Audi hodlá jako jeden z prvních výrobců automobilů na světě využívat metodu strojového učení v sériové výrobě. Software z vlastního vývoje rozpoznává a označuje nejmenší trhliny v plechových dílech, a to automatizovaně, spolehlivě a během sekund. Audi tímto projektem podporuje využívání umělé inteligence a revolučním způsobem mění proces kontroly kvality ve výrobě.
Vzhledem ke stále náročnější výrobě automobilů Audi s progresivním designem a vysokým standardům kvality značky se čtyřmi kruhy jsou všechny díly karoserie důkladně kontrolovány ihned po dokončení jejich výroby v lisovně. Kromě vizuální kontroly zaměstnanci slouží k tomuto účelu několik malých kamer, umístěných přímo v lisech. Jimi zaznamenané obrazy jsou analyzovány softwarem na rozpoznávání obrazů. Tento proces bude brzy nahrazen procesem na základě strojového učení. Základem inovativní metody je software s komplexní umělou neuronovou sítí. Software rozpoznává s nejvyšší precizností i ty nejmenší trhliny v plechu a příslušná místa spolehlivě označuje.
„Možnost využití automatizované kontroly dílů v sériové výrobě v současnosti zkoumáme v naší ingolstadtské lisovně. Nová metoda podporuje naše zaměstnance a pro Audi představuje další důležitý krok v rámci transformace výroby na moderní chytrou továrnu,“ říká Jörg Spindler, vedoucí kompetenčního centra pro výrobní zařízení a techniku tváření.
Řešení vychází z metody hlubokého učení, speciálního druhu strojového učení, která dokáže pracovat s velkým množstvím velmi nestrukturovaných a vysoce dimenzionálních dat, například obrazových. Tým po mnoho měsíců trénoval umělou neuronovou síť pomocí několika milionů kontrolních fotografií. Mezi největší výzvy patřilo jednak vytvoření dostatečně velké databáze a jednak tzv. označování obrazů. Tým přitom označoval trhliny na ukázkových fotografiích s přesností na pixel, což vyžadovalo nejvyšší preciznost. Vynaložené úsilí se vyplatilo, protože neuronová síť se nyní na základě příkladů učí samostatně a rozpoznává trhliny i na nových, dosud neznámých fotografiích. Databázi tvoří několik terabytů kontrolních fotografií ze sedmi lisů v závodě Audi Ingolstadt a z několika výrobních závodů Volkswagen.
„Umělá inteligence a strojové učení jsou pro Audi stěžejními technologiemi budoucnosti. S jejich pomocí pokračujeme v trvale udržitelné digitální transformaci společnosti,“ zdůrazňuje Frank Loydl, ředitel IT ve společnosti AUDI AG. „V rámci tohoto mezioborového projektu společně vyvíjíme řešení pro sériovou výrobu, které je na trhu jedinečné a bude využíváno exkluzivně značkou Audi.“ Software, od nápadu až po dokončený prototyp, vznikal převážně v rámci interního vývoje Audi. Inovační oddělení Audi IT od poloviny roku 2016 úzce spolupracuje s oddělením výrobní technologie z kompetenčního centra pro výrobní zařízení a techniku tváření.
Kontrola kvality pomocí strojového učení v budoucnosti nahradí dosud používané vizuální rozpoznávání trhlin chytrými kamerami. Aktuální metoda je velmi náročná na manuální práci. Kamera se musí pro každý nový díl, vyráběný v lisovně, ať se jedná o dveře, kapotu motoru nebo blatník, nově nakonfigurovat. Při rozpoznávání navíc pravidelně dochází k chybám, protože jednoduché algoritmy programu pro zpracování obrazu jsou velmi závislé na různých faktorech, jako jsou světelné podmínky nebo stav povrchu snímaného dílu.
Strojové učení bude možné využívat i při dalších vizuálních kontrolách kvality. Za předpokladu dostatečného množství označených datových záznamů může toto řešení zvyšovat kvalitu výroby také v lakovně nebo na montážní lince.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?