Krádeže automobilů jsou poslední dobou na vzestupu a jednou z nejčastějších příčin jsou mezery v zabezpečení tzv. bezklíčového odemykání a startování. Tento prvek komfortní výbavy se přitom objevuje ve výbavách automobilů stále častěji a zlodějům tak usnadňuje krádeže stále širšího spektra automobilů.
Zloději používají při krádežích automobilů s bezklíčovým odemykáním a startováním postup, který je vlastně velice jednoduchý. Klíče těchto automobilů totiž vysílají velice slabý signál, na který vůz reaguje. Vzhledem k síle signálu však musejí být klíče blízko vozu, aby se systém aktivoval.
Zloději však využívají speciální zařízení, které dokáže detekovat i slabý signál klíče (položeného například doma na stole), který umí zesílit a prostřednictvím dalšího zařízení vyslat zpět do automobilu. Vůz je tak během chvíle odemčený a připravený k nastartování a to bez jakéhokoliv poškození. Potřebná technika navíc není úplně nedostupná.
To ostatně potvrzují čísla z britské Home Office. Za posledních pět let vzrostl počet ukradených automobilů o 48.7 procenta. Podle průzkumu Auto Express se však policistům daří vypátrat méně než 50 % odcizených vozidel.
Německá organizace ADAC proto podnikla rozsáhlý test, do kterého zahrnula 237 automobilů, jak upozornil web Auto Express. Během něj se podařilo dostat a nastartovat 230 automobilů, u 4 se podařilo vůz buď odemknout nebo nastartovat a pouhé 3 dokázaly útokům zcela odolat. Všechny přitom pochází z produkce automobilky Jaguar Land Rover.
Výsledky analyzoval britský spotřebitelský magazín Which?, podle jehož zjištění jsou čtyři z pěti nejprodávanějších automobilů na britském trhu - Ford Fiesta, Volkswagen Golf, Nissan Qashqai a Ford Focus - v případě tohoto typu krádeží zranitelné. Vauxhall Corsa, třetí nejprodávanější vůz na britském trhu, technologii bezklíčového odemykání a startování nenabízí, což mu v tomto případě hraje do karet.
Jediné tři vozy, které dokázaly tomuto typu krádeže odolat, pocházely z produkce automobilek Jaguar Land Rover a jednalo se o poslední generaci Land Roveru Discovery, Range Rover a elektrický Jaguar I-Pace.
A jak se proti tomuto typu krádeží bránit? Dříve doporučovaný postup, tedy zabalit klíček od vozu do alobalu, technici z ADAC příliš nedoporučují. Stačí totiž malá mezera a klíč bude signál vysílat vesele dál. Jedinou naprosto spolehlivou metodou tak zůstává deaktivace bezklíčového systému.
Například automobilky BMW a Mercedes už na problém zareagovaly a do svých klíčů instalovaly pohybový senzor, díky kterému klíč generuje signál pouze v momentě, kdy je v pohybu. Jakmile vám tedy klíč leží doma na stole, signál by neměl být vysílán a zloději mají smůlu.
Automobilky však rozhodně nezůstávají nečinné a stále pracují na vývoji nových technologií, které mají zlodějům zkomplikovat práci. Kromě toho však požadují i zákaz volného prodeje techniky, kterou mohou zloději zneužít. Bitva se zloději automobilů tak zkrátka pokračuje a zřejmě nikdy neskončí.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.