Proč vydávají auta při couvání divný zvuk?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 26. listopadu 2018, 09:10 Google+

Je celkem jedno, jak drahý či luxusní máte automobil, jak sofistikovanou převodovkou je osazen a zda je manuální či automatická. Při couvání zkrátka téměř všechny automobily vydávají zvláštní zvuk, který se dá jen těžko popsat. Jeho intenzita se však se stoupajícími otáčkami zvyšuje a řada lidí má pak pocit, jako by se jim převodovka měla rozpadnout. Čím je ale tento zvuk způsoben?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Pohled do manuální pětistupňové převodovky při řazení zpátečky

Pohled do manuální pětistupňové převodovky při řazení zpátečky | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Poměrně snadnou odpověď na tuto otázku, která už nejspíš napadla každého řidiče, přináší YouTube kanál motoristické sociální sítě DriveTribe. Konkrétně tedy jeho technické okénko s názvem „Mike Mechanics," ve kterém se moderátor snaží vysvětlovat různé zajímavosti ze světa techniky automobilů.

Co je tedy příčinou vzniku onoho podivného zvuku? Pokud bychom chtěli odpověď co nejvíce zjednodušit, stačí říci, že převod zpátečky je vyroben jinak, než převody pro rychlost k jízdě dopředu. To je ostatně i důvod, proč se zpátečka musí řadit až při úplném zastavení.

A teď to vezmeme trošku detailněji. Zatímco ozubená kola převodů pro jízdu vpřed jsou vyřezána spirálovitě, což umožňuje hladší přeřazení během jízdy a plynulejší přenos točivého momentu, ozubená kola pro zpátečku jsou vyřezána rovně. Jako naprosto jednoduché ozubené kolo.

A právě díky jednoduchému stylu ozubených kol dochází k mnohem většímu kontaktu ploch během otáčení, což právě vede k onomu nepříjemnému hluku. Rovná ozubená kola navíc podstatně lépe přenášejí točivý moment, což Mike ve videu přirovnal k „strhávání náplasti najednou."

A proč je tento styl ozubených kol využit pouze u zpátečky? Odpovědí je právě onen hluk, který by byl u silničních aut při jízdě naprosto neospravedlnitelný. Své využít však našly převodovky s jednoduchými ozubenými koly v motorsportu.

zdroj: Drive Tribe

Tento styl převodů totiž nevytváří tzv. axiální zatížení, takže převodovky s jednoduchými ozubenými koly mohou být jednodušší a lehčí. Oba benefity jsou přitom pro závodní vozy naprosto zásadní. Hluk navíc v závodním voze vůbec nevadí.

A proč je jednoduché ozubené kolo u převodu pro zpátečku? Odpověď je snadná: jednoduchost a cena. Zpátečku navíc všichni řadíme při zastaveném automobilu, takže ani není potřeba usnadňovat řazení synchrony či spirálovitým ozubeným kolem.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Proč vydávají auta při couvání divný zvuk?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Škoda Octavia RS, kde RS znamená Rallye Sport a navazuje na závodní prototypy značky

Už jsou tady! Premiéra Škody Octavia Scout a RS

Advantage Cars

Nové video Advantage Cars a CINQ : 13 luxusních vozů s 8128 koňmi a cenou 100.000.000 Kč

AC Cobra

Je tu nová AC Cobra, pod kapotou jí to může pěkně jiskřit

mitsubishi space star

MITSUBISHI FANDÍ MLADÝM VÝTVARNÍKŮM - SPACE STAR V ROLI UNIKÁTNÍHO MALÍŘSKÉHO PLÁTNA

Hyundai i30 N Performance

Nošovický Hyundai v loňském roce vyvezl vozy do více než 70 zemí světa. A tržby?

Ilustrační foto

Trh ojetých aut má projít největší změnou za posledních 20 let

Honda CMX 500 Rebel

Test: Honda CMX 500 Rebel, hodné milé koťátko

Suzuki ACROSS

SUZUKI PŘEDSTAVUJE ACROSS, PLUG-IN HYBRIDNÍ SUV STŘEDNÍ TŘÍDY

spotřeba

Test: DS 3 Crossback 1,2 PureTech 155, designová stylovka s povedeným tříválcem

ISV Chevrolet Colorado

U.S. Army objednala 649 nových pick-upů za více než 5 miliard korun

Výstava

Nesmrtelný dvoutakt na závodních okruzích - Výstava motocyklů v Hořicích

Honda Civic Type R

HONDA CIVIC TYPE R novým SAFETY CAR pro WTCR

Toyota Tundra

Tato upravená Toyota Tundra vám pomůže přežít i zombie apokalypsu

Toyota Yaris Hybrid

TEST: Toyota Yaris Hybrid 1.5 e-CVT Selection a srovnání s elektromobilem Škoda CitiGo iV

Václav Vondřich s brašnou nářadí a náhradních dílů na stroji L&K v cíli neoficiálního mistrovství světa motocyklů

"Cestující kovář" získal jeden z největších triumfů značky Laurin & Klement v motorsportu

reklama

Doporučujeme

GM Electrovan

První automobil na vodík byl pojízdnou laboratoří, GM Electrovan se inspiroval…

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Tato upravená Toyota Tundra vám pomůže přežít i zombie apokalypsu

  2. SUZUKI PŘEDSTAVUJE ACROSS, PLUG-IN HYBRIDNÍ SUV STŘEDNÍ TŘÍDY

  3. Trh ojetých aut má projít největší změnou za posledních 20 let

  4. Nové video Advantage Cars a CINQ : 13 luxusních vozů s 8128 koňmi a cenou 100.000.000 Kč

  5. Test: DS 3 Crossback 1,2 PureTech 155, designová stylovka s povedeným tříválcem

  6. U.S. Army objednala 649 nových pick-upů za více než 5 miliard korun

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud