Audi hodlá jako jeden z prvních výrobců automobilů na světě využívat metodu strojového učení v sériové výrobě. Software z vlastního vývoje rozpoznává a označuje nejmenší trhliny v plechových dílech, a to automatizovaně, spolehlivě a během sekund. Audi tímto projektem podporuje využívání umělé inteligence a revolučním způsobem mění proces kontroly kvality ve výrobě.
Vzhledem ke stále náročnější výrobě automobilů Audi s progresivním designem a vysokým standardům kvality značky se čtyřmi kruhy jsou všechny díly karoserie důkladně kontrolovány ihned po dokončení jejich výroby v lisovně. Kromě vizuální kontroly zaměstnanci slouží k tomuto účelu několik malých kamer, umístěných přímo v lisech. Jimi zaznamenané obrazy jsou analyzovány softwarem na rozpoznávání obrazů. Tento proces bude brzy nahrazen procesem na základě strojového učení. Základem inovativní metody je software s komplexní umělou neuronovou sítí. Software rozpoznává s nejvyšší precizností i ty nejmenší trhliny v plechu a příslušná místa spolehlivě označuje.
„Možnost využití automatizované kontroly dílů v sériové výrobě v současnosti zkoumáme v naší ingolstadtské lisovně. Nová metoda podporuje naše zaměstnance a pro Audi představuje další důležitý krok v rámci transformace výroby na moderní chytrou továrnu,“ říká Jörg Spindler, vedoucí kompetenčního centra pro výrobní zařízení a techniku tváření.
Řešení vychází z metody hlubokého učení, speciálního druhu strojového učení, která dokáže pracovat s velkým množstvím velmi nestrukturovaných a vysoce dimenzionálních dat, například obrazových. Tým po mnoho měsíců trénoval umělou neuronovou síť pomocí několika milionů kontrolních fotografií. Mezi největší výzvy patřilo jednak vytvoření dostatečně velké databáze a jednak tzv. označování obrazů. Tým přitom označoval trhliny na ukázkových fotografiích s přesností na pixel, což vyžadovalo nejvyšší preciznost. Vynaložené úsilí se vyplatilo, protože neuronová síť se nyní na základě příkladů učí samostatně a rozpoznává trhliny i na nových, dosud neznámých fotografiích. Databázi tvoří několik terabytů kontrolních fotografií ze sedmi lisů v závodě Audi Ingolstadt a z několika výrobních závodů Volkswagen.
„Umělá inteligence a strojové učení jsou pro Audi stěžejními technologiemi budoucnosti. S jejich pomocí pokračujeme v trvale udržitelné digitální transformaci společnosti,“ zdůrazňuje Frank Loydl, ředitel IT ve společnosti AUDI AG. „V rámci tohoto mezioborového projektu společně vyvíjíme řešení pro sériovou výrobu, které je na trhu jedinečné a bude využíváno exkluzivně značkou Audi.“ Software, od nápadu až po dokončený prototyp, vznikal převážně v rámci interního vývoje Audi. Inovační oddělení Audi IT od poloviny roku 2016 úzce spolupracuje s oddělením výrobní technologie z kompetenčního centra pro výrobní zařízení a techniku tváření.
Kontrola kvality pomocí strojového učení v budoucnosti nahradí dosud používané vizuální rozpoznávání trhlin chytrými kamerami. Aktuální metoda je velmi náročná na manuální práci. Kamera se musí pro každý nový díl, vyráběný v lisovně, ať se jedná o dveře, kapotu motoru nebo blatník, nově nakonfigurovat. Při rozpoznávání navíc pravidelně dochází k chybám, protože jednoduché algoritmy programu pro zpracování obrazu jsou velmi závislé na různých faktorech, jako jsou světelné podmínky nebo stav povrchu snímaného dílu.
Strojové učení bude možné využívat i při dalších vizuálních kontrolách kvality. Za předpokladu dostatečného množství označených datových záznamů může toto řešení zvyšovat kvalitu výroby také v lakovně nebo na montážní lince.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.
Čínský výrobce Zeekr, vlastněný koncernem Geely, odhalil ceny a specifikace nového elektrického SUV Zeekr 7X pro Austrálii i Evropu. Prémiově laděný elektromobil, který vznikl pod taktovkou evropských vývojářů, míří přímo proti Tesle Model Y, Audi Q6 e-tron či BMW iX3. S dojezdem až 870 km, extrémně rychlým nabíjením a výbavou srovnatelnou s luxusní třídou může výrazně zamíchat kartami v segmentu.
Francouzská značka Alpine oficiálně představila svůj první elektrický crossover. Novinka s označením A390 navazuje na loňský koncept a zaujme nejen ostře řezaným designem, ale především technikou: pod kapotou má tři elektromotory, až 470 koní a baterii s kapacitou 89 kWh. Do prodeje půjde koncem roku.