Přemýšleli jste někdy nad tím, jak bude vypadat automobilové odvětví v blízké budoucnosti? I když není vůbec jednoduché na takovou otázku odpovědět, pokusíme se alespoň odhadnout, jakým směrem se bude silniční doprava ubírat. S největší pravděpodobností nás totiž čeká automobilová revoluce, čemuž nasvědčuje hned několik faktorů. Které to jsou?
Blízkou automobilovou budoucnost bude s největší pravděpodobností ovlivňovat hned několik faktorů - bezpečnost, ekologie a redukce dopravy (alespoň té městské). Zatímco dnes automobilky stále ještě vsázejí na to, aby dokázaly vyrobit automobily, jejichž řízení vás bude bavit, již brzy začnou upřednostňovat bezpečnost v podobě autonomního řízení. I když tyto pokročilé metody řízení při testování občas selhávají, jejich potenciál je neoddiskutovatelný. Navíc, pomineme-li neukázněné chodce, hlavním problémem autonomních vozidel jsou řidiči - lidé.
Úrovně autonomního řízení
Zatímco autonomní vozidla se mezi sebou dokáží "domluvit", chování některých řidičů - lidí - je prostě nepředvídatelné a to jak pro umělou inteligenci, tak pro ostatní sebe-více zkušené řidiče. Právě z tohoto důvodu je otázkou času, kdy se na silnicích budou objevovat pouze autonomní vozy, které mohou mít podobu "kapslí", jako na úvodní fotografii. Provoz takovýchto kapslí bude mít jednoznačně pozitivní vliv na nehodovost.
Pokud tedy máme vzít v úvahu představu o "blízké" budoucnosti, pevně věříme, že během 20ti let dosáhneme pokroku odpovídajícímu standardu v podobě autonomního řízení úrovně 4 - za což v dnešní době považujeme automobily bez volantu, které vás bez jakéhokoliv zásahu do řízení přepraví z bodu A do bodu B. Pokud bude volant ve voze přítomen, pak to bude pouze pro případy nejvyšší nouze, za což považujeme úroveň 5 - tedy podmínky, se kterými si momentálně ani umělá inteligence neumí poradit - sníh, led a hustou mlhu.
Alternativní pohony
Určitou proměnou budou muset projít i pohony "vozidel", respektive jejich motory. Zatímco dnes vše nasvědčuje tomu, že budoucnost patří elektromobilům, jistě bychom neměli zapomenout ani na alternativy, které se skrývají například ve vodíku. Vodíkový pohon navíc již dnes není ničím novým - zanedlouho to budou již dva roky, co s ním bez problémů pohání Toyota svůj model "Mirai". Ten dostatečně prezentoval, že vodíkový pohon není vůbec nebezpečný a jeho "tankování" je rychlé. Je tedy pouze otázkou času, kdy nám nabídne stát dostatečnou infrastrukturu čerpacích stanic "vodíku" pro to, abychom takový automobil mohli provozovat.
Přeplněnost dopravy
Posledním faktorem, který bude potřeba v blízké budoucnosti řešit, je přeplněnost dopravy. Výborným příkladem nám může být město Singapur, kde již efektivita silniční infrastruktury dosáhla svého maxima. Pozemky jsou zde extrémně drahé a tak zde neexistují způsoby, jak dále rozšířit silniční síť. I když je to těžko představitelné, kterýkoliv obyvatel zde nemá právo vlastnit automobil. Zdejší systém vlastnění a provozování automobilu je podmíněn zakoupením příslušného osvědčení.
Aby toho nebylo málo, tak je počet příslušných osvědčení velmi omezen a z tohoto důvodu dražen vládou v měsíčních intervalech. Pro zajímavost, cena poslední povolenky, která majitele opravňuje vlastnit automobil po dobu deseti let, se vyšplhala na neuvěřitelných 42 tisíc dolarů, tedy přibližně 913 500 korun!
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?