V posledních letech se výrobci automobilů překonávají a dokonce i z menších pohonných jednotek se jim daří dostávat občas až neuvěřitelný výkon. Napadlo vás ale někdy, jak vlastně vypadá největší motor světa, jaký je jeho výkon a kde nalézá své uplatnění?
Pátrání po největším a současně nejvýkonnějším motoru světa nás zavede do Finska, kde sídlí společnost Wärtsilä. Ta se zaměřuje na výrobu, dodání či zprostředkování vybavení a služeb pro námořní i energetické trhy. Jednou z jejích nejsilnějších karet jsou pak stavby jedněch z nejsofistikovanějších, největších a současně nejvýkonnějších námořních motorů na světě.
Zhruba tak se dá označit naftový motor Wärtsilä-Sulzer RTA96-C, poprvé usazený na loď v roce 2006, který si dodnes drží statut největšího a zřejmě i nejvýkonnějšího naftového motoru na světě. Dlouhou dobu se navíc jednalo dokonce i o nejefektivnější naftový motor světa, ovšem o toto postavení ho nakonec připravil jiný motor jeho mateřské společnosti.
Wärtsilä-Sulzer RTA96-C byl navržen jako nízko-otáčkový dvoutaktní turbo-dieselový motor spalující těžký ropný olej. Ve svém největším provedení má motor 14 válců, je 13.5 metru vysoký, 26.59 metru dlouhý a jeho váha se pohybuje okolo 2 300 tun. Jeho výkon však dosahuje 80 080 kW (cca 108 878 koní) a točivý moment je neskutečných 7 603 850 Nm při 102 otáčkách za minutu.
Pokud jste si všimli, úmyslně jsme psali „v největším provedení," neboť motor může mít od 6 do 14 válců. Jeho vrtání je 960 mm a zdvih 2 500 mm. Každý válec má objem 1810 litrů. Výkon na válec se pohybuje okolo 5 720 kW, takže i v nejmenším šestiválcovém provedení má motor výkon okolo 46 662 koní.
Ačkoliv je motor jen dvoutaktní a spektrum využitelných otáček se pohybuje od 22 po 102, rozhodně má co nabídnout. Díky využití technologie Common rail, která vstřikuje do válců palivo pod tlakem, se podařilo výrazně zvýšit ekonomičnost provozu. Každý válec by měl během cyklu dostat cca jen 200 ml nafty. Až do představení motoru Wärtsilä 31 se tak jednalo o jeden z nejefektivnějších motorů světa.
Provoz tohoto motoru ale ani tak není žádná sranda. Podle informací Jalopniku si během hodiny provozu vyžádá 39 barelů paliva a jeho provoz stojí minimálně 34 dolarů za minutu, tedy cca 783 Kč.
A kde tohle monstrum našlo využití? Vůbec první motor tohoto typu byl v roce 2006 usazen do kontejnerové nákladní lodi Emma Maersk, která měří úctyhodných 396.2 metru a dokáže pojmout až 11 000 velkých 20-stopových kontejnerů. Díky výkonnému motoru dokáže tato loď vyvinout rychlost až 31 uzlů (57.4 km/h). Například přeprava zboží mezi Čínou a Los Angeles se tak díky těmto motorům zkrátila až o 4 dny.
Čtyři dny jsou v námořní dopravě zatraceně hodně času a pokud připočteme i úsporu na palivu, nelze se divit, že oceány celého světa křižuje již několik desítek lodí s těmito motory a výroba dalších je v plánu.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?