Nejvýkonnější autojeřáb světa? Liebherr LTM 11200 uzvedne až 1200 tun nákladu

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 15. října 2018, 15:50 Google+

Autojeřáby jsou technicky působivé stroje, bez kterých by se dnes neobešla prakticky žádná stavba. Své využití ale nalézají i v dalších odvětvích průmyslu, případně ve službách záchranných či ozbrojených složek. Napadlo vás ale někdy, jaké jsou jejich limity? A který mobilní autojeřáb je vlastně ze všech nejvýkonnější?

Počet komentářů:  0 komentářů Napište svůj názor
Liebherr LTM 11200-9.1

Liebherr LTM 11200-9.1 | foto: Liebherr

Sdílejte článek

Výrobou nejvýkonnějšího mobilního jeřábu, nebo chcete-li autojeřábu, se pyšní švýcarská společnost Liebherr, která v německém závodě produkuje golema s označením LTM 11200 -9.1. Již na první pohled je evidentní, že tenhle stroj je extrémní v každém ohledu, brada ale člověku spadne až při pohledu na jeho parametry.

Stroj, který byl v roce 2007 představen na mezinárodním veletrhu stavebních a důlních strojů Bauma v německém Mnichově, se může pochlubit teoretickou nosností až 1200 tun a to ve vzdálenosti 2.5 metru od centra otáčení a s 202 tunami balastu. Bez speciálního vybavení je nosnost až 363 tun do vzdálenosti 3.5 metru od osy otáčení.

Jeřáb byl navržen jako tzv. All-Terrain, takže se počítá s jeho pohybem po zpevněných i nezpevněných cestách. Mimochodem, pod názvem LTM se ukrývá Liebherr Telescopic Mobilkran, tedy mobilní jeřáb Liebherr. Číselné označení pak v sobě ukrývá 1200 tun nosnosti, 9 náprav a variantu číslo 1.

Pro lepší pohyb ve městech i v terénu byl podvozek vybaven zcela novým systémem natáčení zadních náprav, které reagují v závislosti na rychlosti. V rychlosti do 30 km/h se natáčí nápravy 6 až 9, při rychlostech 30 až 60 km/h se natáčení náprav 6 a 7 zablokuje a ty tak stále míří vpřed. Podvozek je hydropneumatický a vybavený funkcí automatického vyrovnání.

O pohone se stará osmiválcový turbodiesel Liebherr D9508 A7 o výkonu  500 kW (cca 680 koní) s točivým momentem 3000 Nm, díky kterému dokáže tenhle kolos uhánět až 75 km/h. Motor je spojen s automatickou převodovkou ZF, která přenáší výkon na nápravy 1,2, 4 a 5. Převodovka s měničem momentu se může pochlubit 12 rychlostmi vpřed. Na všech nápravách jsou pneumatiky o průměru 25-palců, za kterými se ukrývají kotoučové brzdy.

Samotné těleso jeřábu však pohání jiný motor. Tím je opět turbodiesel z produkce Liebherr, ovšem tentokrát již pouze V6 o výkonu 270 kW (367 koní) s točivým momentem 1720 Nm. ten je propojen s několika hydraulickými systémy, které umožňují pohyb nástavby i samotného jeřábu a navijáku.

zdroj: youtube.com

Jednou z nejpozoruhodnějších věcí celého jeřábu je však jeho rameno. LTM 11200 je v základu vybaveno nejdelším teleskopickým ramenem, jaké se v současnosti na autojeřábech nabízí. Již v základu může jeho výška dosahovat až 100 metrů, ovšem při použití speciálních nástavců se dá prodloužit až na dechberoucích 192 metrů, kladka se však pohybuje "jen" ve výšce 188 metrů. Působivý je navíc i příklad udávaný výrobcem, podle kterého dokáže autojeřáb uzvednout až 106 tun do výšky 80 metrů a vzdálenosti až 12 metrů od osy otáčení.

Jeřáb ale může být dodán i v jiné konfiguraci. Základem nabídky je teleskopické rameno T3, jehož 4 segmenty se dokáží vysunout až na 55 metrů. Rameno s označením T7 je složeno ze sedmi segmentů, které se vysouvají zcela automaticky a jejich maximální délka je až 100 metrů. Na konec ramene se však dají připojovat ještě speciální nástavce, díky kterým se dá délka téměř zdvojnásobit. Maximální rádius jeřábu je až 136 metrů.

Kromě hrubé síly ale jeřáb disponuje i bohatou paletou bezpečnostních systémů, které zajišťují jeho maximálně bezpečné používání. Ať už se jedná o systémy provádějící automatickou kontrolu, nouzové hydraulické svorky nebo omezovač přepravní kapacity Liccon, který zabrání přetížení jeřábu a riziku převrácení / poškození.

Odpojování ramene | zdroj: youtube.com

Ze zajímavostí jeřábu ale nemůžeme vynechat skutečnost, že na místo konstrukce se obvykle musí přepravit bez ramene, které přiveze tahač na speciálním podvozku. Jeřáb by si sice s ramenem poradit dokázal, ovšem překážkou je legislativa. Už jen samotná základna s navijáky  a stabilizačními rameny totiž váží 108 tun, tedy okolo 12 tun na nápravu. S připojeným ramenem, které váží od 55 tun (T3) - 74.9 tun (T7) výše, už by ale jeřáb překračoval maximální povolené zatížení silnic.

Samotný proces rozložení a opětovného složení je však jednoduchý a obejde se bez dalšího jeřábu. Samotné rameno je totiž opatřeno vlastními teleskopickými nohami, na kterých se jednoduše zvedne. Poté pod rameno zajede tahač se speciálním nástavcem, rameno se na něj spustí, zajistí se a může se vyrazit na cestu. Při opětovném připojení probíhá vše naopak.

Vytisknout

Diskuze: Nejvýkonnější autojeřáb světa? Liebherr LTM 11200 uzvedne až 1200 tun nákladu

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 0, Buďte první Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Škoda Octavia

Blbec týdne? Tohle nemuselo dopadnout dobře

Radim Passer už v roce 2015 v Německu zjišťoval maximálku svého Bugatti Veyron, tehdy jel jen 402 km/h

Bugatti českého boháče, jedoucí až 417 km/h, rozčílilo Němce. Překonával si vlastní rekord

Nová Škoda Fabia 4. generace je větší, modernější, emotivnější. Dynamické proporce a ostře řezané hrany dodávají vozu velmi dynamický, emocionální vzhled.

Fabia stále na Slovensku jedničkou. Škoda ale nemá důvod jásat

Toyota RAV4 Plug-in Hybrid

Test Toyota RAV4 2.5 Plug-in Hybrid, I ❤️ HYBRID?

OMV se hrdě hlásí k elektrické budoucnosti

Stát plánuje miliardy pro elektromobily

DS 4

Česká premiéra nového SUV/Coupe DS 4

TMMF zahájení výroby

Auta nejsou, zoufají Češi. Příčin našli celou řadu

Volkswagen Amarok

Nový Amarok bude představen v polovině roku 2022, pod kapotou bude opět šestiválec

Škoda Enyaq iV nabíjená prostřednictvím zařízení Wallbox iV dodávaného automobilkou

Šéf odborů sdělil, kdy Škoda skončí se spalovacími motory a co bude potom

Ilustrační foto

ČOI zakázala nebezpečný nůžkový zvedák na auta

Ford Ranger Raptor

TEST: Ford Ranger Raptor – bestie do nejdrsnějších podmínek, kterou nejde nemilovat

ojetá auta

Konečně dobrá zpráva: Silná koruna zlevnila lidem ojetiny!

Toyota Yaris GRMN

Kladivo na Yaris GR? Nový Yaris GRMN, který je ještě ostřejší a bude pěkně vzácný!

BMW i4 - čistě elektrické 4dveřové Gran Coupé vstoupí na trh v průběhu roku 2021

BMW čerstvě přepsalo dějiny v prémiovém segmentu

lexus nx

Uhodnete, který Lexus je tím nejbezpečnějším v historii?

reklama

Doporučujeme

Kromě nejvyspělejších technologií, známých z vozů vyšších tříd, je Škoda Scala také ukázkou dalšího vývoje designového jazyka značky Škoda. Jako první model značky Škoda v Evropě bude mít novinka na pátých dveřích nápis Škoda

Nástupce Rapidu dostal jméno, na trh dorazí jako Škoda Scala

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. TEST: Ford Ranger Raptor – bestie do nejdrsnějších podmínek, kterou nejde nemilovat

  2. Konečně dobrá zpráva: Silná koruna zlevnila lidem ojetiny!

  3. Bugatti českého boháče, jedoucí až 417 km/h, rozčílilo Němce. Překonával si vlastní rekord

  4. ČOI zakázala nebezpečný nůžkový zvedák na auta

  5. Česká premiéra nového SUV/Coupe DS 4

  6. Šéf odborů sdělil, kdy Škoda skončí se spalovacími motory a co bude potom

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud