Je celkem jedno, jak drahý či luxusní máte automobil, jak sofistikovanou převodovkou je osazen a zda je manuální či automatická. Při couvání zkrátka téměř všechny automobily vydávají zvláštní zvuk, který se dá jen těžko popsat. Jeho intenzita se však se stoupajícími otáčkami zvyšuje a řada lidí má pak pocit, jako by se jim převodovka měla rozpadnout. Čím je ale tento zvuk způsoben?
Poměrně snadnou odpověď na tuto otázku, která už nejspíš napadla každého řidiče, přináší YouTube kanál motoristické sociální sítě DriveTribe. Konkrétně tedy jeho technické okénko s názvem „Mike Mechanics," ve kterém se moderátor snaží vysvětlovat různé zajímavosti ze světa techniky automobilů.
Co je tedy příčinou vzniku onoho podivného zvuku? Pokud bychom chtěli odpověď co nejvíce zjednodušit, stačí říci, že převod zpátečky je vyroben jinak, než převody pro rychlost k jízdě dopředu. To je ostatně i důvod, proč se zpátečka musí řadit až při úplném zastavení.
A teď to vezmeme trošku detailněji. Zatímco ozubená kola převodů pro jízdu vpřed jsou vyřezána spirálovitě, což umožňuje hladší přeřazení během jízdy a plynulejší přenos točivého momentu, ozubená kola pro zpátečku jsou vyřezána rovně. Jako naprosto jednoduché ozubené kolo.
A právě díky jednoduchému stylu ozubených kol dochází k mnohem většímu kontaktu ploch během otáčení, což právě vede k onomu nepříjemnému hluku. Rovná ozubená kola navíc podstatně lépe přenášejí točivý moment, což Mike ve videu přirovnal k „strhávání náplasti najednou."
A proč je tento styl ozubených kol využit pouze u zpátečky? Odpovědí je právě onen hluk, který by byl u silničních aut při jízdě naprosto neospravedlnitelný. Své využít však našly převodovky s jednoduchými ozubenými koly v motorsportu.
Tento styl převodů totiž nevytváří tzv. axiální zatížení, takže převodovky s jednoduchými ozubenými koly mohou být jednodušší a lehčí. Oba benefity jsou přitom pro závodní vozy naprosto zásadní. Hluk navíc v závodním voze vůbec nevadí.
A proč je jednoduché ozubené kolo u převodu pro zpátečku? Odpověď je snadná: jednoduchost a cena. Zpátečku navíc všichni řadíme při zastaveném automobilu, takže ani není potřeba usnadňovat řazení synchrony či spirálovitým ozubeným kolem.
Škoda měla elektromobily už v roce 1944, podívejte se na unikátní video.
Automotodrom Brno vstupuje do nové závodní sezony s řadou novinek v kalendáři. Hlavním lákadlem je bezesporu návrat světového šampionátu MotoGP™, ale na své si přijdou i příznivci automobilových sérií.
BMW M3 CS Touring přepisuje pravidla sportovních kombíků. Nejostřejší verze legendární M3 přináší nekompromisní výkon, agresivní design a zároveň praktičnost pro každodenní použití. Speciální edice staví na úspěchu modelu M3 Competition Touring, ale přidává ještě větší dávku adrenalinu a emocí. S pohonem M xDrive a vyladěnou dynamikou jde o vůz, který zvládne rodinný výlet i sprint na okruhu. BMW tak znovu dokazuje, že radost z jízdy a praktičnost se mohou dokonale doplňovat.
V zimních měsících se řidiči elektromobilů setkávají se specifickými výhodami i výzvami. Je zkrátka třeba naučit se pár nových věcí a některé dlouhodobé návyky upravit.
Když se řekne off-road, mnozí si představí dobrodružství, náročné podmínky a terén, kde selhávají běžná auta. Společnost Dajbych4x4 se již téměř 30 let specializuje na prodej, úpravy a servis terénních vozů, které nejen splňují, ale často překračují očekávání svých majitelů.
Automobilový svět se dočkal – jeden z nejočekávanějších modelů poslední doby má konečně české ceny. Základní varianta s pohonem zadních kol startuje na částce kolem 1,1 milionu korun, což dává tušit, že půjde o horké zboží pro nadšence i běžné řidiče. Novinka je tak modernější, komfortnější a nabízí dojezd na jedno nabití až 568 kilometrů v ideálních podmínkách.
Škoda Auto potvrzuje svou vedoucí pozici na českém trhu, a to i přes nejistotu v oblasti elektromobility. Vedoucí značky Jiří Maláček věří v růst trhu s elektromobily a zdůrazňuje šance Škody uspět. Přestože Tesla zatím v prodejích elektromobilů vede, Škoda vidí v budoucnosti elektrifikace příležitost k dalšímu posílení.
Situace ve Velké Británii se velmi podobá té v EU. Vláda čelí tlaku ze strany automobilových výrobců, kteří kritizují přísná pravidla podporující elektrická vozidla, jež podle nich narážejí na nízkou poptávku. Informuje o tom BBC.
Škoda Superb přichází s hybridním pohonem, který slibuje revoluci v efektivitě a pohodlí. Velkokapacitní baterie a rychlé nabíjení jsou klíčovými prvky, které tuto novinku odlišují od konkurence. Výroba začíná už tento kvartál, a tak brzy zjistíme, zda papírové hodnoty odpovídají realitě.
Mercedes-Benz třídy E stanovil nový standard automobilové bezpečnosti, když byl v roce 2024 oceněn organizací Euro NCAP jako Best Performer za své výjimečné výsledky v bezpečnostních testech, čímž se stal nejbezpečnějším vozem testovaným v uplynulém roce.
Škoda tradičně, jak jsou už roky zákazníci české automobilky zvyklí, klade důraz na funkčnost a pohodlí, což potvrzuje i nový model Elroq. Velkorysý prostor, chytré úložné prvky a promyšlené detaily zavazadlového prostoru usnadňují každodenní život a zvyšují komfort užívání vozu.
Audi koncem roku 2024 zahájilo předprodej zcela nové plně elektrické řady A6 e-tron, která přichází na platformě PPE. Nabízí se ve dvou karosářských variantách – Sportback a Avant – a čtyřech verzích pohonu. Základní model začíná na ceně 1 659 900 Kč. Nové Audi A6 e-tron překvapuje dlouhým dojezdem až 756 km na jedno nabití a rychlým nabíjením. Tato modelová řada nastavuje nové standardy v oblasti elektromobility.