Centrální zamykání aut, které dnes všichni považují za samozřejmost, představila německá skupina Kiekert již v roce 1974. Za 45 let prošly zámkové systémy rozsáhlým vývojem. Zámky mají stále víc bezpečnostních prvků, aby ochránily posádku v autě, ale i chodce při nehodách. ČTK to řekl výrobní ředitel společnosti Kiekert Petr Kuchyňa.
"Zámek musí umožnit pohodlný vstup a výstup do vozidla, zabránit otevření dveří při případné kolizi a po havárii také zajistit možnost opuštění vozidla i přístupu záchranných složek do automobilu," řekl Kuchyňa.
V současnosti jsou proto kliky se zámkem propojené bovdeny, díky nimž se nezablokuje otevírací mechanismus. Novinkou je elektronický zámek E-latch, který bovdeny již nepotřebuje, otevře dveře pomocí signálu z mikrospínače. Auta již mají běžně dětské pojistky, mechanické jsou nahrazovány elektrickými. Pojistku aktivuje řidič, řekl Kuchyňa.
Nové zámky mají takzvaný systém Active Inertia, který zabrání neúmyslnému otevření dveří při nehodě. "Systém během nárazu rozpojí zámek od vnější kliky dveří. Díky této inovaci došlo k výraznému snížení hmotnosti zamykacích systémů, což napomáhá ke snižování emisí. Zároveň jsme redukovali počty dílů," řekl Kuchyňa.
Zdokonalením bezpečnosti provozu je také aktivní zámek přední kapoty s instalovanou pyropatronou. V případě srážky s chodcem pyropatrona vystřelí kapotu o několik centimetrů nad motor a zmírní zranění dopadajícího chodce, který by jinak spadl plnou vahou na kovové motorové díly. "Další inovací je pak umísťování kamer a senzorů, které brání v otevření dveří, pokud se blíží jiné vozidlo či cyklista," řekl Kuchyňa.
Nová auta se již také automaticky zamykají při rychlosti nad 20 kilometrů v hodině, funkce double lock umožní, že se dveře nedají po zamčení otevřít ani zevnitř. "Zloději tedy nepomůže rozbití okénka. U dodávek je zámek navíc chráněn plechovým krytem, který zamezuje jeho neoprávněnému odemknutí," řekl Kuchyňa.
Inovace ovšem zvyšují náklady na výrobu. Samotný zámek má stále více funkcí, skládá se z více dílů a vyžaduje mnohem větší přesnost komponentů i přesnost při výrobě.
"Abychom byli schopni vyhovět stále rostoucím požadavkům na kvalitu a udržet náklady na odpovídající úrovni, musíme kromě našich výrobků neustále inovovat také celý výrobní proces. Zaměstnanci jsou odměňováni za každý podaný zlepšovací návrh a dostávají podíl z úspor. Ve výrobě je také stále více plně automatických stanic a robotů, které nahrazují rutinní a obtížnou lidskou práci," řekl Kuchyňa.
Německá skupina Kiekert postavila závod v Přelouči v roce 1993. V továrně aktuálně pracuje kolem 2900 lidí. Ročně vyrobí 47 milionů zámků. Zámky se montují do aut mnoha světových automobilek. Koncern Kiekert drží asi třicetiprocentní podíl na světovém trhu. "Budoucnost bude také patřit automobilům, které budou samy otevírat cestujícím dveře, aniž by někdo musel tahat za kliku dveří," dodal Kuchyňa.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.
Prodeje elektromobilů v Evropě klesají, a Evropská unie proto zvažuje přímou podporu jejich nákupu. Místopředsedkyně Evropské komise Teresa Riberová na Světovém ekonomickém fóru v Davosu oznámila, že jednou z možných cest, jak podpořit ekologickou dopravu, je zavedení dotací. Tento záměr už získal podporu Německa, které v elektromobilitě vidí klíč k plnění klimatických cílů.
Donald Trump se rozhodl zaměřit na podporu spalovacích motorů, což může znamenat zásadní změnu pro elektromobilitu v USA. Jeho iniciativa ruší dotace pro elektrická vozidla a omezení pro klasické vozy, aby spotřebitelé měli „skutečnou svobodu volby“.
Na polských silnicích přibude 43 nových úsekových měření rychlosti, včetně obchvatu Vratislavi, kde radní usilují o rozšíření plánu. Řeší tím problém nelegálních závodů, hluku a překračování rychlosti. Má tento krok potenciál zvýšit bezpečnost, nebo jde o další administrativní zátěž?
Motorsport je fascinující svět plný adrenalinu, technických inovací a neuvěřitelných výkonů. Pokud jste ho dosud neobjevili, tady je deset důvodů, proč stojí za to stát se fanouškem této úžasné disciplíny.
Členské státy Evropské unie definitivně schválily zavedení dodatečných cel až do výše 45 % na elektromobily dovážené z Číny, navzdory silnému odporu Německa a několika dalších zemí. Evropská komise (EK) o hlasování informovala na svém webu.