Audi sází u svých modelů S na výhody pohonu TDI a elektrifikace. Výsledkem jsou výkonné automobily poháněné důsledně elektrifikovaným vznětovým motorem. Modely Audi S4*, S5*, S6*, S7* a SQ5* „přijíždějí na start“ s třílitrovým motorem V6 TDI, částečně hybridním systémem s napětím 48 V a elektricky poháněným dmychadlem. Maximální točivý moment 700 N.m a výkon až 257 kW (349 k) jsou zárukou mimořádné jízdní dynamiky modelů S při cestování na dlouhé vzdálenosti, a to při nízké spotřebě paliva a značném dojezdu. Díky vysoké úrovni agility jsou první volbou zákazníků, orientovaných na vysoké výkony. Nové podvozkové moduly, jako je dynamické řízení všech kol, a výrazný design činí z modelů Audi S6 a S7 Sportback nepřehlédnutelné automobily s podmanivými jízdními vlastnostmi.
Modely Audi S TDI kombinují vysokou úroveň agility, spontánní nárůst výkonu a mohutnou hnací sílu v jakékoli jízdní situaci s nízkou spotřebou paliva a dlouhým dojezdem. Díky tomu jsou skvělými automobily pro sportovní styl jízdy na horských silnicích s mnoha zatáčkami, pro dlouhé dálniční etapy i každodenní cestování. Ideálním základem pro dosažení uvedených vlastností je kombinace výkonného motoru 3.0 V6 TDI s elektricky poháněným dmychadlem (EAV) a částečně hybridním systémem, pracujícím s napětím 48 V.
Výjimečná výkonová charakteristika a zážitky ze sportovní jízdy
Řidič má v širokém rozsahu provozních otáček k dispozici mimořádnou hnací sílu. Již od 2500 otáček za minutu poskytuje třílitrový motor V6 TDI točivý moment až 700 N.m. K pohotovým reakcím přispívá rychle reagující dmychadlo EAV s elektrickým pohonem, napájeným z 48V hlavní elektrické sítě. Výsledkem je spontánní akcelerace při sešlápnutí pedálu plynu již mírně nad volnoběžnými otáčkami a podmanivá hnací síla s neutuchající intenzitou až do 3100 otáček za minutu. Motor V6 TDI nabízí ve spojení s částečně hybridním systémem s napětím 48 V navíc bezkonkurenční dojezd. S6 Limuzína s objemem palivové nádrže 73 litrů a průměrnou spotřebou paliva 6,2 litru na 100 kilometrů dokáže překonat vzdálenost 1170 kilometrů bez doplňování paliva.
Značka Audi připravila s modely S TDI ve střední a vyšší třídě rozsáhlou nabídku sportovních vozů, jejichž celkový koncept, pohon a výbava umožňují velmi široký rozsah zážitků z jízdy, od mimořádně sportovních až po komfortní. Jedná se tedy o elegantní automobily pro dlouhé cestování ve sportovním duchu. S4 a S5 jsou vozy střední třídy pro rychlé sprinty, S6 je výkonná manažerská limuzína, S6 Avant její koncept interpretuje jako elegantní kombi a S7 Sportback vyzařuje charisma čtyřdveřového automobilu kategorie gran turismo. Nově představený model SQ5 TDI navazuje i ve své druhé generaci na tradici praktického výkonného SUV.
Ohromující síla: Motor V6 TDI s točivým momentem 700 N.m díky výfukovému turbodmychadlu, EAV a 48V elektrické síti
Modely S TDI přebírají úspěšný koncept pohonu modelu SQ7 TDI a důsledně jej rozvíjejí u motoru V6. Velké sportovní SUV vsadilo jako první Audi na elektricky poháněné dmychadlo (EAV), které zajišťuje velmi rychlý nárůst točivého momentu po přidání plynu. EAV dodává i v nových modelech S dostatek čerstvého vzduchu do válců již od nejnižších otáček. Ještě rychlejší reakce umožňuje uložení EAV v bezprostřední blízkosti motoru. Výsledkem jsou kratší dráhy proudění vzduchu a ještě vyšší účinnost. Spolupráce mezi EAV a výfukovým turbodmychadlem zajišťuje spontánní reakce a mimořádné zrychlení v jakékoli jízdní situaci.
EAV získává energii z 48V částečně hybridního systému. Díky tomu má v téměř každé situaci k dispozici dostatek elektrické energie. Na rozdíl od konvenčního výfukového turbodmychadla je roztáčeno výhradně elektrickým pohonem. Reakční doba je pouhých 250 milisekund. Kombinace EAV s výfukovým turbodmychadlem umožňuje spontánní a rovnoměrný nárůst točivého momentu až na nejvyšší hodnotu 700 N.m, dostupnou v rozsahu od 2500 do 3100 otáček za minutu. Zážitkem pro řidiče je podmanivá hnací síla a pocit sportovní jízdy v každodenním provozu i při nízkých otáčkách.
Audi poprvé kombinuje 48V hlavní elektrickou síť s EAV a vidlicovým motorem TDI. Integrace elektricky poháněného dmychadla a částečně hybridního systému (MHEV – Mild Hybrid Electric Vehicle) do výkonné hlavní elektrické sítě znamená další krok v rozsáhlé elektrifikaci modelů značky Audi. Zatímco EAV zvyšuje výkonové parametry, pomáhá systém MHEV zároveň snižovat spotřebu paliva. V rozsahu rychlostí od 55 do 160 km/h může vůz jet setrvačností s vypnutým motorem po dobu až 40 sekund. Při zpomalování dosahuje rekuperace kinetické energie nejvyššího výkonu 8 kW. Modely S snižují díky propojení částečně hybridního systému se senzory vozidla spotřebu paliva v reálném provozu až o 0,4 litru na 100 kilometrů.
Třílitrový motor V6 TDI byl v mnoha ohledech přizpůsoben požadavku na vysoké jízdní výkony modelů S. Mezi úpravy jeho konstrukce patří tepelně odolnější hliníkové písty, optimalizovaný klikový hřídel a ojnice, vylepšené chlazení hlav válců a větší čerpadla motorového oleje a chladicí kapaliny. Uvedené technické změny přinášejí také vyšší hospodárnost. Koncept výkonného vznětového motoru V6 a elektrifikovaného pohonu umožňuje modelům S TDI dosahovat velmi dlouhého dojezdu.
Všechny modely S TDI jsou homologovány v souladu s emisní normou Euro 6d temp. Systém common rail vstřikuje palivo osmitvorovými tryskami pod tlakem až 2500 barů, který zaručuje velmi jemné rozprášení paliva pro precizně řízené a čisté spalování. Výkonné turbodiesely sázejí na systém dodatečného čištění výfukových plynů v blízkosti motoru, u něhož spolupracují dva hlavní moduly. Oxidační katalyzátor NOC (NOx-Oxidation Catalyst) zachycuje oxidy dusíku a po naplnění jeho kapacity proběhne čištění obohacením směsi. NOC je aktivní především při nízkých teplotách výfukových plynů, aby se minimalizoval nárůst spotřeby paliva. Po dosažení provozní teploty přeměňuje NOx filtr pevných částic s povrchovou vrstvou SCR. Tento druhý modul se uplatňuje při jízdách mimo město a na dálnici, tedy v oblasti středních otáček.
Pro sportovně založené řidiče, fanoušky designu i milovníky komfortu: Podvozek, vzhled a výbava
Modely S TDI jsou skvěle připraveny na dynamickou jízdu zatáčkami na silnicích i dlouhé dálniční etapy nejen motorem, ale také jízdními vlastnostmi. Dynamiku v příčném směru zvyšují velmi vyspělé technologie v konstrukci podvozku. Sportovní podvozek S s adaptivními tlumiči se dodává sériově pro modely S6 a S7, na přání je k dispozici komfortně nastavené vzduchové odpružení adaptive air suspension.
Místo sériového posilovače řízení v modelech S4 a S5, resp. progresivního řízení v modelech S6 a S7, nabízí Audi na přání dynamické řízení, které přizpůsobuje převod řízení rychlosti jízdy. Dynamické řízení je sériovou výbavou modelu SQ5. Audi S6 a S7 jsou na přání vybaveny dynamickým řízením všech kol. Modely vyšší třídy lze objednat s brzdovými kotouči z lehkého a odolného keramického materiálu s uhlíkovými vlákny, které dosahují maximálního zpomalení dokonce i při extrémním zatížení. Přenos hnací síly zajišťuje ve všech modelech S TDI osmistupňová samočinná převodovka tiptronic a trvalý pohon všech kol quattro. Systém quattro může být na přání rozšířen o sportovní diferenciál, který v závislosti na jízdní situaci aktivně rozděluje hnací sílu mezi zadní kola, a při dynamické jízdě v zatáčkách tak zvyšuje agilitu.
Design modelů S umocňuje jejich sportovně elegantní charakter. Díky výraznému exteriéru a sportovně střiženému interiéru zaujmou na první pohled. Rozšířená sériová výbava završuje atraktivní celkový koncept. Modely S6 Limuzína, S6 Avant a S7 Sportback jsou sériově vybaveny digitálním panelem přístrojů Audi virtual cockpit a vrcholným informačním a zábavním systémem MMI Navigation plus. Modely S6 a S7 TDI byly uvedeny na evropský včetně České republiky trh v květnu 2019. Také modely S4 a S5 TDI lze objednávat od května. Již od března přijímají prodejci Audi v České republice objednávky na model Audi SQ5 TDI s cenou od 1 879 900 korun.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.