Jaký vliv má Start-Stop na techniku automobilu? Podívejte se, co říkají odborníci

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 30. října 2018, 14:27 Google+

V dnešní době už není Start-stop systém doménou jen vozů vyšší třídy, ale takřka standardní výbavou všech nových automobilů. Někteří řidiči systém vypínají ihned po nastartování, jiní naopak tuto funkci vítají. A jak to vidí mechanici z autoservisů ProfiAuto?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: ProfiAuto

Sdílejte článek

Stále více diskusí se vede právě na téma, zda tento systém opravdu pomáhá snižovat emise, šetřit palivo, nebo naopak na druhou stranu má negativní vliv na motor a další součásti vozu. Ničí tedy Start-stop systém motor? „Opětovné startování příliš motoru neprospívá. I když míra zatížení motoru při každém ze startů je závislá na více faktorech, např. na okolní teplotě, ujetých kilometrech, stavu dílů ve vozidle, pravidelné údržbě nebo stylu jízdy řidiče,“ říká Jindřich Krejčí, ředitel značky ProfiAuto, která sdružuje síť nezávislých autoservisů v České republice a na Slovensku.

Záleží také na tom, zda řidiči ujedou více kilometrů souvislou jízdou nebo se pohybují v kolonách a na křižovatkách. Časté používání systému Start-stop má vliv, kromě motoru, i na další součásti a komponenty vozidla. Hodně zabrat dostává i pohonná jednotka, startér nebo akumulátor, který je sice uzpůsobený speciálně pro tento systém, ale i tak má problémy se životností. Např. kompresor klimatizace starty a vypínáním, který reaguje na sledování teploty ve vozidle v letním období, poněvadž musí prostor dochladit. V zimě to samé platí při vytápění vozu. K tomu je třeba přičíst venkovní mínusové teploty, a tím rychlejší pokles teplot všech komponentů motoru, které následovně trpí větším zatížením.  

Ať už je ve voze moderních elektronických systémů, kolik chce, velmi důležitým činitelem je stále řidič, jeho řidičské schopnosti a preference, a to platí i u systému Start-stop. Záleží, jestli jezdí sportovně nebo tzv. ECO. V prvním případě je pak systém Start-stop pro vozidlo nejen zbytečný, ale může opravdu zapříčinit závadu. Při sportovní jízdě s využitím systému se dostatečně neochladí turbo ani jiné části vozu. Trpí přidružené součásti jako startér, akumulátor, dvouhmotový setrvačník a další.

Auta mají různá zaměření, výbavu, slouží k určité činnosti či aktivitě a podle toho je nastavena i řídící jednotka a fungování systému. „Z našeho pohledu je systém Start-stop více potřebný v menších autech, která nejezdí delší trasy, ale spíše se pohybují v zalidněných oblastech. Samozřejmě ve městě, na křižovatkách a v kolonách je funkce stejně důležitá pro všechny třídy vozů. Jednoznačnou odpověď však dát nelze, těch faktorů, které vstupují do hry, je opravdu hodně“, říká Jindřich Krejčí.

Nejen v souvislosti se systémem Start-stop je nezbytná pravidelná údržba vozu, majitel by měl používat motorový olej, který je u systému Start-stop doporučený výrobcem automobilu. Jakmile se rozhodne použít něco jiného, musí si uvědomit, že sám ovlivňuje samotný systém i fungování motoru. Kdo si není jistý, jaký olej je ten správný, může navštívit některý ze servisů ProfiAuto.

Vytisknout

Diskuze: Jaký vliv má Start-Stop na techniku automobilu? Podívejte se, co říkají odborníci

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Peugeot 508

TEST Peugeot 508 GT Plug-in Hybrid 225 – jeden z nejlepších liftbacků na trhu?

Cupra Formentor VZ

TEST: Cupra Formentor VZ 2.0 TSI 310k – sportovní SUV, které dá stovku pod 5 vteřin

Ilustrační foto

Zelená karta v mobilu. Vystačíte s ní v zahraničí?

citroën berlingo

Akční ceny u nového Citroënu Berlingo - je k mání s benzínem, dieselem i elektromotorem

volkswagen caddy

TEST Volkswagen Caddy 2.0 TDI Life – rodinný univerzál s kompromisy

Citroen C4 X

TEST: Citroen C4 X 1.5 BlueHDI 130 Shine – moderně vypadající retro za skvělou cenu

For Caravan

Na karavany a lodě? Již tento víkend v PVA EXPO PRAHA

Volkswagen Polo

TEST: Volkswagen Polo 1,0 TSI – stačí základní motor s 5 stupňovým manuálem?

peugeot 408

Test Peugeot 408 Hybrid 225 e-EAT8 GT: sázka na styl a hi-tech pohon

Ilustrační foto

Toyota znovu nejlepší ze všech. A nejde o výrobu, bezpečnost ani emise

Cupra Leon Sportstourer

TEST: Cupra Leon SP 2.0 TDI – vymírající druh se skvělou spotřebou

Ilustrační foto

Výše stravného je k smíchu, změny cestovních náhrad

on-line prodej

Máte ho doma? Tahle auta se prodávají nejrychleji

První snímky nového Volva XC90 - vše pro nízký odpor vzduchu

Volvo má nový způsob značení některých svých vozů

MG5 Electric

TEST: MG5 Electric Excite – kombík na baterky do milionu, jde o dobrou volbu?

reklama

Doporučujeme

Polní kuchyně PK 4 Kaga

Česká polní kuchyně dobývá svět! Neuhodnete, ve kterých státech si ji oblíbili

Čtěte dále

Nejčtenější články

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud