Tradiční britské sporťáky jsou nádherné stroje, které ale provází tragická pověst nespolehlivosti. Řada nadšenců jim to pro jejich elegantní tvary s radostí promine, pro někoho to ale může být výrazný problém. Naštěstí ale existuje možnost, jak učinit tradiční britský sporťák nebývale spolehlivý a současně naprosto ekologický. S odpovědí přišla společnost RBW Classic Electric Car.
V RBW Classic Electric Car se totiž rozhodli přestavět elegantní britské sporťáky na tradiční elektromobily s bateriemi, díky čemuž se budou moci pohybovat na silnicích i v době, kdy úřady začnou omezovat provoz starších automobilů. A protože jsou elektromobily podstatně jednodušší, stoupla i jejich spolehlivost.
Vůbec prvním projektem se stala konverze klasického britského sporťáku MG Roadster, na kterém byly demonstrovány technické možnosti takové přestavby. Společnosti British Motor Heritage a Gregson Polska dodaly novou karoserii, zatímco společnost Zytek Automotive (kterou vlastní německý Continental) dodala elektrický pohon.
A právě elektrický pohon by měl být skutečně propracovaný. Zytek Automotive, společnost dříve známá pod jménem Gibson Technology, má totiž zkušenosti z příprav a stavby elektrických formulí pro závody série Formula E, takže konverze Morganu jistě proběhla s maximální pečlivostí.
A jaký je finální výkon? Nečekejte žádná ohromná čísla, jaké nabízí současné elektromobily. Pro malý roadster byl zvolen elektromotor o výkonu 94 koní (70 kW) s točivým momentem 226 Nm. Není to sice moc, malý roadster to ale i tak vytáhne z 0 na 96 km/h za 8 sekund a maximální rychlost dosahuje 169 km/h. Hodnota dojezdu se pohybuje okolo 250 km.
„Naším cílem je udělat tyto staré a úchvatné vozy lepšími pro budoucnost. A je velké štěstí, že nás v tom podporují velké a úspěšné společnosti, které sdílejí to samé nadšení," prohlásil ředitel společnosti RWB Peter Swain.
„Během vývojů a testů podstoupila naše vozidla náročné testování které ukázalo, jak velké namáhání působí na karoserii i komponenty. Abychom zajistili, že si zákazníci budou moci naplno užít zážitek z řízení klasického elektrického sporťáku, využili jsme moderní komponenty kde to jen bylo možné."
Elektrické MG Roadster bude vyrobenou v pouhých 30 kusech, přičemž prvních 18 se objeví na trhu již příští rok. Jedním z největších záporů této honosné myšlenky je však cena: 83 000 liber, tedy téměř 2,4 milionu korun. Zájemci navíc musí složit 10% zálohu, tedy cca necelých 240 000 korun.
Samotným MG Roadsterem však cesta společnosti RBW rozhodně skončit nemá. V plánu jsou stavby dalších britských klasik, jako je například Jaguar XKSS. To navíc nebude jediný klasický elektrický Jaguar, neboť speciální divize JAguar Classic pracuje na stavbě vlastního elektrického retro sporťáku na základech modelu E-Type, který ponese jméno E-Type Zero.
Každé vozidlo, se kterým vyrážíte na pozemní komunikace, musí mít sjednané alespoň nějaké pojištění. To se označuje jako povinné ručení a je klíčovou součástí odpovědného provozování motorového vozidla. Jeho sjednání je nejen zákonnou povinností, ale také ochranou před finančními následky potenciálních škod, proto si ho nezapomeňte sjednat a vybrat si nejen to nejvýhodnější, ale i nejlepší. Jak na to?
Jako žena motoristického novináře jsem si na místě spolujezdce vyslechla už nespočet monologů svého muže, když si nahlas komentoval výhody nebo naopak nedostatky jednotlivých vozů. Takový pohled na auto já bohužel nemám, takže nedokážu říct, kolik má pod kapotou koní nebo o jaký typ hybridu se jedná, ale mám mnoho svých postřehů, které jsem za dobu používání této krásné DS3 vypozorovala. Bude to tedy poněkud netradiční recenze.
Třetí generace modelu Audi Q3 přijíždí po sedmi letech s výrazným technologickým posunem. Nabídne micro-LED světla s desítkami tisíc pixelů, inteligentní páčky pod volantem i umělou inteligenci v infotainmentu. Kromě benzínu a dieselu nabídne také plug-in hybrid s dojezdem 120 km čistě na elektřinu. Do showroomů dorazí letos v říjnu, cena základní verze startuje v Německu na 44 600 eurech.
BMW vypustilo první technické detaily k nové generaci elektromobilu iX3 a nastavilo laťku vysoko. Dojezd přes 800 kilometrů, ultrarychlé nabíjení výkonem 400 kW a zcela nový softwarový mozek s názvem „Srdce radosti“. Premiéru chystá v září na autosalonu IAA.
Tesla rozšiřuje nabídku restylovaných Modelů S a X. Design téměř beze změn, ale dojezd i ceny míří nahoru. Novinkou jsou adaptivní světla, vylepšené odpružení a delší dojezd až 660 kilometrů. Američané si ale připlatí – až o 5 tisíc dolarů (cca 108 tisíc korun) více než dosud.
Tento týden nám do redakční garáže přijela nová generace legendárního Land Cruiseru. Proti předchůdci udělala velký skok kupředu, což je znát hlavně uvnitř. Mezi novinky se však neřadí jen hranatější design a modernější interiér, ale také různé technické vychytávky, které oceníte především v terénu, kde je proti předchůdci schopnější. Dnešní recenze však ukáže i nějaké oblasti, které jsou v novince horší, které to jsou?
Před začátkem 81. ročníku Polské rally došlo k tragické události. Jednadvacetiletý italský jezdec Matteo Doretto, juniorský mistr Itálie pro rok 2024, zahynul při nehodě během soukromého testu. Podle dostupných informací jeho vůz narazil do stromu poté, co sjel ze silnice.
Audi rozšiřuje rodinu modelu Q5 o plug-in hybridy. Nové SUV i Sportback e-hybrid kombinují výkon až 367 koní, elektrický dojezd do 100 kilometrů a vyspělé technologie. Do prodeje vstoupí koncem roku 2025, nejlevnější verze vyjde na více než 69 tisíc eur (cca 1,7 milionu korun).
Do další dlouhodobé recenze zavítal francouzský elegantní crossover, který díky svému sebevědomí nemá nejsnazší život. Naše testování bude mít dvě části – první bude z pohledu mého a druhá z pohledu mé ženy. Budeme mít stejné závěrečné hodnocení nebo se naše názory budou výrazně lišit?