Technologie průhledových displejů, často také označovaných jako HUD (Head-Up Display), se v letectví používá již dlouhá desetiletí, v automobilovém průmyslu se však stále jedná spíše o raritu - a je to škoda. Průhledové displeje totiž nabízí celou řadu zajímavých možností, jak prezentovala automobilka Hyundai na právě probíhajícím veletru CES v Las Vegas.
V moderních automobilech se v posledních letech objevila celá řada techniky, jejímž cílem je zpříjemnit cestování řidiči i posádce. Některé systémy však přináší tu nevýhodu, že odvádějí pozornost řidiče. Technologie průhledových displejů však stojí přesně na opačné straně spektra.
Díky promítání důležitých údajů na čelní sklo, mezi kterými je například rychlost, otáčky, navigace či informace ze systémů čtení značek, se řidič stále dívá před sebe, sleduje situaci na silnici a neustále tak má povědomí o dění kolem vozu. Automobilka Hyundai by však ráda možnosti Head-Up displejů rozšířila o celý svět "Rozšířené reality" a na veletrhu CES v Las Vegas představila první plody své spolupráce s technologickým partnerem WayRay AG.
Na veletrhu prezentovala automobilka upravený vůz Genesis G80, který byl osazen zatím jen vývojovým typem nového systému. Ten však vypadá skutečně působivě, neboť v sobě kombinuje technologii rozšířené reality a navigačního systému. To lze ostatně vidět i na zveřejněných fotografiích.
Ještě lepší představu o možnostech tohoto systému však nabízí video prezentované společností WayRay. Na skle projíždějícího automobilu můžeme kromě tradiční informace o rychlosti vidět například v dálce zvýrazněnou turistickou stezku s aktuálním počtem turistů, zvýrazněný hrad s cenami vstupenek nebo informaci o příchozí zprávě, která se na skle zanedlouho i zobrazí.
Kromě navigace s funkcí rozšířené reality by však nová čelní skla měla být schopna zobrazovat i dění kolem automobilu - například sledování jízdních pruhů a varování před vybočením, upozorňování na chodce, autobusy, cyklisty, přechody, atd..
Do budoucna se však počítá i s možností zobrazovat informace získané technologií komunikace V2X (Vehicle to Everything). Na čelním skle by se tak mohly začít objevovat informace o semaforech, stavu silnice nebo okolních automobilech. To je však zřejmě hudba daleké budoucnosti.
Společnost navíc upozornila na výrazný technologický rozdíl mezi současnými HUD displeji a svou vizí budoucnosti. Zatímco HUD displeje zobrazují informace zrcadlící se z LCD displeje umístěného v palubní desce, nová technologie by měla promítat holografické informace přímo skrze čelní sklo.
Řidič by navíc neměl být nucen nosit žádný headset, neboť systém by měl být schopen automaticky nastavit zobrazované údaje tak, aby plně odpovídaly úhlu pohledu řidiče. Kdy se této technologie dočkáme v praxi bohužel nevíme, neboť automobilka pouze zmínila, že je plánována pro „novou generaci displejů a propojených vozidel," jak informoval web Jalopnik.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.