Přemýšleli jste někdy nad tím, jak bude vypadat automobilové odvětví v blízké budoucnosti? I když není vůbec jednoduché na takovou otázku odpovědět, pokusíme se alespoň odhadnout, jakým směrem se bude silniční doprava ubírat. S největší pravděpodobností nás totiž čeká automobilová revoluce, čemuž nasvědčuje hned několik faktorů. Které to jsou?
Blízkou automobilovou budoucnost bude s největší pravděpodobností ovlivňovat hned několik faktorů - bezpečnost, ekologie a redukce dopravy (alespoň té městské). Zatímco dnes automobilky stále ještě vsázejí na to, aby dokázaly vyrobit automobily, jejichž řízení vás bude bavit, již brzy začnou upřednostňovat bezpečnost v podobě autonomního řízení. I když tyto pokročilé metody řízení při testování občas selhávají, jejich potenciál je neoddiskutovatelný. Navíc, pomineme-li neukázněné chodce, hlavním problémem autonomních vozidel jsou řidiči - lidé.
Úrovně autonomního řízení
Zatímco autonomní vozidla se mezi sebou dokáží "domluvit", chování některých řidičů - lidí - je prostě nepředvídatelné a to jak pro umělou inteligenci, tak pro ostatní sebe-více zkušené řidiče. Právě z tohoto důvodu je otázkou času, kdy se na silnicích budou objevovat pouze autonomní vozy, které mohou mít podobu "kapslí", jako na úvodní fotografii. Provoz takovýchto kapslí bude mít jednoznačně pozitivní vliv na nehodovost.
Pokud tedy máme vzít v úvahu představu o "blízké" budoucnosti, pevně věříme, že během 20ti let dosáhneme pokroku odpovídajícímu standardu v podobě autonomního řízení úrovně 4 - za což v dnešní době považujeme automobily bez volantu, které vás bez jakéhokoliv zásahu do řízení přepraví z bodu A do bodu B. Pokud bude volant ve voze přítomen, pak to bude pouze pro případy nejvyšší nouze, za což považujeme úroveň 5 - tedy podmínky, se kterými si momentálně ani umělá inteligence neumí poradit - sníh, led a hustou mlhu.
Alternativní pohony
Určitou proměnou budou muset projít i pohony "vozidel", respektive jejich motory. Zatímco dnes vše nasvědčuje tomu, že budoucnost patří elektromobilům, jistě bychom neměli zapomenout ani na alternativy, které se skrývají například ve vodíku. Vodíkový pohon navíc již dnes není ničím novým - zanedlouho to budou již dva roky, co s ním bez problémů pohání Toyota svůj model "Mirai". Ten dostatečně prezentoval, že vodíkový pohon není vůbec nebezpečný a jeho "tankování" je rychlé. Je tedy pouze otázkou času, kdy nám nabídne stát dostatečnou infrastrukturu čerpacích stanic "vodíku" pro to, abychom takový automobil mohli provozovat.
Přeplněnost dopravy
Posledním faktorem, který bude potřeba v blízké budoucnosti řešit, je přeplněnost dopravy. Výborným příkladem nám může být město Singapur, kde již efektivita silniční infrastruktury dosáhla svého maxima. Pozemky jsou zde extrémně drahé a tak zde neexistují způsoby, jak dále rozšířit silniční síť. I když je to těžko představitelné, kterýkoliv obyvatel zde nemá právo vlastnit automobil. Zdejší systém vlastnění a provozování automobilu je podmíněn zakoupením příslušného osvědčení.
Aby toho nebylo málo, tak je počet příslušných osvědčení velmi omezen a z tohoto důvodu dražen vládou v měsíčních intervalech. Pro zajímavost, cena poslední povolenky, která majitele opravňuje vlastnit automobil po dobu deseti let, se vyšplhala na neuvěřitelných 42 tisíc dolarů, tedy přibližně 913 500 korun!
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.