Tradiční britské sporťáky jsou nádherné stroje, které ale provází tragická pověst nespolehlivosti. Řada nadšenců jim to pro jejich elegantní tvary s radostí promine, pro někoho to ale může být výrazný problém. Naštěstí ale existuje možnost, jak učinit tradiční britský sporťák nebývale spolehlivý a současně naprosto ekologický. S odpovědí přišla společnost RBW Classic Electric Car.
V RBW Classic Electric Car se totiž rozhodli přestavět elegantní britské sporťáky na tradiční elektromobily s bateriemi, díky čemuž se budou moci pohybovat na silnicích i v době, kdy úřady začnou omezovat provoz starších automobilů. A protože jsou elektromobily podstatně jednodušší, stoupla i jejich spolehlivost.
Vůbec prvním projektem se stala konverze klasického britského sporťáku MG Roadster, na kterém byly demonstrovány technické možnosti takové přestavby. Společnosti British Motor Heritage a Gregson Polska dodaly novou karoserii, zatímco společnost Zytek Automotive (kterou vlastní německý Continental) dodala elektrický pohon.
A právě elektrický pohon by měl být skutečně propracovaný. Zytek Automotive, společnost dříve známá pod jménem Gibson Technology, má totiž zkušenosti z příprav a stavby elektrických formulí pro závody série Formula E, takže konverze Morganu jistě proběhla s maximální pečlivostí.
A jaký je finální výkon? Nečekejte žádná ohromná čísla, jaké nabízí současné elektromobily. Pro malý roadster byl zvolen elektromotor o výkonu 94 koní (70 kW) s točivým momentem 226 Nm. Není to sice moc, malý roadster to ale i tak vytáhne z 0 na 96 km/h za 8 sekund a maximální rychlost dosahuje 169 km/h. Hodnota dojezdu se pohybuje okolo 250 km.
„Naším cílem je udělat tyto staré a úchvatné vozy lepšími pro budoucnost. A je velké štěstí, že nás v tom podporují velké a úspěšné společnosti, které sdílejí to samé nadšení," prohlásil ředitel společnosti RWB Peter Swain.
„Během vývojů a testů podstoupila naše vozidla náročné testování které ukázalo, jak velké namáhání působí na karoserii i komponenty. Abychom zajistili, že si zákazníci budou moci naplno užít zážitek z řízení klasického elektrického sporťáku, využili jsme moderní komponenty kde to jen bylo možné."
Elektrické MG Roadster bude vyrobenou v pouhých 30 kusech, přičemž prvních 18 se objeví na trhu již příští rok. Jedním z největších záporů této honosné myšlenky je však cena: 83 000 liber, tedy téměř 2,4 milionu korun. Zájemci navíc musí složit 10% zálohu, tedy cca necelých 240 000 korun.
Samotným MG Roadsterem však cesta společnosti RBW rozhodně skončit nemá. V plánu jsou stavby dalších britských klasik, jako je například Jaguar XKSS. To navíc nebude jediný klasický elektrický Jaguar, neboť speciální divize JAguar Classic pracuje na stavbě vlastního elektrického retro sporťáku na základech modelu E-Type, který ponese jméno E-Type Zero.
Věděli jste, že čtyřkovou Octavii můžete mít s dvoulitrovým benzínovým motorem o výkonu 150 kW a pohonem 4x4? Že ne? Buďte v klidu, v nabídce je tato motorizace poměrně čerstvě, ale dnes ji pořádně proklepneme. Pokud chcete do Octavie kultivovaný benzínový motor a zároveň příjemnou dynamiku, měli byste tento agregát zvážit. Dvoulitr 2,0 TDI o výkonu 110 kW je „traktoroidní“ motor s tupou reakcí na plyn a vedle patnáctistovky 1,5 TSI o stejném výkonu příliš nedává smysl – rozdíl cca jednoho litru ve spotřebě je zanedbatelný. Dnes testovaný benzínový dvoulitr povznesl Octavii na zcela novou úroveň, co ale spotřeba a cena?
Tento oblíbený městský crossover prošel v loňském roce spolu se Scalou drobnou omlazovací kúrou. Dnes se zaměříme na Kamiq a to hned v nejvyšší výbavě Monte Carlo. Proti svým konkurentům boduje vnitřní prostorností, snadným ovládáním a také nízkou spotřebou. Vše má ovšem svou cenu, která v tomto případě není zrovna nízká. Otázka tedy zní, zda-li není lepší volbou Scala, která je ve stejné výbavě a motorizaci levnější.