Systém Launch Control nabízí stále více aut. Víte, jak vznikl a jak funguje?

Režim Launch Control ve voze Hyundai i30N (Youtube/ AutoTopNL)
Režim Launch Control ve voze Hyundai i30N (Youtube/ AutoTopNL), foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 13. března 2019 14:40
Sdílej:

Silné závodní vozy byly vždy obrovským lákadlem pro každého automobilového nadšence. Vybavení donedávna vyhrazené pouze supersportům – jako například kontrola trakce při rozjezdu Launch Control – jsou však nyní k dispozici i běžným řidičům.

Sportovní zvuk motoru a hvízdání pneumatik na asfaltu jsou rajskou hudbou pro uši každého automobilového nadšence. Nyní si ji můžete užít i za volantem svého vozu. Systém Launch Control poskytuje řidičům maximální trakci pro co nejrychlejší start, což umožňuje odpich vozidla srovnatelný se závodními speciály.

Jak vznikl systém Launch Control

Nástup systému kontroly trakce při startu je přirozeně spojován se světem motoristického sportu. Pro mnoho diváků je okamžik, kdy se rozsvítí zelená světla na začátku závodu Formule 1, jednou z nejzajímavějších podívaných, při níž jezdci bojují o nejrychlejší start a nejlepší pozici. A právě při rychlém startu přichází ke slovu systém Launch Control. Závodní jezdci mají pouze krátký čas k dosažení co největšího zrychlení. Systém kontroly trakce při rozjezdu jim to umožňuje, protože díky kombinaci zrychlení a elektronické optimalizace předává na převodovku a následně kola tu nejvyšší možnou dávku energie.

Jak funguje Launch Control

Systém, který byl poprvé představený na závodních okruzích v 80. letech, při rozjezdu používá elektronický akcelerátor v kombinaci s počítačovou technologií závislou na specifikaci motoru vozidla. Pracují společně, aby v co možná nejkratší době zrychlily vozidlo a zabránily přitom prokluzování kol, poruchám motoru nebo problémům s převodovkou.

Launch control nabídne i Hyundai i30 Fastback N

Launch Control i30 N usměrňuje točivý moment motoru při rozjezdu. Funkci lze efektivně využívat při vypnutém elektronickém řízení stability. Její princip umožňuje mimořádně ostrý start, pokud řidič při zařazené první rychlosti uvolní spojku během pěti sekund po sešlápnutí pedálu plynu na podlahu. Systém řídí vozidlo tak, aby se zmírnilo protáčení kol nebo riziko smyku při razantním zrychlení a umožnilo řidiči vyrazit, jako by bylo na startu závodu.

Stalo se
Elektro
Audi Q5 představuje verze e-hybrid SUV a Sportback

Nové Audi Q5 e-hybrid: Rodina se rozšiřuje o plug-in verzi. Koupíte ho už pod 1,7 milionů

Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).

Testy aut
DS3 Performance Line Hybrid

DS3 Performance Line Hybrid – stylovka do města, která mi nesluší

Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?

Novinky
Kia Sportage (2026)

Kia Sportage (2026): Láká na facelift s Netflixem, hlasovým ovládáním a hybridem s předním náhonem

Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.

Novinky
BMW Speedtop

BMW Speedtop (2025) bere dech. Toto krásné kombi půjde skutečně do výroby

BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.