Silné závodní vozy byly vždy obrovským lákadlem pro každého automobilového nadšence. Vybavení donedávna vyhrazené pouze supersportům – jako například kontrola trakce při rozjezdu Launch Control – jsou však nyní k dispozici i běžným řidičům.
Sportovní zvuk motoru a hvízdání pneumatik na asfaltu jsou rajskou hudbou pro uši každého automobilového nadšence. Nyní si ji můžete užít i za volantem svého vozu. Systém Launch Control poskytuje řidičům maximální trakci pro co nejrychlejší start, což umožňuje odpich vozidla srovnatelný se závodními speciály.
Jak vznikl systém Launch Control
Nástup systému kontroly trakce při startu je přirozeně spojován se světem motoristického sportu. Pro mnoho diváků je okamžik, kdy se rozsvítí zelená světla na začátku závodu Formule 1, jednou z nejzajímavějších podívaných, při níž jezdci bojují o nejrychlejší start a nejlepší pozici. A právě při rychlém startu přichází ke slovu systém Launch Control. Závodní jezdci mají pouze krátký čas k dosažení co největšího zrychlení. Systém kontroly trakce při rozjezdu jim to umožňuje, protože díky kombinaci zrychlení a elektronické optimalizace předává na převodovku a následně kola tu nejvyšší možnou dávku energie.
Jak funguje Launch Control
Systém, který byl poprvé představený na závodních okruzích v 80. letech, při rozjezdu používá elektronický akcelerátor v kombinaci s počítačovou technologií závislou na specifikaci motoru vozidla. Pracují společně, aby v co možná nejkratší době zrychlily vozidlo a zabránily přitom prokluzování kol, poruchám motoru nebo problémům s převodovkou.
Launch control nabídne i Hyundai i30 Fastback N
Launch Control i30 N usměrňuje točivý moment motoru při rozjezdu. Funkci lze efektivně využívat při vypnutém elektronickém řízení stability. Její princip umožňuje mimořádně ostrý start, pokud řidič při zařazené první rychlosti uvolní spojku během pěti sekund po sešlápnutí pedálu plynu na podlahu. Systém řídí vozidlo tak, aby se zmírnilo protáčení kol nebo riziko smyku při razantním zrychlení a umožnilo řidiči vyrazit, jako by bylo na startu závodu.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.