O svolávacích akcích jsme vás koncem loňského roku již informovali. Je nutné si uvědomit, že koupě nového automobilu automaticky neznamená, že si můžete od závad oddechnout, zvláště pak v případě, kdy automobil se špatnou součástkou již opouští výrobní linku. Nehraje navíc roli, zda si pořizujete automobil "obyčejné" či prémiové značky - chybám při výrobě se nelze zcela vyhnout a až reálný provoz je tím nejlepším testováním.
Než se pustíme do konkrétního problému u Porsche Panamera, podívejme se na rekapitulaci z loňského roku. Podle českého projektu svolávačky.cz, o kterém jsme vás již informovali, se za loňský rok objevilo celkem 288 nových svolávacích akcí. Překvapivě, nejvíce svolávanou značkou byl Mercedes-Benz (36 akcí), následován automobilkami Volkswagen (25) a Peugeot (23). Musíme však dodat, že některé svolávací akce jsou opravdu banální a obecně není až takový problém, že si automobilka svou chybu uvědomí a odhodlá se ji bezplatně napravit. Důležité je (a to je zejména u automobilů staršího data výroby), aby se o svolávací akci dověděl nový majitel a nechal svůj vůz v autorizovaném servisu dát do pořádku.
Jak jsme však již zmínili v úvodu, nehraje roli, zda usedáte za volant Dacie Sandero či Porsche Panamera, problémy se mohou objevit u každého automobilu libovolné značky. Automobilka Porsche například informovala všechny majitele modelu Panamera druhé generace o (další) svolávací akci, která se tentokrát týká elektronického posilovače řízení. Tato kampaň se vztahuje na všechny automobily vyrobené od 21. března 2016 do 6. prosince 2018, což je velmi dlouhá doba, během které bylo vyrobeno 75 000 kusů.
Postižené automobily jsou vybaveny softwarem řídící jednotky, který může způsobit, že posilovač řízení přestane kdykoliv (na velmi krátkou dobu) fungovat. V některých situacích může být tento jev velmi nebezpečný a zvláště pak za jízdy, při zatáčení, může způsobit havárii. K napravení situace naštěstí není potřeba měnit přímo řídící jednotku, ale stačí pouze přehrání odpovědného softwaru, což je činnost, která by měla technikům zabrat maximálně hodinu. Úkony budou samozřejmě prováděny zdarma.
Porsche okamžitě spustilo informační kampaň, která by měla zajistit, aby se všichni majitelé takto postižených vozů o chybě dověděli a co nejdříve zajistili návštěvu v autorizovaném servisu. Pro zajímavost, ve stejnou dobu Porsche informuje majitele hybridních verzí Panamera ve Spojených státech o vadných předních brzdičích, které podléhají předčasné korozi a významně tak snižují brzdný účinek.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.