Je celkem jedno, jak drahý či luxusní máte automobil, jak sofistikovanou převodovkou je osazen a zda je manuální či automatická. Při couvání zkrátka téměř všechny automobily vydávají zvláštní zvuk, který se dá jen těžko popsat. Jeho intenzita se však se stoupajícími otáčkami zvyšuje a řada lidí má pak pocit, jako by se jim převodovka měla rozpadnout. Čím je ale tento zvuk způsoben?
Poměrně snadnou odpověď na tuto otázku, která už nejspíš napadla každého řidiče, přináší YouTube kanál motoristické sociální sítě DriveTribe. Konkrétně tedy jeho technické okénko s názvem „Mike Mechanics," ve kterém se moderátor snaží vysvětlovat různé zajímavosti ze světa techniky automobilů.
Co je tedy příčinou vzniku onoho podivného zvuku? Pokud bychom chtěli odpověď co nejvíce zjednodušit, stačí říci, že převod zpátečky je vyroben jinak, než převody pro rychlost k jízdě dopředu. To je ostatně i důvod, proč se zpátečka musí řadit až při úplném zastavení.
A teď to vezmeme trošku detailněji. Zatímco ozubená kola převodů pro jízdu vpřed jsou vyřezána spirálovitě, což umožňuje hladší přeřazení během jízdy a plynulejší přenos točivého momentu, ozubená kola pro zpátečku jsou vyřezána rovně. Jako naprosto jednoduché ozubené kolo.
A právě díky jednoduchému stylu ozubených kol dochází k mnohem většímu kontaktu ploch během otáčení, což právě vede k onomu nepříjemnému hluku. Rovná ozubená kola navíc podstatně lépe přenášejí točivý moment, což Mike ve videu přirovnal k „strhávání náplasti najednou."
A proč je tento styl ozubených kol využit pouze u zpátečky? Odpovědí je právě onen hluk, který by byl u silničních aut při jízdě naprosto neospravedlnitelný. Své využít však našly převodovky s jednoduchými ozubenými koly v motorsportu.
Tento styl převodů totiž nevytváří tzv. axiální zatížení, takže převodovky s jednoduchými ozubenými koly mohou být jednodušší a lehčí. Oba benefity jsou přitom pro závodní vozy naprosto zásadní. Hluk navíc v závodním voze vůbec nevadí.
A proč je jednoduché ozubené kolo u převodu pro zpátečku? Odpověď je snadná: jednoduchost a cena. Zpátečku navíc všichni řadíme při zastaveném automobilu, takže ani není potřeba usnadňovat řazení synchrony či spirálovitým ozubeným kolem.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.