Hyundai Motor Group představil systém, který sleduje aktuální hmotnost lehkého užitkového elektromobilu a na základě toho optimalizuje jeho provozní vlastnosti. Jedná se o první systém svého druhu v automobilovém průmyslu. Nově vyvinutý systém používá senzory zrychlení, aby průběžně přizpůsoboval nastavení vozidla jeho hmotnosti včetně nákladu. Hyundai Motor Group uvažuje o budoucím využití této technologie pro lehká užitková vozidla s elektrickým pohonem.
Schopnost zohlednit aktuální hmotnost jedoucího vozidla včetně nákladu umožňuje optimalizaci točivého momentu elektromotoru a maximalizaci zbývajícího dojezdu. Tím se také snižuje riziko prokluzu kol a ztráty trakce u vozidla s nižším zatížením. Současně se zvyšuje hospodárnost nákladní dopravy. Nová technologie umožňuje také korekce točivého momentu na základě topografie. Řidič tak má k dispozici dostatečný točivý moment k pohonu vozidla ve stoupáních v závislosti na aktuální hmotnosti. Malým dopravcům umožní tento systém také efektivně eliminovat zbytečné náklady související s provozem vozidla.
„Hyundai vyvinul tuto technologii, protože jsme zjistili, že k vývoji elektricky poháněných užitkových vozidel musíme přistoupit odlišným způsobem,“ řekl Chae Mo Yang, vedoucí divize vývoje technologií pro ekologické pohony. „Připravujeme se na budoucnost, abychom mohli nabízet užitkové elektromobily schopné optimálního provozu za jakýchkoli provozních podmínek, a to i s ohledem na jejich aktuální zatížení. Provoz těchto vozidel bude výrazně hospodárnější.“
Cenová konkurenceschopnost bude klíčem k úspěchu budoucích lehkých užitkových elektromobilů nejen u majitelů malých firem. Koncern Hyundai Motor Group proto vyvinul technologii pro vyhodnocování aktuální hmotnosti vozidla včetně nákladu pomocí senzorů zrychlení místo senzorů hmotnosti. Tato technologie může být využita dokonce i u vozidel, která nejsou vybavena nákladným systémem vzduchového odpružení.
Hmotnost vozidla je pomocí senzorů zrychlení určována na základě druhého Newtonova zákona (zákona síly). Čím lehčí je objekt a čím větší síla na něj působí, tím větší rychlostí se pohybuje. Začne-li síla na objekt působit při konstantní rychlosti, lze jeho hmotnost odvodit z dosaženého zrychlení.
Vozidlo prostřednictvím tohoto procesu dokáže prodloužit vzdálenost, kterou je možné ujet, a to přizpůsobováním maximálního točivého momentu. Konkrétně je výpočet potenciálního dojezdu založen na precizním určování aktuální hmotnosti a rychlosti jízdy vozidla. Díky tomu se zvýší celková provozní hospodárnost užitkových vozidel.
Převáží-li vozidlo například těžký náklad, je řidič automaticky informován o propočteném dojezdu a s ohledem na aktuální úroveň nabití akumulátorů případě vyzván k tomu, aby zajistil potřebné doplnění elektrické energie do akumulátorů pro bezpečné dojetí do cíle.
Hyundai Motor Group vynakládá velké úsilí i v dalších oblastech vývoje ekologických užitkových vozidel s cílem přispět ke snižování globálních emisí skleníkových plynů. V tomto ohledu uzavřel koncern Hyundai Motor Group memorandum o shodě se švýcarskou společností H2 Energy. Na jeho základě bude založen společný podnik Hyundai Hydrogen Mobility, jehož prostřednictvím poskytne dopravcům, na dobu pěti let, tisíc těžkých nákladních vozidel s elektrickým pohonem, napájeným z palivových článků.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.