Dvouspojkové převodovky Volkswagen DSG slaví 15 let. Kde jsou jejich přednosti?

Převodovka DSG
Převodovka DSG, foto: Volkswagen
Antonín Marek , AutoRoad.cz 6. prosince 2018 16:59
Sdílej:

Revoluce v oblasti pohonu slaví výročí: Přesně před 15 lety představil Volkswagen první velkosériově vyráběnou dvouspojkovou převodovku DSG. Automatickou převodovku moderní doby. Hospodárnější a sportovnější než veškeré do té doby vyráběné automatické převodovky. Převodovka DSG změnila způsob řazení – a tím i jízdu automobilem jako takovou – především v kompaktní třídě. Tam, kde se do roku 2003 řadily převodové stupně téměř výhradně manuálně, se totiž prosadila převodovka DSG, která řadí rychleji než řidič. Do dnešního dne se rozhodlo již více než 26 milionů zákazníků pro Volkswagen nebo model ostatních koncernových značek s dvouspojkovou převodovkou.

Co se týče převodovek, byly USA a Evropa donedávna dvěma odlišnými světy. Zákazníci v Severní Americe odjakživa upřednostňovali automatickou převodovku. Na přelomu tisíciletí se tam rozhodovalo 88 procent všech řidičů pro automatickou převodovku. Zcela odlišná situace panovala v roce 2000 v západní Evropě, jíž vládly kompaktní vozy.

V tomto regionu mělo automatickou převodovku jen 14 procent automobilů – převážně se jednalo o modely vyšší třídy. Důvodem nebyla jen větší cena automatické převodovky. Manuálně řazená převodovka byla zpravidla hospodárnější a sportovnější. A tak například Golf – nejúspěšnější model v nabídce značky Volkswagen – sjížděl tehdy z montážních linek z více než 90 procent s přímo řazenou převodovkou. Vítězné tažení automatického řazení zahájil v roce 2003 Golf R32 o výkonu 177 kW/241 k, který byl jako první Volkswagen na přání nabízen s 6stupňovou převodovkou DSG. Tento nový druh automatické převodovky řadil extrémně sportovně a byl až o 20 procent úspornější než automatická převodovka s hydrodynamickým měničem točivého momentu. A to změnilo všechno.

V roce 2018 přesahuje v Německu podíl verzí s převodovkou DSG v modelové řadě Golf hranici 40 procent. Dokonce i u menšího modelu Polo je to již téměř 30 procent. Golf Sportsvan dosahuje 50 procent. Na podobně vysoké úrovni se ustálily počty vozidel s DSG v modelových řadách T-Roc a Tiguan. U velkého modelu Tiguan Allspace se podíl vozů s DSG vyšplhal dokonce na 90 procent. V modelu Passat to je v průměru mezi 60 % (Limuzína) a 70 procenty (Variant). Arteon pravidelně překonává hranici 80 procent.

V závislosti na modelu, motoru a druhu pohonu nabízí Volkswagen v současnosti různé převodovky DSG s 6 nebo 7 převodovými stupni. Převodovky jsou aktuálně koncipovány pro točivé momenty až 250 N.m (typ „DQ200-7“), 400 N.m („DQ260-6“ a „DQ400-6“), 420 N.m („DQ381-7“) a 550 N.m (DQ500-7). Kromě toho se vyrábí také 6stupňová převodovka DSG („DQ400E-6“, až 400 N.m) jako modul s integrovaným elektromotorem pro externě nabíjitelné hybridní modely Golf GTE1) a Passat GTE2). Převodovky jsou nepřetržitě zdokonalovány. Stále častěji jsou vybaveny funkcí pro setrvačnou jízdu, u níž DSG odpojí motor od ostatních částí systému pohonu, aby mohla být využita kinetická energie vozidla a snížena spotřeba paliva.

Všechny dvouspojkové převodovky se vyznačují neobvykle rychlým řazením bez přerušování přenosu hnací síly. Proces řazení proběhne během několika setin sekundy. Převodovka DSG řadí při klidné jízdě velmi brzy vyšší převodový stupeň, a přispívá tak k úspoře paliva. Dvouspojkové převodovky jsou navíc ideální pro budoucí hybridní systémy. I proto patří převodovce DSG budoucnost.

Stalo se
Trh s elektromobily
Škoda Elroq

Elektromobily: Škodu doma v Česku poráží v prodejích Tesla

Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení. 

Trh s elektromobily
Výroba Škody Elroq.

Elektromobily: Jak přesvědčit lidi, aby je kupovali víc?

Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.

Novinky ze světa EV
Škoda Superb (2025)

Škoda Superb dostane nový hybrid. Slibuje čistě elektrický dojezd až 120 kilometrů

Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.

Novinky
Mercedes-Benz třídy E

Best Performer 2024: Mercedes-Benz třídy E získal ocenění Euro NCAP za nejbezpečnější testovaný vůz

Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.