Filtr pevných částic: Jak zabránit, aby se z užitečného pomocníka nestala noční můra?

mao / AutoRoad.cz, 19. září 2018, 14:55 Google+

Čistota ovzduší je jedno z nejdůležitějších celosvětových témat a automobily patří bezesporu mezi nejnebezpečnější znečišťovatele. U vozů s naftovým motorem jsou od roku 2004 povinné filtry pevných částic, které by měly být bezúdržbové a o jejich pravidelné vyčištění se má auto postarat samo. Skutečnost je bohužel jiná, ale existuje několik možností, jak sami můžete předejít ničení tohoto filtru.

Počet komentářů:  1 komentář (Poslední 20.09. 15:08) Napište svůj názor
Filtr pevných částic (DPF)

Filtr pevných částic (DPF) | foto: ProfiAuto

Sdílejte článek

Filtr pevných částic, zkráceně DPF, je od roku 2004 v rámci ekonormy Euro 5 součástí všech nových vozů s naftovým motorem, jinak by tyto vozy nedokázaly plnit emisní limity. Jak DPF funguje není potřeba vysvětlovat, můžeme to přirovnat např. k sáčku ve vysavači, který zadržuje nečistoty. Daleko důležitější ale je, jak s vozidlem zacházet, aby DPF fungoval, jak má, a neztrpčoval řidičům život. Obava, že je výměna tohoto filtru velmi nákladná, je sice mylná, ale kdo by stál o zbytečné problémy.

„Každý řidič by se měl o svůj vůz starat tak, aby poruchám předcházel. Proto je pravidelná návštěva servisů důležita. Ještě důležitější ale je, jak s vozidlem jeho majitel zachází a k čemu ho používá. Pokud chcete jezdit jenom s dětmi do školy a do práce, raději se dieselovým motorům vyhněte,“ říká ředitel značky ProfiAuto pro ČR a SR Jindřich Krejčí. DPF se totiž aktivuje každých 500 – 1000 km, kdy se zvedne teplota ve výfukovém potrubí a dojde k tzv vypálení sazí, což se neustále opakuje. Majitelé dieselových vozů by tedy měli mít ve svém repertoáru i delší trasy.

Dalším důležitým faktorem je používání správných olejů a motory s filtry pevných částic vyžadují speciální oleje. Ty po spálení generují malé množství popela, a tak filtr neucpávají. „Těchto olejů je několik druhů a pro každého není jednoduché se v nich vyznat, proto neváhejte využít rad odborníků z naší sítě servisů ProfiAuto v České republice, na Slovensku i v Polsku,“ dodává Krejčí.

A pokud někoho napadne, zda není lepší DPF z vozu odstranit, což není zase až tak jednoduché, je tady hned několik doporučení, proč to nedělat. Vztahuje se na Váš vůz ještě záruka? Odstranění filtru pevných částic by mohlo znamenat neuznání některých reklamací. Jeho odstranění z vozu jde prakticky proti smyslu jeho existence a nejzávažnější je, že je to nelegální. Je to i důvod, proč s vozidlem bez DPF neprojdete STK.

Jestli se zamýšlíte nad tím, proč kdysi nevadilo, že jezdí po cestách auta, kterým se patřičně „čadí“ od výfuku a v dnešní době se vymýšlejí pořád přísnější opatření, má to zásadní důvod. Ten je ve změně technologie – palivo je vstřikováno pod jiným tlakem, je dokonaleji spalováno a tím vznikají jen nanočástice, které pronikají do samotného „organismu“ vozu. Kdysi to byly částice sazí, které ulpívaly jen na „sliznici“.

img-responsive

Filtry pevných částic byly dříve nákladným komponentem, v posledních letech však řada výrobců přistoupila k jejich zlevnění | foto: Volkswagen

Za ideálních okolností je DPF opravdu bezúdržbové zařízení a potíže s ním nejsou skoro nikdy problémem samotným. Obvykle jsou jen příznakem problému s fungováním motoru, jehož není filtr pevných částic přímo součástí, nebo je problém se stylem používání auta.

Google+ Vytisknout

Diskuze: Filtr pevných částic: Jak zabránit, aby se z užitečného pomocníka nestala noční můra?

Přidejte svůj názor

Počet komentářů: 1, poslední 20.09.2018 15:08 Vložte komentář

Zobrazen poslední komentář. Vstupte do diskuze Vložte komentář

Související články

Doporučujeme

Další články

Aktuálně

Lynk & Co 03

Lynk & Co 03 TCR - Levnější Volvo láká na sportovní model speciálem pro WTCR

ZAZ 966

Uhodli byste, kolik výkonu si zachovala legenda sovětských silnic po 45 letech provozu?

Bloodhound SSC

Sen o rychlosti 1 609 km/h opět ožívá! Bloodhound SSC našel nového majitele

BelAZ 75710

Belaz 75710 je největším automobilem na světě. Technická data jsou extrémní

NIO ES6

Elektrický konkurent Audi Q5 byl představen, má ambice podívat se do Evropy

Hyundai Kona

Hyundai Kona zvolena „Nejlepším vozem roku" ve Španělsku. Čím si získala hlasy odborníků?

reklama
reklama

Doporučujeme

Ford představil evropský Ranger Raptor

Evropský Ford Ranger Raptor představen do detailu, milovníci extrému si smlsnou

Čtěte dále

Nejčtenější články

  1. Jak se zachovat při smyku? Základní pravidlo je vždy stejné

  2. Toyota neuhlídala novou Supru, seznamte se s nástupcem legendy

  3. TEST: Škoda Karoq 1.5 TSI - Skutečně nejlepší volba? Záleží na povaze řidiče a očekáváních

  4. Nabíjení rychlé jako tankování? BMW a Porsche odstraňují největší problém elektromobilů

  5. Bazarové perličky: Mitsubishi Legnum VR4 2.5 TwinTurbo

  6. Auto jako úkryt před střelbou? Skutečnost, kterou vám ve filmu neukážou

Fotogalerie

reklama

Zprávy odjinud