Atmosferické motory se v posledních letech dostaly na listinu ohrožených druhů, přesto se najdou automobilky, které nad jeho krásou a schopnostmi nehodlají lámat hůl. Jednou z nich je i britský Aston Martin, který pro svůj připravovaný hypersport Valkyrie údajně chystá dokonce ten vůbec nejvýkonnější atmosferický motor s 12 válci do V a výkonem přes 1100 koní.
Aston Martin Valkyrie, jehož cena je odhadována na cca 3.3 milionu dolarů za kus, bývá označován za jeden z nejambicioznějších projektů hyperauta v posledních letech. Pro britskou automobilku, která je známá spíše výrobou komfortních a výkonných GTček, to navíc bude velkolepý vpád do zcela nového světa.
Valkyrie je totiž, podobně jako třeba Ford GT, silniční prototyp vozidla určeného pro závodní sérii Le Mans.Ovšem zatímco Ford GT už se pohybuje po silnicích, kolem Astonu stále panuje ticho, které čas od času prořízne nějaký výkřik, jako byl záhadný a rychle smazaný příspěvek na Twitteru týkající se jeho výkonu.
Společnost Cosworth, která má pro Valkyrii dodávat motory, však konečně hrobové ticho narušila a přiznala, že výkon atmosferického dvanáctiválce pod kapotou Astonu by se měla pohybovat okolo 1100 koňských sil. Valkyrie by se tak mohla brzy přihlásit o titul silničního vozu s nejvýkonnějším atmosferickým motorem.
Hal Reisiger, CEO společnosti Cosworth, v rozhovoru pro Top Gear uvedl, že Valkyrii bude pohánět 6.5 litrová V12, jejíž výkon bude o 200 až 300 koní vyšší, než nabízí kterákoliv jiná V12 na trhu. Například 6.5 litrová V12 pod kapotou Ferrari LaFerrari produkuje maximálně 950 koní a to ještě v momentě, kdy zasáhne její hybridní systém KERS. Pokud bychom se tedy drželi při zemi, pak bychom mohli od Valkyrie očekávat výkon minimálně 1100 koní.
Bohužel zatím nevíme nevíme, zda se jedná o výkon samotného motoru, nebo o kombinaci výkonů s hybridním motorem. V každém případě se ale jedná o skvělá čísla. Příspěvek na Twitteru, který jsme výše zmiňovali, pocházel od společnosti Cosworth, která v něm ale uváděla, že Valkyrie bude mít 1 130 koní - a to měřeno na kolech.
Reisinger dále v rozhovoru pro Top Gear uvedl, že Cosworth "Není odpovědný jen za návrh motoru, ale také za jeho sestavení a testování." A podle jeho dalších slov se všechno daří podle plánu a žádné zdržení premiéry by snad nemělo nastat.
Ford Mustang je už desítky let ikonou, kterou pozná asi každý. Tentokrát se podíváme na ojetý kus z roku 2022, který nabízí to nejlepší z klasického amerického receptu - karoserii typu kupé, atmosférický pětilitrový osmiválec, manuální převodovku a v tomto případě i sportovní sedadla Recaro. Je to lepší volba než posledně testovaný kabriolet s automatem?
Máte-li rádi řízení a sportovní vozy, jistě dříve či později narazíte na otázku, jak skloubit tuto vášeň s tím, že čas od času potřebujete také prostornější auto. Toto BMW by mohlo být řešením, jedná se o velice schopný a rychlý stroj, který díky karoserii typu liftback hravě odveze i větší předměty či dvě děti. Jako vždy to však není tak jednoduché a je nutné dělat mírné kompromisy, jaké?