Audi hodlá jako jeden z prvních výrobců automobilů na světě využívat metodu strojového učení v sériové výrobě. Software z vlastního vývoje rozpoznává a označuje nejmenší trhliny v plechových dílech, a to automatizovaně, spolehlivě a během sekund. Audi tímto projektem podporuje využívání umělé inteligence a revolučním způsobem mění proces kontroly kvality ve výrobě.
Vzhledem ke stále náročnější výrobě automobilů Audi s progresivním designem a vysokým standardům kvality značky se čtyřmi kruhy jsou všechny díly karoserie důkladně kontrolovány ihned po dokončení jejich výroby v lisovně. Kromě vizuální kontroly zaměstnanci slouží k tomuto účelu několik malých kamer, umístěných přímo v lisech. Jimi zaznamenané obrazy jsou analyzovány softwarem na rozpoznávání obrazů. Tento proces bude brzy nahrazen procesem na základě strojového učení. Základem inovativní metody je software s komplexní umělou neuronovou sítí. Software rozpoznává s nejvyšší precizností i ty nejmenší trhliny v plechu a příslušná místa spolehlivě označuje.
„Možnost využití automatizované kontroly dílů v sériové výrobě v současnosti zkoumáme v naší ingolstadtské lisovně. Nová metoda podporuje naše zaměstnance a pro Audi představuje další důležitý krok v rámci transformace výroby na moderní chytrou továrnu,“ říká Jörg Spindler, vedoucí kompetenčního centra pro výrobní zařízení a techniku tváření.
Řešení vychází z metody hlubokého učení, speciálního druhu strojového učení, která dokáže pracovat s velkým množstvím velmi nestrukturovaných a vysoce dimenzionálních dat, například obrazových. Tým po mnoho měsíců trénoval umělou neuronovou síť pomocí několika milionů kontrolních fotografií. Mezi největší výzvy patřilo jednak vytvoření dostatečně velké databáze a jednak tzv. označování obrazů. Tým přitom označoval trhliny na ukázkových fotografiích s přesností na pixel, což vyžadovalo nejvyšší preciznost. Vynaložené úsilí se vyplatilo, protože neuronová síť se nyní na základě příkladů učí samostatně a rozpoznává trhliny i na nových, dosud neznámých fotografiích. Databázi tvoří několik terabytů kontrolních fotografií ze sedmi lisů v závodě Audi Ingolstadt a z několika výrobních závodů Volkswagen.
„Umělá inteligence a strojové učení jsou pro Audi stěžejními technologiemi budoucnosti. S jejich pomocí pokračujeme v trvale udržitelné digitální transformaci společnosti,“ zdůrazňuje Frank Loydl, ředitel IT ve společnosti AUDI AG. „V rámci tohoto mezioborového projektu společně vyvíjíme řešení pro sériovou výrobu, které je na trhu jedinečné a bude využíváno exkluzivně značkou Audi.“ Software, od nápadu až po dokončený prototyp, vznikal převážně v rámci interního vývoje Audi. Inovační oddělení Audi IT od poloviny roku 2016 úzce spolupracuje s oddělením výrobní technologie z kompetenčního centra pro výrobní zařízení a techniku tváření.
Kontrola kvality pomocí strojového učení v budoucnosti nahradí dosud používané vizuální rozpoznávání trhlin chytrými kamerami. Aktuální metoda je velmi náročná na manuální práci. Kamera se musí pro každý nový díl, vyráběný v lisovně, ať se jedná o dveře, kapotu motoru nebo blatník, nově nakonfigurovat. Při rozpoznávání navíc pravidelně dochází k chybám, protože jednoduché algoritmy programu pro zpracování obrazu jsou velmi závislé na různých faktorech, jako jsou světelné podmínky nebo stav povrchu snímaného dílu.
Strojové učení bude možné využívat i při dalších vizuálních kontrolách kvality. Za předpokladu dostatečného množství označených datových záznamů může toto řešení zvyšovat kvalitu výroby také v lakovně nebo na montážní lince.
V závěrečné kapitole naší dlouhodobé recenze se zaměříme především na konkurenty a také na cenu, která je hlavním, ale rozhodně ne jediným trumfem, který DS 7 drží v ruce. Zaslouží si tato akční DS 7 vaší pozornost a nebo je lepší volbou vyhlášené německé trio – Mercedes-Benz, BMW a Audi?
Čínská automobilka Denza, společný podnik značky BYD a Mercedesu, oznámila evropské uvedení svého vrcholného modelu Z9 GT, který vstoupí na trh jako elektrické vozidlo (EV) v říjnu 2025, následované plug-in hybridní verzí (PHEV) v lednu 2026.
Společnost BYD, světový lídr v oblasti vozidel na nové energie, oficiálně vstupuje na český trh. Tuzemským zákazníkům nabídne čistě elektrické i plug-in hybridní vozy s technologiemi, které jsou součástí její rychlé expanze v Evropě.
V Druhé kapitole naší dlouhodobé recenze se podíváme na zoubek naftovému čtyřválci o objemu 1,5 litrů, který pracuje ve voze, jehož pohotovostní hmotnost činí 1585 kg. Je to důstojná motorizace pro načančané SUV, které o sobě tvrdí, že hraje vysokou hru? A co spotřeba?
Tento týden v naší redakční garáži zaparkoval nejsilnější Superb, který na první pohled vypadá celkem běžně, ale opak je pravdou. Na silnici dokáže být překvapivě svižným autem, které si však stále zachovává svou klidnou povahu, která je nad věcí. Jaká je nová generace ve srovnání s tou předchozí, která nabídla výkon 206 kW ?
Americký prezident Donald Trump oznámil, že Spojené státy uvalí 25% cla na dovoz automobilů vyrobených mimo USA, přičemž tato opatření vstoupí v platnost 2. dubna. V reakci na tuto novinku předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová vyjádřila lítost a EU její rozhodnutí důkladně prozkoumá. Trump rovněž odložil výběr cla na automobilové díly o měsíc. Tento krok způsobil pokles akcií automobilek na asijských burzách a očekává se, že výprodeje se rozšíří i na evropské a americké trhy. Uvedl to server CNBS.
Následující měsíc nám bude dělat společnost prostorné SUV od francouzské značky DS Automobiles, která si potrpí na unikátní design, kvalitní interiéry a jedinečnost. S DS7 jsme již měli dvakrát tu čest, ovšem jednalo se vždy o vrcholná provedení s cenovkou kolem dvou milionů. DS na „sedmičku“ aktuálně nabízí zvýhodněnou verzi Edition France, kterou pořídíte za 950 tisíc, což je ve srovnání s konkurenty fantastická cena. Má to nějaký háček?
Automobilka Tesla oznámila svolávací akci téměř všech dosud vyrobených vozů Cybertruck – bezmála 50 tisíc kusů musí zpět kvůli závadě na karoserii. Ve stejném čase ale firma čelí i narůstajícímu napětí mimo výrobní linky. Po celých Spojených státech se množí útoky na prodejny i zákazníky Tesly, které jsou motivovány nelibostí vůči veřejnému vystupování Elona Muska.