Čtvrtá sezóna českého derivátu Peugeot Rally Cupu byla i přes výrazná omezení a zkrácení kalendáře velmi zajímavá. Deset přihlášených posádek a šest startujících účastníků na všech odjetých podnicích dělá z letošního pokračování populárního seriálu prozatím nejpočetnější ročník. Mladé posádky ukázaly svoji dravost a nestárnoucí Peugeot 208 R2 potvrdil svojí agilitu i proti nejmodernějším dvoukolkám ve startovním poli. Jednoznačným vítězem se stal Dominik Stříteský s navigátorem Ondřejem Krajčou. Tato posádka okořenila svoji premiéru ve velkém „mistráku“ titulem šampiónů ve třídě 6.
Krátce před posunutým začátkem letošní sezóny byly do České republiky dovezeny dva exempláře nového speciálu Peugeot 208 Rally4, který postupně nahrazuje původní „dvěsteosmičky“. Premiéru si nový vůz odbyl na jednodenních sprintech, prvním ostrým startem se mohl pochlubit loňský vítěz Peugeot Rally Cupu – René Dohnal. „Byl jsem moc zvědavý na nové auto. S turbem jsem neměl žádnou zkušenost a před první jízdou se mi v hlavě honila spousta otazníků. Nová dvěstěosmička pro nás byla zatím velkou neznámou, navíc přijela na šotolinovém podvozku a po prvních kilometrech jsem byl docela rozpačitý. Co mě ale upoutalo, byl zátah z nízkých otáček. Pak nám s nastavením pomohl Roman Kresta a na první závody jsme použili vyloženě měkkou, „safety“ variantu. A překvapivě jsem si na auto velmi rychle zvykl. S většími koly je stabilnější, motor i podvozek fungují skvěle, ale je pochopitelně na pilotovi, jak dokáže přednosti nové dvěstěosmičky využít. V každém případě to je skvělé nářadí pro Peugeot Rally Cup,“ popsal své dojmy René Dohnal.
Jako štika ve vodě, jinými slovy velmi dravě se do soubojů o letošní body vrhnul Dominik Stříteský, který startoval s Ondřejem Krajčou v týmu Vančík Motorsport. Pro Dominika to byla premiéra v dvoudenních soutěžích a mělo to být především o sbírání kilometrů a zkušeností. Dvacetiletý pilot však ukázal, že zkušenosti dokáže nabrat i při velmi vysokém tempu. I když se odjely pouhé tři soutěže, stačilo mu to nejen na vítězství v cupu, ale také na titul mistra ČR ve třídě 6.
„Dlouho jsme čekali na start sezóny a pak to byl pořádný „fičák“. Bohužel skončila moc brzy, ale i tak to pro nás byl velmi úspěšný rok. Odjel jsem první sezónu s vozem specifikace R2 a premiérově také dvoudenní soutěže. Hlavním cílem bylo sbírání zkušeností, s výsledky na mě nikdo netlačil. O to více mě těší, že jsme zvítězili ve třídě šest a také v Peugeot Rally Cupu. Ondra Krajča se mnou oslavil svůj stý start a s Járou Vančíkem a jeho týmem je radost spolupracovat. Prostě nádhera,“ zhodnotil letošní sezónu Dominik Stříteský.
Jiří Pohlídal začal o poznání vlažněji a sám byl ze svého úvodního vystoupení poněkud rozpačitý. Posádka Pohlídal – Kubala na sobě tvrdě zapracovala, přičemž se dlouho rozebíraly chyby z úvodní „Bohemky“. Na výkonu Jiřího Pohlídala to bylo znát a už na domácí „Valašce“ ukázal, že se s ním bude muset počítat. Jiří Pohlídal se vrátil do boje o celkové stříbro, které nakonec s nepatrným náskokem tří bodů ukořistil. „Bohemka nás vyškolila, největší problém jsme měli sami se sebou. Dvě velké chyby pro nás byly z osobního hlediska celkem fatální. Před Valaškou jsme na sobě mákli a už to bylo mnohem lepší. Dostali jsme se do tempa a začali si více věřit. V Pačejově jsme využili zkušenosti Míry Švece, předělali jsme rozpis, nastavení auta a konzultovali s ním i taktiku během celého závodu. Z tohoto pohledu považuji Pačejov za náš nejúspěšnější závod v letošní sezóně a konečné druhé místo je pro nás dobrým výsledkem,“ komentoval své pocity Jiří Pohlídal.
Dominik Brož má spoustu zkušeností ze zahraničí, ale některé české soutěže jel úplně poprvé. Původně chtěl startovat pouze na domácí „Bohemce“, ale vítězství ho vyloženě „nakoplo“, a tak jsme mohli mladého turnovského jezdce nakonec sledovat na všech třech podnicích letošního šampionátu. Společně s Petrem Těšínským vyhráli na Bohemia Rally, ostatní dva závody odjel Dominik vždy s novým spolujezdcem. Valašku s Janem Bezemkem a Pačejov s Kubou Navrátilem. Na obou podnicích startoval Dominik premiérově a do posledních rychlostních zkoušek bojoval s Jiřím Pohlídalem o konečné druhé místo. Rozhodnout měla Šumava, která však nakonec musela být zrušena. Dominik Brož tak obsadil celkově třetí příčku. „Chtěli jsme jet původně pouze domácí Bohemku, ale líbí se mi systém Peugeot Rally Cupu z pohledu prezentace posádek i zajímavých odměn. Navíc jsme sezónu dobře rozjeli, takže jsem se přihlásil i na Valašku a Pačejov. Tyto dva závody jsem jel úplně poprvé a navíc každý s novým navigátorem. Těšil jsem se na Šumavu, chtěl jsem se ještě porvat o celkové druhé místo s Jirkou Pohlídalem, ale nakonec jsem spokojený i s bronzem,“ prohlásil Dominik Brož.
„Navzdory nepříznivým okolnostem mě letošní Peugeot Rally Cup příjemně překvapil. Zaznamenali jsme nejpočetnější startovní pole v historii a na každém ze tří podniků letošní okleštěné sezóny startovalo šest posádek, což se dá jednoznačně považovat za úspěch. Naši jezdci navíc převedli skvělé výkony, zejména pak vítězná posádka Dominik Stříteský s Ondřejem Krajčou, k čemuž jim blahopřeji. Těší mě, že ani náš nový model Peugeot 208 Rally4 nepřišel o svoji českou premiéru, René Dohnal tuto novinku předvedl v tom nejlepším světle. Děkuji našim posádkám za účast, pořadatelům soutěží za nezdolné úsilí překonat všechny překážky, partnerům za jejich podporu a také našim fanouškům za jejich neutuchající zájem. Věřím, že se všichni setkáme v příštím roce v rámci Peugeot Rally Cupu 2021,“ doplnil ředitel značky Peugeot v ČR, Marco Venturini.
Také zástupce společnosti Gefco, hlavního partnera Peugeot Rally Cupu, zhodnotil letošní sezónu pozitivně: „Ačkoliv se odjel pouze zlomek závodů celého seriálu, organizátoři i letos ukázali, že jsou opravdoví profesionálové. Že umí reagovat z minuty na minutu a uspořádat i za zcela mimořádných podmínek velmi kvalitní závody. My jsme hrdí, že jsme mohli na partnerské bázi k organizaci seriálu přispět, aby milovníci rychlých kol nebyli ani letos o tuto dech beroucí podívanou ochuzeni,“ prohlásil Aleksander Raczynski, cluster Managing director CZ/SK/HU.
Oficiální vyhlášení výsledků je s ohledem na vládní opatření odsunuto až na začátek roku 2021, ale už nyní se připravuje formát Peugeot Rally Cupu na novou sezónu, která přinese opět několik podstatných změn.
Celkové výsledky PEUGEOT RALLY CUP 2020:
1. místo Dominik Stříteský – Ondřej Krajča 69 bodů
2. místo Jiří Pohlídal – Jan Kubala 48 bodů
3. místo Dominik Brož – Petr Těšínský 45 bodů
4. místo David Soldát – Jan Winzig 25 bodů
5. místo Lukáš Krupička – Jan Ryšánek 21 bodů
6. místo Michal Vaňhara – Kateřina Janovská 10 bodů
– větší počet lepších umístění
7. místo Jan Ludvíček – Jana Sluková 10 bodů
PEUGEOT RALLY CUP CZECH REPUBLIC Jan Koudelka, tel.: +420 737 234 535 /email: cup@autoklub.cz / @peugeotrallycup
https://www.peugeot.cz/znacka-technologie/sport/peugeot-rally-cup.html
Kontakt pro tisk Peugeot Sport ČR:
Internet a sociální média:
Radka Matthey http://cz-press.peugeot.com/
radka.matthey@p-automobil-import.cz https://www.facebook.com/peugeotrallycup
+420 724 106 111 https://www.instagram.com/peugeotrallycupcz/
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.
V roce 2025 vyprší platnost řidičského průkazu 661 088 šoférům. Ti si mohou zažádat o prodloužení jednoduše on-line, přičemž současná legislativa vyžaduje fyzické vyzvednutí nového dokladu na úřadě. Ministerstvo dopravy však plánuje zrušit i tuto povinnost, například zavedením výdejních boxů nebo doručením na výdejní místa.
Není jezdec, který by nechtěl startovat na podniku mistrovství světa. Věroslavu Cvrčkovi se tento sen splnil až při druhém ročníku Central European rally. Neskutečný zážitek i dojmy rezonují ve „Cvrndovi“ i nyní, dlouho od závodu.
Do dalšího dlouhodobého testu jsme si vybrali křížence, který kombinuje prvky prémiového hatchbacku a crossoveru s novým full-hybridním pohonem. Ten slibuje nízkou spotřebu a zároveň lepší všestrannost, než nabízí plně elektrické vozy. I přes spřízněnost se značkou Citroen, respektive koncernem Stellantis si však DS jde svou vlastní cestou. Dokáže konkurovat prémiovým rivalům od Audi, Mercedesu či Lexusu?
Věroslav Cvrček měl loňskou sezonu takzvaně přestupovou. Z Fabie R5 přešel jezdec z Besedic do RS Rally2 a přestup si pochvaloval. Krásný strhující závěr sezony mohli fanoušci vidět právě v jeho podání, kdy na na posledním závodě po závěrečné erzetě vybojoval konečné 6. místo v celkovém pořadí MČR.