Zámky u dveří jsou s námi 45 let. Jak bude vypadat zamykání budoucnosti?

AutoRoad.cz, 15. srpna 2019, 16:30 Google+

Centrální zamykání aut, které dnes všichni považují za samozřejmost, představila německá skupina Kiekert již v roce 1974. Za 45 let prošly zámkové systémy rozsáhlým vývojem. Zámky mají stále víc bezpečnostních prvků, aby ochránily posádku v autě, ale i chodce při nehodách. ČTK to řekl výrobní ředitel společnosti Kiekert Petr Kuchyňa.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Pexels.com

Sdílejte článek

"Zámek musí umožnit pohodlný vstup a výstup do vozidla, zabránit otevření dveří při případné kolizi a po havárii také zajistit možnost opuštění vozidla i přístupu záchranných složek do automobilu," řekl Kuchyňa.

V současnosti jsou proto kliky se zámkem propojené bovdeny, díky nimž se nezablokuje otevírací mechanismus. Novinkou je elektronický zámek E-latch, který bovdeny již nepotřebuje, otevře dveře pomocí signálu z mikrospínače. Auta již mají běžně dětské pojistky, mechanické jsou nahrazovány elektrickými. Pojistku aktivuje řidič, řekl Kuchyňa.

Nové zámky mají takzvaný systém Active Inertia, který zabrání neúmyslnému otevření dveří při nehodě. "Systém během nárazu rozpojí zámek od vnější kliky dveří. Díky této inovaci došlo k výraznému snížení hmotnosti zamykacích systémů, což napomáhá ke snižování emisí. Zároveň jsme redukovali počty dílů," řekl Kuchyňa.

Zdokonalením bezpečnosti provozu je také aktivní zámek přední kapoty s instalovanou pyropatronou. V případě srážky s chodcem pyropatrona vystřelí kapotu o několik centimetrů nad motor a zmírní zranění dopadajícího chodce, který by jinak spadl plnou vahou na kovové motorové díly. "Další inovací je pak umísťování kamer a senzorů, které brání v otevření dveří, pokud se blíží jiné vozidlo či cyklista," řekl Kuchyňa.

Nová auta se již také automaticky zamykají při rychlosti nad 20 kilometrů v hodině, funkce double lock umožní, že se dveře nedají po zamčení otevřít ani zevnitř. "Zloději tedy nepomůže rozbití okénka. U dodávek je zámek navíc chráněn plechovým krytem, který zamezuje jeho neoprávněnému odemknutí," řekl Kuchyňa.

Inovace ovšem zvyšují náklady na výrobu. Samotný zámek má stále více funkcí, skládá se z více dílů a vyžaduje mnohem větší přesnost komponentů i přesnost při výrobě.

"Abychom byli schopni vyhovět stále rostoucím požadavkům na kvalitu a udržet náklady na odpovídající úrovni, musíme kromě našich výrobků neustále inovovat také celý výrobní proces. Zaměstnanci jsou odměňováni za každý podaný zlepšovací návrh a dostávají podíl z úspor. Ve výrobě je také stále více plně automatických stanic a robotů, které nahrazují rutinní a obtížnou lidskou práci," řekl Kuchyňa.

Německá skupina Kiekert postavila závod v Přelouči v roce 1993. V továrně aktuálně pracuje kolem 2900 lidí. Ročně vyrobí 47 milionů zámků. Zámky se montují do aut mnoha světových automobilek. Koncern Kiekert drží asi třicetiprocentní podíl na světovém trhu. "Budoucnost bude také patřit automobilům, které budou samy otevírat cestujícím dveře, aniž by někdo musel tahat za kliku dveří," dodal Kuchyňa.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Zámky u dveří jsou s námi 45 let. Jak bude vypadat zamykání budoucnosti?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Souboj Suzuki Jimny a Mercedes-AMG G63 dopadl přesně dle očekávání (YouTube/CarWow)

SUZUKI PROMLUVILO. Jak to bude v ČR s oblíbeným a nedostatkovým Jimny?

Lexus představil vize mobility na Měsíci - Zero Gravity

Lexus představil koncept pro pohyb na Měsíci

suzuki jimny

Líbí se Vám Mercedes Benz G500 4 × 4², ale nevejde se Vám do garáže? Máme pro Vás alternativu

Suzuki Vitara

České zastoupení Suzuki reaguje na paniku kolem porušování emisních předpisů

Toyota chce řešit ucpaná města elektrickými letadly podobnými dronům

O LEVEL VÝŠ a za pár minut? Toyota brzy nabídne eVTOL jako řešení ucpaných měst

Ilustrační foto

Pozor na limity povinného ručení, nemusí vždy stačit!

Škoda Kodiaq RS ABT

Škoda Kodiaq RS ABT, rekordman ještě rychlejší

Hongqi CA770 Dakar

Nejpodivnější auta letošního Dakaru? Pravděpodobně čínské vládní limuzíny

Autobazary

Triky, proč je lepší kupovat ojeté auto v zimě. Co vše ukáží nepříznivé podmínky?

Škoda Kamiq Scoutline

ŠKODA KAMIQ SCOUTLINE, to je městské SUV s dobrodružným vzhledem

reklama

Doporučujeme

Vodíkový pohon

Konec benzínových aut? Ministerstvo řeklo, čím budeme jezdit za pár let

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Líbí se Vám Mercedes Benz G500 4 × 4², ale nevejde se Vám do garáže? Máme pro Vás alternativu

  2. Pozor na limity povinného ručení, nemusí vždy stačit!

  3. České zastoupení Suzuki reaguje na paniku kolem porušování emisních předpisů

  4. Škoda Kodiaq RS ABT, rekordman ještě rychlejší

  5. O LEVEL VÝŠ a za pár minut? Toyota brzy nabídne eVTOL jako řešení ucpaných měst

  6. Nejpodivnější auta letošního Dakaru? Pravděpodobně čínské vládní limuzíny

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud