Autojeřáby jsou technicky působivé stroje, bez kterých by se dnes neobešla prakticky žádná stavba. Své využití ale nalézají i v dalších odvětvích průmyslu, případně ve službách záchranných či ozbrojených složek. Napadlo vás ale někdy, jaké jsou jejich limity? A který mobilní autojeřáb je vlastně ze všech nejvýkonnější?
Výrobou nejvýkonnějšího mobilního jeřábu, nebo chcete-li autojeřábu, se pyšní švýcarská společnost Liebherr, která v německém závodě produkuje golema s označením LTM 11200 -9.1. Již na první pohled je evidentní, že tenhle stroj je extrémní v každém ohledu, brada ale člověku spadne až při pohledu na jeho parametry.
Stroj, který byl v roce 2007 představen na mezinárodním veletrhu stavebních a důlních strojů Bauma v německém Mnichově, se může pochlubit teoretickou nosností až 1200 tun a to ve vzdálenosti 2.5 metru od centra otáčení a s 202 tunami balastu. Bez speciálního vybavení je nosnost až 363 tun do vzdálenosti 3.5 metru od osy otáčení.
Jeřáb byl navržen jako tzv. All-Terrain, takže se počítá s jeho pohybem po zpevněných i nezpevněných cestách. Mimochodem, pod názvem LTM se ukrývá Liebherr Telescopic Mobilkran, tedy mobilní jeřáb Liebherr. Číselné označení pak v sobě ukrývá 1200 tun nosnosti, 9 náprav a variantu číslo 1.
Pro lepší pohyb ve městech i v terénu byl podvozek vybaven zcela novým systémem natáčení zadních náprav, které reagují v závislosti na rychlosti. V rychlosti do 30 km/h se natáčí nápravy 6 až 9, při rychlostech 30 až 60 km/h se natáčení náprav 6 a 7 zablokuje a ty tak stále míří vpřed. Podvozek je hydropneumatický a vybavený funkcí automatického vyrovnání.
O pohone se stará osmiválcový turbodiesel Liebherr D9508 A7 o výkonu 500 kW (cca 680 koní) s točivým momentem 3000 Nm, díky kterému dokáže tenhle kolos uhánět až 75 km/h. Motor je spojen s automatickou převodovkou ZF, která přenáší výkon na nápravy 1,2, 4 a 5. Převodovka s měničem momentu se může pochlubit 12 rychlostmi vpřed. Na všech nápravách jsou pneumatiky o průměru 25-palců, za kterými se ukrývají kotoučové brzdy.
Samotné těleso jeřábu však pohání jiný motor. Tím je opět turbodiesel z produkce Liebherr, ovšem tentokrát již pouze V6 o výkonu 270 kW (367 koní) s točivým momentem 1720 Nm. ten je propojen s několika hydraulickými systémy, které umožňují pohyb nástavby i samotného jeřábu a navijáku.
Jednou z nejpozoruhodnějších věcí celého jeřábu je však jeho rameno. LTM 11200 je v základu vybaveno nejdelším teleskopickým ramenem, jaké se v současnosti na autojeřábech nabízí. Již v základu může jeho výška dosahovat až 100 metrů, ovšem při použití speciálních nástavců se dá prodloužit až na dechberoucích 192 metrů, kladka se však pohybuje "jen" ve výšce 188 metrů. Působivý je navíc i příklad udávaný výrobcem, podle kterého dokáže autojeřáb uzvednout až 106 tun do výšky 80 metrů a vzdálenosti až 12 metrů od osy otáčení.
Jeřáb ale může být dodán i v jiné konfiguraci. Základem nabídky je teleskopické rameno T3, jehož 4 segmenty se dokáží vysunout až na 55 metrů. Rameno s označením T7 je složeno ze sedmi segmentů, které se vysouvají zcela automaticky a jejich maximální délka je až 100 metrů. Na konec ramene se však dají připojovat ještě speciální nástavce, díky kterým se dá délka téměř zdvojnásobit. Maximální rádius jeřábu je až 136 metrů.
Kromě hrubé síly ale jeřáb disponuje i bohatou paletou bezpečnostních systémů, které zajišťují jeho maximálně bezpečné používání. Ať už se jedná o systémy provádějící automatickou kontrolu, nouzové hydraulické svorky nebo omezovač přepravní kapacity Liccon, který zabrání přetížení jeřábu a riziku převrácení / poškození.
Ze zajímavostí jeřábu ale nemůžeme vynechat skutečnost, že na místo konstrukce se obvykle musí přepravit bez ramene, které přiveze tahač na speciálním podvozku. Jeřáb by si sice s ramenem poradit dokázal, ovšem překážkou je legislativa. Už jen samotná základna s navijáky a stabilizačními rameny totiž váží 108 tun, tedy okolo 12 tun na nápravu. S připojeným ramenem, které váží od 55 tun (T3) - 74.9 tun (T7) výše, už by ale jeřáb překračoval maximální povolené zatížení silnic.
Samotný proces rozložení a opětovného složení je však jednoduchý a obejde se bez dalšího jeřábu. Samotné rameno je totiž opatřeno vlastními teleskopickými nohami, na kterých se jednoduše zvedne. Poté pod rameno zajede tahač se speciálním nástavcem, rameno se na něj spustí, zajistí se a může se vyrazit na cestu. Při opětovném připojení probíhá vše naopak.
VW představuje nový malý elektromobil ID.1, který nahrazuje model E-Up. S cenovkou kolem 20 000 eur (kolem 510.000 Kč - pozn. redakce) přináší revoluci v cenově dostupné elektromobilitě. Web Auto motor und sport zveřejnil první informace o jeho technologii, designu a plánovaném uvedení na trh.
Naše dlouhodobá recenze pokračuje s hlavní jízdní sekcí. Auto jsme pořádně protáhli v různých prostředích, kde se nová hybridní DS 4 ukázala jako překvapivě všestranné auto. Není však vše zalité sluncem a nějaká ta ale se přeci jen našla. To, že má hezkou spotřebu ve městě či na okresce asi tušíte, ale co na dálnici?
Ferrari v úterý odhalilo své rekordní výsledky, kdy čistý zisk za loňský rok vzrostl na více než 1,5 miliardy eur, čímž si automobilka opět potvrdila svou silnou pozici na trhu.
K povinnému ručení se dnes dozvíte, co všechno ovlivňuje výši pojistného, zda vám může pojišťovna jednostranně zvýšit pojistné či zda budete platit újmu v plné výši v případě nehody bez povinného ručení.
Letošní sezóna vytrvalostního mistrovství světa FIA WEC se blíží a s ní i jeden z nejvíce očekávaných debutů: Aston Martin Racing nasadí své nové hypervozy Valkyrie již 28. února do úvodního závodu v Kataru, který měří 1812 kilometrů. Tým dnes odhalil svou závodní identitu pro rok 2025 a také představil jezdecké posádky pro tento náročný ročník.
Ferrari chystá zásadní revoluci – 9. října odhalí svůj první čistě elektrický model. Během dne investorů představí dosud tajemný vůz, který slibuje nejen špičkový výkon, ale i zábavu za volantem.
Italské Alpy patří k tradičním destinacím českých lyžařů. Mnoho z nich však cestu podceňuje a může je to stát nemalé pokuty. Jak se na cestu připravit a nezkazit si tak zimní dovolenou či jarní prázdniny?
Toyota Motor Europe podepsala dohodu se společnostmi Hydrogen Refueling Solutions (HRS) a ENGIE s cílem zavést novou generaci systémů pro doplňování vodíku. Nové řešení, které je rychlejší a nákladově efektivnější, bude pilotováno v rámci projektu RHeaDHy financovaného EU, který se zaměřuje na urychlení zavádění infrastruktury.
Ford se chystá na velký návrat do nejvyšší kategorie vytrvalostních závodů! Od sezóny 2027 bude opět bojovat v Le Mans, kde má jasný cíl – sesadit z trůnu Ferrari, vítěze posledních dvou ročníků.
Porsche se chystá na zásadní personální změny ve své výkonné radě. Dva manažeři, kteří dlouhodobě působili ve firmě, budou brzy nahrazeni.
Tesla chystá nový kompaktní model. V roce 2025 uvede Model Q, který bude mít délku jen čtyři metry a cenovku kolem 25 000 eur (cca 640.000 korun).
Chystá se revoluce v palubních systémech? Nové informace naznačují, že Apple brzy spustí vylepšený CarPlay s řadou inovací. Co přinese a kdy se ho dočkáme? Naznačil to německý AutoBild.