Nejvýkonnější naftový motor světa? Téměř 109 000 koní neroztáčí kola, ale lodní šrouby

mao / AutoRoad.cz, 12. listopadu 2018, 16:03 Google+

V posledních letech se výrobci automobilů překonávají a dokonce i z menších pohonných jednotek se jim daří dostávat občas až neuvěřitelný výkon. Napadlo vás ale někdy, jak vlastně vypadá největší motor světa, jaký je jeho výkon a kde nalézá své uplatnění?

Počet komentářů:  4 komentáře (Poslední 13.11. 21:06) Napište svůj názor
Největší a nejvýkonnější motor světa je dvoutaktní čtrnáctiválcový trubo-diesel Wärtsilä-Sulzer RTA96-C

Největší a nejvýkonnější motor světa je dvoutaktní čtrnáctiválcový trubo-diesel Wärtsilä-Sulzer RTA96-C | foto: youtube.com

Sdílejte článek

Pátrání po největším a současně nejvýkonnějším motoru světa nás zavede do Finska, kde sídlí společnost Wärtsilä. Ta se zaměřuje na výrobu, dodání či zprostředkování vybavení a služeb pro námořní i energetické trhy. Jednou z jejích nejsilnějších karet jsou pak stavby jedněch z nejsofistikovanějších, největších a současně nejvýkonnějších námořních motorů na světě.

Zhruba tak se dá označit naftový motor Wärtsilä-Sulzer RTA96-C, poprvé usazený na loď v roce 2006, který si dodnes drží statut největšího a zřejmě i nejvýkonnějšího naftového motoru na světě. Dlouhou dobu se navíc jednalo dokonce i o nejefektivnější naftový motor světa, ovšem o toto postavení ho nakonec připravil jiný motor jeho mateřské společnosti.

Wärtsilä-Sulzer RTA96-C byl navržen jako nízko-otáčkový dvoutaktní turbo-dieselový motor spalující těžký ropný olej. Ve svém největším provedení má motor 14 válců, je 13.5 metru vysoký, 26.59 metru dlouhý a jeho váha se pohybuje okolo 2 300 tun. Jeho výkon však dosahuje 80 080 kW (cca 108 878 koní) a točivý moment je neskutečných 7 603 850 Nm při 102 otáčkách za minutu. 

Pokud jste si všimli, úmyslně jsme psali „v největším provedení," neboť motor může mít od 6 do 14 válců. Jeho vrtání je 960 mm a zdvih 2 500 mm. Každý válec má objem 1810 litrů. Výkon na válec se pohybuje okolo 5 720 kW, takže i v nejmenším šestiválcovém provedení má motor výkon okolo 46 662 koní.

Ačkoliv je motor jen dvoutaktní a spektrum využitelných otáček se pohybuje od 22 po 102, rozhodně má co nabídnout. Díky využití technologie Common rail, která vstřikuje do válců palivo pod tlakem, se podařilo výrazně zvýšit ekonomičnost provozu. Každý válec by měl během cyklu dostat cca jen 200 ml nafty. Až do představení motoru Wärtsilä 31 se tak jednalo o jeden z nejefektivnějších motorů světa.

Provoz tohoto motoru ale ani tak není žádná sranda. Podle informací Jalopniku si během hodiny provozu vyžádá 39 barelů paliva a jeho provoz stojí minimálně 34 dolarů za minutu, tedy cca 783 Kč.

zdroj: youtube.com

A kde tohle monstrum našlo využití? Vůbec první motor tohoto typu byl v roce 2006 usazen do kontejnerové nákladní lodi Emma Maersk, která měří úctyhodných 396.2 metru a dokáže pojmout až 11 000 velkých 20-stopových kontejnerů. Díky výkonnému motoru dokáže tato loď vyvinout rychlost až 31 uzlů (57.4 km/h). Například přeprava zboží mezi Čínou a Los Angeles se tak díky těmto motorům zkrátila až o 4 dny.

Čtyři dny jsou v námořní dopravě zatraceně hodně času a pokud připočteme i úsporu na palivu, nelze se divit, že oceány celého světa křižuje již několik desítek lodí s těmito motory a výroba dalších je v plánu. 

Google+ Vytisknout

Diskuze: Nejvýkonnější naftový motor světa? Téměř 109 000 koní neroztáčí kola, ale lodní šrouby

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 4, poslední 13.11.2018 21:06 Vložte komentář

Zobrazeny poslední 4 komentáře. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Ilustrační fotografie

Chcete zlepšit své řidičské umění? Vyzkoušejte amatérské závody pro každého!

Unikátní Lamborghini Huracán, které dostal papež František darem od automobilky

Papežovo Lamborghini za 226 korun? S trochou štěstí může být i vaše

Náledí - ilustrační foto

Nebezpečí jménem černý led. Věděli jste, že se tvoří i při teplotách nad nulou?

Ilustrační foto

Mnoho řidičů stále neví, jak se chovat na přejezdu. Nejste jedním z nich?

Matra Rancho

Matra Rancho - Francouzský crossover nastartoval trend už v 70. letech

Redaktoři německého motoristického časopisu „Auto Zeitung“ ocenili Hyundai jako „Nejinovativnější značku“

Němci zvolili Hyundai nejinovativnější značkou roku 2018, ocenili zejména alternativní pohony

reklama
reklama

Doporučujeme

Tesla Model 3

Tesla vyladila „sportovní režim" Modelu 3, na okruhu porazila i Ferrari 458

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Silniční jachta s motorem BMW V12? Obří luxusní MPV bylo poctou slavnému omylu

  2. Zapomenutý parní pracant? Škoda Sentinel jezdila pomalu, ale překvapivě spolehlivě a úsporně

  3. Ženy propadají kouzlu motorek, utrácí za ně mnohdy více než muži

  4. Úchvatný koncept Nissan GT-R50 míří do výroby, vznikne pouze 50 kusů

  5. Clarkson a spol. se pouští do nového byznysu, DriveTribe si brousí zuby na data uživatelů

  6. GAZ 3105 měl ukázat sílu měnícího se Sovětského svazu. Proč však nejodvážnější Volga neuspěla?

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud