Koncern Volkswagen testuje automatizovaná vozidla ve veřejném městském provozu v Hamburku. Volkswagen tak poprvé zkouší automatizovanou jízdu úrovně 4 za reálných podmínek německého velkoměsta. Flotila pěti vozidel e-Golf, vybavených laserovými skenery, kamerami, ultrazvukovými a radarovými senzory, jezdí v hanzovním městě na tříkilometrovém úseku zkušební trasy pro automatizovanou a síťově propojenou jízdu TAVF (Teststrecke für automatisiertes und vernetztes Fahren). Výsledky jízd, které jsou nepřetržitě vyhodnocovány divizí koncernového vývoje s ohledem na všechna ustanovení pro ochranu dat, budou využívány v mnoha výzkumných projektech koncernu se zaměřením na autonomní jízdu, testování zákaznicky orientovaných služeb a optimalizaci individuální dopravy.
Axel Heinrich, vedoucí výzkumu koncernu Volkswagen, k tomu říká: „Testy jsou zaměřeny jak na technické možnosti, tak i na požadavky kladené na městskou infrastrukturu. Má-li být v budoucnosti cestování automobilem ještě bezpečnější a komfortnější, musí být vozidla nejen autonomní a inteligentnější, ale města musejí také nabízet digitální ekosystém, v němž mohou automobily komunikovat se semafory a systémy řízení silniční dopravy i vzájemně mezi sebou.“
V Hamburku nyní vzniká devítikilometrová zkušební trasa pro automatizovanou a síťově propojenou jízdu (TAVF). S jejím kompletním dokončením se počítá v roce 2020. Svobodné hanzovní město Hamburk vybavuje proto postupně semafory technikou pro oboustrannou komunikaci mezi vozidly a infrastrukturou (I2V a V2I). Volkswagen a Hamburk tak činí rozhodující krok na cestě k další optimalizaci dopravy prostřednictvím digitalizace a plošného využití automatizované jízdy na území města.
Michael Westhagemann, zastupitel města Hamburk, odpovědný za hospodářství, dopravu a inovace, k tomu říká: „Za dva a půl roku se v Hamburku uskuteční světový kongres na téma inteligentních dopravních systémů ITS. Velkou roli v nich bude hrát automatizovaná jízda. Mám radost, že jsme již s naším strategickým partnerem, koncernem Volkswagen, získali prvního uživatele naší zkušební trasy. Hamburk budeme etablovat jako etalon inteligentní mobility a v roce 2021 představíme světové veřejnosti mnoho inovativních projektů v oblasti mobility.“
Elektromobily e-Golf, upravené divizí výzkumu koncernu Volkswagen, disponují jedenácti laserovými skenery, sedmi radarovými senzory a 14 kamerami. Při pravidelných zkušebních jízdách, které trvají obvykle několik hodin, je přenášeno až 5 GB dat za minutu. K jejich zpracování je využíván výpočetní výkon 15 laptopů v zavazadlovém prostoru elektromobilu e-Golf. Enormní výpočetní výkon a precizní snímací technika umožňují v plynulém provozu, na nejkratších vzdálenostech a během milisekund, zaznamenávat chodce, cyklisty, ostatní automobily, křižovatky, značky upravující přednost v jízdě, parkující vozidla a vozidla přejíždějící mezi jednotlivými jízdními pruhy. Navzdory rozmanitosti a komplexitě informací musí umělá inteligence softwaru vozidla vnímat všechny relevantní objekty a reagovat na ně, v žádném případě však nesmí vyvolat falešné poplachy. Při vývoji umělé inteligence jsou používány různé přístupy, mimo jiné hluboké učení, neuronové sítě a proces rozpoznávání vzorů.
Z bezpečnostních důvodů sedí při zkušebních jízdách v Hamburku za volantem speciálně školení řidiči, kteří nepřetržitě sledují veškeré funkce řízení a v případě nouze mohou zasáhnout. Navíc jsou ve všech ohledech dodržována zákonná ustanovení pro ochranu dat.
Divize výzkumu koncernu Volkswagen spolupracuje se všemi značkami a relevantními divizemi a odděleními koncernu, aby bylo možné realizovat funkční automatizovanou jízdu ve veřejné silniční síti, a to až po autonomní jízdu úrovně 5. Výsledky tohoto projektu budou proto průběžné využívány v dalších výzkumných a vývojových iniciativách.
Cílem je nabízet během několika let zákazníkům autonomní přepravu zboží a osob ve veřejném prostoru. To přispěje k trvalému zlepšení plynulosti dopravy a bezpečnosti silničního provozu. Autonomní jízda ve veřejné silniční síti bez pojistky v podobě řidiče za volantem vyžaduje ovšem také změnu legislativního rámce a vybudování nezbytné infrastruktury.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.