Je celkem jedno, jak drahý či luxusní máte automobil, jak sofistikovanou převodovkou je osazen a zda je manuální či automatická. Při couvání zkrátka téměř všechny automobily vydávají zvláštní zvuk, který se dá jen těžko popsat. Jeho intenzita se však se stoupajícími otáčkami zvyšuje a řada lidí má pak pocit, jako by se jim převodovka měla rozpadnout. Čím je ale tento zvuk způsoben?
Poměrně snadnou odpověď na tuto otázku, která už nejspíš napadla každého řidiče, přináší YouTube kanál motoristické sociální sítě DriveTribe. Konkrétně tedy jeho technické okénko s názvem „Mike Mechanics," ve kterém se moderátor snaží vysvětlovat různé zajímavosti ze světa techniky automobilů.
Co je tedy příčinou vzniku onoho podivného zvuku? Pokud bychom chtěli odpověď co nejvíce zjednodušit, stačí říci, že převod zpátečky je vyroben jinak, než převody pro rychlost k jízdě dopředu. To je ostatně i důvod, proč se zpátečka musí řadit až při úplném zastavení.
A teď to vezmeme trošku detailněji. Zatímco ozubená kola převodů pro jízdu vpřed jsou vyřezána spirálovitě, což umožňuje hladší přeřazení během jízdy a plynulejší přenos točivého momentu, ozubená kola pro zpátečku jsou vyřezána rovně. Jako naprosto jednoduché ozubené kolo.
A právě díky jednoduchému stylu ozubených kol dochází k mnohem většímu kontaktu ploch během otáčení, což právě vede k onomu nepříjemnému hluku. Rovná ozubená kola navíc podstatně lépe přenášejí točivý moment, což Mike ve videu přirovnal k „strhávání náplasti najednou."
A proč je tento styl ozubených kol využit pouze u zpátečky? Odpovědí je právě onen hluk, který by byl u silničních aut při jízdě naprosto neospravedlnitelný. Své využít však našly převodovky s jednoduchými ozubenými koly v motorsportu.
Tento styl převodů totiž nevytváří tzv. axiální zatížení, takže převodovky s jednoduchými ozubenými koly mohou být jednodušší a lehčí. Oba benefity jsou přitom pro závodní vozy naprosto zásadní. Hluk navíc v závodním voze vůbec nevadí.
A proč je jednoduché ozubené kolo u převodu pro zpátečku? Odpověď je snadná: jednoduchost a cena. Zpátečku navíc všichni řadíme při zastaveném automobilu, takže ani není potřeba usnadňovat řazení synchrony či spirálovitým ozubeným kolem.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, které na semaforu sice potrápily kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.