Autojeřáby jsou technicky působivé stroje, bez kterých by se dnes neobešla prakticky žádná stavba. Své využití ale nalézají i v dalších odvětvích průmyslu, případně ve službách záchranných či ozbrojených složek. Napadlo vás ale někdy, jaké jsou jejich limity? A který mobilní autojeřáb je vlastně ze všech nejvýkonnější?
Výrobou nejvýkonnějšího mobilního jeřábu, nebo chcete-li autojeřábu, se pyšní švýcarská společnost Liebherr, která v německém závodě produkuje golema s označením LTM 11200 -9.1. Již na první pohled je evidentní, že tenhle stroj je extrémní v každém ohledu, brada ale člověku spadne až při pohledu na jeho parametry.
Stroj, který byl v roce 2007 představen na mezinárodním veletrhu stavebních a důlních strojů Bauma v německém Mnichově, se může pochlubit teoretickou nosností až 1200 tun a to ve vzdálenosti 2.5 metru od centra otáčení a s 202 tunami balastu. Bez speciálního vybavení je nosnost až 363 tun do vzdálenosti 3.5 metru od osy otáčení.
Jeřáb byl navržen jako tzv. All-Terrain, takže se počítá s jeho pohybem po zpevněných i nezpevněných cestách. Mimochodem, pod názvem LTM se ukrývá Liebherr Telescopic Mobilkran, tedy mobilní jeřáb Liebherr. Číselné označení pak v sobě ukrývá 1200 tun nosnosti, 9 náprav a variantu číslo 1.
Pro lepší pohyb ve městech i v terénu byl podvozek vybaven zcela novým systémem natáčení zadních náprav, které reagují v závislosti na rychlosti. V rychlosti do 30 km/h se natáčí nápravy 6 až 9, při rychlostech 30 až 60 km/h se natáčení náprav 6 a 7 zablokuje a ty tak stále míří vpřed. Podvozek je hydropneumatický a vybavený funkcí automatického vyrovnání.
O pohone se stará osmiválcový turbodiesel Liebherr D9508 A7 o výkonu 500 kW (cca 680 koní) s točivým momentem 3000 Nm, díky kterému dokáže tenhle kolos uhánět až 75 km/h. Motor je spojen s automatickou převodovkou ZF, která přenáší výkon na nápravy 1,2, 4 a 5. Převodovka s měničem momentu se může pochlubit 12 rychlostmi vpřed. Na všech nápravách jsou pneumatiky o průměru 25-palců, za kterými se ukrývají kotoučové brzdy.
Samotné těleso jeřábu však pohání jiný motor. Tím je opět turbodiesel z produkce Liebherr, ovšem tentokrát již pouze V6 o výkonu 270 kW (367 koní) s točivým momentem 1720 Nm. ten je propojen s několika hydraulickými systémy, které umožňují pohyb nástavby i samotného jeřábu a navijáku.
Jednou z nejpozoruhodnějších věcí celého jeřábu je však jeho rameno. LTM 11200 je v základu vybaveno nejdelším teleskopickým ramenem, jaké se v současnosti na autojeřábech nabízí. Již v základu může jeho výška dosahovat až 100 metrů, ovšem při použití speciálních nástavců se dá prodloužit až na dechberoucích 192 metrů, kladka se však pohybuje "jen" ve výšce 188 metrů. Působivý je navíc i příklad udávaný výrobcem, podle kterého dokáže autojeřáb uzvednout až 106 tun do výšky 80 metrů a vzdálenosti až 12 metrů od osy otáčení.
Jeřáb ale může být dodán i v jiné konfiguraci. Základem nabídky je teleskopické rameno T3, jehož 4 segmenty se dokáží vysunout až na 55 metrů. Rameno s označením T7 je složeno ze sedmi segmentů, které se vysouvají zcela automaticky a jejich maximální délka je až 100 metrů. Na konec ramene se však dají připojovat ještě speciální nástavce, díky kterým se dá délka téměř zdvojnásobit. Maximální rádius jeřábu je až 136 metrů.
Kromě hrubé síly ale jeřáb disponuje i bohatou paletou bezpečnostních systémů, které zajišťují jeho maximálně bezpečné používání. Ať už se jedná o systémy provádějící automatickou kontrolu, nouzové hydraulické svorky nebo omezovač přepravní kapacity Liccon, který zabrání přetížení jeřábu a riziku převrácení / poškození.
Ze zajímavostí jeřábu ale nemůžeme vynechat skutečnost, že na místo konstrukce se obvykle musí přepravit bez ramene, které přiveze tahač na speciálním podvozku. Jeřáb by si sice s ramenem poradit dokázal, ovšem překážkou je legislativa. Už jen samotná základna s navijáky a stabilizačními rameny totiž váží 108 tun, tedy okolo 12 tun na nápravu. S připojeným ramenem, které váží od 55 tun (T3) - 74.9 tun (T7) výše, už by ale jeřáb překračoval maximální povolené zatížení silnic.
Samotný proces rozložení a opětovného složení je však jednoduchý a obejde se bez dalšího jeřábu. Samotné rameno je totiž opatřeno vlastními teleskopickými nohami, na kterých se jednoduše zvedne. Poté pod rameno zajede tahač se speciálním nástavcem, rameno se na něj spustí, zajistí se a může se vyrazit na cestu. Při opětovném připojení probíhá vše naopak.
Sháníte-li ojeté SUV se silným motorem, tak máte v nabídce sekundárního trhu s auty rozhodně z čeho vybírat. Mnoho lidí má rozpočet na rodinné SUV přibližně milion korun, což na nového Kodiaqa nestačí, na prémiové značky už vůbec ne. Dnešní recenze se podívá na zoubek 6 let staré Audi Q7, kterou za milion pořídíte. To je mimochodem podobná částka, za jakou koupíte modernizovaný Kodiaq RS první generace – co je lepší volba?
Čtyřková Octavia se po pěti letech dočkala faceliftu v rámci kterého přišlo několik inovací. Důležité ovšem je, že byl zachován charakter vozu, který si stále drží velice dobrou kombinaci praktičnosti a zábavy za volantem. Jedná se o nejsilnější Octavii, která kdy vznikla. Měli byste si ji koupit nebo se vyplatí porozhlédnout u sourozenecké Cupry, která nabízí ještě podstatně silnější exempláře?
Když jsem před pár měsíci vybíral auto, které vezmu na dovolenou do italských Alp, tak jsem zvažoval více kandidátů, ale nakonec padla volba na tento Superb. Po cca 1500 km v jednom týdnu se ukázalo, že šlo o vynikající volbu. Proč zrovna jsem si vybral tento model a kolik zvládne tento úsporný fešák ujet kilometrů na jedno natankování?
Cestování vlastním autem po Evropě má své kouzlo, ať už je to svoboda, flexibilita nebo možnost vzít s sebou bez obav i větší zavazadla. Ale co když se za hranicemi něco pokazí? Správné pojištění vám zajistí klidnou dovolenou i v nečekaných situacích. Pojďme si projít, na co byste se měli připravit, než se vydáte na silnici za hranice.
Mercedes-Benz oznámil prudký propad zisku za druhé čtvrtletí letošního roku. Automobilka přiznává, že hlavními důvody jsou dodatečná cla v USA a oslabující prodej v Číně. Kvůli tomu německý výrobce luxusních aut přehodnocuje svůj výhled tržeb na celý rok a očekává jejich výrazný pokles. Informují o tom agentury AFP a Reuters.
S bezpečností dětí na cestách není radno experimentovat. Autosedačka je jedním z nejdůležitějších vybavení pro rodiče a výběr té pravé ovlivní ochranu vašich nejmenších během jízdy. Mezi mnoha značkami, které jsou na trhu autosedaček k mání, vynikají tři z nich – RÖMER, CYBEX a RECARO. Proč jsou mezi rodiči i odborníky v oblasti bezpečnosti tak oblíbené? Čtěte dál!
Elektrifikace postupuje a do měst se kromě velkých SUV začínají tlačit i elektromobily výrazně kompaktnějších rozměrů. Hyundai Inster je jedním z nich – čistě elektrický prcek, který vsází na originální design, užitečnou výbavu a kompaktní rozměry usnadňující městské jízdy. Dokáže však obstát i mimo městské prostředí? A jaká je jeho reálná konkurenceschopnost při ceně, která v našem případě přesáhla hranici 800 tisíc korun?
Tento týden se podíváme na zoubek zánovní Toyotě ProAce. Jedná se o 7 místnou dodávku v nejvyšší výbavě, která je levnější alternativou k Multivanu či Mercedesu třídy V. Mimo bohatou výbavu nabízí také solidní dynamiku i spotřebu a pořádnou porci praktičnosti. Má smysl sáhnout po starší verzi s nízkým nájezdem nebo se vyplatí připlatit si za zcela nové auto?
Společnost Tesla je podle nově podaných regulačních dokumentů v Číně připravena uvést na trh novou verzi svého Modelu 3. Neoficiálně označovaný jako Model 3+ má elektromobil nabídnout rekordní dojezd až 800 kilometrů podle čínského cyklu CLTC, což by z něj učinilo nejdéle jedoucí vůz značky Tesla. Tento údaj výrazně překonává dosavadní verzi Modelu 3 Long Range AWD, která v Číně dosahuje maximálního dojezdu 713 km.