Jaký vliv má Start-Stop na techniku automobilu? Podívejte se, co říkají odborníci

Ilustrační foto
Ilustrační foto, foto: ProfiAuto
Antonín Marek , AutoRoad.cz 30. října 2018 14:27
Sdílej:

V dnešní době už není Start-stop systém doménou jen vozů vyšší třídy, ale takřka standardní výbavou všech nových automobilů. Někteří řidiči systém vypínají ihned po nastartování, jiní naopak tuto funkci vítají. A jak to vidí mechanici z autoservisů ProfiAuto?

Stále více diskusí se vede právě na téma, zda tento systém opravdu pomáhá snižovat emise, šetřit palivo, nebo naopak na druhou stranu má negativní vliv na motor a další součásti vozu. Ničí tedy Start-stop systém motor? „Opětovné startování příliš motoru neprospívá. I když míra zatížení motoru při každém ze startů je závislá na více faktorech, např. na okolní teplotě, ujetých kilometrech, stavu dílů ve vozidle, pravidelné údržbě nebo stylu jízdy řidiče,“ říká Jindřich Krejčí, ředitel značky ProfiAuto, která sdružuje síť nezávislých autoservisů v České republice a na Slovensku.

Záleží také na tom, zda řidiči ujedou více kilometrů souvislou jízdou nebo se pohybují v kolonách a na křižovatkách. Časté používání systému Start-stop má vliv, kromě motoru, i na další součásti a komponenty vozidla. Hodně zabrat dostává i pohonná jednotka, startér nebo akumulátor, který je sice uzpůsobený speciálně pro tento systém, ale i tak má problémy se životností. Např. kompresor klimatizace starty a vypínáním, který reaguje na sledování teploty ve vozidle v letním období, poněvadž musí prostor dochladit. V zimě to samé platí při vytápění vozu. K tomu je třeba přičíst venkovní mínusové teploty, a tím rychlejší pokles teplot všech komponentů motoru, které následovně trpí větším zatížením.   Ať už je ve voze moderních elektronických systémů, kolik chce, velmi důležitým činitelem je stále řidič, jeho řidičské schopnosti a preference, a to platí i u systému Start-stop. Záleží, jestli jezdí sportovně nebo tzv. ECO. V prvním případě je pak systém Start-stop pro vozidlo nejen zbytečný, ale může opravdu zapříčinit závadu. Při sportovní jízdě s využitím systému se dostatečně neochladí turbo ani jiné části vozu. Trpí přidružené součásti jako startér, akumulátor, dvouhmotový setrvačník a další.

Auta mají různá zaměření, výbavu, slouží k určité činnosti či aktivitě a podle toho je nastavena i řídící jednotka a fungování systému. „Z našeho pohledu je systém Start-stop více potřebný v menších autech, která nejezdí delší trasy, ale spíše se pohybují v zalidněných oblastech. Samozřejmě ve městě, na křižovatkách a v kolonách je funkce stejně důležitá pro všechny třídy vozů. Jednoznačnou odpověď však dát nelze, těch faktorů, které vstupují do hry, je opravdu hodně“, říká Jindřich Krejčí. Nejen v souvislosti se systémem Start-stop je nezbytná pravidelná údržba vozu, majitel by měl používat motorový olej, který je u systému Start-stop doporučený výrobcem automobilu. Jakmile se rozhodne použít něco jiného, musí si uvědomit, že sám ovlivňuje samotný systém i fungování motoru. Kdo si není jistý, jaký olej je ten správný, může navštívit některý ze servisů ProfiAuto.

Stalo se
Novinky ze světa EV
Namísto hatchbacku už spíše crossover.

Škoda Favorit se vrací. Jako povedený elektrický crossover. Retro design míří do budoucnosti

Škoda Auto představila futuristickou vizi legendárního modelu Favorit. Kultovní hatchback z konce osmdesátých let se v nové studii mění na elektrický crossover, který spojuje retro prvky s aktuálními designovými trendy. Projekt vznikl z iniciativy designérů Ljudmila Slavova a Davida Stingla.

Novinky ze světa EV
Nissan Micra (2025)

Nový Nissan Micra? Zmatený klon Renaultu 5, který propadl v designu i smyslu

Nissan se s novou Microu vydal cestou nejmenšího odporu – převzal Renault 5 E-Tech a přemaloval ho. Výsledek? Elektromobil bez vlastní identity, který selhává v designu i konkurenceschopnosti. Japonci vsadili na špatného koně a přidali vlastní chyby.

Zajímavosti
on-line prodej

Kupujete ojeté auto? Těmto 7 pastem se vyhněte, jinak zapláčete

Ročně se v Česku prodá na 650 000 ojetých aut. Může se proto zdát, že koupit si ojeté auto není žádný problém. Velký výběr ovšem ještě není zárukou kvality. Nemalé množství prodávaných ojetin skrývá před kupujícím svou historii. K tomu, aby se nechali vlákat do pasti, napomáhá i řada častých chyb, které zájemci při výběru vozu dělají. Které to jsou a čemu se vyhnout? 

Zajímavosti
Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Ochrana motorky při pádu: Proč jsou chrániče páček nezbytnou výbavou nejen pro offroad

Každý motorkář, ať už jezdí po městě, okreskách nebo v lehkém terénu, ví, jak snadno může dojít k nečekanému pádu. Někdy stačí kluzká vozovka, jinak postavený stojan nebo prosté zaváhání při manipulaci na místě. A právě v těchto situacích často dochází k poškození některé z nejcitlivějších částí – ovládacích páček.