Pokud si přezouváte auto svépomocí, pak už vás tato otázka jistě musela někdy napadnout. Nikdo z nás však jistě není takový blázen, aby dobrovolně vyrazil na silnice s úmyslně povolenými matkami nebo šrouby. Známý YouTuber se to však rozhodl vyzkoušet na opuštěné silnici a rovnou se podělil o několik poznatků.
Automobilové komunitě jistě dobře známý YouTuber Master Milo se na svém kanálu mastermilo82 pochlubil dalším ze série videí, ve kterém trápí stařičký Opel Astra. Tentokrát se však rozhodl na vlastní kůži prověřit otázku, která někdy napadla snad každého z nás: „Co se stane, pokud vyrazíte na cestu se špatně utaženými šrouby či maticemi na kole?"
U levého předního kola své pokusné Astry proto povolil čtveřici šroubů a vydal se na cestu. Hned na prvních metrech však bylo znát, že je něco špatně. Zvláště při povolení šroubů na předním kole je totiž řízení nepřesné, auto táhne do stran a neustále vyžaduje korekci směru.
Ani po pár kilometrech však kolo neupadlo a tak Milo zastavil a znovu šrouby povolil. Opět se projevily problémy s řízením a od kola vycházely podivné zvuky, které by snad každému naznačily problém. Kolo však stále neupadlo a tak Milo ještě povoloval a dokonce jeden ze šroubů vyndal.
Po ujetí několika metrů pak kolo konečně upadlo a Milo se mohl podělit o zážitky a rady, jak na podobnou situaci zareagovat. Pokud by se vám totiž něco podobného stalo v provozu, je důležité zachovat chladnou hlavu a navzdory všem instinktům se vyhnout prudkému dupnutí na brzdu. Vůz by totiž brzdil nerovnoměrně jen třemi koly, což by zřejmě vedlo ke smyku a úplné ztrátě řízení. Totéž se ele může stát i při ztrátě zadního kola.
Velké překvapení přišlo na závěr videa, kdy Milo dokázal "ztracené" kolo na vůz opět bez problému nasadit a dotáhnout - tentokrát už pořádně. Kolo sice během své cesty poškodilo blatník, jinak však k velkým škodám údajně nedošlo a vůz byl stále pojízdný.
Abyste se podobným případům vyhnuli, je dobré používat při výměně kola svépomocí momentový klíč, díky kterému se dá kolo dotáhnout přesně podle výrobcem doporučených parametrů. A zatímco málo utažené šrouby mohou vést ke ztrátě kola, příliš utažené šrouby mohou při větším zatížení popraskat. Ostatně o tom už jsme také psali.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.