Nejvýkonnější autojeřáb světa? Liebherr LTM 11200 uzvedne až 1200 tun nákladu

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 15. října 2018, 15:50 Google+

Autojeřáby jsou technicky působivé stroje, bez kterých by se dnes neobešla prakticky žádná stavba. Své využití ale nalézají i v dalších odvětvích průmyslu, případně ve službách záchranných či ozbrojených složek. Napadlo vás ale někdy, jaké jsou jejich limity? A který mobilní autojeřáb je vlastně ze všech nejvýkonnější?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Liebherr LTM 11200-9.1

Liebherr LTM 11200-9.1 | foto: Liebherr

Sdílejte článek

Výrobou nejvýkonnějšího mobilního jeřábu, nebo chcete-li autojeřábu, se pyšní švýcarská společnost Liebherr, která v německém závodě produkuje golema s označením LTM 11200 -9.1. Již na první pohled je evidentní, že tenhle stroj je extrémní v každém ohledu, brada ale člověku spadne až při pohledu na jeho parametry.

Stroj, který byl v roce 2007 představen na mezinárodním veletrhu stavebních a důlních strojů Bauma v německém Mnichově, se může pochlubit teoretickou nosností až 1200 tun a to ve vzdálenosti 2.5 metru od centra otáčení a s 202 tunami balastu. Bez speciálního vybavení je nosnost až 363 tun do vzdálenosti 3.5 metru od osy otáčení.

Jeřáb byl navržen jako tzv. All-Terrain, takže se počítá s jeho pohybem po zpevněných i nezpevněných cestách. Mimochodem, pod názvem LTM se ukrývá Liebherr Telescopic Mobilkran, tedy mobilní jeřáb Liebherr. Číselné označení pak v sobě ukrývá 1200 tun nosnosti, 9 náprav a variantu číslo 1.

Pro lepší pohyb ve městech i v terénu byl podvozek vybaven zcela novým systémem natáčení zadních náprav, které reagují v závislosti na rychlosti. V rychlosti do 30 km/h se natáčí nápravy 6 až 9, při rychlostech 30 až 60 km/h se natáčení náprav 6 a 7 zablokuje a ty tak stále míří vpřed. Podvozek je hydropneumatický a vybavený funkcí automatického vyrovnání.

O pohone se stará osmiválcový turbodiesel Liebherr D9508 A7 o výkonu  500 kW (cca 680 koní) s točivým momentem 3000 Nm, díky kterému dokáže tenhle kolos uhánět až 75 km/h. Motor je spojen s automatickou převodovkou ZF, která přenáší výkon na nápravy 1,2, 4 a 5. Převodovka s měničem momentu se může pochlubit 12 rychlostmi vpřed. Na všech nápravách jsou pneumatiky o průměru 25-palců, za kterými se ukrývají kotoučové brzdy.

Samotné těleso jeřábu však pohání jiný motor. Tím je opět turbodiesel z produkce Liebherr, ovšem tentokrát již pouze V6 o výkonu 270 kW (367 koní) s točivým momentem 1720 Nm. ten je propojen s několika hydraulickými systémy, které umožňují pohyb nástavby i samotného jeřábu a navijáku.

zdroj: youtube.com

Jednou z nejpozoruhodnějších věcí celého jeřábu je však jeho rameno. LTM 11200 je v základu vybaveno nejdelším teleskopickým ramenem, jaké se v současnosti na autojeřábech nabízí. Již v základu může jeho výška dosahovat až 100 metrů, ovšem při použití speciálních nástavců se dá prodloužit až na dechberoucích 192 metrů, kladka se však pohybuje "jen" ve výšce 188 metrů. Působivý je navíc i příklad udávaný výrobcem, podle kterého dokáže autojeřáb uzvednout až 106 tun do výšky 80 metrů a vzdálenosti až 12 metrů od osy otáčení.

Jeřáb ale může být dodán i v jiné konfiguraci. Základem nabídky je teleskopické rameno T3, jehož 4 segmenty se dokáží vysunout až na 55 metrů. Rameno s označením T7 je složeno ze sedmi segmentů, které se vysouvají zcela automaticky a jejich maximální délka je až 100 metrů. Na konec ramene se však dají připojovat ještě speciální nástavce, díky kterým se dá délka téměř zdvojnásobit. Maximální rádius jeřábu je až 136 metrů.

Kromě hrubé síly ale jeřáb disponuje i bohatou paletou bezpečnostních systémů, které zajišťují jeho maximálně bezpečné používání. Ať už se jedná o systémy provádějící automatickou kontrolu, nouzové hydraulické svorky nebo omezovač přepravní kapacity Liccon, který zabrání přetížení jeřábu a riziku převrácení / poškození.

Odpojování ramene | zdroj: youtube.com

Ze zajímavostí jeřábu ale nemůžeme vynechat skutečnost, že na místo konstrukce se obvykle musí přepravit bez ramene, které přiveze tahač na speciálním podvozku. Jeřáb by si sice s ramenem poradit dokázal, ovšem překážkou je legislativa. Už jen samotná základna s navijáky  a stabilizačními rameny totiž váží 108 tun, tedy okolo 12 tun na nápravu. S připojeným ramenem, které váží od 55 tun (T3) - 74.9 tun (T7) výše, už by ale jeřáb překračoval maximální povolené zatížení silnic.

Samotný proces rozložení a opětovného složení je však jednoduchý a obejde se bez dalšího jeřábu. Samotné rameno je totiž opatřeno vlastními teleskopickými nohami, na kterých se jednoduše zvedne. Poté pod rameno zajede tahač se speciálním nástavcem, rameno se na něj spustí, zajistí se a může se vyrazit na cestu. Při opětovném připojení probíhá vše naopak.

Vytisknout

Diskuze: Nejvýkonnější autojeřáb světa? Liebherr LTM 11200 uzvedne až 1200 tun nákladu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lucid Air bude mít dojezd více než 800 km a zrychlení z 0 na 100 km/h za méně než 2,5 sekundy

Dojezd 800 km a zrychlení za 2,5 vteřiny. Na jaře začne montáž luxusního sedanu Lucid Air

Škoda představila Enyaq iV, svje první čistě elektrické SUV

Pětina Čechů má snít o elektromobilech. Průzkum ukázal, proč je nekupují

Mercedes W124 300E

Taxikářská legenda z „osmdesátek“ – Mercedes W124

Autonomní brzdový systém neustále sleduje dění před vozidlem

Realita a nouzový brzdový systém AEB. Má nebo nemá smysl?

Nový Ford Kuga HEV je jedním ze 17 elektrifikovaných modelů pro evropské trhy

Nové SUV Ford Kuga HEV jde do výroby. Přes elektrickou pomoc sprint nemusí

Autodráha

Nevíte co pod stromeček? Toto potěší malého i velkého kluka a dokonce i dědečka

Suzuki ACROSS

Suzuki ACROSS v předprodeji, více než 300 koní ovšem nebude "zadarmo"

Škoda Octavia

Český sen v podobě nové Škody Octavie Scout a RS přichází na náš trh

Škoda Rapid s motorem o objemu 1289 cm³ a výkonu 46 kW měla díky podobné koncepci v Británii přezdívku “Porsche chudých”

Ikonické Škody z osmdesátek zařazeny mezi sdílené vozy

Toyota C-HR GR Sport

Toyota rozšiřuje nejatraktivnější řadu C-HR o model GR Sport

Mezigenerační srovnání Mercedesů C-class (S203 / S204)

Test: Mezigenerační srovnání Mercedesů C-class (S203 / S204). Který koupit, proč a za kolik?

Honda CMX 1100 Rebel

Je to Rebel! Honda představila nový model CMX1100 Rebel

Peugeot Landtrek

Nový pickup Peugeot Landtrek pro Ameriku, my v Evropě máme pravděpodobně smůlu

Pandur II pro Ačr

Zakázka na Pandury ukázala, jaký vliv má modernizace armády na českou ekonomiku

Volkswagen vybudoval nový větrný tunel v hodnotě 2,5 miliardy korun

Co jsme ve škole nenáviděli, jezdí s námi denně v autech, tvrdí uznávaný profesor

reklama

Doporučujeme

Kromě nejvyspělejších technologií, známých z vozů vyšších tříd, je Škoda Scala také ukázkou dalšího vývoje designového jazyka značky Škoda. Jako první model značky Škoda v Evropě bude mít novinka na pátých dveřích nápis Škoda

Nástupce Rapidu dostal jméno, na trh dorazí jako Škoda Scala

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Test: Mezigenerační srovnání Mercedesů C-class (S203 / S204). Který koupit, proč a za kolik?

  2. Nevíte co pod stromeček? Toto potěší malého i velkého kluka a dokonce i dědečka

  3. Taxikářská legenda z „osmdesátek“ – Mercedes W124

  4. Pětina Čechů má snít o elektromobilech. Průzkum ukázal, proč je nekupují

  5. Realita a nouzový brzdový systém AEB. Má nebo nemá smysl?

  6. Toyota rozšiřuje nejatraktivnější řadu C-HR o model GR Sport

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud