Proč vydávají auta při couvání divný zvuk?

Pohled do manuální pětistupňové převodovky při řazení zpátečky
Pohled do manuální pětistupňové převodovky při řazení zpátečky, foto: youtube.com
Antonín Marek , AutoRoad.cz 26. listopadu 2018 09:10
Sdílej:

Je celkem jedno, jak drahý či luxusní máte automobil, jak sofistikovanou převodovkou je osazen a zda je manuální či automatická. Při couvání zkrátka téměř všechny automobily vydávají zvláštní zvuk, který se dá jen těžko popsat. Jeho intenzita se však se stoupajícími otáčkami zvyšuje a řada lidí má pak pocit, jako by se jim převodovka měla rozpadnout. Čím je ale tento zvuk způsoben?

Poměrně snadnou odpověď na tuto otázku, která už nejspíš napadla každého řidiče, přináší YouTube kanál motoristické sociální sítě DriveTribe. Konkrétně tedy jeho technické okénko s názvem „Mike Mechanics," ve kterém se moderátor snaží vysvětlovat různé zajímavosti ze světa techniky automobilů.

Co je tedy příčinou vzniku onoho podivného zvuku? Pokud bychom chtěli odpověď co nejvíce zjednodušit, stačí říci, že převod zpátečky je vyroben jinak, než převody pro rychlost k jízdě dopředu. To je ostatně i důvod, proč se zpátečka musí řadit až při úplném zastavení.

A teď to vezmeme trošku detailněji. Zatímco ozubená kola převodů pro jízdu vpřed jsou vyřezána spirálovitě, což umožňuje hladší přeřazení během jízdy a plynulejší přenos točivého momentu, ozubená kola pro zpátečku jsou vyřezána rovně. Jako naprosto jednoduché ozubené kolo.

A právě díky jednoduchému stylu ozubených kol dochází k mnohem většímu kontaktu ploch během otáčení, což právě vede k onomu nepříjemnému hluku. Rovná ozubená kola navíc podstatně lépe přenášejí točivý moment, což Mike ve videu přirovnal k „strhávání náplasti najednou."

A proč je tento styl ozubených kol využit pouze u zpátečky? Odpovědí je právě onen hluk, který by byl u silničních aut při jízdě naprosto neospravedlnitelný. Své využít však našly převodovky s jednoduchými ozubenými koly v motorsportu.

Tento styl převodů totiž nevytváří tzv. axiální zatížení, takže převodovky s jednoduchými ozubenými koly mohou být jednodušší a lehčí. Oba benefity jsou přitom pro závodní vozy naprosto zásadní. Hluk navíc v závodním voze vůbec nevadí.

A proč je jednoduché ozubené kolo u převodu pro zpátečku? Odpověď je snadná: jednoduchost a cena. Zpátečku navíc všichni řadíme při zastaveném automobilu, takže ani není potřeba usnadňovat řazení synchrony či spirálovitým ozubeným kolem.

Stalo se
Testy aut
Toyota ProAce Verso

Test ojetiny: Toyota ProAce Verso VIP – univerzální praktik s bohatou výbavou

Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?

Novinky ze světa EV
Koncept vozu Tesla Model 3+

Tesla vytře evropským automobilkám zrak. Představí Model 3+ s dojezdem až 800 km

Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.

Testy aut
DS 7 PHEV 300 AWD Edition France

DS 7 PHEV 300 AWD Edition France – šmrncovní plug-in hybrid za zvýhodněnou cenu

Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?