Technologie průhledových displejů, často také označovaných jako HUD (Head-Up Display), se v letectví používá již dlouhá desetiletí, v automobilovém průmyslu se však stále jedná spíše o raritu - a je to škoda. Průhledové displeje totiž nabízí celou řadu zajímavých možností, jak prezentovala automobilka Hyundai na právě probíhajícím veletru CES v Las Vegas.
V moderních automobilech se v posledních letech objevila celá řada techniky, jejímž cílem je zpříjemnit cestování řidiči i posádce. Některé systémy však přináší tu nevýhodu, že odvádějí pozornost řidiče. Technologie průhledových displejů však stojí přesně na opačné straně spektra.
Díky promítání důležitých údajů na čelní sklo, mezi kterými je například rychlost, otáčky, navigace či informace ze systémů čtení značek, se řidič stále dívá před sebe, sleduje situaci na silnici a neustále tak má povědomí o dění kolem vozu. Automobilka Hyundai by však ráda možnosti Head-Up displejů rozšířila o celý svět "Rozšířené reality" a na veletrhu CES v Las Vegas představila první plody své spolupráce s technologickým partnerem WayRay AG.
Na veletrhu prezentovala automobilka upravený vůz Genesis G80, který byl osazen zatím jen vývojovým typem nového systému. Ten však vypadá skutečně působivě, neboť v sobě kombinuje technologii rozšířené reality a navigačního systému. To lze ostatně vidět i na zveřejněných fotografiích.
Ještě lepší představu o možnostech tohoto systému však nabízí video prezentované společností WayRay. Na skle projíždějícího automobilu můžeme kromě tradiční informace o rychlosti vidět například v dálce zvýrazněnou turistickou stezku s aktuálním počtem turistů, zvýrazněný hrad s cenami vstupenek nebo informaci o příchozí zprávě, která se na skle zanedlouho i zobrazí.
Kromě navigace s funkcí rozšířené reality by však nová čelní skla měla být schopna zobrazovat i dění kolem automobilu - například sledování jízdních pruhů a varování před vybočením, upozorňování na chodce, autobusy, cyklisty, přechody, atd..
Do budoucna se však počítá i s možností zobrazovat informace získané technologií komunikace V2X (Vehicle to Everything). Na čelním skle by se tak mohly začít objevovat informace o semaforech, stavu silnice nebo okolních automobilech. To je však zřejmě hudba daleké budoucnosti.
Společnost navíc upozornila na výrazný technologický rozdíl mezi současnými HUD displeji a svou vizí budoucnosti. Zatímco HUD displeje zobrazují informace zrcadlící se z LCD displeje umístěného v palubní desce, nová technologie by měla promítat holografické informace přímo skrze čelní sklo.
Řidič by navíc neměl být nucen nosit žádný headset, neboť systém by měl být schopen automaticky nastavit zobrazované údaje tak, aby plně odpovídaly úhlu pohledu řidiče. Kdy se této technologie dočkáme v praxi bohužel nevíme, neboť automobilka pouze zmínila, že je plánována pro „novou generaci displejů a propojených vozidel," jak informoval web Jalopnik.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.