Elektromobily a hybridy se mají stát budoucností dopravy, k čemuž se samozřejmě váže řada pozitiv a negativ. Jedna z méně častých ale neméně důležitých otázek se ale vztahuje k osudu těchto baterií po konci jejich životnosti, případně po vyřazení automobilu. Jak se s nimi bude nakládat? A nenapáchají na životním prostředí více škod, než by napáchal provoz automobilů s klasickým spalovacím motorem?
Na tuto otázku se zaměřil Jason Fenske zYouTube kanálu Engineering Explained, který si udělal vlastní průzkum a navíc oslovil i automobilku Nissan, výrobce populárního elektrického modelu Leaf, a nebál se do svého výzkumu zahrnout ani výkonné závodní stroje ze seriálu Formule E.
Ve svém videu se snaží zbořit hned několik mýtů, které se kolem světa elektromobil pohybují již delší dobu. Jedním z nich je například myšlenka, že lithiové baterie z elektromobilů budou končit stejně, jako menší li-ion akumulátory z domácností, které mnoho lidí místo třídění prostě jen vyhazuje na smetiště.
Ovšem jak Jason vysvětluje: v případě doma používaných lithiových bateriích se bavíme o malých článcích, které je snadné vyjmout a mnoho lidí možná ani neví/ nenapadne, že nepatří do koše, ale mají se také třídit. V případě baterií z elektromobilů se ale bavíme o podstatně větších akumulátorech, které rozhodně není snadné vyjmout a jen málokdo by je nechal ležet doma v garáži.
Většina výměn baterií totiž probíhá ve specializovaných servisech, kde majitel vozu dostane baterii novou a automobilka automaticky převezme odpovědnost za nakládání s baterií starou. Co se ale s takovými bateriemi stane? Fenske zmiňuje dva světy: svět osobních elektromobilů a elektromobily závodící ve světě Formule E.
U normálních elektromobilů by bylo samozřejmě nejjednodušší využít starou baterii a znovu ji někde použít. Bateriové "balíky" využívané v elektromobilech totiž mají několik součástek a automobilka si tak snadno může vybrat ty funkční / využitelné a znovu je zužitkovat.
Například Nissan se snaží zužitkovat staré baterie z Leafu do pouličního osvětlení v Japonsku. Baterie jsou navíc nabíjeny prostřednictvím solárních článků, takže ani nepotřebují žádné připojení na energetickou síť. V Portugalsku se zase snaží využít staré baterie z elektromobilů v projektu "Smart Island Project," kde staré baterie uchovávají energii získanou z obnovitelných zdrojů. Staré baterie by se však mohly stát i záložním zdrojem energie pro domácnosti a rodinné domy. Například Jason by díky poloviční baterii z Nissanu Leaf mohl provozovat svůj domov "mimo síť" jeden celý den.
S recyklací baterií se počítá i v závodní sérii Formula E. Překvapením možná bude, že každý vůz v této sérii může během jedné sezóny využívat jen jednu baterii. A jejich spolehlivost je až překvapivá. Během prvních 4 sezón se objevily pouze 2 závady během jízdy na trati. Během posledních 2 sezón pak nedošlo k žádným potížím, ačkoliv baterie v závodních vozech dostávají zabrat vysokými teplotami i častými nárazy.
Brzy se však Formula E dočká nového typu baterií, které budou sice o 25 % těžší, ale současně nabídnou o 50 % vyšší kapacitu. A co se stane s těmi starými bateriemi? Většinu z nich si ponechají přímo závodní týmy i s vozy, případně se prodají do vlastnictví soukromých vlastníků. Baterie, které neprodají ani jinak nezužitkují, budou pravděpodobně přetvořeny v tzv. power wall nabíječky. Ovšem pokud ani to už nebude možné (například vlivem nízkého napětí), budou baterie recyklovány.
Jak moc kvalitní je ale recyklace baterií z elektromobilů? Fenske si zašel pro odpověď rovnou do Nissanu, kde se zeptal, zda mohou být baterie z modelu Leaf plně recyklovány. A odpověď? „V zásadě ano. Balík s bateriemi je složen z železa, mědí, hliníku a plastů. Články mohou být recyklovány různými metodami, během nichž lze získat kobalt, nikl, mangan i sloučeniny lithia. Získané materiály poté budou rafinovány pro nejvyšší kvalitu a čistotu a následně budou znovu využity v průmyslu, kde by z nich mohly být pravděpodobně znovu vyráběny bateriové články," uvedl Jeff Wandell, komunikační manažer v otázce elektrických automobilů Nissan.
Není tedy otázkou, zda mohou být baterie z elektromobilů recyklovány - rozhodně totiž mohou. Nabízí se ale otázka, zda se to ekonomicky vyplatí. V současnosti totiž může být výhodnější prostě pořídit nové baterie, než recyklovat staré. To je dáno nízkým počtem elektromobilů na silnicích a nízkou poptávkou po bateriích, kdy je recyklace v nízkých počtech nákladnou. Čím více elektromobilů na silnicích ale bude, tím výhodnější se stane recyklace. Ostatně stejně to bylo i s tradičními 12V bateriemi pod kapotou všech automobilů. I tyto baterie se totiž dají recyklovat a díky vysoké poptávce se recyklují ve velkém.
V závěru videa Jason zmiňuje ještě jeden častý omyl, kterým je údajně vysoká spotřeba lithia pro výrobu baterií pro elektromobily. Podle dat, které Fenske ve videu prezentoval (zdroj: Recycling of Spent Lithium-Ion Battery: A Critical Review) se Li-Ion baterie skládají z 5-7 % lithia, 5-20 % kobaltu a 5 - 10 % niklu. Poslední dva cenné kovy je navíc podstatně výhodnější získávat recyklováním.
V závěru se tedy dá říci, že baterie z elektromobilů se dají znovu využívat a mohou být recyklovány. Jediným problémem je, že to zatím není ekonomicky výhodné. I to by se ale časem mělo změnit.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?
Facelift populárního korejského crossoveru Kia Sportage přináší kromě kosmetických úprav i technologický skok. Nový infotainment zvládne streamování videa, aktualizace přes internet i platby za parkování. Pod kapotou se objeví výkonnější hybridy s novou automatickou převodovkou a poprvé i plug-in verze s pohonem předních kol.
BMW na prestižním festivalu elegance u jezera Como představilo vůz, který bere dech. Nový model Speedtop navazuje na loňské koncepty a tentokrát nepůjde jen o výstavní kus – limitovaná série 70 vozů s osmiválcem pod kapotou míří do výroby. Design, luxus a výkon v unikátním shooting braku, který si ale běžný smrtelník nekoupí.
Nejmenší model Toyoty dostal to, co u městských vozů nevídáme – silný full-hybridní pohon. Omlazené Aygo X nejen že výrazně posílilo, ale nově nabídne i techniku z větších modelů a lepší výbavu. A to všechno dál vyrábějí čeští dělníci v Kolíně.