Zámky u dveří jsou s námi 45 let. Jak bude vypadat zamykání budoucnosti?

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: Pexels.com
AutoRoad.cz 15. srpna 2019 16:30
Sdílej:

Centrální zamykání aut, které dnes všichni považují za samozřejmost, představila německá skupina Kiekert již v roce 1974. Za 45 let prošly zámkové systémy rozsáhlým vývojem. Zámky mají stále víc bezpečnostních prvků, aby ochránily posádku v autě, ale i chodce při nehodách. ČTK to řekl výrobní ředitel společnosti Kiekert Petr Kuchyňa.

"Zámek musí umožnit pohodlný vstup a výstup do vozidla, zabránit otevření dveří při případné kolizi a po havárii také zajistit možnost opuštění vozidla i přístupu záchranných složek do automobilu," řekl Kuchyňa.

V současnosti jsou proto kliky se zámkem propojené bovdeny, díky nimž se nezablokuje otevírací mechanismus. Novinkou je elektronický zámek E-latch, který bovdeny již nepotřebuje, otevře dveře pomocí signálu z mikrospínače. Auta již mají běžně dětské pojistky, mechanické jsou nahrazovány elektrickými. Pojistku aktivuje řidič, řekl Kuchyňa.

Nové zámky mají takzvaný systém Active Inertia, který zabrání neúmyslnému otevření dveří při nehodě. "Systém během nárazu rozpojí zámek od vnější kliky dveří. Díky této inovaci došlo k výraznému snížení hmotnosti zamykacích systémů, což napomáhá ke snižování emisí. Zároveň jsme redukovali počty dílů," řekl Kuchyňa.

Zdokonalením bezpečnosti provozu je také aktivní zámek přední kapoty s instalovanou pyropatronou. V případě srážky s chodcem pyropatrona vystřelí kapotu o několik centimetrů nad motor a zmírní zranění dopadajícího chodce, který by jinak spadl plnou vahou na kovové motorové díly. "Další inovací je pak umísťování kamer a senzorů, které brání v otevření dveří, pokud se blíží jiné vozidlo či cyklista," řekl Kuchyňa.

Nová auta se již také automaticky zamykají při rychlosti nad 20 kilometrů v hodině, funkce double lock umožní, že se dveře nedají po zamčení otevřít ani zevnitř. "Zloději tedy nepomůže rozbití okénka. U dodávek je zámek navíc chráněn plechovým krytem, který zamezuje jeho neoprávněnému odemknutí," řekl Kuchyňa.

Inovace ovšem zvyšují náklady na výrobu. Samotný zámek má stále více funkcí, skládá se z více dílů a vyžaduje mnohem větší přesnost komponentů i přesnost při výrobě.

"Abychom byli schopni vyhovět stále rostoucím požadavkům na kvalitu a udržet náklady na odpovídající úrovni, musíme kromě našich výrobků neustále inovovat také celý výrobní proces. Zaměstnanci jsou odměňováni za každý podaný zlepšovací návrh a dostávají podíl z úspor. Ve výrobě je také stále více plně automatických stanic a robotů, které nahrazují rutinní a obtížnou lidskou práci," řekl Kuchyňa.

Německá skupina Kiekert postavila závod v Přelouči v roce 1993. V továrně aktuálně pracuje kolem 2900 lidí. Ročně vyrobí 47 milionů zámků. Zámky se montují do aut mnoha světových automobilek. Koncern Kiekert drží asi třicetiprocentní podíl na světovém trhu. "Budoucnost bude také patřit automobilům, které budou samy otevírat cestujícím dveře, aniž by někdo musel tahat za kliku dveří," dodal Kuchyňa.

Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.