Jak zajistit delší dojezd užitkových elektromobilů? Hyundai přišlo s originálním nápadem

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 28. května 2019, 14:50 Google+

Hyundai Motor Group představil systém, který sleduje aktuální hmotnost lehkého užitkového elektromobilu a na základě toho optimalizuje jeho provozní vlastnosti. Jedná se o první systém svého druhu v automobilovém průmyslu. Nově vyvinutý systém používá senzory zrychlení, aby průběžně přizpůsoboval nastavení vozidla jeho hmotnosti včetně nákladu. Hyundai Motor Group uvažuje o budoucím využití této technologie pro lehká užitková vozidla s elektrickým pohonem.

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Lehké užitkové elektromobily Hyundai budou přizpůsobovat svoji jízdu aktuální hmotnosti

Lehké užitkové elektromobily Hyundai budou přizpůsobovat svoji jízdu aktuální hmotnosti | foto: Hyundai

Sdílejte článek

Schopnost zohlednit aktuální hmotnost jedoucího vozidla včetně nákladu umožňuje optimalizaci točivého momentu elektromotoru a maximalizaci zbývajícího dojezdu. Tím se také snižuje riziko prokluzu kol a ztráty trakce u vozidla s nižším zatížením. Současně se zvyšuje hospodárnost nákladní dopravy. Nová technologie umožňuje také korekce točivého momentu na základě topografie. Řidič tak má k dispozici dostatečný točivý moment k pohonu vozidla ve stoupáních v závislosti na aktuální hmotnosti. Malým dopravcům umožní tento systém také efektivně eliminovat zbytečné náklady související s provozem vozidla.

„Hyundai vyvinul tuto technologii, protože jsme zjistili, že k vývoji elektricky poháněných užitkových vozidel musíme přistoupit odlišným způsobem,“ řekl Chae Mo Yang, vedoucí divize vývoje technologií pro ekologické pohony. „Připravujeme se na budoucnost, abychom mohli nabízet užitkové elektromobily schopné optimálního provozu za jakýchkoli provozních podmínek, a to i s ohledem na jejich aktuální zatížení. Provoz těchto vozidel bude výrazně hospodárnější.“

Cenová konkurenceschopnost bude klíčem k úspěchu budoucích lehkých užitkových elektromobilů nejen u majitelů malých firem. Koncern Hyundai Motor Group proto vyvinul technologii pro vyhodnocování aktuální hmotnosti vozidla včetně nákladu pomocí senzorů zrychlení místo senzorů hmotnosti. Tato technologie může být využita dokonce i u vozidel, která nejsou vybavena nákladným systémem vzduchového odpružení.

Hmotnost vozidla je pomocí senzorů zrychlení určována na základě druhého Newtonova zákona (zákona síly). Čím lehčí je objekt a čím větší síla na něj působí, tím větší rychlostí se pohybuje. Začne-li síla na objekt působit při konstantní rychlosti, lze jeho hmotnost odvodit z dosaženého zrychlení.

Vozidlo prostřednictvím tohoto procesu dokáže prodloužit vzdálenost, kterou je možné ujet, a to přizpůsobováním maximálního točivého momentu. Konkrétně je výpočet potenciálního dojezdu založen na precizním určování aktuální hmotnosti a rychlosti jízdy vozidla. Díky tomu se zvýší celková provozní hospodárnost užitkových vozidel.

Převáží-li vozidlo například těžký náklad, je řidič automaticky informován o propočteném dojezdu a s ohledem na aktuální úroveň nabití akumulátorů případě vyzván k tomu, aby zajistil potřebné doplnění elektrické energie do akumulátorů pro bezpečné dojetí do cíle.

Hyundai Motor Group vynakládá velké úsilí i v dalších oblastech vývoje ekologických užitkových vozidel s cílem přispět ke snižování globálních emisí skleníkových plynů. V tomto ohledu uzavřel koncern Hyundai Motor Group memorandum o shodě se švýcarskou společností H2 Energy. Na jeho základě bude založen společný podnik Hyundai Hydrogen Mobility, jehož prostřednictvím poskytne dopravcům, na dobu pěti let, tisíc těžkých nákladních vozidel s elektrickým pohonem, napájeným z palivových článků.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Jak zajistit delší dojezd užitkových elektromobilů? Hyundai přišlo s originálním nápadem

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

BMW 8 Gran Coupé

BMW 8 Gran Coupé (G16) konečně oficiálně! Nejkrásnější omsička podrobně, motor, rozměry...

Baojun RC-6

Číňané překvapují, levná značka Baojun boduje povedeným designem

Peugeot 2008

Nový Peugeot 2008: Nejprodávanější malé SUV v ČR se ukazuje v nové generaci

Volkswagen ID.3

BITVA automobilek odhaluje: Čí baterie vydrží nejdéle?

DS High Rider

LETNÍ DOVOLENÁ - Jak připravit interiér vozu?

Škoda 1000MB 1967 | Čtvrt milionu za princeznu ze sádry?

Škoda 1000MB 1967! Čtvrt milionu za princeznu ze sádry?

LEVC LCV

Londýnský minivan? LEVC ukázal hybridní dodávku na bázi černého taxíku

VinFast Fadil

První vietnamské auto jde na trh. VinFast Fadil je dobře známý i Evropanům

Hummer H1

Hummer se vrací? Návrat opulentní americké značky asi mnohé nepotěší

Elektrická ofenzíva Peugeot

Francouzská ofenzíva: Peugeot chce ovládnout místní trh s elektromobily

reklama

Doporučujeme

Tesla Model S

Tesla Model S dostala nový elektromotor, její akcelerace je ještě divočejší

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. JEDNI RADOST NEMAJÍ. Trh nových a ojetých vozů po půl roce ukazuje, co Češi preferují

  2. UAZ chystá první nový model po více než 20 letech. Využije techniku Aurusu

  3. DYCKY MOST! Toyota přináší zajímavé tipy ze severních Čech

  4. BMW 8 Gran Coupé (G16) konečně oficiálně! Nejkrásnější omsička podrobně, motor, rozměry...

  5. Volkswagen ZPOMALIL v prodejích aut! Co se děje?

  6. Nová korejská značka se pokusí dobýt svět, tentokrát ale s elektromobily

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud