V dnešní době už není Start-stop systém doménou jen vozů vyšší třídy, ale takřka standardní výbavou všech nových automobilů. Někteří řidiči systém vypínají ihned po nastartování, jiní naopak tuto funkci vítají. A jak to vidí mechanici z autoservisů ProfiAuto?
Stále více diskusí se vede právě na téma, zda tento systém opravdu pomáhá snižovat emise, šetřit palivo, nebo naopak na druhou stranu má negativní vliv na motor a další součásti vozu. Ničí tedy Start-stop systém motor? „Opětovné startování příliš motoru neprospívá. I když míra zatížení motoru při každém ze startů je závislá na více faktorech, např. na okolní teplotě, ujetých kilometrech, stavu dílů ve vozidle, pravidelné údržbě nebo stylu jízdy řidiče,“ říká Jindřich Krejčí, ředitel značky ProfiAuto, která sdružuje síť nezávislých autoservisů v České republice a na Slovensku.
Záleží také na tom, zda řidiči ujedou více kilometrů souvislou jízdou nebo se pohybují v kolonách a na křižovatkách. Časté používání systému Start-stop má vliv, kromě motoru, i na další součásti a komponenty vozidla. Hodně zabrat dostává i pohonná jednotka, startér nebo akumulátor, který je sice uzpůsobený speciálně pro tento systém, ale i tak má problémy se životností. Např. kompresor klimatizace starty a vypínáním, který reaguje na sledování teploty ve vozidle v letním období, poněvadž musí prostor dochladit. V zimě to samé platí při vytápění vozu. K tomu je třeba přičíst venkovní mínusové teploty, a tím rychlejší pokles teplot všech komponentů motoru, které následovně trpí větším zatížením. Ať už je ve voze moderních elektronických systémů, kolik chce, velmi důležitým činitelem je stále řidič, jeho řidičské schopnosti a preference, a to platí i u systému Start-stop. Záleží, jestli jezdí sportovně nebo tzv. ECO. V prvním případě je pak systém Start-stop pro vozidlo nejen zbytečný, ale může opravdu zapříčinit závadu. Při sportovní jízdě s využitím systému se dostatečně neochladí turbo ani jiné části vozu. Trpí přidružené součásti jako startér, akumulátor, dvouhmotový setrvačník a další.
Auta mají různá zaměření, výbavu, slouží k určité činnosti či aktivitě a podle toho je nastavena i řídící jednotka a fungování systému. „Z našeho pohledu je systém Start-stop více potřebný v menších autech, která nejezdí delší trasy, ale spíše se pohybují v zalidněných oblastech. Samozřejmě ve městě, na křižovatkách a v kolonách je funkce stejně důležitá pro všechny třídy vozů. Jednoznačnou odpověď však dát nelze, těch faktorů, které vstupují do hry, je opravdu hodně“, říká Jindřich Krejčí. Nejen v souvislosti se systémem Start-stop je nezbytná pravidelná údržba vozu, majitel by měl používat motorový olej, který je u systému Start-stop doporučený výrobcem automobilu. Jakmile se rozhodne použít něco jiného, musí si uvědomit, že sám ovlivňuje samotný systém i fungování motoru. Kdo si není jistý, jaký olej je ten správný, může navštívit některý ze servisů ProfiAuto.
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.
Plug-in hybridy jsou zajímavým kompromisem mezi elektromobily a spalovacími vozy – z obou světů si berou to dobré. Model DS 7 jsme již testovali a to jak v nejvýkonnější verzi s 360 koňmi, tak opak v podobě naftového provedení v základní výbavě Pallas. Do dnešní recenze dorazila akční zvýhodněná verze Edition France se středně silným plug-in hybridním pohonem. Vyplatí se příplatek 400 tisíc za svižný plug-in hybrid proti naftovému základu?
Trh s novými automobily prošel za poslední roky poměrně turbulentním obdobím. Mizí mnoho tradičních modelů, řeší se emise a pozornost se soustředí na vozy typu SUV či elektromobily. Negativem je všeobecný nárůst cen nových aut a proto je skvělá zpráva, že zde existuje velké množství lehce ojetých automobilů, které jsou často o více, než třetinu levnější a nabízí mnoho prostoru za přijatelnou cenu. Přesně to je případ tohoto šikovně postaveného Mercedesu.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.