Autobaterie jsou obecně velmi citlivé na výkyvy teplot a chladné podnebí. Takové podmínky výrazně zkracují jejich životnost a pokud navíc nejezdíte delší trasy, riskujete, že se baterie vybije. Při krátkých cestách totiž alternátor nestihne autobaterii adekvátně dobít. Tady však pozor, naplno ji nedobije nikdy, a proto je třeba baterii preventivně připojit na nabíječku, abyste měli stoprocentní jistotu, že vás nenechá stát v nejnevhodnější chvíli.
Nejdůležitější vliv na životnost baterie má její samotná konstrukce a pravidelné dobíjení. Druhou veličinu můžete sami ovlivnit a baterie vám poslouží o to déle. Výdrž pak ovlivňují faktory, jako použití baterie s dostatečnou kapacitou pro daný vůz, jeho elektrická výbava a kvalita dobíjecí soustavy (alternátoru). Velkou roli hraje také způsob používaní automobilu, zejména délka jízdy a četnost startů. Negativně může výdrž ovlivnit i elektrická výbava navíc. Například nezávislé topení, hudební aparatura a u terénních vozů třeba naviják.
V zimě se situace komplikuje a baterie je vystavována mnohem vyšší zátěži v podobě mrazů. Pokud je v provozu na denní bázi, nemusíte se bát. V takovém režimu kvalitní baterie vydrží i teploty okolo -20 stupňů Celsia. „Problém nastává ve chvíli, kdy automobil stojí delší dobu. Už po týdnu nečinnosti může baterie zamrznout a tím dojde k jejímu neopravitelnému poškození,“ upozorňuje Michal Knor z Auto Kelly.
Je třeba si uvědomit, do jaké skupiny řidičů patříte. Jestliže jste celý rok jezdili krátké trasy, auto nevyužívali každý den a nedobíjeli baterii pomocí tomu určené stanice, je jasné, že vaše autobaterie bude potřebovat před zimou péči. Nejjednodušší orientační test stavu baterie je možný prostým změřením klidového napětí baterie. Ideálně ho proveďte 24 hodin po jízdě. Pokud je naměřené napětí nižší než 12,5 V, je nutné autobaterii dobít nabíječkou. Tento údaj neplatí pro vozidla se systémem START-STOP. Jestliže u nich chcete zjistit stav baterie, je nutné navštívit odborný servis.
Co dělat, pokud je baterie vybitá a auto nestartuje?
Pokud dojde k úplnému vybití, kdy auto vůbec nereaguje, lze vůz roztlačit. To ovšem nedoporučujeme s ohledem na moderní vozy – mají většinou katalyzátor, který se při roztlačování může poškodit. Automobily s automatickou převodovkou pak neroztlačíte vůbec. Další variantou jsou startovací kabely. Ty připojíte k baterii druhého vozu, jehož motor běží, a poté k vaší autobaterii. Po otočení klíčku ve vašem vozidle by mělo auto nastartovat. Nejjednodušší variantou jsou však startovací stanice, které můžete vozit s sebou pro případ nouze. Mají integrovaný akumulátor, který je plně dostačující i pro vícero startů. „Po nastartování je třeba nechat auto běžet alespoň 45 minut, aby byla baterie provozuschopná a nastartovala i na cestu zpět. Po návratu doporučujeme baterii ihned dobít do plného stavu,“ dodává Michal Knor z Auto Kelly.
Bezúdržbová baterie není řešení pro každého
Mnoho lidí lákají takzvané bezúdržbové baterie, o které se není třeba vůbec starat. Voda, která se při dobíjení odpaří, nezmizí z baterie tlakovým ventilkem, ale kondenzuje pod víkem a stéká zpět do článků. Není tedy třeba ji dolévat, dokonce to ani nejde. Tento druh baterií ale není vhodný pro starší typy vozidel pocházejících do poloviny devadesátých let. Na vině je zastaralý typ alternátoru, který není dimenzovaný na dobíjení moderních autobaterií.
Nabíjení autobaterie
„K dobíjení požívejte výhradně schválené nabíjecí zdroje a postupujte pouze podle pokynů daného výrobce obou zařízení, tedy baterie i nabíječe. V opačném případě riskujete poškození nebo postup nebude mít žádný efekt“, varuje Michal Knor.
Technologie a nabídka na trhu jdou stále dopředu, a tím se mění i zažité postupy. Pro bezchybné nabíjení jsou nejvhodnější a nejbezpečnější automatické nabíječky, které neničí autobaterie.
Autobaterii a její stav tedy není vhodné podceňovat a údržba tohoto zařízení není tak jednoduchá, jak se může zdát. To platí i pro celou dobíjecí soustavu, například alternátor vydrží určitou dobu a poté bude třeba jeho výměny nebo generální opravy. Doporučujeme obrátit se na odborníky v autoservisu, kteří vám pomohou ušetřit čas i peníze. Veškeré zmíněné pomocníky a další produkty však také seženete rychle a snadno na jednom místě například v jedné z čtyřiaosmdesáti kamenných prodejen Auto Kelly, kde můžete navíc konzultovat své speciální požadavky, pokud nějaké máte. Ještě jednodušší je to potom na jejich e-shopu.
Škoda Scala je na trhu už několik let a vždy byla mezi svými rivaly tak trochu opomíjenou volbou. Není vnímána tak prestižně, jako třeba Golf a ani není extravagantní jako třeba Peugeot 308, ale přesto bychom si v této kategorii vybrali právě Scalu, proč?
Šéf Škody Auto Klaus Zellmer dnes oznámil zásadní redukci pracovních míst, která postihne zhruba 15 % zaměstnanců automobilky v Česku. To by znamenalo ztrátu téměř 6000 pracovních míst, přičemž největší dopad se očekává na agenturní pracovníky, kteří tvoří asi desetinu celkového počtu. Redukce však zasáhne i kmenové zaměstnance. Uvedl to ekonom Lukáš Kovanda.
Prodej Tesly v Evropě dramaticky klesá – jen minulý měsíc se propadl o polovinu. Za útlumem zájmu nemusí stát jen konkurence, ale i kontroverzní výroky a politická angažovanost samotného Elona Muska, upozorňuje The Guardian.
V poslední kapitole naší recenze hybridního modelu DS 4 si vše hezky shrneme. Nebude chybět ani srovnání s Lexusem UX, který by se dal nazvat hlavním rivalem. V čem je lepší DS, jaké má slabší stránky a který crossover bychom si koupili?
Peugeot se vrací do boje! Tým Peugeot TotalEnergies vstupuje do své třetí sezóny FIA WEC a hned na úvod ho čeká výzva v podobě maratonu 1812 km Kataru.
BMW Group posouvá hranice elektromobility a na Tech Days v Landshutu odhaluje detaily nové generace elektrického pohonu. Inovativní 800voltová technologie slibuje rychlejší nabíjení a vyšší efektivitu, přičemž bude součástí všech modelů připravované řady Neue Klasse. První vozy s revolučním pohonem zamíří do výroby ještě letos v maďarském Debrecínu.
V rámci aktuálního trendu oživování retro ikon se na scénu vrací Yugo, bývalý balkánský bestseller, který si vysloužil kultovní status, ale také označení "nejhorší auto na světě". Nyní se objevily první náčrty nového modelu, který by měl spatřit světlo světa v roce 2027. Tento malý vůz s klasickým spalovacím motorem slibuje návrat legendy.
BMW posouvá hranice elektromobility a dokazuje, že extrémní výkon nemusí znamenat nekontrolovatelnou sílu. Na Auto Shanghai představí koncept „Vision Driving Experience“, který ukáže, jak lze obrovský výkon zkrotit pro maximální jízdní dynamiku.
Kia odhalila první snímky svého nového elektromobilu EV4, který přichází jako součást rozšiřujícího se portfolia značky. Tento model je postaven na pokročilé platformě E-GM a 400voltové architektuře, což by mu mělo zajistit dojezd přes 600 km na jedno nabití. Cena modelu se očekává od 40 000 eur (cca 1 milion korun).
Tesla model Y Juniper byla představena teprve nedávno. Už se ale našla společnost, která si ji vzala do parády a přetvořila ji v tento vytuněný klenot. Jde o společnost CarLab(Hong Kong)Detailing & Customization. Jak se vám líbí?
Porsche čelí oslabujícím prodejům a podnikání v Číně, což vedlo k zahájení programu úspor a investic. Firma zároveň oznámila snížení počtu pracovních míst v regionu Stuttgart jako součást své restrukturalizace. Informoval o tom web Auto motor und sport.
Terramar je zcela novým modelem samostatné automobilky Cupra, která za poslední roky výrazně získává na popularitě. Jedná se o SUV s lehce rozdvojenou osobností – snaží se být ekologicky šetrné a zároveň se tváří jako maniak, který v zatáčkách natrhne zadek kde komu. Odvaha mu obzvláště v této fialové metalíze nechybí, nicméně jak obstojí v naší recenzi ? Vyplatil se risk a nebo jde o propadák?