Autobaterie jsou obecně velmi citlivé na výkyvy teplot a chladné podnebí. Takové podmínky výrazně zkracují jejich životnost a pokud navíc nejezdíte delší trasy, riskujete, že se baterie vybije. Při krátkých cestách totiž alternátor nestihne autobaterii adekvátně dobít. Tady však pozor, naplno ji nedobije nikdy, a proto je třeba baterii preventivně připojit na nabíječku, abyste měli stoprocentní jistotu, že vás nenechá stát v nejnevhodnější chvíli.
Nejdůležitější vliv na životnost baterie má její samotná konstrukce a pravidelné dobíjení. Druhou veličinu můžete sami ovlivnit a baterie vám poslouží o to déle. Výdrž pak ovlivňují faktory, jako použití baterie s dostatečnou kapacitou pro daný vůz, jeho elektrická výbava a kvalita dobíjecí soustavy (alternátoru). Velkou roli hraje také způsob používaní automobilu, zejména délka jízdy a četnost startů. Negativně může výdrž ovlivnit i elektrická výbava navíc. Například nezávislé topení, hudební aparatura a u terénních vozů třeba naviják.
V zimě se situace komplikuje a baterie je vystavována mnohem vyšší zátěži v podobě mrazů. Pokud je v provozu na denní bázi, nemusíte se bát. V takovém režimu kvalitní baterie vydrží i teploty okolo -20 stupňů Celsia. „Problém nastává ve chvíli, kdy automobil stojí delší dobu. Už po týdnu nečinnosti může baterie zamrznout a tím dojde k jejímu neopravitelnému poškození,“ upozorňuje Michal Knor z Auto Kelly.
Je třeba si uvědomit, do jaké skupiny řidičů patříte. Jestliže jste celý rok jezdili krátké trasy, auto nevyužívali každý den a nedobíjeli baterii pomocí tomu určené stanice, je jasné, že vaše autobaterie bude potřebovat před zimou péči. Nejjednodušší orientační test stavu baterie je možný prostým změřením klidového napětí baterie. Ideálně ho proveďte 24 hodin po jízdě. Pokud je naměřené napětí nižší než 12,5 V, je nutné autobaterii dobít nabíječkou. Tento údaj neplatí pro vozidla se systémem START-STOP. Jestliže u nich chcete zjistit stav baterie, je nutné navštívit odborný servis.
Co dělat, pokud je baterie vybitá a auto nestartuje?
Pokud dojde k úplnému vybití, kdy auto vůbec nereaguje, lze vůz roztlačit. To ovšem nedoporučujeme s ohledem na moderní vozy – mají většinou katalyzátor, který se při roztlačování může poškodit. Automobily s automatickou převodovkou pak neroztlačíte vůbec. Další variantou jsou startovací kabely. Ty připojíte k baterii druhého vozu, jehož motor běží, a poté k vaší autobaterii. Po otočení klíčku ve vašem vozidle by mělo auto nastartovat. Nejjednodušší variantou jsou však startovací stanice, které můžete vozit s sebou pro případ nouze. Mají integrovaný akumulátor, který je plně dostačující i pro vícero startů. „Po nastartování je třeba nechat auto běžet alespoň 45 minut, aby byla baterie provozuschopná a nastartovala i na cestu zpět. Po návratu doporučujeme baterii ihned dobít do plného stavu,“ dodává Michal Knor z Auto Kelly.
Bezúdržbová baterie není řešení pro každého
Mnoho lidí lákají takzvané bezúdržbové baterie, o které se není třeba vůbec starat. Voda, která se při dobíjení odpaří, nezmizí z baterie tlakovým ventilkem, ale kondenzuje pod víkem a stéká zpět do článků. Není tedy třeba ji dolévat, dokonce to ani nejde. Tento druh baterií ale není vhodný pro starší typy vozidel pocházejících do poloviny devadesátých let. Na vině je zastaralý typ alternátoru, který není dimenzovaný na dobíjení moderních autobaterií.
Nabíjení autobaterie
„K dobíjení požívejte výhradně schválené nabíjecí zdroje a postupujte pouze podle pokynů daného výrobce obou zařízení, tedy baterie i nabíječe. V opačném případě riskujete poškození nebo postup nebude mít žádný efekt“, varuje Michal Knor.
Technologie a nabídka na trhu jdou stále dopředu, a tím se mění i zažité postupy. Pro bezchybné nabíjení jsou nejvhodnější a nejbezpečnější automatické nabíječky, které neničí autobaterie.
Autobaterii a její stav tedy není vhodné podceňovat a údržba tohoto zařízení není tak jednoduchá, jak se může zdát. To platí i pro celou dobíjecí soustavu, například alternátor vydrží určitou dobu a poté bude třeba jeho výměny nebo generální opravy. Doporučujeme obrátit se na odborníky v autoservisu, kteří vám pomohou ušetřit čas i peníze. Veškeré zmíněné pomocníky a další produkty však také seženete rychle a snadno na jednom místě například v jedné z čtyřiaosmdesáti kamenných prodejen Auto Kelly, kde můžete navíc konzultovat své speciální požadavky, pokud nějaké máte. Ještě jednodušší je to potom na jejich e-shopu.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?