Technologie průhledových displejů, často také označovaných jako HUD (Head-Up Display), se v letectví používá již dlouhá desetiletí, v automobilovém průmyslu se však stále jedná spíše o raritu - a je to škoda. Průhledové displeje totiž nabízí celou řadu zajímavých možností, jak prezentovala automobilka Hyundai na právě probíhajícím veletru CES v Las Vegas.
V moderních automobilech se v posledních letech objevila celá řada techniky, jejímž cílem je zpříjemnit cestování řidiči i posádce. Některé systémy však přináší tu nevýhodu, že odvádějí pozornost řidiče. Technologie průhledových displejů však stojí přesně na opačné straně spektra.
Díky promítání důležitých údajů na čelní sklo, mezi kterými je například rychlost, otáčky, navigace či informace ze systémů čtení značek, se řidič stále dívá před sebe, sleduje situaci na silnici a neustále tak má povědomí o dění kolem vozu. Automobilka Hyundai by však ráda možnosti Head-Up displejů rozšířila o celý svět "Rozšířené reality" a na veletrhu CES v Las Vegas představila první plody své spolupráce s technologickým partnerem WayRay AG.
Na veletrhu prezentovala automobilka upravený vůz Genesis G80, který byl osazen zatím jen vývojovým typem nového systému. Ten však vypadá skutečně působivě, neboť v sobě kombinuje technologii rozšířené reality a navigačního systému. To lze ostatně vidět i na zveřejněných fotografiích.
Ještě lepší představu o možnostech tohoto systému však nabízí video prezentované společností WayRay. Na skle projíždějícího automobilu můžeme kromě tradiční informace o rychlosti vidět například v dálce zvýrazněnou turistickou stezku s aktuálním počtem turistů, zvýrazněný hrad s cenami vstupenek nebo informaci o příchozí zprávě, která se na skle zanedlouho i zobrazí.
Kromě navigace s funkcí rozšířené reality by však nová čelní skla měla být schopna zobrazovat i dění kolem automobilu - například sledování jízdních pruhů a varování před vybočením, upozorňování na chodce, autobusy, cyklisty, přechody, atd..
Do budoucna se však počítá i s možností zobrazovat informace získané technologií komunikace V2X (Vehicle to Everything). Na čelním skle by se tak mohly začít objevovat informace o semaforech, stavu silnice nebo okolních automobilech. To je však zřejmě hudba daleké budoucnosti.
Společnost navíc upozornila na výrazný technologický rozdíl mezi současnými HUD displeji a svou vizí budoucnosti. Zatímco HUD displeje zobrazují informace zrcadlící se z LCD displeje umístěného v palubní desce, nová technologie by měla promítat holografické informace přímo skrze čelní sklo.
Řidič by navíc neměl být nucen nosit žádný headset, neboť systém by měl být schopen automaticky nastavit zobrazované údaje tak, aby plně odpovídaly úhlu pohledu řidiče. Kdy se této technologie dočkáme v praxi bohužel nevíme, neboť automobilka pouze zmínila, že je plánována pro „novou generaci displejů a propojených vozidel," jak informoval web Jalopnik.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.