Dvouspojkové převodovky spojují klady mechanických a samočinných převodovek a nejsou na trhu žádnými nováčky. Od svých počátků ušly dlouhou cestu a stávají se stále častějším typem i v běžných automobilech. Jak je to s jejich spolehlivostí a na kolik přijde oprava v servisu? A co dělat, aby dvouspojková převodovka vydržela fungovat, jak má?
Velkou výhodou dvouspojkových převodovek je rychlé a plynulé řazení, při kterém řidič nepociťuje ztrátu výkonu motoru auta. Na straně druhé, nevýhodou jsou její pořizovací náklady, které odrážejí náročnost na výrobní přesnost a použitý materiál. „Obecně by se dalo říci, že vozidla s dvouspojkovou převodovkou jsou o přibližně 50 000 Kč dražší než s manuálním řazením, oprostíme-li se od výrobce, typu a verze motoru,“ říká Jindřich Krejčí, ředitel servisní sítě ProfiAuto v České republice a na Slovensku.
„Téměř každý výrobce vozidel na trhu má v nabídce svou vlastní dvouspojkovou převodovku, jako jsou třeba Ford Powershift, Alfa Romeo TCT nebo Honda, která ji dává i do motocyklů. V dnešní době jsou nejpopulárnější převodovky značky VW označované jako DSG anebo S-tronic. Z hlediska spolehlivosti patří k nejlepším například DL501 v Audi s podélně montovaným motorem A4 a A6. Nicméně, nejvíce spolehlivé jsou hlavně ty převodovky, které jsou pravidelně servisované,“ popisuje Lukáš Czauderna, poradce pro rozvoj autoservisů ProfiAuto.
Cena za opravu dvouspojkové převodovky je u různých značek automobilů rozdílná a přímo úměrně souvisí s cenou auta. Čím je dražší vozidlo, tím je cena za servis vyšší. Nejlevnější je u běžných a populárních automobilů. Běžný základní servis bude stát okolo 6 000 Kč, kdy servis zkontroluje olej a udělá počítačovou diagnostiku. Výměna suché spojky vyjde na přibližně 35 000 Kč a výměna mechatroniky až na cca 40 000 Kč.
Při koupi ojetého auta je třeba dávat pozor zejména na opotřebování spojky a dvouhmotového setrvačníku, který zajišťuje přenos síly z motoru. Lukáš Czauderna k tomu uvádí: „Pokud řidiči uvažují o koupi ojetého vozidla s dvouspojkovou převodovkou, je velmi důležité mít přesnou dokumentaci ze servisu. Lepší je koupit auto, které má najeto 250 000 km s vyměněnou spojkou, než koupit vozidlo s 150 000 km s původní dvouspojkovou převodovkou. Dále je nutné počítat a předvídat, že u takových vozidel můžou začít problémy s mechatronikou. Například u DSG převodovek to nastává mezi 150-200 tis. km.“
Dvouspojkové převodovky se skládají ze dvou převodovek, které mají vlastní spojku. Typy spojky mohou být buď DQ200 na suché bázi, či DQ250 na olejové lázni. Principem rychlé změny převodu u dvouspojkové převodovky je to, že každá spojka řadí polovinu rychlostních stupňů (první spojka 1, 3, 5, R a druhá 2, 4, 6). Při řazení dochází k rozepnutí jedné spojky a současně k sepnutí druhé spojky, kdy nedochází ke ztrátě akcelerace a tah motoru nepolevuje. Jinými slovy při řazení je už de facto převod zařazen. 5 doporučení, aby dvouspojková převodovka vydržela co nejdéle:1) Měňte pravidelně olej. U tzv. mokré spojky po ujetých ne více než 60 000 km a u tzv. suché po maximálně 120 000 km.2) Nepopojíždějte v kolonách, ale nechávejte si větší mezeru a rychle se rozjeďte než pomalu popojíždět. Předejte tak zbytečnému opotřebovávání převodovky. 3) Nevyřazujte na neutrál při každém zastavení.4) Neparkujte ve vlhku. Předcházejte vzdušné vlhkosti a pronikání nečistot, které převodovky poškozují. 5) Pokud nemáte sportovní auto, tak jej nepoužívejte jako závodní. Motory běžných aut nejsou koncipované na takovou zátěž. Zvlášť převodovka DQ200 od VW je velmi citlivá.
Tisková zpráva Profi Auto CZ a SK
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.