Údržba baterie v zimě? Nenechte se zaskočit tuhými mrazy

mao / AutoRoad.cz, 20. prosince 2018, 12:04 Google+

Autobaterie jsou obecně velmi citlivé na výkyvy teplot a chladné podnebí. Takové podmínky výrazně zkracují jejich životnost a pokud navíc nejezdíte delší trasy, riskujete, že se baterie vybije. Při krátkých cestách totiž alternátor nestihne autobaterii adekvátně dobít. Tady však pozor, naplno ji nedobije nikdy, a proto je třeba baterii preventivně připojit na nabíječku, abyste měli stoprocentní jistotu, že vás nenechá stát v nejnevhodnější chvíli.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 20.12. 19:46) Napište svůj názor
Co dělat v zimě s vybitou autobaterií?

Co dělat v zimě s vybitou autobaterií? | foto: Pexels.com

Sdílejte článek

Nejdůležitější vliv na životnost baterie má její samotná konstrukce a pravidelné dobíjení. Druhou veličinu můžete sami ovlivnit a baterie vám poslouží o to déle. Výdrž pak ovlivňují faktory, jako použití baterie s dostatečnou kapacitou pro daný vůz, jeho elektrická výbava a kvalita dobíjecí soustavy (alternátoru). Velkou roli hraje také způsob používaní automobilu, zejména délka jízdy a četnost startů. Negativně může výdrž ovlivnit i elektrická výbava navíc. Například nezávislé topení, hudební aparatura a u terénních vozů třeba naviják.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: Auto Kelly

V zimě se situace komplikuje a baterie je vystavována mnohem vyšší zátěži v podobě mrazů. Pokud je v provozu na denní bázi, nemusíte se bát. V takovém režimu kvalitní baterie vydrží i teploty okolo -20 stupňů Celsia. „Problém nastává ve chvíli, kdy automobil stojí delší dobu. Už po týdnu nečinnosti může baterie zamrznout a tím dojde k jejímu neopravitelnému poškození,“ upozorňuje Michal Knor z Auto Kelly.

Je třeba si uvědomit, do jaké skupiny řidičů patříte. Jestliže jste celý rok jezdili krátké trasy, auto nevyužívali každý den a nedobíjeli baterii pomocí tomu určené stanice, je jasné, že vaše autobaterie bude potřebovat před zimou péči. Nejjednodušší orientační test stavu baterie je možný prostým změřením klidového napětí baterie. Ideálně ho proveďte 24 hodin po jízdě. Pokud je naměřené napětí nižší než 12,5 V, je nutné autobaterii dobít nabíječkou. Tento údaj neplatí pro vozidla se systémem START-STOP. Jestliže u nich chcete zjistit stav baterie, je nutné navštívit odborný servis.

Co dělat, pokud je baterie vybitá a auto nestartuje?

Pokud dojde k úplnému vybití, kdy auto vůbec nereaguje, lze vůz roztlačit. To ovšem nedoporučujeme s ohledem na moderní vozy – mají většinou katalyzátor, který se při roztlačování může poškodit. Automobily s automatickou převodovkou pak neroztlačíte vůbec. Další variantou jsou startovací kabely. Ty připojíte k baterii druhého vozu, jehož motor běží, a poté k vaší autobaterii. Po otočení klíčku ve vašem vozidle by mělo auto nastartovat. Nejjednodušší variantou jsou však startovací stanice, které můžete vozit s sebou pro případ nouze. Mají integrovaný akumulátor, který je plně dostačující i pro vícero startů. „Po nastartování je třeba nechat auto běžet alespoň 45 minut, aby byla baterie provozuschopná a nastartovala i na cestu zpět. Po návratu doporučujeme baterii ihned dobít do plného stavu,“ dodává Michal Knor z Auto Kelly.

Bezúdržbová baterie není řešení pro každého

Mnoho lidí lákají takzvané bezúdržbové baterie, o které se není třeba vůbec starat. Voda, která se při dobíjení odpaří, nezmizí z baterie tlakovým ventilkem, ale kondenzuje pod víkem a stéká zpět do článků. Není tedy třeba ji dolévat, dokonce to ani nejde. Tento druh baterií ale není vhodný pro starší typy vozidel pocházejících do poloviny devadesátých let. Na vině je zastaralý typ alternátoru, který není dimenzovaný na dobíjení moderních autobaterií.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: Auto Kelly

Nabíjení autobaterie

„K dobíjení požívejte výhradně schválené nabíjecí zdroje a postupujte pouze podle pokynů daného výrobce obou zařízení, tedy baterie i nabíječe. V opačném případě riskujete poškození nebo postup nebude mít žádný efekt“, varuje Michal Knor.

Technologie a nabídka na trhu jdou stále dopředu, a tím se mění i zažité postupy. Pro bezchybné nabíjení jsou nejvhodnější a nejbezpečnější automatické nabíječky, které neničí autobaterie.

img-responsive

Ilustrační foto | foto: Auto Kelly

Autobaterii a její stav tedy není vhodné podceňovat a údržba tohoto zařízení není tak jednoduchá, jak se může zdát. To platí i pro celou dobíjecí soustavu, například alternátor vydrží určitou dobu a poté bude třeba jeho výměny nebo generální opravy. Doporučujeme obrátit se na odborníky v autoservisu, kteří vám pomohou ušetřit čas i peníze. Veškeré zmíněné pomocníky a další produkty však také seženete rychle a snadno na jednom místě například v jedné z čtyřiaosmdesáti kamenných prodejen Auto Kelly, kde můžete navíc konzultovat své speciální požadavky, pokud nějaké máte. Ještě jednodušší je to potom na jejich e-shopu.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Údržba baterie v zimě? Nenechte se zaskočit tuhými mrazy

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 20.12.2018 19:46 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Alkohol

Nadejcháš - neřídíš! Auto-lock systém by mohl zachránit až 5000 životů ročně

Avia A30 valník

Česká auta, to není jen Škoda a Tatra. Kde skončila legendární Avia?

Elektrokolo

Elektrokola mohou být i nebezpečná. Na co je potřeba dávat si pozor?

Roewe Vision R

Žasnete nad absurdními názvy čínských automobilek? Překvapivě dávají smysl

Peugeot Rifter GT Line 1.5 BlueHDi 130

TEST: Peugeot Rifter GT Line 1.5 BlueHDi 130 - Mistr v praktičnosti, který se neztratí ani na dálnici

Fotografie z loňského ročníku ankety Zlatý volant

Chcete ovlivnit výsledky ankety Zlatý volant? Máte poslední šanci!

reklama
reklama

Doporučujeme

Jeep Willys vs. Volkswagen Kübelwagen

Jeep Willys vs. Volkswagen Kübelwagen: Kdo měl lepší techniku, spojenci či…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Kritici elektromobilů přišli o další argument, na zdroji energie totiž tolik nezáleží

  2. Elektrokola mohou být i nebezpečná. Na co je potřeba dávat si pozor?

  3. Česká auta, to není jen Škoda a Tatra. Kde skončila legendární Avia?

  4. Největší bojové vozidlo historie? Ruskou 60-tunovou tříkolku poháněly motory ze vzducholodě

  5. Škoda Scala startuje na částce 369 900. Na kolik vyjde v plné výbavě?

  6. Pioneer přišel s elegantním způsobem, jak proměnit mobil v nadupaný infotainment systém

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud