Organizace Global NCAP již podrobila nárazovým testům řadu automobilů, které jsou určeny pro rozvojové trhy. Všem je vcelku jasné, že u těchto automobilů musí automobilka šetřit a tak nenabízejí takové standardy, na jaké jsme zvyklí v Evropě. Crash-test Nissanu NP300 Hardbody však přinesl výsledky, které každého šokovaly. Kromě nulového počtu hvězdiček si totiž vůz vysloužil i nula bodů za ochranu posádky. A to už je hodně zlé.
Organizace Global NCAP před pár dny zveřejnila výsledky crash-testů několika automobilů, které jsou v nabídce na afrických (ale i dalších rozvojových) trzích. To ostatně zdůrazňuje i hashtag #SaferCarsForAfrica v rohu každého videa. Jak se ovšem ukázalo, jeden z testovaných vozů je na tom s bezpečností hodně špatně.
Kromě výše zmíněného Nissanu NP300 Hardbody se v testu objevila i Toyota Yaris, Hyundai i20 nebo Kia Picanto. Kromě Nissanu si ale všechny modely odnesly uspokojivé tříhvězdičkové hodnocení. Nissan však v testu naprosto tragicky pohořel.
Vysvětlení může skýtat například skutečné stáří vozu. Model NP300 Hardbody je totiž modernizovaná varianta Nissanu Frontier z roku 1997, která dostala líbivější vzhled a možná i nějakou novější výbavu. Její technika, zvláště co se bezpečnosti týče, se však evidentně nijak výrazně nezlepšila.
Po videu z čelního nárazu při rychlosti 64 km/h si nejspíš každý dokáže udělat obrázek sám, ovšem podívejme se ještě, jaké je shrnutí Global NCAP:
„Nissan NP300 Hardbody dosáhl varovného hodnocení 0 hvězd za chabou ochranu dospělé posádky a zejména pak hlavy a hrudníku řidiče při nárazu v rychlosti 64 km/h," uvádí zpráva Global NCAP. „Konstrukce vozu se během nárazu zhroutila a byla vyhodnocena jako nestabilní. Sloupek řízení se během nárazu nezhroutil a pronikl do prostoru posádky, kde způsobil další ohrožení řidiče, neboť vyrazil přímo proti jeho hrudníku."
„Tento výsledek ukazuje velké riziko zranění řidiče, ačkoliv byl model vybaven dokonce dvěma předními airbagy. Vysoké riziko život-ohrožujícího zranění řidičova hrudníku či hlavy vedlo k nulovému hodnocení pro bezpečnost posádky. Dokonce i přes airbag totiž řidičův hrudník a hlava vykazovaly silné biomechanické poškození."
„Bezpečnost našich zákazníků je naší nejvyšší prioritou," komentoval výsledky pro Times SA tiskový mluvčí Nissan South Africa. „Všechny naše vozy splňují nebo dokonce převyšují požadavky na bezpečnost ve všech zemích, ve kterých jsou prodávány.
I přes toto tvrzení je však z videa jasné, že označení Hardbody, které by se dalo přeložit jako tvrdá karoserie / kabina, je v tomto případě v naprostém rozporu s výsledky testu. V Evropě ani jinde na západě by se podobný model již na trh bezesporu nedostal, neboť i bytelné vozy, kterým schází jen asistenční systémy a prvky pasivní ochrany, mnohdy končí s třemi hvězdičkami.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.