V dnešní době už není Start-stop systém doménou jen vozů vyšší třídy, ale takřka standardní výbavou všech nových automobilů. Někteří řidiči systém vypínají ihned po nastartování, jiní naopak tuto funkci vítají. A jak to vidí mechanici z autoservisů ProfiAuto?
Stále více diskusí se vede právě na téma, zda tento systém opravdu pomáhá snižovat emise, šetřit palivo, nebo naopak na druhou stranu má negativní vliv na motor a další součásti vozu. Ničí tedy Start-stop systém motor? „Opětovné startování příliš motoru neprospívá. I když míra zatížení motoru při každém ze startů je závislá na více faktorech, např. na okolní teplotě, ujetých kilometrech, stavu dílů ve vozidle, pravidelné údržbě nebo stylu jízdy řidiče,“ říká Jindřich Krejčí, ředitel značky ProfiAuto, která sdružuje síť nezávislých autoservisů v České republice a na Slovensku.
Záleží také na tom, zda řidiči ujedou více kilometrů souvislou jízdou nebo se pohybují v kolonách a na křižovatkách. Časté používání systému Start-stop má vliv, kromě motoru, i na další součásti a komponenty vozidla. Hodně zabrat dostává i pohonná jednotka, startér nebo akumulátor, který je sice uzpůsobený speciálně pro tento systém, ale i tak má problémy se životností. Např. kompresor klimatizace starty a vypínáním, který reaguje na sledování teploty ve vozidle v letním období, poněvadž musí prostor dochladit. V zimě to samé platí při vytápění vozu. K tomu je třeba přičíst venkovní mínusové teploty, a tím rychlejší pokles teplot všech komponentů motoru, které následovně trpí větším zatížením. Ať už je ve voze moderních elektronických systémů, kolik chce, velmi důležitým činitelem je stále řidič, jeho řidičské schopnosti a preference, a to platí i u systému Start-stop. Záleží, jestli jezdí sportovně nebo tzv. ECO. V prvním případě je pak systém Start-stop pro vozidlo nejen zbytečný, ale může opravdu zapříčinit závadu. Při sportovní jízdě s využitím systému se dostatečně neochladí turbo ani jiné části vozu. Trpí přidružené součásti jako startér, akumulátor, dvouhmotový setrvačník a další.
Auta mají různá zaměření, výbavu, slouží k určité činnosti či aktivitě a podle toho je nastavena i řídící jednotka a fungování systému. „Z našeho pohledu je systém Start-stop více potřebný v menších autech, která nejezdí delší trasy, ale spíše se pohybují v zalidněných oblastech. Samozřejmě ve městě, na křižovatkách a v kolonách je funkce stejně důležitá pro všechny třídy vozů. Jednoznačnou odpověď však dát nelze, těch faktorů, které vstupují do hry, je opravdu hodně“, říká Jindřich Krejčí. Nejen v souvislosti se systémem Start-stop je nezbytná pravidelná údržba vozu, majitel by měl používat motorový olej, který je u systému Start-stop doporučený výrobcem automobilu. Jakmile se rozhodne použít něco jiného, musí si uvědomit, že sám ovlivňuje samotný systém i fungování motoru. Kdo si není jistý, jaký olej je ten správný, může navštívit některý ze servisů ProfiAuto.
Po delší době se podíváme na zoubek atraktivní ojetině, avšak v tomto konkrétním případě se spíše jedná o zánovní auto, než vyloženě ojetinu. Má najeto lehce přes 7 tisíc kilometrů, je z roku 2021 a největší výhoda je, že proti ceně nové plug-in hybridní Q5 stojí tato přibližně o milion méně. Dnešní recenze zjistí, jak se s touto Q5 jezdí a pro koho bude skvělou volbou.
Před třemi měsíci se společnost AURES Holdings rozhodla po 76 letech transformovat tradiční značku Mototechna do nové podoby. V Praze v ulici Kolbenova otevřela první polistopadovou samostatnou pobočku a značce dala nejen novou podobu loga, ale výrazně posunula na novou úroveň nabídku aut i služeb. To se ukázalo jako dobrý tah, protože tím zacílila na náročnější klientelu. Potvrzuje to i rostoucí NPS (hodnocení úrovně služeb od zákazníků) a vysoké hodnocení na Googlu. Doposud byla Mototechna součástí nabídky všech poboček AURES Holdings v Česku a na Slovensku. Do tří let plánuje Mototechna rozšířit nabídku na 2 000 aut a otevřít další pobočky nejen v České republice, ale i na Slovensku a v Polsku.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?