Budoucnost automobilů: Čím budeme jezdit za 20 let?

-jka / AutoRoad.cz, 11. prosince 2018, 06:57 Google+

Přemýšleli jste někdy nad tím, jak bude vypadat automobilové odvětví v blízké budoucnosti? I když není vůbec jednoduché na takovou otázku odpovědět, pokusíme se alespoň odhadnout, jakým směrem se bude silniční doprava ubírat. S největší pravděpodobností nás totiž čeká automobilová revoluce, čemuž nasvědčuje hned několik faktorů. Které to jsou?

Počet komentářů:  2 komentáře (Poslední 11.12. 23:05) Napište svůj názor
Renault "The Float" concept

Renault "The Float" concept | foto: Renault

Sdílejte článek

Blízkou automobilovou budoucnost bude s největší pravděpodobností ovlivňovat hned několik faktorů - bezpečnost, ekologie a redukce dopravy (alespoň té městské). Zatímco dnes automobilky stále ještě vsázejí na to, aby dokázaly vyrobit automobily, jejichž řízení vás bude bavit, již brzy začnou upřednostňovat bezpečnost v podobě autonomního řízení. I když tyto pokročilé metody řízení při testování občas selhávají, jejich potenciál je neoddiskutovatelný. Navíc, pomineme-li neukázněné chodce, hlavním problémem autonomních vozidel jsou řidiči - lidé. 

Úrovně autonomního řízení

Zatímco autonomní vozidla se mezi sebou dokáží "domluvit", chování některých řidičů - lidí - je prostě nepředvídatelné a to jak pro umělou inteligenci, tak pro ostatní sebe-více zkušené řidiče. Právě z tohoto důvodu je otázkou času, kdy se na silnicích budou objevovat pouze autonomní vozy, které mohou mít podobu "kapslí", jako na úvodní fotografii. Provoz takovýchto kapslí bude mít jednoznačně pozitivní vliv na nehodovost.

Pokud tedy máme vzít v úvahu představu o "blízké" budoucnosti, pevně věříme, že během 20ti let dosáhneme pokroku odpovídajícímu standardu v podobě autonomního řízení úrovně 4 - za což v dnešní době považujeme automobily bez volantu, které vás bez jakéhokoliv zásahu do řízení přepraví z bodu A do bodu B. Pokud bude volant ve voze přítomen, pak to bude pouze pro případy nejvyšší nouze, za což považujeme úroveň 5 - tedy podmínky, se kterými si momentálně ani umělá inteligence neumí poradit - sníh, led a hustou mlhu.

Alternativní pohony

Určitou proměnou budou muset projít i pohony "vozidel", respektive jejich motory. Zatímco dnes vše nasvědčuje tomu, že budoucnost patří elektromobilům, jistě bychom neměli zapomenout ani na alternativy, které se skrývají například ve vodíku. Vodíkový pohon navíc již dnes není ničím novým - zanedlouho to budou již dva roky, co s ním bez problémů pohání Toyota svůj model "Mirai". Ten dostatečně prezentoval, že vodíkový pohon není vůbec nebezpečný a jeho "tankování" je rychlé. Je tedy pouze otázkou času, kdy nám nabídne stát dostatečnou infrastrukturu čerpacích stanic "vodíku" pro to, abychom takový automobil mohli provozovat. 

Přeplněnost dopravy

Posledním faktorem, který bude potřeba v blízké budoucnosti řešit, je přeplněnost dopravy. Výborným příkladem nám může být město Singapur, kde již efektivita silniční infrastruktury dosáhla svého maxima. Pozemky jsou zde extrémně drahé a tak zde neexistují způsoby, jak dále rozšířit silniční síť. I když je to těžko představitelné, kterýkoliv obyvatel zde nemá právo vlastnit automobil. Zdejší systém vlastnění a provozování automobilu je podmíněn zakoupením příslušného osvědčení. 

Aby toho nebylo málo, tak je počet příslušných osvědčení velmi omezen a z tohoto důvodu dražen vládou v měsíčních intervalech. Pro zajímavost, cena poslední povolenky, která majitele opravňuje vlastnit automobil po dobu deseti let, se vyšplhala na neuvěřitelných 42 tisíc dolarů, tedy přibližně 913 500 korun! 

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Budoucnost automobilů: Čím budeme jezdit za 20 let?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 2, poslední 11.12.2018 23:05 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 2 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

BMW řady 7

Nové BMW i7S, 680 elektrických koní s dojezdem 600 km

Mazda Vision Coupe Concept

Reinkarnace RX-8, nové coupé od Mazdy má nabídnout 350 koní a pohon zadních kol

Filtry pevných částic u benzínových motorů (GPF) se začaly montovat do vozů pro EU na podzim roku 2018

Filtry u benzinových motorů (GPF). Musí se vypalovat nebo ne?

Která ojetá auta jsou nejméně populární? (ilustrační foto)

Historii vozu může prověřit každý prodejce. Kdo nechce, může skrývat podvody

Ilustrační foto

NENECHTE SE OŠKUBAT! Na odškodnění mají právo zranění i pozůstalí. Jak na to?

3/4 žen se vidí koncentrovanými a odpovědnými řidičkami

Ženy za volantem. Co na sebe samy PRÁSKLY?

Toyota Mirai

Vodíková auta mají ve světě podporu. A situace u nás?

Honda e

Honda e, digitální retro za pořádný balík peněz

Volkswagen Passat GTE

Nový Volkswagen Passat je v prodeji. Cena začíná na 750 000 Kč

Ferrari Purosangue tak, jak si jej představuje britský magazín Autocar

Ferrari pracuje na SUV! Technický ředitel Leiters prozradil něco ze zákulisí

reklama

Doporučujeme

Volkswagen I.D. VIZZION

Elektrická platforma MEB má velký potenciál, VW pro ni plánuje až 15 milionů…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Lamborghini Sian? Nejsilnější LAMBO všech dob!

  2. Ferrari pracuje na SUV! Technický ředitel Leiters prozradil něco ze zákulisí

  3. Honda e, digitální retro za pořádný balík peněz

  4. Nové Mitsubishi L200: FARMÁŘI BEDLIVĚ ČTĚTE!

  5. Reinkarnace RX-8, nové coupé od Mazdy má nabídnout 350 koní a pohon zadních kol

  6. Výkonná R-verze Volkswagenu ID.3 by měla přijít do pěti let

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud