Revoluce v oblasti pohonu slaví výročí: Přesně před 15 lety představil Volkswagen první velkosériově vyráběnou dvouspojkovou převodovku DSG. Automatickou převodovku moderní doby. Hospodárnější a sportovnější než veškeré do té doby vyráběné automatické převodovky. Převodovka DSG změnila způsob řazení – a tím i jízdu automobilem jako takovou – především v kompaktní třídě. Tam, kde se do roku 2003 řadily převodové stupně téměř výhradně manuálně, se totiž prosadila převodovka DSG, která řadí rychleji než řidič. Do dnešního dne se rozhodlo již více než 26 milionů zákazníků pro Volkswagen nebo model ostatních koncernových značek s dvouspojkovou převodovkou.
Co se týče převodovek, byly USA a Evropa donedávna dvěma odlišnými světy. Zákazníci v Severní Americe odjakživa upřednostňovali automatickou převodovku. Na přelomu tisíciletí se tam rozhodovalo 88 procent všech řidičů pro automatickou převodovku. Zcela odlišná situace panovala v roce 2000 v západní Evropě, jíž vládly kompaktní vozy.
V tomto regionu mělo automatickou převodovku jen 14 procent automobilů – převážně se jednalo o modely vyšší třídy. Důvodem nebyla jen větší cena automatické převodovky. Manuálně řazená převodovka byla zpravidla hospodárnější a sportovnější. A tak například Golf – nejúspěšnější model v nabídce značky Volkswagen – sjížděl tehdy z montážních linek z více než 90 procent s přímo řazenou převodovkou. Vítězné tažení automatického řazení zahájil v roce 2003 Golf R32 o výkonu 177 kW/241 k, který byl jako první Volkswagen na přání nabízen s 6stupňovou převodovkou DSG. Tento nový druh automatické převodovky řadil extrémně sportovně a byl až o 20 procent úspornější než automatická převodovka s hydrodynamickým měničem točivého momentu. A to změnilo všechno.
V roce 2018 přesahuje v Německu podíl verzí s převodovkou DSG v modelové řadě Golf hranici 40 procent. Dokonce i u menšího modelu Polo je to již téměř 30 procent. Golf Sportsvan dosahuje 50 procent. Na podobně vysoké úrovni se ustálily počty vozidel s DSG v modelových řadách T-Roc a Tiguan. U velkého modelu Tiguan Allspace se podíl vozů s DSG vyšplhal dokonce na 90 procent. V modelu Passat to je v průměru mezi 60 % (Limuzína) a 70 procenty (Variant). Arteon pravidelně překonává hranici 80 procent.
V závislosti na modelu, motoru a druhu pohonu nabízí Volkswagen v současnosti různé převodovky DSG s 6 nebo 7 převodovými stupni. Převodovky jsou aktuálně koncipovány pro točivé momenty až 250 N.m (typ „DQ200-7“), 400 N.m („DQ260-6“ a „DQ400-6“), 420 N.m („DQ381-7“) a 550 N.m (DQ500-7). Kromě toho se vyrábí také 6stupňová převodovka DSG („DQ400E-6“, až 400 N.m) jako modul s integrovaným elektromotorem pro externě nabíjitelné hybridní modely Golf GTE1) a Passat GTE2). Převodovky jsou nepřetržitě zdokonalovány. Stále častěji jsou vybaveny funkcí pro setrvačnou jízdu, u níž DSG odpojí motor od ostatních částí systému pohonu, aby mohla být využita kinetická energie vozidla a snížena spotřeba paliva.
Všechny dvouspojkové převodovky se vyznačují neobvykle rychlým řazením bez přerušování přenosu hnací síly. Proces řazení proběhne během několika setin sekundy. Převodovka DSG řadí při klidné jízdě velmi brzy vyšší převodový stupeň, a přispívá tak k úspoře paliva. Dvouspojkové převodovky jsou navíc ideální pro budoucí hybridní systémy. I proto patří převodovce DSG budoucnost.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.