Technologie průhledových displejů, často také označovaných jako HUD (Head-Up Display), se v letectví používá již dlouhá desetiletí, v automobilovém průmyslu se však stále jedná spíše o raritu - a je to škoda. Průhledové displeje totiž nabízí celou řadu zajímavých možností, jak prezentovala automobilka Hyundai na právě probíhajícím veletru CES v Las Vegas.
V moderních automobilech se v posledních letech objevila celá řada techniky, jejímž cílem je zpříjemnit cestování řidiči i posádce. Některé systémy však přináší tu nevýhodu, že odvádějí pozornost řidiče. Technologie průhledových displejů však stojí přesně na opačné straně spektra.
Díky promítání důležitých údajů na čelní sklo, mezi kterými je například rychlost, otáčky, navigace či informace ze systémů čtení značek, se řidič stále dívá před sebe, sleduje situaci na silnici a neustále tak má povědomí o dění kolem vozu. Automobilka Hyundai by však ráda možnosti Head-Up displejů rozšířila o celý svět "Rozšířené reality" a na veletrhu CES v Las Vegas představila první plody své spolupráce s technologickým partnerem WayRay AG.
Na veletrhu prezentovala automobilka upravený vůz Genesis G80, který byl osazen zatím jen vývojovým typem nového systému. Ten však vypadá skutečně působivě, neboť v sobě kombinuje technologii rozšířené reality a navigačního systému. To lze ostatně vidět i na zveřejněných fotografiích.
Ještě lepší představu o možnostech tohoto systému však nabízí video prezentované společností WayRay. Na skle projíždějícího automobilu můžeme kromě tradiční informace o rychlosti vidět například v dálce zvýrazněnou turistickou stezku s aktuálním počtem turistů, zvýrazněný hrad s cenami vstupenek nebo informaci o příchozí zprávě, která se na skle zanedlouho i zobrazí.
Kromě navigace s funkcí rozšířené reality by však nová čelní skla měla být schopna zobrazovat i dění kolem automobilu - například sledování jízdních pruhů a varování před vybočením, upozorňování na chodce, autobusy, cyklisty, přechody, atd..
Do budoucna se však počítá i s možností zobrazovat informace získané technologií komunikace V2X (Vehicle to Everything). Na čelním skle by se tak mohly začít objevovat informace o semaforech, stavu silnice nebo okolních automobilech. To je však zřejmě hudba daleké budoucnosti.
Společnost navíc upozornila na výrazný technologický rozdíl mezi současnými HUD displeji a svou vizí budoucnosti. Zatímco HUD displeje zobrazují informace zrcadlící se z LCD displeje umístěného v palubní desce, nová technologie by měla promítat holografické informace přímo skrze čelní sklo.
Řidič by navíc neměl být nucen nosit žádný headset, neboť systém by měl být schopen automaticky nastavit zobrazované údaje tak, aby plně odpovídaly úhlu pohledu řidiče. Kdy se této technologie dočkáme v praxi bohužel nevíme, neboť automobilka pouze zmínila, že je plánována pro „novou generaci displejů a propojených vozidel," jak informoval web Jalopnik.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.