Budoucnost automobilů: Čím budeme jezdit za 20 let?

-jka / AutoRoad.cz, 11. prosince 2018, 06:57 Google+

Přemýšleli jste někdy nad tím, jak bude vypadat automobilové odvětví v blízké budoucnosti? I když není vůbec jednoduché na takovou otázku odpovědět, pokusíme se alespoň odhadnout, jakým směrem se bude silniční doprava ubírat. S největší pravděpodobností nás totiž čeká automobilová revoluce, čemuž nasvědčuje hned několik faktorů. Které to jsou?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Renault "The Float" concept

Renault "The Float" concept | foto: Renault

Sdílejte článek

Blízkou automobilovou budoucnost bude s největší pravděpodobností ovlivňovat hned několik faktorů - bezpečnost, ekologie a redukce dopravy (alespoň té městské). Zatímco dnes automobilky stále ještě vsázejí na to, aby dokázaly vyrobit automobily, jejichž řízení vás bude bavit, již brzy začnou upřednostňovat bezpečnost v podobě autonomního řízení. I když tyto pokročilé metody řízení při testování občas selhávají, jejich potenciál je neoddiskutovatelný. Navíc, pomineme-li neukázněné chodce, hlavním problémem autonomních vozidel jsou řidiči - lidé. 

Úrovně autonomního řízení

Zatímco autonomní vozidla se mezi sebou dokáží "domluvit", chování některých řidičů - lidí - je prostě nepředvídatelné a to jak pro umělou inteligenci, tak pro ostatní sebe-více zkušené řidiče. Právě z tohoto důvodu je otázkou času, kdy se na silnicích budou objevovat pouze autonomní vozy, které mohou mít podobu "kapslí", jako na úvodní fotografii. Provoz takovýchto kapslí bude mít jednoznačně pozitivní vliv na nehodovost.

Pokud tedy máme vzít v úvahu představu o "blízké" budoucnosti, pevně věříme, že během 20ti let dosáhneme pokroku odpovídajícímu standardu v podobě autonomního řízení úrovně 4 - za což v dnešní době považujeme automobily bez volantu, které vás bez jakéhokoliv zásahu do řízení přepraví z bodu A do bodu B. Pokud bude volant ve voze přítomen, pak to bude pouze pro případy nejvyšší nouze, za což považujeme úroveň 5 - tedy podmínky, se kterými si momentálně ani umělá inteligence neumí poradit - sníh, led a hustou mlhu.

Alternativní pohony

Určitou proměnou budou muset projít i pohony "vozidel", respektive jejich motory. Zatímco dnes vše nasvědčuje tomu, že budoucnost patří elektromobilům, jistě bychom neměli zapomenout ani na alternativy, které se skrývají například ve vodíku. Vodíkový pohon navíc již dnes není ničím novým - zanedlouho to budou již dva roky, co s ním bez problémů pohání Toyota svůj model "Mirai". Ten dostatečně prezentoval, že vodíkový pohon není vůbec nebezpečný a jeho "tankování" je rychlé. Je tedy pouze otázkou času, kdy nám nabídne stát dostatečnou infrastrukturu čerpacích stanic "vodíku" pro to, abychom takový automobil mohli provozovat. 

Přeplněnost dopravy

Posledním faktorem, který bude potřeba v blízké budoucnosti řešit, je přeplněnost dopravy. Výborným příkladem nám může být město Singapur, kde již efektivita silniční infrastruktury dosáhla svého maxima. Pozemky jsou zde extrémně drahé a tak zde neexistují způsoby, jak dále rozšířit silniční síť. I když je to těžko představitelné, kterýkoliv obyvatel zde nemá právo vlastnit automobil. Zdejší systém vlastnění a provozování automobilu je podmíněn zakoupením příslušného osvědčení. 

Aby toho nebylo málo, tak je počet příslušných osvědčení velmi omezen a z tohoto důvodu dražen vládou v měsíčních intervalech. Pro zajímavost, cena poslední povolenky, která majitele opravňuje vlastnit automobil po dobu deseti let, se vyšplhala na neuvěřitelných 42 tisíc dolarů, tedy přibližně 913 500 korun! 

Vytisknout

Diskuze: Budoucnost automobilů: Čím budeme jezdit za 20 let?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Volkswagen Golf People

TEST Volkswagen Golf People – čtyřválec, hezká výbava a cenovka 687 tisíc

Citroen C5X

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid aneb francouzský křižník očima Terezky

Nový motor Honda V3

Společnost Honda na veletrhu EICMA 2024 představuje nový průlomový koncept spalovacího motoru

Ilustrační foto

Co ovlivňuje cenu vašeho havarijní pojištění?

Lexus UX300h

TEST Lexus UX300h F Sport – stále oblíbenější prémiový crossover po modernizaci

Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style

TEST Toyota Corolla TS 1,8 Hybrid Style – univerzální kombík pro klidné řidiče

Škoda Enyaq Sportline 85

TEST Škoda Enyaq Sportline 85 – vylepšená vlajková loď z elektrické rodiny Škoda

Škoda Octavia Combi

TEST Škoda Octavia Combi 1,5 TSI m-HEV – faceliftovaná verze se spotřebou pod 5 litrů

Ilustrační foto

V čem se liší povinné ručení pro mladé?

Citroen C5X plug-in hybrid

DLOUHODOBÝ TEST: Citroen C5 X Plug-in Hybrid – cesta na dovolenou + spaní v autě

Cyklokaravan

Elektrokolo s mini karavanem, hodně stylové cestování

Škoda Kodiaq II

TEST Škoda Kodiaq 2,0 TDI 142 kW 4x4 – český sen podruhé, je ale lepší než Superb?

EcoWheel Diabel

TEST EcoWheel Diabel – elektrická motorka s drsnou tváří

Kontrola okresů

10 nejzvláštnějších dopravních předpisů, které byste měli před svými cestami do zahraničí znát

Ilustrační foto

Co je CarPlay a jak ho nejlépe využít? Plus další vychytávky do auta

reklama

Doporučujeme

Volkswagen I.D. VIZZION

Elektrická platforma MEB má velký potenciál, VW pro ni plánuje až 15 milionů…

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud