Jak prodloužit dojezd elektromobilů? Ford hledá odpověď zvláštním způsobem

Transit Smart Energy Concept pomáhá hledat nové možnosti prodlužování dojezdu elektrifikovaných vozů
Transit Smart Energy Concept pomáhá hledat nové možnosti prodlužování dojezdu elektrifikovaných vozů, foto: Ford
Antonín Marek , AutoRoad.cz 12. dubna 2019 16:30
Sdílej:

Ford představil jedinečný prototyp desetimístného minibusu Ford Transit Smart Energy Concept, který pomáhá hledat nové možnosti k prodlužování bezemisního dojezdu elektrifikovaných vozidel.

Až 40 procent Evropanů podle průzkumu uvádí, že jejich další automobil bude pravděpodobně elektrický. Na vzdálenosti, kterou lze s elektromobilem ujet na jedno nabití baterie, se však stále silně podepisuje využívání topení a ventilace. Z testů vyplynulo, že používání automatické klimatizace sníží v chladném počasí dojezd elektromobilu až o 50 procent.

Vozy pro přepravu osob spotřebují k zajištění tepelné pohody cestujících výrazně více energie než automobily převážející zboží. Tato energie se v případě elektromobilů čerpá z vysokonapěťové baterie, jež napájí i hnací motor, což se negativně odráží na dojezdu.

Prototyp Ford Transit Smart Energy Concept, představený nedávno na akci Go Further v nizozemském Amsterdamu, ujede po čtyřech hodinách nabíjení vzdálenost 150 km.

„Minibus s častým otevíráním dveří, velkou kabinou, ve které je třeba udržovat příjemnou teplotu, a vysokým užitečným zatížením představuje z hlediska maximalizace dojezdu nejtěžší úkol. Proto jsme ho zvolili jako základ pro nový Transit Smart Energy Concept," řekl Kilian Vas, projektový vedoucí ve Ford of Europe. „Při vývoji konceptu jsme přišli na několik důmyslných způsobů šetření energií, které by v budoucnu mohly dále zlepšit zkušenost našich zákazníků s elektrifikovanými automobily."

Koncept, vyvinutý v technickém středisku Fordu v německém Merkenichu, využívá podvozek Fordu Transit v kombinaci s elektrickým hnacím ústrojím užitkového elektromobilu StreetScooter WORK XL. Ford na něm zkouší následující inovace, zaměřené na snížení spotřeby energie.

Inovativní tepelné čerpadlo, využívající odpadní teplo z hnacího řetězce, z okolního prostředí i ze vzduchu v kabině. Topení díky tomu spotřebuje až o 65 procent méně energie, což prodlouží dojezd o 20 procent. Elektrické posuvné dveře, jež se otevírají jen do poloviny, aby zabránily úniku tepla. Topení, ventilace a klimatizace se po jejich otevření automaticky deaktivují. Vyhřívaná luxusní sedadla a okolní plochy, které umožňují cestujícím regulovat teplotu v bezprostředním okolí. Tím se snižují nároky na vytápění celého interiéru. Šest střešních solárních panelů, které nabíjejí 12V baterii sloužící k napájení vyhřívání sedadel, vnitřního osvětlení a palubních elektrických systémů včetně bezdrátových nabíječek telefonů. Polykarbonátová přepážka mezi dveřmi spolujezdce a oddílem pro cestující, jež dále snižuje tepelné ztráty při nastupování a vystupování. Ventilovaná dvojitá okna, která lépe tepelně izolují. Vnitřní osvětlení v závislosti na teplotě v interiéru – červená signalizuje teplo, modrá chlazení. Barva osvětlení má vliv na to, jak cestující podprahově pociťují teplotu v kabině. Tepelná izolace zadní části podlahy a střechy.

Řidič může sledovat teplotu v prostoru každého sedadla na speciální obrazovce inspirované tablety. Je umístěna na středové konzole a informuje také o dosažených úsporách energie. Za řidičem se nacházejí další dvě obrazovky, na nichž mohou cestující sledovat aktuální polohu vozu, zjišťovat informace o bodech zájmu nebo číst aktuální zprávy a předpověď počasí.

V dalších fázích konceptu se počítá s tím, že řidič bude moci ovládat vyhřívání i ventilování jednotlivých sedadel a deaktivovat sedadla neobsazená. Uplatní se zde automatická detekce obsazení sedadla, inspirovaná současnými technologiemi, které řídí také aktivaci airbagů.

Ford předpokládá, že po dokončení zkoušek v aerodynamickém tunelu Transit Smart Energy Concept letos vyrazí i do běžného provozu.

Letos již Ford oznámil, že všechny nově uváděné modely od nového Focusu dál budou k dostání také v elektrifikované variantě. Týká se to úplných novinek i nových verzí existujících modelů, od Fiesty až po Transit. V závislosti na konkrétním modelu může jít o mild-hybrid, full-hybrid, plug-in hybrid či elektromobil, popřípadě o kombinaci těchto možností.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.