Organizace Global NCAP již podrobila nárazovým testům řadu automobilů, které jsou určeny pro rozvojové trhy. Všem je vcelku jasné, že u těchto automobilů musí automobilka šetřit a tak nenabízejí takové standardy, na jaké jsme zvyklí v Evropě. Crash-test Nissanu NP300 Hardbody však přinesl výsledky, které každého šokovaly. Kromě nulového počtu hvězdiček si totiž vůz vysloužil i nula bodů za ochranu posádky. A to už je hodně zlé.
Organizace Global NCAP před pár dny zveřejnila výsledky crash-testů několika automobilů, které jsou v nabídce na afrických (ale i dalších rozvojových) trzích. To ostatně zdůrazňuje i hashtag #SaferCarsForAfrica v rohu každého videa. Jak se ovšem ukázalo, jeden z testovaných vozů je na tom s bezpečností hodně špatně.
Kromě výše zmíněného Nissanu NP300 Hardbody se v testu objevila i Toyota Yaris, Hyundai i20 nebo Kia Picanto. Kromě Nissanu si ale všechny modely odnesly uspokojivé tříhvězdičkové hodnocení. Nissan však v testu naprosto tragicky pohořel.
Vysvětlení může skýtat například skutečné stáří vozu. Model NP300 Hardbody je totiž modernizovaná varianta Nissanu Frontier z roku 1997, která dostala líbivější vzhled a možná i nějakou novější výbavu. Její technika, zvláště co se bezpečnosti týče, se však evidentně nijak výrazně nezlepšila.
Po videu z čelního nárazu při rychlosti 64 km/h si nejspíš každý dokáže udělat obrázek sám, ovšem podívejme se ještě, jaké je shrnutí Global NCAP:
„Nissan NP300 Hardbody dosáhl varovného hodnocení 0 hvězd za chabou ochranu dospělé posádky a zejména pak hlavy a hrudníku řidiče při nárazu v rychlosti 64 km/h," uvádí zpráva Global NCAP. „Konstrukce vozu se během nárazu zhroutila a byla vyhodnocena jako nestabilní. Sloupek řízení se během nárazu nezhroutil a pronikl do prostoru posádky, kde způsobil další ohrožení řidiče, neboť vyrazil přímo proti jeho hrudníku."
„Tento výsledek ukazuje velké riziko zranění řidiče, ačkoliv byl model vybaven dokonce dvěma předními airbagy. Vysoké riziko život-ohrožujícího zranění řidičova hrudníku či hlavy vedlo k nulovému hodnocení pro bezpečnost posádky. Dokonce i přes airbag totiž řidičův hrudník a hlava vykazovaly silné biomechanické poškození."
„Bezpečnost našich zákazníků je naší nejvyšší prioritou," komentoval výsledky pro Times SA tiskový mluvčí Nissan South Africa. „Všechny naše vozy splňují nebo dokonce převyšují požadavky na bezpečnost ve všech zemích, ve kterých jsou prodávány.
I přes toto tvrzení je však z videa jasné, že označení Hardbody, které by se dalo přeložit jako tvrdá karoserie / kabina, je v tomto případě v naprostém rozporu s výsledky testu. V Evropě ani jinde na západě by se podobný model již na trh bezesporu nedostal, neboť i bytelné vozy, kterým schází jen asistenční systémy a prvky pasivní ochrany, mnohdy končí s třemi hvězdičkami.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.
Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.
Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.
Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout?
Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.
Toyota udělala revoluční krok. Její nejprodávanější SUV RAV4 bude od modelového roku 2026 k mání výhradně jako hybrid nebo plug-in hybrid. Bez čistě benzínové varianty tak míří ke stovkám tisíc Američanů, kteří si změny ani nemusí všimnout – a přesto začnou jezdit čistěji.
Čínská technologická značka Xiaomi oficiálně představila svůj druhý elektromobil – sportovní SUV YU7. S dojezdem přes 830 kilometrů, výkonem až 681 koní a vzhledem evokujícím Ferrari Purosangue má YU7 ambici stát se vážnou konkurencí Tesly Model Y – alespoň na domácím trhu.
Toyota odhalila šestou generaci svého úspěšného SUV RAV4. Vizuálně navazuje na dosavadní model, ale uvnitř přináší výrazné technologické novinky. Hybrid i plug-in hybrid slibují vyšší výkon, inteligentní využití energie podle trasy v navigaci a posun k softwarově definovanému vozu.
Korejská automobilka Kia rozšiřuje svou elektrickou flotilu. Na veletrhu IAA Mobility v Mnichově představí nový model EV5, který se v Evropě začne prodávat začátkem roku 2026. Elektromobil nabídne dojezd až 720 kilometrů a dva typy pohonu.
Americká Tesla se po dramatickém ústupů registrací v Evropě propadla mimo první desítku nejúspěšnějších značek elektromobilů. Její místo zaujal čínský konkurent BYD, který na evropském trhu prudce roste. Vyplývá to z aktuálních dat poradenské společnosti Jato.
Zemský soud v Braunschweigu vynesl rozsudek v jednom z hlavních trestních procesů spojených s emisní aférou Volkswagenu. Čtyři bývalí manažeři byli uznáni vinnými z podvodu, dva z nich dostali nepodmíněné tresty. Verdikt však není pravomocný a soudní dohru skandálu z roku 2015 tak ještě zdaleka neukončuje. Uvedla to agentura DPA.