Když se před pár dny objevil trailer na novinku spojující Dodge a Mopar, dvě ikony amerického automobilového průmyslu, všichni jsme věděli, že půjde o něco velkého. Pravděpodobně nikdo však nečekal, že automobilka ohlásí návrat motoru 426 Hemi s výkonem 1014 koní, který dostal přezdívku Hellephant.
Nový motor „Hellephant" je kompresorem přeplňovaný V8, kterou si mohou zákazníci objednat jako tzv. „crate engine" a následně ho jednoduše zabudovat do svého automobilu. A s tímto monstrem pod kapotou, které generuje 746 kW, pak budou moci klidně vyrazit i na běžné silnice.
Jak už jméno naznačuje, v podstatě se jedná o větší motor Hellcat, který se dočkal zvětšení válců a zdvihu. Blok je hliníkový a na jeho vrcholu je umístěn upravený kompresor, který motor zásobuje obrovským množstvím vzduchu. V krabici, ve které je motor dodávát, navíc nechybí ani veškerá potřebná elektronika a příslušenství potřebné k naladění motoru na plný potenciál. Jediný zádrhel však může být ve skutečnosti, že motor je navržen jen k používání ve vozech vyrobených před rokem 1976.
Během prezentace byl motor 426 Hemi usazen do ikonického vozu, který si většina motoristických fanoušků spojuje hlavně se záporáky - Dodge Charger 1968 (jehož nejznámější role v rukou záporáků se spojuje s filmem Bullitův případ). Tento unikátní koncept pak dostal název Super Charger Concept.
Stavba tohoto unikátního vozu ale samozřejmě zahrnovala více, než jen usazení motoru o výkonu 1014 koní pod kapotu. Vůz dostal novou šestistupňovou manuální převodovku, velké šestipístkové brzdy Brembo, 20-palcová kola vpředu, 21-palcová vzadu a upravený interiér, ve kterém se objevují prvky z moderních vozů Dodge.
Úpravy se ale nevyhnuly ani karoserii. U předních a zadních podběhů najdeme rozšiřující lemy, které přidaly vozu na agresivitě a současně umožnily usadit větší kola. Za povšimnutí stojí i nový přední splitter pocházející z modelu Demon, nebo zadní spoiler z modelu Charger R/T. Ikonická světla, která byla ukryta v přední masce, byla nahrazena novými světlomety z nového Challengeru.
„Naši nadšenci touží po síle a výkonu a naše nová sada motoru 'Hellephant' Mopar Crate Hemi jim nabídne obrovský výkon i točivý moment v plug-and-play balíčku, který je v našem oboru jedinečný" uvedl Steve Beahm, zástupce koncernu FCA odpovědný za díly a služby pro Mopar a cestovní vozy. „Dodge Charger z roku 1968 je jedním z nejúžasnějších klasických automobilů, což byl důvod, proč jsme si ho zvolili jako základ pro nás 'Super Charger' koncept. Je to úžasný vůz a skvěle prezentuje náš motor 'Hellephant'."
Největším trendem za posledních 10 let jsou jednoznačně vozy typu SUV. Lidé je mají rádi pro svou robustní karoserii, zvýšení podvozek a dostatek prostoru, jenže mají i nějaká negativa. Proti klasickým kombíkům mívají horší jízdní vlastnosti a také vyšší spotřebu. Vezmeme-li z obou světů to dobré, vznikne zvýšený kombík s pohonem 4x4 a přesně takové auto máme v dnešní recenzi.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?