Přemýšleli jste někdy nad tím, jak bude vypadat automobilové odvětví v blízké budoucnosti? I když není vůbec jednoduché na takovou otázku odpovědět, pokusíme se alespoň odhadnout, jakým směrem se bude silniční doprava ubírat. S největší pravděpodobností nás totiž čeká automobilová revoluce, čemuž nasvědčuje hned několik faktorů. Které to jsou?
Blízkou automobilovou budoucnost bude s největší pravděpodobností ovlivňovat hned několik faktorů - bezpečnost, ekologie a redukce dopravy (alespoň té městské). Zatímco dnes automobilky stále ještě vsázejí na to, aby dokázaly vyrobit automobily, jejichž řízení vás bude bavit, již brzy začnou upřednostňovat bezpečnost v podobě autonomního řízení. I když tyto pokročilé metody řízení při testování občas selhávají, jejich potenciál je neoddiskutovatelný. Navíc, pomineme-li neukázněné chodce, hlavním problémem autonomních vozidel jsou řidiči - lidé.
Úrovně autonomního řízení
Zatímco autonomní vozidla se mezi sebou dokáží "domluvit", chování některých řidičů - lidí - je prostě nepředvídatelné a to jak pro umělou inteligenci, tak pro ostatní sebe-více zkušené řidiče. Právě z tohoto důvodu je otázkou času, kdy se na silnicích budou objevovat pouze autonomní vozy, které mohou mít podobu "kapslí", jako na úvodní fotografii. Provoz takovýchto kapslí bude mít jednoznačně pozitivní vliv na nehodovost.
Pokud tedy máme vzít v úvahu představu o "blízké" budoucnosti, pevně věříme, že během 20ti let dosáhneme pokroku odpovídajícímu standardu v podobě autonomního řízení úrovně 4 - za což v dnešní době považujeme automobily bez volantu, které vás bez jakéhokoliv zásahu do řízení přepraví z bodu A do bodu B. Pokud bude volant ve voze přítomen, pak to bude pouze pro případy nejvyšší nouze, za což považujeme úroveň 5 - tedy podmínky, se kterými si momentálně ani umělá inteligence neumí poradit - sníh, led a hustou mlhu.
Alternativní pohony
Určitou proměnou budou muset projít i pohony "vozidel", respektive jejich motory. Zatímco dnes vše nasvědčuje tomu, že budoucnost patří elektromobilům, jistě bychom neměli zapomenout ani na alternativy, které se skrývají například ve vodíku. Vodíkový pohon navíc již dnes není ničím novým - zanedlouho to budou již dva roky, co s ním bez problémů pohání Toyota svůj model "Mirai". Ten dostatečně prezentoval, že vodíkový pohon není vůbec nebezpečný a jeho "tankování" je rychlé. Je tedy pouze otázkou času, kdy nám nabídne stát dostatečnou infrastrukturu čerpacích stanic "vodíku" pro to, abychom takový automobil mohli provozovat.
Přeplněnost dopravy
Posledním faktorem, který bude potřeba v blízké budoucnosti řešit, je přeplněnost dopravy. Výborným příkladem nám může být město Singapur, kde již efektivita silniční infrastruktury dosáhla svého maxima. Pozemky jsou zde extrémně drahé a tak zde neexistují způsoby, jak dále rozšířit silniční síť. I když je to těžko představitelné, kterýkoliv obyvatel zde nemá právo vlastnit automobil. Zdejší systém vlastnění a provozování automobilu je podmíněn zakoupením příslušného osvědčení.
Aby toho nebylo málo, tak je počet příslušných osvědčení velmi omezen a z tohoto důvodu dražen vládou v měsíčních intervalech. Pro zajímavost, cena poslední povolenky, která majitele opravňuje vlastnit automobil po dobu deseti let, se vyšplhala na neuvěřitelných 42 tisíc dolarů, tedy přibližně 913 500 korun!
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.