Revoluce v oblasti pohonu slaví výročí: Přesně před 15 lety představil Volkswagen první velkosériově vyráběnou dvouspojkovou převodovku DSG. Automatickou převodovku moderní doby. Hospodárnější a sportovnější než veškeré do té doby vyráběné automatické převodovky. Převodovka DSG změnila způsob řazení – a tím i jízdu automobilem jako takovou – především v kompaktní třídě. Tam, kde se do roku 2003 řadily převodové stupně téměř výhradně manuálně, se totiž prosadila převodovka DSG, která řadí rychleji než řidič. Do dnešního dne se rozhodlo již více než 26 milionů zákazníků pro Volkswagen nebo model ostatních koncernových značek s dvouspojkovou převodovkou.
Co se týče převodovek, byly USA a Evropa donedávna dvěma odlišnými světy. Zákazníci v Severní Americe odjakživa upřednostňovali automatickou převodovku. Na přelomu tisíciletí se tam rozhodovalo 88 procent všech řidičů pro automatickou převodovku. Zcela odlišná situace panovala v roce 2000 v západní Evropě, jíž vládly kompaktní vozy.
V tomto regionu mělo automatickou převodovku jen 14 procent automobilů – převážně se jednalo o modely vyšší třídy. Důvodem nebyla jen větší cena automatické převodovky. Manuálně řazená převodovka byla zpravidla hospodárnější a sportovnější. A tak například Golf – nejúspěšnější model v nabídce značky Volkswagen – sjížděl tehdy z montážních linek z více než 90 procent s přímo řazenou převodovkou. Vítězné tažení automatického řazení zahájil v roce 2003 Golf R32 o výkonu 177 kW/241 k, který byl jako první Volkswagen na přání nabízen s 6stupňovou převodovkou DSG. Tento nový druh automatické převodovky řadil extrémně sportovně a byl až o 20 procent úspornější než automatická převodovka s hydrodynamickým měničem točivého momentu. A to změnilo všechno.
V roce 2018 přesahuje v Německu podíl verzí s převodovkou DSG v modelové řadě Golf hranici 40 procent. Dokonce i u menšího modelu Polo je to již téměř 30 procent. Golf Sportsvan dosahuje 50 procent. Na podobně vysoké úrovni se ustálily počty vozidel s DSG v modelových řadách T-Roc a Tiguan. U velkého modelu Tiguan Allspace se podíl vozů s DSG vyšplhal dokonce na 90 procent. V modelu Passat to je v průměru mezi 60 % (Limuzína) a 70 procenty (Variant). Arteon pravidelně překonává hranici 80 procent.
V závislosti na modelu, motoru a druhu pohonu nabízí Volkswagen v současnosti různé převodovky DSG s 6 nebo 7 převodovými stupni. Převodovky jsou aktuálně koncipovány pro točivé momenty až 250 N.m (typ „DQ200-7“), 400 N.m („DQ260-6“ a „DQ400-6“), 420 N.m („DQ381-7“) a 550 N.m (DQ500-7). Kromě toho se vyrábí také 6stupňová převodovka DSG („DQ400E-6“, až 400 N.m) jako modul s integrovaným elektromotorem pro externě nabíjitelné hybridní modely Golf GTE1) a Passat GTE2). Převodovky jsou nepřetržitě zdokonalovány. Stále častěji jsou vybaveny funkcí pro setrvačnou jízdu, u níž DSG odpojí motor od ostatních částí systému pohonu, aby mohla být využita kinetická energie vozidla a snížena spotřeba paliva.
Všechny dvouspojkové převodovky se vyznačují neobvykle rychlým řazením bez přerušování přenosu hnací síly. Proces řazení proběhne během několika setin sekundy. Převodovka DSG řadí při klidné jízdě velmi brzy vyšší převodový stupeň, a přispívá tak k úspoře paliva. Dvouspojkové převodovky jsou navíc ideální pro budoucí hybridní systémy. I proto patří převodovce DSG budoucnost.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.