V posledních letech se výrobci automobilů překonávají a dokonce i z menších pohonných jednotek se jim daří dostávat občas až neuvěřitelný výkon. Napadlo vás ale někdy, jak vlastně vypadá největší motor světa, jaký je jeho výkon a kde nalézá své uplatnění?
Pátrání po největším a současně nejvýkonnějším motoru světa nás zavede do Finska, kde sídlí společnost Wärtsilä. Ta se zaměřuje na výrobu, dodání či zprostředkování vybavení a služeb pro námořní i energetické trhy. Jednou z jejích nejsilnějších karet jsou pak stavby jedněch z nejsofistikovanějších, největších a současně nejvýkonnějších námořních motorů na světě.
Zhruba tak se dá označit naftový motor Wärtsilä-Sulzer RTA96-C, poprvé usazený na loď v roce 2006, který si dodnes drží statut největšího a zřejmě i nejvýkonnějšího naftového motoru na světě. Dlouhou dobu se navíc jednalo dokonce i o nejefektivnější naftový motor světa, ovšem o toto postavení ho nakonec připravil jiný motor jeho mateřské společnosti.
Wärtsilä-Sulzer RTA96-C byl navržen jako nízko-otáčkový dvoutaktní turbo-dieselový motor spalující těžký ropný olej. Ve svém největším provedení má motor 14 válců, je 13.5 metru vysoký, 26.59 metru dlouhý a jeho váha se pohybuje okolo 2 300 tun. Jeho výkon však dosahuje 80 080 kW (cca 108 878 koní) a točivý moment je neskutečných 7 603 850 Nm při 102 otáčkách za minutu.
Pokud jste si všimli, úmyslně jsme psali „v největším provedení," neboť motor může mít od 6 do 14 válců. Jeho vrtání je 960 mm a zdvih 2 500 mm. Každý válec má objem 1810 litrů. Výkon na válec se pohybuje okolo 5 720 kW, takže i v nejmenším šestiválcovém provedení má motor výkon okolo 46 662 koní.
Ačkoliv je motor jen dvoutaktní a spektrum využitelných otáček se pohybuje od 22 po 102, rozhodně má co nabídnout. Díky využití technologie Common rail, která vstřikuje do válců palivo pod tlakem, se podařilo výrazně zvýšit ekonomičnost provozu. Každý válec by měl během cyklu dostat cca jen 200 ml nafty. Až do představení motoru Wärtsilä 31 se tak jednalo o jeden z nejefektivnějších motorů světa.
Provoz tohoto motoru ale ani tak není žádná sranda. Podle informací Jalopniku si během hodiny provozu vyžádá 39 barelů paliva a jeho provoz stojí minimálně 34 dolarů za minutu, tedy cca 783 Kč.
A kde tohle monstrum našlo využití? Vůbec první motor tohoto typu byl v roce 2006 usazen do kontejnerové nákladní lodi Emma Maersk, která měří úctyhodných 396.2 metru a dokáže pojmout až 11 000 velkých 20-stopových kontejnerů. Díky výkonnému motoru dokáže tato loď vyvinout rychlost až 31 uzlů (57.4 km/h). Například přeprava zboží mezi Čínou a Los Angeles se tak díky těmto motorům zkrátila až o 4 dny.
Čtyři dny jsou v námořní dopravě zatraceně hodně času a pokud připočteme i úsporu na palivu, nelze se divit, že oceány celého světa křižuje již několik desítek lodí s těmito motory a výroba dalších je v plánu.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.