Ford představil jedinečný prototyp desetimístného minibusu Ford Transit Smart Energy Concept, který pomáhá hledat nové možnosti k prodlužování bezemisního dojezdu elektrifikovaných vozidel.
Až 40 procent Evropanů podle průzkumu uvádí, že jejich další automobil bude pravděpodobně elektrický. Na vzdálenosti, kterou lze s elektromobilem ujet na jedno nabití baterie, se však stále silně podepisuje využívání topení a ventilace. Z testů vyplynulo, že používání automatické klimatizace sníží v chladném počasí dojezd elektromobilu až o 50 procent.
Vozy pro přepravu osob spotřebují k zajištění tepelné pohody cestujících výrazně více energie než automobily převážející zboží. Tato energie se v případě elektromobilů čerpá z vysokonapěťové baterie, jež napájí i hnací motor, což se negativně odráží na dojezdu.
Prototyp Ford Transit Smart Energy Concept, představený nedávno na akci Go Further v nizozemském Amsterdamu, ujede po čtyřech hodinách nabíjení vzdálenost 150 km.
„Minibus s častým otevíráním dveří, velkou kabinou, ve které je třeba udržovat příjemnou teplotu, a vysokým užitečným zatížením představuje z hlediska maximalizace dojezdu nejtěžší úkol. Proto jsme ho zvolili jako základ pro nový Transit Smart Energy Concept," řekl Kilian Vas, projektový vedoucí ve Ford of Europe. „Při vývoji konceptu jsme přišli na několik důmyslných způsobů šetření energií, které by v budoucnu mohly dále zlepšit zkušenost našich zákazníků s elektrifikovanými automobily."
Koncept, vyvinutý v technickém středisku Fordu v německém Merkenichu, využívá podvozek Fordu Transit v kombinaci s elektrickým hnacím ústrojím užitkového elektromobilu StreetScooter WORK XL. Ford na něm zkouší následující inovace, zaměřené na snížení spotřeby energie.
Inovativní tepelné čerpadlo, využívající odpadní teplo z hnacího řetězce, z okolního prostředí i ze vzduchu v kabině. Topení díky tomu spotřebuje až o 65 procent méně energie, což prodlouží dojezd o 20 procent. Elektrické posuvné dveře, jež se otevírají jen do poloviny, aby zabránily úniku tepla. Topení, ventilace a klimatizace se po jejich otevření automaticky deaktivují. Vyhřívaná luxusní sedadla a okolní plochy, které umožňují cestujícím regulovat teplotu v bezprostředním okolí. Tím se snižují nároky na vytápění celého interiéru. Šest střešních solárních panelů, které nabíjejí 12V baterii sloužící k napájení vyhřívání sedadel, vnitřního osvětlení a palubních elektrických systémů včetně bezdrátových nabíječek telefonů. Polykarbonátová přepážka mezi dveřmi spolujezdce a oddílem pro cestující, jež dále snižuje tepelné ztráty při nastupování a vystupování. Ventilovaná dvojitá okna, která lépe tepelně izolují. Vnitřní osvětlení v závislosti na teplotě v interiéru – červená signalizuje teplo, modrá chlazení. Barva osvětlení má vliv na to, jak cestující podprahově pociťují teplotu v kabině. Tepelná izolace zadní části podlahy a střechy.Řidič může sledovat teplotu v prostoru každého sedadla na speciální obrazovce inspirované tablety. Je umístěna na středové konzole a informuje také o dosažených úsporách energie. Za řidičem se nacházejí další dvě obrazovky, na nichž mohou cestující sledovat aktuální polohu vozu, zjišťovat informace o bodech zájmu nebo číst aktuální zprávy a předpověď počasí.
V dalších fázích konceptu se počítá s tím, že řidič bude moci ovládat vyhřívání i ventilování jednotlivých sedadel a deaktivovat sedadla neobsazená. Uplatní se zde automatická detekce obsazení sedadla, inspirovaná současnými technologiemi, které řídí také aktivaci airbagů.
Ford předpokládá, že po dokončení zkoušek v aerodynamickém tunelu Transit Smart Energy Concept letos vyrazí i do běžného provozu.
Letos již Ford oznámil, že všechny nově uváděné modely od nového Focusu dál budou k dostání také v elektrifikované variantě. Týká se to úplných novinek i nových verzí existujících modelů, od Fiesty až po Transit. V závislosti na konkrétním modelu může jít o mild-hybrid, full-hybrid, plug-in hybrid či elektromobil, popřípadě o kombinaci těchto možností.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.