Atmosferické motory se v posledních letech dostaly na listinu ohrožených druhů, přesto se najdou automobilky, které nad jeho krásou a schopnostmi nehodlají lámat hůl. Jednou z nich je i britský Aston Martin, který pro svůj připravovaný hypersport Valkyrie údajně chystá dokonce ten vůbec nejvýkonnější atmosferický motor s 12 válci do V a výkonem přes 1100 koní.
Aston Martin Valkyrie, jehož cena je odhadována na cca 3.3 milionu dolarů za kus, bývá označován za jeden z nejambicioznějších projektů hyperauta v posledních letech. Pro britskou automobilku, která je známá spíše výrobou komfortních a výkonných GTček, to navíc bude velkolepý vpád do zcela nového světa.
Valkyrie je totiž, podobně jako třeba Ford GT, silniční prototyp vozidla určeného pro závodní sérii Le Mans.Ovšem zatímco Ford GT už se pohybuje po silnicích, kolem Astonu stále panuje ticho, které čas od času prořízne nějaký výkřik, jako byl záhadný a rychle smazaný příspěvek na Twitteru týkající se jeho výkonu.
Společnost Cosworth, která má pro Valkyrii dodávat motory, však konečně hrobové ticho narušila a přiznala, že výkon atmosferického dvanáctiválce pod kapotou Astonu by se měla pohybovat okolo 1100 koňských sil. Valkyrie by se tak mohla brzy přihlásit o titul silničního vozu s nejvýkonnějším atmosferickým motorem.
Hal Reisiger, CEO společnosti Cosworth, v rozhovoru pro Top Gear uvedl, že Valkyrii bude pohánět 6.5 litrová V12, jejíž výkon bude o 200 až 300 koní vyšší, než nabízí kterákoliv jiná V12 na trhu. Například 6.5 litrová V12 pod kapotou Ferrari LaFerrari produkuje maximálně 950 koní a to ještě v momentě, kdy zasáhne její hybridní systém KERS. Pokud bychom se tedy drželi při zemi, pak bychom mohli od Valkyrie očekávat výkon minimálně 1100 koní.
Bohužel zatím nevíme nevíme, zda se jedná o výkon samotného motoru, nebo o kombinaci výkonů s hybridním motorem. V každém případě se ale jedná o skvělá čísla. Příspěvek na Twitteru, který jsme výše zmiňovali, pocházel od společnosti Cosworth, která v něm ale uváděla, že Valkyrie bude mít 1 130 koní - a to měřeno na kolech.
Reisinger dále v rozhovoru pro Top Gear uvedl, že Cosworth "Není odpovědný jen za návrh motoru, ale také za jeho sestavení a testování." A podle jeho dalších slov se všechno daří podle plánu a žádné zdržení premiéry by snad nemělo nastat.
Modely úspěšné automobilky Cupra prošly v nedávné době faceliftem, který se týká i pohledného kombíku Leon Sportstourer. Na první pohled by se mohlo zdát, že se jedná jen o lehké omlazení designu, jak to u faceliftů bývá zvykem, jenže to je omyl. Změněna byla jedna velice podstatná věc, která tento sportovní kombík posunula do vyšší ligy.
Extrémní výkon přes 1.000 kW byl na běžný provoz až příliš – alespoň podle Xiaomi, které svůj hypersedan SU7 Ultra softwarově omezilo. Po silné kritice uživatelů ale automobilka otočila a výkon hodlá znovu uvolnit. Informoval web Carnewschina.
Do naší recenze tento týden zavítala modernizovaná Toyota ProAce Verso v prodloužené verzi L2, která vychytala drobné nedostatky starší verze. Jedná se o víceúčelového parťáka, který je překvapivě komfortní. Početnější rodiny, které si nemohou dovolit Multivan či Mercedes-Benz třídy V, budou dost možná překvapeni, že se jedná o konkurenceschopného rivala.
S příchodem elekromobility jsme byli svědky vzniku hned několika opravdu rychlých aut na baterky, která na semaforu sice potrápila kde jaký supersport, ale při řízení chyběly emoce a ani v zatáčkách to mnohdy nebyla moc zábava. Rychlost zkrátka neznamená automaticky zábavu a proto vznikl Ioniq 5 N, který se rozhodl zbořit mýty o tom, že elektromobil nemůže být zábavný. Jak se to podařilo?