V posledních letech se výrobci automobilů překonávají a dokonce i z menších pohonných jednotek se jim daří dostávat občas až neuvěřitelný výkon. Napadlo vás ale někdy, jak vlastně vypadá největší motor světa, jaký je jeho výkon a kde nalézá své uplatnění?
Pátrání po největším a současně nejvýkonnějším motoru světa nás zavede do Finska, kde sídlí společnost Wärtsilä. Ta se zaměřuje na výrobu, dodání či zprostředkování vybavení a služeb pro námořní i energetické trhy. Jednou z jejích nejsilnějších karet jsou pak stavby jedněch z nejsofistikovanějších, největších a současně nejvýkonnějších námořních motorů na světě.
Zhruba tak se dá označit naftový motor Wärtsilä-Sulzer RTA96-C, poprvé usazený na loď v roce 2006, který si dodnes drží statut největšího a zřejmě i nejvýkonnějšího naftového motoru na světě. Dlouhou dobu se navíc jednalo dokonce i o nejefektivnější naftový motor světa, ovšem o toto postavení ho nakonec připravil jiný motor jeho mateřské společnosti.
Wärtsilä-Sulzer RTA96-C byl navržen jako nízko-otáčkový dvoutaktní turbo-dieselový motor spalující těžký ropný olej. Ve svém největším provedení má motor 14 válců, je 13.5 metru vysoký, 26.59 metru dlouhý a jeho váha se pohybuje okolo 2 300 tun. Jeho výkon však dosahuje 80 080 kW (cca 108 878 koní) a točivý moment je neskutečných 7 603 850 Nm při 102 otáčkách za minutu.
Pokud jste si všimli, úmyslně jsme psali „v největším provedení," neboť motor může mít od 6 do 14 válců. Jeho vrtání je 960 mm a zdvih 2 500 mm. Každý válec má objem 1810 litrů. Výkon na válec se pohybuje okolo 5 720 kW, takže i v nejmenším šestiválcovém provedení má motor výkon okolo 46 662 koní.
Ačkoliv je motor jen dvoutaktní a spektrum využitelných otáček se pohybuje od 22 po 102, rozhodně má co nabídnout. Díky využití technologie Common rail, která vstřikuje do válců palivo pod tlakem, se podařilo výrazně zvýšit ekonomičnost provozu. Každý válec by měl během cyklu dostat cca jen 200 ml nafty. Až do představení motoru Wärtsilä 31 se tak jednalo o jeden z nejefektivnějších motorů světa.
Provoz tohoto motoru ale ani tak není žádná sranda. Podle informací Jalopniku si během hodiny provozu vyžádá 39 barelů paliva a jeho provoz stojí minimálně 34 dolarů za minutu, tedy cca 783 Kč.
A kde tohle monstrum našlo využití? Vůbec první motor tohoto typu byl v roce 2006 usazen do kontejnerové nákladní lodi Emma Maersk, která měří úctyhodných 396.2 metru a dokáže pojmout až 11 000 velkých 20-stopových kontejnerů. Díky výkonnému motoru dokáže tato loď vyvinout rychlost až 31 uzlů (57.4 km/h). Například přeprava zboží mezi Čínou a Los Angeles se tak díky těmto motorům zkrátila až o 4 dny.
Čtyři dny jsou v námořní dopravě zatraceně hodně času a pokud připočteme i úsporu na palivu, nelze se divit, že oceány celého světa křižuje již několik desítek lodí s těmito motory a výroba dalších je v plánu.
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.