Tradiční britské sporťáky jsou nádherné stroje, které ale provází tragická pověst nespolehlivosti. Řada nadšenců jim to pro jejich elegantní tvary s radostí promine, pro někoho to ale může být výrazný problém. Naštěstí ale existuje možnost, jak učinit tradiční britský sporťák nebývale spolehlivý a současně naprosto ekologický. S odpovědí přišla společnost RBW Classic Electric Car.
V RBW Classic Electric Car se totiž rozhodli přestavět elegantní britské sporťáky na tradiční elektromobily s bateriemi, díky čemuž se budou moci pohybovat na silnicích i v době, kdy úřady začnou omezovat provoz starších automobilů. A protože jsou elektromobily podstatně jednodušší, stoupla i jejich spolehlivost.
Vůbec prvním projektem se stala konverze klasického britského sporťáku MG Roadster, na kterém byly demonstrovány technické možnosti takové přestavby. Společnosti British Motor Heritage a Gregson Polska dodaly novou karoserii, zatímco společnost Zytek Automotive (kterou vlastní německý Continental) dodala elektrický pohon.
A právě elektrický pohon by měl být skutečně propracovaný. Zytek Automotive, společnost dříve známá pod jménem Gibson Technology, má totiž zkušenosti z příprav a stavby elektrických formulí pro závody série Formula E, takže konverze Morganu jistě proběhla s maximální pečlivostí.
A jaký je finální výkon? Nečekejte žádná ohromná čísla, jaké nabízí současné elektromobily. Pro malý roadster byl zvolen elektromotor o výkonu 94 koní (70 kW) s točivým momentem 226 Nm. Není to sice moc, malý roadster to ale i tak vytáhne z 0 na 96 km/h za 8 sekund a maximální rychlost dosahuje 169 km/h. Hodnota dojezdu se pohybuje okolo 250 km.
„Naším cílem je udělat tyto staré a úchvatné vozy lepšími pro budoucnost. A je velké štěstí, že nás v tom podporují velké a úspěšné společnosti, které sdílejí to samé nadšení," prohlásil ředitel společnosti RWB Peter Swain.
„Během vývojů a testů podstoupila naše vozidla náročné testování které ukázalo, jak velké namáhání působí na karoserii i komponenty. Abychom zajistili, že si zákazníci budou moci naplno užít zážitek z řízení klasického elektrického sporťáku, využili jsme moderní komponenty kde to jen bylo možné."
Elektrické MG Roadster bude vyrobenou v pouhých 30 kusech, přičemž prvních 18 se objeví na trhu již příští rok. Jedním z největších záporů této honosné myšlenky je však cena: 83 000 liber, tedy téměř 2,4 milionu korun. Zájemci navíc musí složit 10% zálohu, tedy cca necelých 240 000 korun.
Samotným MG Roadsterem však cesta společnosti RBW rozhodně skončit nemá. V plánu jsou stavby dalších britských klasik, jako je například Jaguar XKSS. To navíc nebude jediný klasický elektrický Jaguar, neboť speciální divize JAguar Classic pracuje na stavbě vlastního elektrického retro sporťáku na základech modelu E-Type, který ponese jméno E-Type Zero.
Mladoboleslavská automobilka Škoda Auto představila světu svůj nejnovější crossover, Škoda Epiq. Nejdostupnější elektrické auto značky se dosud ukazovalo pouze jako designová studie, nyní se ale Epiq představil v Mnichově po boku dalších koncernových kompaktních crossoverů koncernu Volkswagen. Přestože detaily ohledně výbavy a cen zůstávají tajemstvím, víme, že cena by měla začínat na částce kolem 600 000 Kč. Sériová výroba započne už příští rok.
Minulý týden nám dělalo společnost velice příjemné SUV, které skvěle vypadá, výborně jezdí, má rozumný nájezd kilometrů a nestojí majlant. Potěší především řidiče, kteří si potrpí na špičkovou ergonomii, nízkou spotřebu a velmi dobré jízdní vlastnosti. Má to vůbec nějaký háček?
Kodiaq druhé generace už nějaký čas brázdí české silnice a tak se na trhu s ojetými vozy začaly objevovat první vlaštovky. Jednu takovou jsme si v nejnižší výbavě Selection vybrali do naší dnešní recenze. Jedná se o roční auto z Mototechny s nájezdem necelých 27 tisíc kilometrů za 940 tisíc, což je proti ceně nového vozu aktuálně úspora přes 250 tisíc korun. Má to nějaký háček?
Do dnešní recenze dorazil Elroq, který si v prodejích vede od uvedení na trh velmi dobře. Většinou testujeme auta v nejvyšších výbavách, ale tentokrát jsme záměrně do testu vzali co možná nejlevnější provedení, abychom zjistili, zda-li základní verze v testu obstojí.