Filtr pevných částic: Jak zabránit, aby se z užitečného pomocníka nestala noční můra?

Antonín Marek / AutoRoad.cz, 19. září 2018, 14:55 Google+

Čistota ovzduší je jedno z nejdůležitějších celosvětových témat a automobily patří bezesporu mezi nejnebezpečnější znečišťovatele. U vozů s naftovým motorem jsou od roku 2004 povinné filtry pevných částic, které by měly být bezúdržbové a o jejich pravidelné vyčištění se má auto postarat samo. Skutečnost je bohužel jiná, ale existuje několik možností, jak sami můžete předejít ničení tohoto filtru.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 20.09. 15:08) Napište svůj názor
Filtr pevných částic (DPF)

Filtr pevných částic (DPF) | foto: ProfiAuto

Sdílejte článek

Filtr pevných částic, zkráceně DPF, je od roku 2004 v rámci ekonormy Euro 5 součástí všech nových vozů s naftovým motorem, jinak by tyto vozy nedokázaly plnit emisní limity. Jak DPF funguje není potřeba vysvětlovat, můžeme to přirovnat např. k sáčku ve vysavači, který zadržuje nečistoty. Daleko důležitější ale je, jak s vozidlem zacházet, aby DPF fungoval, jak má, a neztrpčoval řidičům život. Obava, že je výměna tohoto filtru velmi nákladná, je sice mylná, ale kdo by stál o zbytečné problémy.

„Každý řidič by se měl o svůj vůz starat tak, aby poruchám předcházel. Proto je pravidelná návštěva servisů důležita. Ještě důležitější ale je, jak s vozidlem jeho majitel zachází a k čemu ho používá. Pokud chcete jezdit jenom s dětmi do školy a do práce, raději se dieselovým motorům vyhněte,“ říká ředitel značky ProfiAuto pro ČR a SR Jindřich Krejčí. DPF se totiž aktivuje každých 500 – 1000 km, kdy se zvedne teplota ve výfukovém potrubí a dojde k tzv vypálení sazí, což se neustále opakuje. Majitelé dieselových vozů by tedy měli mít ve svém repertoáru i delší trasy.

Dalším důležitým faktorem je používání správných olejů a motory s filtry pevných částic vyžadují speciální oleje. Ty po spálení generují malé množství popela, a tak filtr neucpávají. „Těchto olejů je několik druhů a pro každého není jednoduché se v nich vyznat, proto neváhejte využít rad odborníků z naší sítě servisů ProfiAuto v České republice, na Slovensku i v Polsku,“ dodává Krejčí.

A pokud někoho napadne, zda není lepší DPF z vozu odstranit, což není zase až tak jednoduché, je tady hned několik doporučení, proč to nedělat. Vztahuje se na Váš vůz ještě záruka? Odstranění filtru pevných částic by mohlo znamenat neuznání některých reklamací. Jeho odstranění z vozu jde prakticky proti smyslu jeho existence a nejzávažnější je, že je to nelegální. Je to i důvod, proč s vozidlem bez DPF neprojdete STK.

Jestli se zamýšlíte nad tím, proč kdysi nevadilo, že jezdí po cestách auta, kterým se patřičně „čadí“ od výfuku a v dnešní době se vymýšlejí pořád přísnější opatření, má to zásadní důvod. Ten je ve změně technologie – palivo je vstřikováno pod jiným tlakem, je dokonaleji spalováno a tím vznikají jen nanočástice, které pronikají do samotného „organismu“ vozu. Kdysi to byly částice sazí, které ulpívaly jen na „sliznici“.

img-responsive

Filtry pevných částic byly dříve nákladným komponentem, v posledních letech však řada výrobců přistoupila k jejich zlevnění | foto: Volkswagen

Za ideálních okolností je DPF opravdu bezúdržbové zařízení a potíže s ním nejsou skoro nikdy problémem samotným. Obvykle jsou jen příznakem problému s fungováním motoru, jehož není filtr pevných částic přímo součástí, nebo je problém se stylem používání auta.

Loading...
 
Vytisknout

Diskuze: Filtr pevných částic: Jak zabránit, aby se z užitečného pomocníka nestala noční můra?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 20.09.2018 15:08 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Faceliftované BMW 6 Gran Turismo sází na komfort, praktičnost a mild hybridní techniku

Faceliftované BMW řady 6 Gran Turismo sází na komfort, praktičnost a mild hybridní techniku

Hyundai ukázal první fotografii nového SUV Santa Fe

Nový Hyundai Santa Fe na prvním snímku

Volkswagen T-Roc jde v ČR do prodeje s cenou od 1 042 900 Kč

Volkswagen zahájil VÝPRODEJ SKLADŮ

ford mustang

Starý Mustang se proměnil ve stylový rat rod

Chorvatská dálnice

Jak cestovat do okolních zemí?

Anytime carsharing expanduje. Přidává 70 coroll a plánuje 500 vozů do konce roku

Zájem o sdílení aut se mění. Největší tuzemská firma reaguje

Neplaťte zbytečně za pojištění vozu. Jak získat nejlevnější povinné ručení na trhu?

Neplaťte zbytečně za pojištění vozu. Jak získat nejlevnější povinné ručení na trhu?

Ilustrační foto

Jak zabránit srážce se zvěří?

Trabant 601 Ostermann Cabrio

Test: Trabant 601 Ostermann, legenda východu nahoře bez

hyundai i30

Nový Hyundai i30 zahajuje výrobu

Kontrolka filtru pevných částic (DPF)

Na českém trhu se stále objevují padělky DPF filtrů!!

TOP CENTRUM car, nový autosalon Das WeltAuto v Kyjově posouvá měřítka obchodu s ojetými vozy na světovou úroveň.

Takový propad meziročních prodejů ojetých aut čekal málokdo, bude ale lépe

TOYOTA_YARIS_4_HYBRID_1

Překvapení na žebříčku spolehlivosti. Očekávání se u elektromobilů nenaplnila

Porsche 911 Targa

Premiéra nového Porsche 911 Targa 4 a Targa 4S

tažné zařízení Brink

Otázka bezpečné jízdy: Pouze certifikované tažné zařízení znamená stoprocentní jistotu

reklama

Doporučujeme

Ford představil evropský Ranger Raptor

Evropský Ford Ranger Raptor představen do detailu, milovníci extrému si smlsnou

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Jak zabránit srážce se zvěří?

  2. Test: Trabant 601 Ostermann, legenda východu nahoře bez

  3. Starý Mustang se proměnil ve stylový rat rod

  4. Na českém trhu se stále objevují padělky DPF filtrů!!

  5. Jak cestovat do okolních zemí?

  6. Nový Hyundai Santa Fe na prvním snímku

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud