Krádeže automobilů jsou poslední dobou na vzestupu a jednou z nejčastějších příčin jsou mezery v zabezpečení tzv. bezklíčového odemykání a startování. Tento prvek komfortní výbavy se přitom objevuje ve výbavách automobilů stále častěji a zlodějům tak usnadňuje krádeže stále širšího spektra automobilů.
Zloději používají při krádežích automobilů s bezklíčovým odemykáním a startováním postup, který je vlastně velice jednoduchý. Klíče těchto automobilů totiž vysílají velice slabý signál, na který vůz reaguje. Vzhledem k síle signálu však musejí být klíče blízko vozu, aby se systém aktivoval.
Zloději však využívají speciální zařízení, které dokáže detekovat i slabý signál klíče (položeného například doma na stole), který umí zesílit a prostřednictvím dalšího zařízení vyslat zpět do automobilu. Vůz je tak během chvíle odemčený a připravený k nastartování a to bez jakéhokoliv poškození. Potřebná technika navíc není úplně nedostupná.
To ostatně potvrzují čísla z britské Home Office. Za posledních pět let vzrostl počet ukradených automobilů o 48.7 procenta. Podle průzkumu Auto Express se však policistům daří vypátrat méně než 50 % odcizených vozidel.
Německá organizace ADAC proto podnikla rozsáhlý test, do kterého zahrnula 237 automobilů, jak upozornil web Auto Express. Během něj se podařilo dostat a nastartovat 230 automobilů, u 4 se podařilo vůz buď odemknout nebo nastartovat a pouhé 3 dokázaly útokům zcela odolat. Všechny přitom pochází z produkce automobilky Jaguar Land Rover.
Výsledky analyzoval britský spotřebitelský magazín Which?, podle jehož zjištění jsou čtyři z pěti nejprodávanějších automobilů na britském trhu - Ford Fiesta, Volkswagen Golf, Nissan Qashqai a Ford Focus - v případě tohoto typu krádeží zranitelné. Vauxhall Corsa, třetí nejprodávanější vůz na britském trhu, technologii bezklíčového odemykání a startování nenabízí, což mu v tomto případě hraje do karet.
Jediné tři vozy, které dokázaly tomuto typu krádeže odolat, pocházely z produkce automobilek Jaguar Land Rover a jednalo se o poslední generaci Land Roveru Discovery, Range Rover a elektrický Jaguar I-Pace.
A jak se proti tomuto typu krádeží bránit? Dříve doporučovaný postup, tedy zabalit klíček od vozu do alobalu, technici z ADAC příliš nedoporučují. Stačí totiž malá mezera a klíč bude signál vysílat vesele dál. Jedinou naprosto spolehlivou metodou tak zůstává deaktivace bezklíčového systému.
Například automobilky BMW a Mercedes už na problém zareagovaly a do svých klíčů instalovaly pohybový senzor, díky kterému klíč generuje signál pouze v momentě, kdy je v pohybu. Jakmile vám tedy klíč leží doma na stole, signál by neměl být vysílán a zloději mají smůlu.
Automobilky však rozhodně nezůstávají nečinné a stále pracují na vývoji nových technologií, které mají zlodějům zkomplikovat práci. Kromě toho však požadují i zákaz volného prodeje techniky, kterou mohou zloději zneužít. Bitva se zloději automobilů tak zkrátka pokračuje a zřejmě nikdy neskončí.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?