Během několika posledních let jsme byli svědky zániku nespočtu úchvatných velkoobjemových motorů s atmosferickým plněním, které nahradily jednotky s nižším počtem válců, menším objemem, přeplňováním a někdy i hybridní technologií. Z Ferrari však přišel vzkaz, který nám udělal radost: Atmosferické motory V12 zůstanou jaké jsou!
Michael Leiters, hlavní technik automobilky Ferrari, během ženevského autosalonu v rozhovoru pro Road & Track pronesl: „Budeme bojovat, aby motory V12 zůstaly takové, jaké jsou dnes. Protože to je jádro Ferrari." Podle slov Leiterse by tak motory V12 z Maranella měly zůstat atmosferické, velkoobjemové a bez hybridizace.
Naopak menší motory V8 a V6, na kterém teď Ferrari také pracuje, se budou modernizovat tak, aby se podařilo je protlačit stále přísnějšími emisními normami. A některé příklady bychom měly vidět již během následujícího roku, kdy automobilka plánuje představit celkem pět nových modelů. Tím prvním bylo F8 Tributou, nástupce modelu 488, které ukrývá pod kapotou přeplňovaný motor V8.
Jedním ze zbývajících čtyř nových modelů by pak měl být supersport s motorem V8 umístěným uprostřed, který však nabídne i hybridní technologii. A pokud automobilku Ferrari sledujete, pak nejspíš víte, že půjde o první hybrid od doby LaFerrari.
A i když je potvrzené, že připravovaný hybridní model bude mít V8, lidé z Road&Track se přesto zeptali, zda se v budoucnosti dočkáme i hybridních motorů V12. „Je velmi důležité rozdělit, v jakých autech chcete mít hybridní systémy" uvedl Leiters „Když pracujeme na motorech V12, vůbec na hybridizaci nemyslím. Je to kontraproduktivní. Možná bychom s hybridem dosáhli nižší spotřeby paliva, ale nedává to smysl. Pokud chcete dosáhnout maximálního potenciálu hybridu, musíte zmenšit objem motoru. S atmosferickou V12 je však downsizing naprosto zbytečný."
Automobilka přitom minulý rok na své prezentaci „Capital Markets Day" uvedla, že do roku 2022 by měly 60 % jejího portfolia tvořit hybridy. O zbývajících 40 % se tak zřejmě rozdělí obyčejné přeplňované motory a klasické staromódní V12.
Ferrari se tak zřejmě brzy stane poslední automobilkou, která tyto impozantní motory bude nabízet. Tedy minimálně bez hybridizace nebo přeplňování. Ukončení nabídky motorů V12 dokonce nedávno oznámila i automobilka Mercedes-Benz, která je instalovala do svých vlajkových lodí třídy S.
Úmysl ponechat si atmosferické motory V12 původně vyjádřilo i Lamborghini, jak připomíná web The Drive, nicméně podle poslední zpráv by měl být nástupce modelu Aventador osazen motorem V12 s hybridní technologií. Atmosferický motor V12 s hybridní technologií by měl využívat i Aston Martin Valkyrie, který tím však chce dosáhnout výkonu až 1 200 koní.
Jak se tedy zdá, motory V12 jsou pomalu ale jistě vymírajícím druhem - zvláště ty klasické, s velkým objemem, atmosferické a bez kombinace s elektromotory. Buďme tedy Ferrari vděčni, že jako jediná automobilka bude dál bojovat za jejich nejčistší a nejúchvatnější podobu.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.