkem je rozšíření jezdcova programu o další dva starty v PCWRC v Norsku a na Kypru na celkových osm soutěží v MS. Tím pádem je zajištěn předepsaný počet šesti soutěží nutných k tomu, aby byl jezdec v PCWRC klasifikován.
Nejpodstatnější změna posledních dní se ale udála při jednání Josefa Semeráda a Antonína Charouze. Josef Semerád přijal nabídku převzít rally oddělení Charouz Racing Systemu. „Museli jsme se vážně zamyslet nad naším dalším působením v rallysportu. Ze závodění pro radost se nám rázem stává profesionální práce. Po jednání s Antonínem Charouzem jsme se dohodli, že převezmu provoz podstatné části týmu včetně soutěžních aut, trucků i mechaniků. Dohodli jsme se, že soutěžní vozy budou nadále připravovány v dílnách Charouz Racing Systemu s využitím jejich know-how a engineeringu. Kromě této dohody budeme v příštím roce společně pokračovat ve stavbě nového Mitsubishi Lancer EVO X, a současně ve vývoji a stavbě soutěžního vozu s plynovým pohonem. Tady vidíme velké možnosti, jak z hlediska stále většího důrazu na ekologii, tak na výkon vozu. V těchto aktivitách můžeme pokračovat jen díky další spolupráci s Antonínem Charouzem. Období, kdy jsem využíval služeb Charouz Racing Systemu, považuji za vyvrcholení mé kariéry jezdce. Jako jezdec amatér jsem přišel mezi naprosté profesionály, a také proto bylo moje nynější rozhodování o vstupu do týmu jednodušší,“ říká k překvapivé akvizici nový týmový šéf Josef Semerád.
Staronový tým bude mít v roce 2009 za úkol připravovat vozy Mitsubishi pro soutěže mistrovství světa, kterých se budou Martin Semerád s navigátorem Bohuslavem Ceplechou účastnit pod hlavičkou vlastního týmu. Osvědčené Mitsubishi Lancer EVO IX bude v českém rallysprintovém mistrovství využívat Josef Semerád a nově také Jaroslav Hejzlar. V Mezinárodním mistrovství České republiky v rally ale bude mít tým také zastoupení a nebude jím nikdo jiný, než úřadující vicemistr České republiky v rally Václav Pech jun. „Hned po dohodě s Antonínem Charouzem jsme s Václavem Pechem vstoupili v jednání o možnosti jeho dalšího působení v týmu a jsem velmi rád, že výsledkem je pokračování spolupráce s tímto špičkovým soutěžním jezdcem, kterému se budeme snažit zajistit podmínky pro získání titulu mistra republiky,“ dodává Josef Semerád.
„S vozy z Charouz Racing Systemu soutěžím již velmi dlouho a byl jsem se spoluprací vždy spokojený. Jsem proto rád, že i v sezoně 2009 budu využívat tento profesionální tým. Změnou vlastníků se pro mě nic nemění, protože technika i tým lidí zůstane stejný, a to je podstatné,“ hodnotí spolupráci s Charouz Racing Systemem Václav Pech jun.
Nově uspořádaný tým bude v nadcházející sezóně samozřejmě i dále poskytovat služby jezdcům, kteří budou mít zájem pronajmout si špičkovou techniku pro rally. „Vrhli jsme se do toho po hlavě, ale pokud v tomto sportu chcete uspět, tak to jinak nejde. Pro mě bude v tomto roce největším úkolem věnovat se co nejvíce týmu, ale hlavně Martinovi, který má před sebou velmi náročné období. Bude s námi opět spolupracovat Filip Schovánek, jehož zkušenosti z mistrovství světa jsou neocenitelné. Snažíme se kolem sebe vytvořit tým lidí, který se bude věnovat Martinovi jak po stránce mediální, tak i jednání s partnery. Musíme pro úspěch udělat prostě vše, protože takovéto šance se neopakují,“ říká Josef Semerád.
Student Gymnázia Jana Keplera Martin Semerád se bude letos vedle účasti v mnoha zahraničních i domácích soutěžích snažit skloubit školní povinnosti i závodění. „Zatím si to dost dobře nedovedu představit. Škola je dost náročná a množství hodin, které zameškám, mi určitě bude chybět. Na soutěže MS bude třeba vždy minimálně týden volna, a k tomu se určitě přidají i nějaké další povinnosti, například testování. Už v půlce ledna odlétám na týden do Norska k Johnu Hauglandovi, který se mi bude věnovat jako učitel a rádce před naším prvním startem v soutěži mistrovství světa v Norsku. Určitě se ale na nadcházející rok velmi těším a děkuji všem, kteří se na tom jakkoliv podíleli,“ komentuje skloubení školy a rally Marin Semerád.
Hodně změn přinesly poslední dny a týdny roku 2008 nejen týmu Josefa Semeráda. Přesto však chce celý tým popřát všem fanouškům rallysportu, přátelům, partnerům a všem, kdo mají rally rádi co nejlepší vstup do nového roku, který bude pro mnohé z nás přelomový. Přesný plán soutěží, kterých se nový tým zúčastní, bude zveřejněn následně.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.