Vánoční svátky a konec roku znamenají obvykle období klidu, pohody a bilancování. Ani na jedno ale neměl čas nejrychlejší z pilotů produkčních vozů loňského šampionátu sprintrally Josef Semerád.
Původně již naplánovaný poklidný závěr roku se pomalu začal měnit s úspěchem syna Martina v Pirelli Stars Drivers Shoot Out, který mu zajistil start v šesti podnicích mistrovství světa s produkčním vozem. Velmi rychle bylo třeba rozhodnout jak dál, aby měla Martinova účast ve světovém šampionátu smysl.
Martinu Semerádovi se díky vítězství v Pirelli Stars Drivers Shoot Out dostane v této sezoně podpory ze strany italského výrobce pneumatik Pirelli při šesti vybraných závodech mistrovství světa v automobilových soutěžích, z nichž čtyři jsou součástí kalendáře mistrovství světa produkčních vozů (PCWRC). Téměř okamžitě po Martinově úspěchu se rozjela jednání s mnoha partnery, jejichž výsledkem je rozšíření jezdcova programu o další dva starty v PCWRC v Norsku a na Kypru na celkových osm soutěží v MS. Tím pádem je zajištěn předepsaný počet šesti soutěží nutných k tomu, aby byl jezdec v PCWRC klasifikován.
Nejpodstatnější změna posledních dní se ale udála při jednání Josefa Semeráda a Antonína Charouze. Josef Semerád přijal nabídku převzít rally oddělení Charouz Racing Systemu. „Museli jsme se vážně zamyslet nad naším dalším působením v rallysportu. Ze závodění pro radost se nám rázem stává profesionální práce. Po jednání s Antonínem Charouzem jsme se dohodli, že převezmu provoz podstatné části týmu včetně soutěžních aut, trucků i mechaniků. Dohodli jsme se, že soutěžní vozy budou nadále připravovány v dílnách Charouz Racing Systemu s využitím jejich know-how a engineeringu. Kromě této dohody budeme v příštím roce společně pokračovat ve stavbě nového Mitsubishi Lancer EVO X, a současně ve vývoji a stavbě soutěžního vozu s plynovým pohonem. Tady vidíme velké možnosti, jak z hlediska stále většího důrazu na ekologii, tak na výkon vozu. V těchto aktivitách můžeme pokračovat jen díky další spolupráci s Antonínem Charouzem. Období, kdy jsem využíval služeb Charouz Racing Systemu, považuji za vyvrcholení mé kariéry jezdce. Jako jezdec amatér jsem přišel mezi naprosté profesionály, a také proto bylo moje nynější rozhodování o vstupu do týmu jednodušší,“ říká k překvapivé akvizici nový týmový šéf Josef Semerád.
Staronový tým bude mít v roce 2009 za úkol připravovat vozy Mitsubishi pro soutěže mistrovství světa, kterých se budou Martin Semerád s navigátorem Bohuslavem Ceplechou účastnit pod hlavičkou vlastního týmu. Osvědčené Mitsubishi Lancer EVO IX bude v českém rallysprintovém mistrovství využívat Josef Semerád a nově také Jaroslav Hejzlar. V Mezinárodním mistrovství České republiky v rally ale bude mít tým také zastoupení a nebude jím nikdo jiný, než úřadující vicemistr České republiky v rally Václav Pech jun. „Hned po dohodě s Antonínem Charouzem jsme s Václavem Pechem vstoupili v jednání o možnosti jeho dalšího působení v týmu a jsem velmi rád, že výsledkem je pokračování spolupráce s tímto špičkovým soutěžním jezdcem, kterému se budeme snažit zajistit podmínky pro získání titulu mistra republiky,“ dodává Josef Semerád.
„S vozy z Charouz Racing Systemu soutěžím již velmi dlouho a byl jsem se spoluprací vždy spokojený. Jsem proto rád, že i v sezoně 2009 budu využívat tento profesionální tým. Změnou vlastníků se pro mě nic nemění, protože technika i tým lidí zůstane stejný, a to je podstatné,“ hodnotí spolupráci s Charouz Racing Systemem Václav Pech jun.
Nově uspořádaný tým bude v nadcházející sezóně samozřejmě i dále poskytovat služby jezdcům, kteří budou mít zájem pronajmout si špičkovou techniku pro rally. „Vrhli jsme se do toho po hlavě, ale pokud v tomto sportu chcete uspět, tak to jinak nejde. Pro mě bude v tomto roce největším úkolem věnovat se co nejvíce týmu, ale hlavně Martinovi, který má před sebou velmi náročné období. Bude s námi opět spolupracovat Filip Schovánek, jehož zkušenosti z mistrovství světa jsou neocenitelné. Snažíme se kolem sebe vytvořit tým lidí, který se bude věnovat Martinovi jak po stránce mediální, tak i jednání s partnery. Musíme pro úspěch udělat prostě vše, protože takovéto šance se neopakují,“ říká Josef Semerád.
Student Gymnázia Jana Keplera Martin Semerád se bude letos vedle účasti v mnoha zahraničních i domácích soutěžích snažit skloubit školní povinnosti i závodění. „Zatím si to dost dobře nedovedu představit. Škola je dost náročná a množství hodin, které zameškám, mi určitě bude chybět. Na soutěže MS bude třeba vždy minimálně týden volna, a k tomu se určitě přidají i nějaké další povinnosti, například testování. Už v půlce ledna odlétám na týden do Norska k Johnu Hauglandovi, který se mi bude věnovat jako učitel a rádce před naším prvním startem v soutěži mistrovství světa v Norsku. Určitě se ale na nadcházející rok velmi těším a děkuji všem, kteří se na tom jakkoliv podíleli,“ komentuje skloubení školy a rally Marin Semerád.
Hodně změn přinesly poslední dny a týdny roku 2008 nejen týmu Josefa Semeráda. Přesto však chce celý tým popřát všem fanouškům rallysportu, přátelům, partnerům a všem, kdo mají rally rádi co nejlepší vstup do nového roku, který bude pro mnohé z nás přelomový. Přesný plán soutěží, kterých se nový tým zúčastní, bude zveřejněn následně.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.