Dvouspojková převodovka, ano či ne?

AutoRoad.cz, 27. června 2019, 23:26 Google+

Dvouspojkové převodovky spojují klady mechanických a samočinných převodovek a nejsou na trhu žádnými nováčky. Od svých počátků ušly dlouhou cestu a stávají se stále častějším typem i v běžných automobilech. Jak je to s jejich spolehlivostí a na kolik přijde oprava v servisu? A co dělat, aby dvouspojková převodovka vydržela fungovat, jak má?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Převodovka DSG

Převodovka DSG | foto: Volkswagen

Sdílejte článek

Velkou výhodou dvouspojkových převodovek je rychlé a plynulé řazení, při kterém řidič nepociťuje ztrátu výkonu motoru auta. Na straně druhé, nevýhodou jsou její pořizovací náklady, které odrážejí náročnost na výrobní přesnost a použitý materiál. „Obecně by se dalo říci, že vozidla s dvouspojkovou převodovkou jsou o přibližně 50 000 Kč dražší než s manuálním řazením, oprostíme-li se od výrobce, typu a verze motoru,“ říká Jindřich Krejčí, ředitel servisní sítě ProfiAuto v České republice a na Slovensku.

„Téměř každý výrobce vozidel na trhu má v nabídce svou vlastní dvouspojkovou převodovku, jako jsou třeba Ford Powershift, Alfa Romeo TCT nebo Honda, která ji dává i do motocyklů. V dnešní době jsou nejpopulárnější převodovky značky VW označované jako DSG anebo S-tronic. Z hlediska spolehlivosti patří k nejlepším například DL501 v Audi s podélně montovaným motorem A4 a A6. Nicméně, nejvíce spolehlivé jsou hlavně ty převodovky, které jsou pravidelně servisované,“ popisuje Lukáš Czauderna, poradce pro rozvoj autoservisů ProfiAuto.

Cena za opravu dvouspojkové převodovky je u různých značek automobilů rozdílná a přímo úměrně souvisí s cenou auta. Čím je dražší vozidlo, tím je cena za servis vyšší. Nejlevnější je u běžných a populárních automobilů. Běžný základní servis bude stát okolo 6 000 Kč, kdy servis zkontroluje olej a udělá počítačovou diagnostiku. Výměna suché spojky vyjde na přibližně 35 000 Kč a výměna mechatroniky až na cca 40 000 Kč.

Při koupi ojetého auta je třeba dávat pozor zejména na opotřebování spojky a dvouhmotového setrvačníku, který zajišťuje přenos síly z motoru. Lukáš Czauderna k tomu uvádí: „Pokud řidiči uvažují o koupi ojetého vozidla s dvouspojkovou převodovkou, je velmi důležité mít přesnou dokumentaci ze servisu. Lepší je koupit auto, které má najeto 250 000 km s vyměněnou spojkou, než koupit vozidlo s 150 000 km s původní dvouspojkovou převodovkou. Dále je nutné počítat a předvídat, že u takových vozidel můžou začít problémy s mechatronikou. Například u DSG převodovek to nastává mezi 150-200 tis. km.“

img-responsive

Převodovka DSG s deseti stupni | foto: volkswagen group

Dvouspojkové převodovky se skládají ze dvou převodovek, které mají vlastní spojku. Typy spojky mohou být buď DQ200 na suché bázi, či DQ250 na olejové lázni. Principem rychlé změny převodu u dvouspojkové převodovky je to, že každá spojka řadí polovinu rychlostních stupňů (první spojka 1, 3, 5, R a druhá 2, 4, 6). Při řazení dochází k rozepnutí jedné spojky a současně k sepnutí druhé spojky, kdy nedochází ke ztrátě akcelerace a tah motoru nepolevuje. Jinými slovy při řazení je už de facto převod zařazen.

5 doporučení, aby dvouspojková převodovka vydržela co nejdéle:
1) Měňte pravidelně olej. U tzv. mokré spojky po ujetých ne více než 60 000 km a u tzv. suché po maximálně 120 000 km.
2) Nepopojíždějte v kolonách, ale nechávejte si větší mezeru a rychle se rozjeďte než pomalu popojíždět. Předejte tak zbytečnému opotřebovávání převodovky. 
3) Nevyřazujte na neutrál při každém zastavení.
4) Neparkujte ve vlhku. Předcházejte vzdušné vlhkosti a pronikání nečistot, které převodovky poškozují.
5) Pokud nemáte sportovní auto, tak jej nepoužívejte jako závodní. Motory běžných aut nejsou koncipované na takovou zátěž. Zvlášť převodovka DQ200 od VW je velmi citlivá.

Tisková zpráva Profi Auto CZ a SK

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Dvouspojková převodovka, ano či ne?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Toyota chce řešit ucpaná města elektrickými letadly podobnými dronům

Ucpaným městem za pár minut? Toyota brzy nabídne eVTOL...

Ilustrační foto

Pozor na limity povinného ručení, nemusí vždy stačit!

Škoda Kodiaq RS ABT

Škoda Kodiaq RS ABT, rekordman ještě rychlejší

Hongqi CA770 Dakar

Nejpodivnější auta letošního Dakaru? Pravděpodobně čínské vládní limuzíny

Autobazary

Triky, proč je lepší kupovat ojeté auto v zimě. Co vše ukáží nepříznivé podmínky?

Škoda Kamiq Scoutline

ŠKODA KAMIQ SCOUTLINE, to je městské SUV s dobrodružným vzhledem

mitsubishi l200

Test: Mitsubishi L200 Double Cab, oldschoolový parťák s diamanty ve znaku

Škoda Octavia Liftback

NOVÁ ŠKODA OCTAVIA LIFTBACK se rozjíždí za zákazníky

Honda Civic Type R

Modernizovaná Honda Civic Type-R se chce vrátit na post krále hot-hatch

Brussels-Motor-Show

Jsou PHEV trumfem výrobců automobilů pro rok 2020?

reklama

Doporučujeme

Toyota

Revoluce v automobilovém průmyslu přichází. Kvůli počítačovým hrám

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Modernizovaná Honda Civic Type-R se chce vrátit na post krále hot-hatch

  2. NOVÁ ŠKODA OCTAVIA LIFTBACK se rozjíždí za zákazníky

  3. Triky, proč je lepší kupovat ojeté auto v zimě. Co vše ukáží nepříznivé podmínky?

  4. ŠKODA KAMIQ SCOUTLINE, to je městské SUV s dobrodružným vzhledem

  5. Pozor na limity povinného ručení, nemusí vždy stačit!

  6. Test: Mitsubishi L200 Double Cab, oldschoolový parťák s diamanty ve znaku

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud