Dvouspojková převodovka, ano či ne?

AutoRoad.cz, 27. června 2019, 23:26 Google+

Dvouspojkové převodovky spojují klady mechanických a samočinných převodovek a nejsou na trhu žádnými nováčky. Od svých počátků ušly dlouhou cestu a stávají se stále častějším typem i v běžných automobilech. Jak je to s jejich spolehlivostí a na kolik přijde oprava v servisu? A co dělat, aby dvouspojková převodovka vydržela fungovat, jak má?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Převodovka DSG

Převodovka DSG | foto: Volkswagen

Sdílejte článek

Velkou výhodou dvouspojkových převodovek je rychlé a plynulé řazení, při kterém řidič nepociťuje ztrátu výkonu motoru auta. Na straně druhé, nevýhodou jsou její pořizovací náklady, které odrážejí náročnost na výrobní přesnost a použitý materiál. „Obecně by se dalo říci, že vozidla s dvouspojkovou převodovkou jsou o přibližně 50 000 Kč dražší než s manuálním řazením, oprostíme-li se od výrobce, typu a verze motoru,“ říká Jindřich Krejčí, ředitel servisní sítě ProfiAuto v České republice a na Slovensku.

„Téměř každý výrobce vozidel na trhu má v nabídce svou vlastní dvouspojkovou převodovku, jako jsou třeba Ford Powershift, Alfa Romeo TCT nebo Honda, která ji dává i do motocyklů. V dnešní době jsou nejpopulárnější převodovky značky VW označované jako DSG anebo S-tronic. Z hlediska spolehlivosti patří k nejlepším například DL501 v Audi s podélně montovaným motorem A4 a A6. Nicméně, nejvíce spolehlivé jsou hlavně ty převodovky, které jsou pravidelně servisované,“ popisuje Lukáš Czauderna, poradce pro rozvoj autoservisů ProfiAuto.

Cena za opravu dvouspojkové převodovky je u různých značek automobilů rozdílná a přímo úměrně souvisí s cenou auta. Čím je dražší vozidlo, tím je cena za servis vyšší. Nejlevnější je u běžných a populárních automobilů. Běžný základní servis bude stát okolo 6 000 Kč, kdy servis zkontroluje olej a udělá počítačovou diagnostiku. Výměna suché spojky vyjde na přibližně 35 000 Kč a výměna mechatroniky až na cca 40 000 Kč.

Při koupi ojetého auta je třeba dávat pozor zejména na opotřebování spojky a dvouhmotového setrvačníku, který zajišťuje přenos síly z motoru. Lukáš Czauderna k tomu uvádí: „Pokud řidiči uvažují o koupi ojetého vozidla s dvouspojkovou převodovkou, je velmi důležité mít přesnou dokumentaci ze servisu. Lepší je koupit auto, které má najeto 250 000 km s vyměněnou spojkou, než koupit vozidlo s 150 000 km s původní dvouspojkovou převodovkou. Dále je nutné počítat a předvídat, že u takových vozidel můžou začít problémy s mechatronikou. Například u DSG převodovek to nastává mezi 150-200 tis. km.“

img-responsive

Převodovka DSG s deseti stupni | foto: volkswagen group

Dvouspojkové převodovky se skládají ze dvou převodovek, které mají vlastní spojku. Typy spojky mohou být buď DQ200 na suché bázi, či DQ250 na olejové lázni. Principem rychlé změny převodu u dvouspojkové převodovky je to, že každá spojka řadí polovinu rychlostních stupňů (první spojka 1, 3, 5, R a druhá 2, 4, 6). Při řazení dochází k rozepnutí jedné spojky a současně k sepnutí druhé spojky, kdy nedochází ke ztrátě akcelerace a tah motoru nepolevuje. Jinými slovy při řazení je už de facto převod zařazen.

5 doporučení, aby dvouspojková převodovka vydržela co nejdéle:
1) Měňte pravidelně olej. U tzv. mokré spojky po ujetých ne více než 60 000 km a u tzv. suché po maximálně 120 000 km.
2) Nepopojíždějte v kolonách, ale nechávejte si větší mezeru a rychle se rozjeďte než pomalu popojíždět. Předejte tak zbytečnému opotřebovávání převodovky. 
3) Nevyřazujte na neutrál při každém zastavení.
4) Neparkujte ve vlhku. Předcházejte vzdušné vlhkosti a pronikání nečistot, které převodovky poškozují.
5) Pokud nemáte sportovní auto, tak jej nepoužívejte jako závodní. Motory běžných aut nejsou koncipované na takovou zátěž. Zvlášť převodovka DQ200 od VW je velmi citlivá.

Tisková zpráva Profi Auto CZ a SK

Vytisknout

Diskuze: Dvouspojková převodovka, ano či ne?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Food Truck Alfréd

Krásná děvčata a jejich Food Truck Alfréd

Ford Focus ST X

TEST: Modernizovaný Ford Focus ST X – nejlepší "daily hothatch" na trhu?

HONDA CRF125F

HONDA CRF125F, modelový rok 2023

Porsche Taycan

Nový rekord na Nürburgringu pro Porsche Taycan

HONDA CRF110F

HONDA CRF110F, modelový rok 2023

Nürburgring (Německo)

Podívejte se na sestřih nejzajímavějších momentů ze severní smyčky Nürburgring

Honda CRF50F

Honda CRF50F, modelový rok 2023

ford fiesta

TEST: Ford Fiesta ST-line X – hravý prcek (nejen) do města, který jezdí do 5 l/100km

Toyota Mirai

Toyota se podílí na vývoji užitkových vozů na elektřinu a vodík

peugeot 408

Překvapivá rotující prezentace nového modelu Peugeot 408

on-line prodej

Ceny ojetých aut v červenci výrazněji klesly

NIO ES6

Značka Nio otevře závod v Maďarsku. Auta tam ale vyrábět nebude

lexus es

TEST: Lexus ES 300H F Sport - ostře vypadající limuzína, se kterou je jízda relax

Offroad Obytný speciál Liaz 4×4 300PS

Chtěli byste Offroad obytný speciál Liaz 4×4 300PS? Může být váš

Ilustrační foto

Škoda řeší nový design a růst cen energií

reklama

Doporučujeme

Toyota

Revoluce v automobilovém průmyslu přichází. Kvůli počítačovým hrám

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Překvapivá rotující prezentace nového modelu Peugeot 408

  2. Toyota se podílí na vývoji užitkových vozů na elektřinu a vodík

  3. TEST: Modernizovaný Ford Focus ST X – nejlepší "daily hothatch" na trhu?

  4. Honda CRF50F, modelový rok 2023

  5. Podívejte se na sestřih nejzajímavějších momentů ze severní smyčky Nürburgring

  6. Nový rekord na Nürburgringu pro Porsche Taycan

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud