Čtvrtá sezóna českého derivátu Peugeot Rally Cupu byla i přes výrazná omezení a zkrácení kalendáře velmi zajímavá. Deset přihlášených posádek a šest startujících účastníků na všech odjetých podnicích dělá z letošního pokračování populárního seriálu prozatím nejpočetnější ročník. Mladé posádky ukázaly svoji dravost a nestárnoucí Peugeot 208 R2 potvrdil svojí agilitu i proti nejmodernějším dvoukolkám ve startovním poli. Jednoznačným vítězem se stal Dominik Stříteský s navigátorem Ondřejem Krajčou. Tato posádka okořenila svoji premiéru ve velkém „mistráku“ titulem šampiónů ve třídě 6.
Krátce před posunutým začátkem letošní sezóny byly do České republiky dovezeny dva exempláře nového speciálu Peugeot 208 Rally4, který postupně nahrazuje původní „dvěsteosmičky“. Premiéru si nový vůz odbyl na jednodenních sprintech, prvním ostrým startem se mohl pochlubit loňský vítěz Peugeot Rally Cupu – René Dohnal. „Byl jsem moc zvědavý na nové auto. S turbem jsem neměl žádnou zkušenost a před první jízdou se mi v hlavě honila spousta otazníků. Nová dvěstěosmička pro nás byla zatím velkou neznámou, navíc přijela na šotolinovém podvozku a po prvních kilometrech jsem byl docela rozpačitý. Co mě ale upoutalo, byl zátah z nízkých otáček. Pak nám s nastavením pomohl Roman Kresta a na první závody jsme použili vyloženě měkkou, „safety“ variantu. A překvapivě jsem si na auto velmi rychle zvykl. S většími koly je stabilnější, motor i podvozek fungují skvěle, ale je pochopitelně na pilotovi, jak dokáže přednosti nové dvěstěosmičky využít. V každém případě to je skvělé nářadí pro Peugeot Rally Cup,“ popsal své dojmy René Dohnal.
Jako štika ve vodě, jinými slovy velmi dravě se do soubojů o letošní body vrhnul Dominik Stříteský, který startoval s Ondřejem Krajčou v týmu Vančík Motorsport. Pro Dominika to byla premiéra v dvoudenních soutěžích a mělo to být především o sbírání kilometrů a zkušeností. Dvacetiletý pilot však ukázal, že zkušenosti dokáže nabrat i při velmi vysokém tempu. I když se odjely pouhé tři soutěže, stačilo mu to nejen na vítězství v cupu, ale také na titul mistra ČR ve třídě 6.
„Dlouho jsme čekali na start sezóny a pak to byl pořádný „fičák“. Bohužel skončila moc brzy, ale i tak to pro nás byl velmi úspěšný rok. Odjel jsem první sezónu s vozem specifikace R2 a premiérově také dvoudenní soutěže. Hlavním cílem bylo sbírání zkušeností, s výsledky na mě nikdo netlačil. O to více mě těší, že jsme zvítězili ve třídě šest a také v Peugeot Rally Cupu. Ondra Krajča se mnou oslavil svůj stý start a s Járou Vančíkem a jeho týmem je radost spolupracovat. Prostě nádhera,“ zhodnotil letošní sezónu Dominik Stříteský.
Jiří Pohlídal začal o poznání vlažněji a sám byl ze svého úvodního vystoupení poněkud rozpačitý. Posádka Pohlídal – Kubala na sobě tvrdě zapracovala, přičemž se dlouho rozebíraly chyby z úvodní „Bohemky“. Na výkonu Jiřího Pohlídala to bylo znát a už na domácí „Valašce“ ukázal, že se s ním bude muset počítat. Jiří Pohlídal se vrátil do boje o celkové stříbro, které nakonec s nepatrným náskokem tří bodů ukořistil. „Bohemka nás vyškolila, největší problém jsme měli sami se sebou. Dvě velké chyby pro nás byly z osobního hlediska celkem fatální. Před Valaškou jsme na sobě mákli a už to bylo mnohem lepší. Dostali jsme se do tempa a začali si více věřit. V Pačejově jsme využili zkušenosti Míry Švece, předělali jsme rozpis, nastavení auta a konzultovali s ním i taktiku během celého závodu. Z tohoto pohledu považuji Pačejov za náš nejúspěšnější závod v letošní sezóně a konečné druhé místo je pro nás dobrým výsledkem,“ komentoval své pocity Jiří Pohlídal.
Dominik Brož má spoustu zkušeností ze zahraničí, ale některé české soutěže jel úplně poprvé. Původně chtěl startovat pouze na domácí „Bohemce“, ale vítězství ho vyloženě „nakoplo“, a tak jsme mohli mladého turnovského jezdce nakonec sledovat na všech třech podnicích letošního šampionátu. Společně s Petrem Těšínským vyhráli na Bohemia Rally, ostatní dva závody odjel Dominik vždy s novým spolujezdcem. Valašku s Janem Bezemkem a Pačejov s Kubou Navrátilem. Na obou podnicích startoval Dominik premiérově a do posledních rychlostních zkoušek bojoval s Jiřím Pohlídalem o konečné druhé místo. Rozhodnout měla Šumava, která však nakonec musela být zrušena. Dominik Brož tak obsadil celkově třetí příčku. „Chtěli jsme jet původně pouze domácí Bohemku, ale líbí se mi systém Peugeot Rally Cupu z pohledu prezentace posádek i zajímavých odměn. Navíc jsme sezónu dobře rozjeli, takže jsem se přihlásil i na Valašku a Pačejov. Tyto dva závody jsem jel úplně poprvé a navíc každý s novým navigátorem. Těšil jsem se na Šumavu, chtěl jsem se ještě porvat o celkové druhé místo s Jirkou Pohlídalem, ale nakonec jsem spokojený i s bronzem,“ prohlásil Dominik Brož.
„Navzdory nepříznivým okolnostem mě letošní Peugeot Rally Cup příjemně překvapil. Zaznamenali jsme nejpočetnější startovní pole v historii a na každém ze tří podniků letošní okleštěné sezóny startovalo šest posádek, což se dá jednoznačně považovat za úspěch. Naši jezdci navíc převedli skvělé výkony, zejména pak vítězná posádka Dominik Stříteský s Ondřejem Krajčou, k čemuž jim blahopřeji. Těší mě, že ani náš nový model Peugeot 208 Rally4 nepřišel o svoji českou premiéru, René Dohnal tuto novinku předvedl v tom nejlepším světle. Děkuji našim posádkám za účast, pořadatelům soutěží za nezdolné úsilí překonat všechny překážky, partnerům za jejich podporu a také našim fanouškům za jejich neutuchající zájem. Věřím, že se všichni setkáme v příštím roce v rámci Peugeot Rally Cupu 2021,“ doplnil ředitel značky Peugeot v ČR, Marco Venturini.
Také zástupce společnosti Gefco, hlavního partnera Peugeot Rally Cupu, zhodnotil letošní sezónu pozitivně: „Ačkoliv se odjel pouze zlomek závodů celého seriálu, organizátoři i letos ukázali, že jsou opravdoví profesionálové. Že umí reagovat z minuty na minutu a uspořádat i za zcela mimořádných podmínek velmi kvalitní závody. My jsme hrdí, že jsme mohli na partnerské bázi k organizaci seriálu přispět, aby milovníci rychlých kol nebyli ani letos o tuto dech beroucí podívanou ochuzeni,“ prohlásil Aleksander Raczynski, cluster Managing director CZ/SK/HU.
Oficiální vyhlášení výsledků je s ohledem na vládní opatření odsunuto až na začátek roku 2021, ale už nyní se připravuje formát Peugeot Rally Cupu na novou sezónu, která přinese opět několik podstatných změn.
Celkové výsledky PEUGEOT RALLY CUP 2020:
1. místo Dominik Stříteský – Ondřej Krajča 69 bodů
2. místo Jiří Pohlídal – Jan Kubala 48 bodů
3. místo Dominik Brož – Petr Těšínský 45 bodů
4. místo David Soldát – Jan Winzig 25 bodů
5. místo Lukáš Krupička – Jan Ryšánek 21 bodů
6. místo Michal Vaňhara – Kateřina Janovská 10 bodů
– větší počet lepších umístění
7. místo Jan Ludvíček – Jana Sluková 10 bodů
PEUGEOT RALLY CUP CZECH REPUBLIC Jan Koudelka, tel.: +420 737 234 535 /email: cup@autoklub.cz / @peugeotrallycup
https://www.peugeot.cz/znacka-technologie/sport/peugeot-rally-cup.html
Kontakt pro tisk Peugeot Sport ČR:
Internet a sociální média:
Radka Matthey http://cz-press.peugeot.com/
radka.matthey@p-automobil-import.cz https://www.facebook.com/peugeotrallycup
+420 724 106 111 https://www.instagram.com/peugeotrallycupcz/
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.